AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Del Skrevet 1. juni 2022 Har en datter på 20 Som har fått seg jobb i klesbutikk. Lønna er nokså lav, og jeg reagerer på at det ikke står noe i kontrakten om evt tillegg etter et visst tidspunkt på kveld og også ved jobb i helger. Mener jeg har hørt det er tillegg etter 18 og også etter 13 på lørdag? i kontrakten står kun hva vanlig timepris er. Jeg synes det er vanskelig å finne ut hva jusen sier om dette, er det noen absolutte grenser (tid) for når man skal ha tillegg og ikke, og hvor mye i tillegg til timelønn? Tar i mot innspill og lenker med takk! Anonymkode: 03860...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 1. juni 2022 #2 Del Skrevet 1. juni 2022 Tillegg for ubekvem arbeidstid er regulert i butikkoverenskomstens §10.1 for ansatte i butikker med tariffavtale. Veldig mange butikker har ikke det fordi de ansatte ikke organiserer seg og krever avtale. https://lovdata.no/dokument/TARO/tariff/taro-2020-70/KAPITTEL_2 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Del Skrevet 1. juni 2022 Hva har hun fått i lønn? Anonymkode: b2e40...be3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anette.. Skrevet 2. juni 2022 #4 Del Skrevet 2. juni 2022 Ferievikarer innen handel og kontor har ikke krav på ub-tillegg 😊 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #5 Del Skrevet 2. juni 2022 Anette.. skrev (2 timer siden): Ferievikarer innen handel og kontor har ikke krav på ub-tillegg 😊 Hun er ikke ferievikar, da, har fått en fast 20 % stilling.. stiller det seg annerledes da? Anonymkode: 03860...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anette.. Skrevet 2. juni 2022 #6 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hun er ikke ferievikar, da, har fått en fast 20 % stilling.. stiller det seg annerledes da? Anonymkode: 03860...b6b De som er ansatt hos oss 20% fast får tillegg, og jobber etter tariff, så regner med hun skal ha tillegg, ja 😊 Før måtte man jobbe mer enn 12 timer pr uke for å få tillegg, men det er fjernet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 2. juni 2022 #7 Del Skrevet 2. juni 2022 Hun må organisere seg og så kan hun kontakte handel og kontor for råd 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Narad Skrevet 2. juni 2022 #8 Del Skrevet 2. juni 2022 Veldig mange små kjeder gir ikke tariff. Mange unge som jobber der som ikke er organisert. Ingen tariff, ingen UB-tillegg. Man får faktisk ofte bedre lønn av å sitte i kassen på Rema enn å jobbe i klesbutikk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 2. juni 2022 #9 Del Skrevet 2. juni 2022 (endret) Hun har ikke automatisk krav på noe tillegg. Hvis det er tariffavtale i bedriften er det regulert i tariffavtaler som ofte gir noen kroner ekstra for ubekvem arbeidstid. Men ofte er det ikke tariffavtaler i bedrifter og lønna er derav ofte flat. Dette er veldig vanlig i arbeid man har som ung. Min første jobb var også lik, med flat lønn. Etter par år skiftet jeg jobb, her gikk jeg ned i timelønn men fikk tillegg så sum summert tjente jeg bedre. Ergo, hun har ikke automatisk krav på noe tillegg. Det finnes ingenting i lovverket som regulerer denne lønnen eller godtgjørelse. Det er kun hvis det finnes tariffavtaler som regulerer det. Ellers står arbeidsgiver fritt til å legge føringer. Endret 2. juni 2022 av Baktusen Leif 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #10 Del Skrevet 2. juni 2022 Det er veldig vesentlig om butikken har tariffavtale? Er det en stor kjede eller privat butikk? Anonymkode: b2e40...be3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Del Skrevet 2. juni 2022 Hun har ikke krav på noen ting. Hun må få med over halve arbeidsplassen hvis hun skal kreve tariff med ub. Det er ikke vanlig med ub i små butikkjeder lenger, det er ikke nok fortjeneste. Hvis lønna er viktigst , søk jobb på kiwi eller lignende. Anonymkode: 52393...59e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #12 Del Skrevet 3. juni 2022 Takk for svar, dere! Jeg vet ikke om det er tariff her, jeg.. men det kan vi jo finne ut! Butikken hun jobber i eies av selskapet Bestseller, som jeg har skjønt eier butikker som Vero Moda, Jack & Jones og flere andre... Er jo kjipt å jobbe for under 170 kr timen helt til 21 på kveldene.. Anonymkode: 03860...b6b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sportsidioten Skrevet 4. juni 2022 #13 Del Skrevet 4. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (15 timer siden): Takk for svar, dere! Jeg vet ikke om det er tariff her, jeg.. men det kan vi jo finne ut! Butikken hun jobber i eies av selskapet Bestseller, som jeg har skjønt eier butikker som Vero Moda, Jack & Jones og flere andre... Er jo kjipt å jobbe for under 170 kr timen helt til 21 på kveldene.. Anonymkode: 03860...b6b Om hun har fullført videregående med studiekompetanse så skal hun da ha 166,46,- timen hvis bedriften følger tariff (har aldri jobbet i Bestseller så vet ikke om de følger eller ei) Man blir ikke rik av å jobbe i butikk, ønsker man det må man finne en annen jobb. Ut ifra det lille du skriver er jo absolutt ikke datteren din underbetalt iforhold til gjeldene lover og regler, og det er (dessverre) helt normalt med flatlønn om bedriften ikke er under tariffavtale. Endret 4. juni 2022 av Sportsidioten 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Baktusen Skrevet 8. juni 2022 #14 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 13.01): Takk for svar, dere! Jeg vet ikke om det er tariff her, jeg.. men det kan vi jo finne ut! Butikken hun jobber i eies av selskapet Bestseller, som jeg har skjønt eier butikker som Vero Moda, Jack & Jones og flere andre... Er jo kjipt å jobbe for under 170 kr timen helt til 21 på kveldene.. Anonymkode: 03860...b6b Dette er en grei timesbetaling, og ikke underbetalt. Ikke noe å reagere på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #15 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 3.6.2022 den 13.01): Takk for svar, dere! Jeg vet ikke om det er tariff her, jeg.. men det kan vi jo finne ut! Butikken hun jobber i eies av selskapet Bestseller, som jeg har skjønt eier butikker som Vero Moda, Jack & Jones og flere andre... Er jo kjipt å jobbe for under 170 kr timen helt til 21 på kveldene.. Anonymkode: 03860...b6b Da har hun veldig høy lønn for alderen i forhold til alderen enn i andre klesbutikker. Hun har jo det samme som folk med 18 års ansenitet 😅. Anonymkode: 52393...59e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
altflyter Skrevet 8. juni 2022 #16 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ikke kast bort penger på slike organisasjoner! Anonymkode: 7ed9b...445 Jeg har fått god hjelp av min fagforening når jeg har hatt behov for det, så jeg vil absolutt ikke si at det er å «kaste bort penger». Det er en veldig god form for forsikring å ha hvis du får trøbbel på arbeidsplassen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #17 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Da har hun veldig høy lønn for alderen i forhold til alderen enn i andre klesbutikker. Hun har jo det samme som folk med 18 års ansenitet 😅. Anonymkode: 52393...59e Og sønnen min får 180 kr timen pluss tillegg kveld/helg på McDonalds.. Akkurat fylt 16 år. Anonymkode: 44fb8...d2f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #18 Del Skrevet 8. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Og sønnen min får 180 kr timen pluss tillegg kveld/helg på McDonalds.. Akkurat fylt 16 år. Anonymkode: 44fb8...d2f Spennende. Anonymkode: d072a...04c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #19 Del Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Og sønnen min får 180 kr timen pluss tillegg kveld/helg på McDonalds.. Akkurat fylt 16 år. Anonymkode: 44fb8...d2f Jepp, det er noe helt annet. Så en må velge.. lønn eller interesse. McDonald og burger king har alltid hatt « gode» lønninger for ungdom , sånn var det når jeg var ung og. Kan vel bli skiftleder når en fyller 18 også. Anonymkode: 52393...59e 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #20 Del Skrevet 8. juni 2022 Arbeidsgiver plikter til å opplyse, og forholde seg til gjeldende regler. Anonymkode: b42a3...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå