Gå til innhold

Problemer med hjertet

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk første «anfall» med veldig rask hjerterytme for 8-9 år siden. Våknet med puls på rundt 180. Varte i 10-15 min. 

Siden denne gang har det skjedd 2-10 ganger i året. Skjer 95% av gangene når jeg sover eller slapper av liggende. Har blitt utredet hos hjertespesialist uten funn. Har også hatt mange dager med ekgapparat, men da har disse anfallene ikke kommet selvfølgelig. 

Har ekstremt mye hjertesykdom på begge sider av familien. 2 besteforeldre døde av hjerteinfarkt i 60 årene, tante døde av hjerteinfarkt når hun var 60. Mamma fikk hjertesvikt i en alder av 45 og de vet ikke hva det skyldes eller hva de skal gjøre med det. broren min hadde samme trøbbel som meg, de sa i flere år etter spesialister osv at det ikke var noe, deretter fikk han beskjed om at han hadde medfødt hjertesykdom. Har også flere andre som bare har sovnet inn pga hjertet i 20 årene i familien. 

Jeg er veldig overvektig i tillegg og det har ikke de andre i familien med hjertesykdom vært, så føler jeg kan ramle om når som helst. Denne uka har jeg gått mye tur og hatt puls opp til 165 i harde bakker osv. Men dette har medført at jeg nå to dager på rad har våknet med disse anfallene. Idag våknet jeg med puls på 171. Ofte gir disse anfallene seg når jeg setter meg opp og puster skikkelig hardt inn. 

Men det føles jo ikke bra når det står på. Noen ganger varer det i nærmere 1 time. Får vondt i kjeven og hodet når dette skjer også. Legen mener jeg er ferdig utredet og ikke noe galt fordi hjertelege ikke fant noe.. 

Anonymkode: 2ddda...3ca

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gå ned i vekt. 

Anonymkode: ad675...903

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Angts, eller bare at du burde utredes for pustevansker. Kroppen våkner i panikkangst pga for lite luft.

Når du er ferdig utredet er det ikke hjertet.

Anonymkode: 0154e...a31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjetter AV-nodal reentry takykardi (eventuell en annen atrietakykardi), hvor anfall ofte brytes ved hjelp av bukpressen/Vasalvas manøvre - google det. Ikke spesielt farlig, men plagsomt, kan behandles men tilfeller må dokumenteres først.

Anonymkode: c3de7...247

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner dette er skremmende❤️

nr 1: om du ønsker å gå ned i vekt kanskje du kan gå til fastlegen for hjelp? «slankesprøyter» er jo veldig «in» med god effekt hos mange.

nr2: kanskje du er kandidat til loop recorder? Hvis du sier du har plagsomme symptomer pga dette? Det er en liten chip de kan operere inn under huden på brystet for å registrere hjerterytmen over tid (måneder og år). 

Anonymkode: 1da67...83c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gå ned i vekt. 

Anonymkode: ad675...903

Nei sier du det.. er jo det jeg holder på med. Men er litt skummelt når dette anfallet plutselig kommer to dager på rad etter relativ «hard» trening (for meg). 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Angts, eller bare at du burde utredes for pustevansker. Kroppen våkner i panikkangst pga for lite luft.

Når du er ferdig utredet er det ikke hjertet.

Anonymkode: 0154e...a31

Kanskje. Men merker aldri noe til pustevansker ellers? Har også mest av overvekten på underkroppen så er ikke sånn at fett på overkroppen komprimerer pustingen heller. Legen mener tydeligvis at jeg er ferdig utredet og at alt er bra 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjetter AV-nodal reentry takykardi (eventuell en annen atrietakykardi), hvor anfall ofte brytes ved hjelp av bukpressen/Vasalvas manøvre - google det. Ikke spesielt farlig, men plagsomt, kan behandles men tilfeller må dokumenteres først.

Anonymkode: c3de7...247

Ja kan stemme.. men syns det er rart det kommer oftere nå som jeg er mer fysisk aktiv 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner dette er skremmende❤️

nr 1: om du ønsker å gå ned i vekt kanskje du kan gå til fastlegen for hjelp? «slankesprøyter» er jo veldig «in» med god effekt hos mange.

nr2: kanskje du er kandidat til loop recorder? Hvis du sier du har plagsomme symptomer pga dette? Det er en liten chip de kan operere inn under huden på brystet for å registrere hjerterytmen over tid (måneder og år). 

Anonymkode: 1da67...83c

Har sånne sprøyter og funker sånn halvveis. Men vekta er på vei ned, ble bare litt stressa siden disse anfallene kommer oftere nå som jeg trener.. 

aldri hørt om, men høres jo lurt ut. Skal høre med legen 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alle slike anfall som er farlige. Jeg har hatt anfall med hjerteklapp i mange år, siden jeg var barn. Mange ganger i løpet av hvert år. Jeg er født med hjertefeil og har hatt oppfølging på sykehus i alle år. De kunne ikke finne årsaken til anfallene. Forsøkte med 24 timers EKG da jeg var barn, men fikk ikke anfall da (sånn som  deg). 

Først da jeg var voksen og tok opp dette med ny hjertelege fikk jeg låne et apparat som skulle måle hjerterytmen. Dette var en håndholdt sak. Jeg fikk heldigvis anfall som ble målt. Har gjennomgått ablasjon som ikke var vellykket,  men er nå medisinert. Mine anfall var ikke farlige, men veldig ubehagelige og hemmet meg ekstremt mens de pågikk. Vil bare si at du ikke nødvendigvis trenger å være redd for at det er farlig, men skjønner at det er ubehagelig. 

Anonymkode: 709a1...333

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...