Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dobbeltdrapsdømt fange som til og med har forvaringsdom kom aldri tilbake til fengselet etter å ha vært i .. hold dere fast ... permisjon!

Her må jeg bare stille ett spørsmål: Hvorfor får drapsdømte med forvaringsdom permisjon?

Rehabilitering? Snillisme? Naivitet? 

https://www.tv2.no/nyheter/14835949/

• Liker 31
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Altså, hva i alle dager forventet de 🤷‍♀️🤷‍♀️ Når de slipper en drapsmann med 21 års forvaring ut på permisjon??? Vet ikke om jeg skal le eller grine 🙄

• Liker 21
Skrevet

Permisjon er en viktig del av tilbakeføringen til samfunnet. Sånn har vi det i Norge. Det er svært sjeldent at noe som dette skjer. Det sagt – ekkelt at han er på frifot😔

• Liker 11
Skrevet

Han har rømt tidligere også..

• Liker 17
Skrevet (endret)

Er man dømt til 21 års forvaring bør man ikke slippes ut på perm alene. Hvor er samfunnsvernet? Skal man risikere å møte på Breivik på perm en vakker dag også da? 

Endret av Frøken fjong
  • Liker 18
  • Nyttig 1
Skrevet
Frøken fjong skrev (14 minutter siden):

Er man dømt til 21 års forvaring bør man ikke slippes ut på perm alene. Hvor er samfunnsvernet? Skal man risikere å møte på Breivik på perm en vakker dag også da? 

Ja dessverre

• Liker 7
Skrevet

To tråder om samme tema er slått sammen. 

_popcorn_, adm

Skrevet
janeikanskje skrev (51 minutter siden):

Permisjon er en viktig del av tilbakeføringen til samfunnet. Sånn har vi det i Norge. Det er svært sjeldent at noe som dette skjer. Det sagt – ekkelt at han er på frifot😔

Hvem blir skyldig hvis en drapsdømt i permisjon utfører en ny drap? Er tilbakeføringen til samfunnet viktigere enn livet til en annen person? 

Altså ... forvaring, dømt for drap og ute i permisjon? :hakeslepp: Bare i Norge. 

• Liker 19
  • Nyttig 1
Gjest Luna Llena
Skrevet

Når skal det norske rettssystem, lære? Ikke alle burde få perm. 

Skrevet

Hvorfor er ikke dyret blitt mikrochippet?

• Liker 16
Skrevet

Ganske håpløst å gi en mann som sitter på forvaringsdom og dømt for drap to ganger permisjon. Han der bør aldri ut.

• Liker 14
Skrevet
Drizzt skrev (11 timer siden):

Hvem blir skyldig hvis en drapsdømt i permisjon utfører en ny drap? Er tilbakeføringen til samfunnet viktigere enn livet til en annen person? 

Altså ... forvaring, dømt for drap og ute i permisjon? :hakeslepp: Bare i Norge. 

Det er naturligvis gjerningspersonen som er skyldig hvis hen gjør noe kriminelt under permisjon.

Akkurat denne domfelte har sittet inne så lenge at han snart kunne ha begjært seg prøveløslatt. Da er det ikke så merkelig at det er satt i gang en rutine for tilbakeføring som inkluderer permisjoner (som han visstnok har hatt mange av allerede).

Det er sånn det fungerer i dette landet, og det tror jeg generelt vi skal være ganske fornøyd med. Tror ikke det er heldig for noen om personer som soner i årevis ikke skal ha noen befatning med samfunnet før endelig løslatelse.

Det foretas en vurdering i forkant av permisjoner o.l., så han har nok oppført seg greit i fengselet.

Når han nå blir tatt igjen, blir det nok imidlertid lenge til han får en ny sjanse.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
janeikanskje skrev (16 minutter siden):

Det er naturligvis gjerningspersonen som er skyldig hvis hen gjør noe kriminelt under permisjon.

Akkurat denne domfelte har sittet inne så lenge at han snart kunne ha begjært seg prøveløslatt. Da er det ikke så merkelig at det er satt i gang en rutine for tilbakeføring som inkluderer permisjoner (som han visstnok har hatt mange av allerede).

Det er sånn det fungerer i dette landet, og det tror jeg generelt vi skal være ganske fornøyd med. Tror ikke det er heldig for noen om personer som soner i årevis ikke skal ha noen befatning med samfunnet før endelig løslatelse.

Det foretas en vurdering i forkant av permisjoner o.l., så han har nok oppført seg greit i fengselet.

Når han nå blir tatt igjen, blir det nok imidlertid lenge til han får en ny sjanse.

Det er en forvaringsdom for dobbeldrap. Prøveløslatelse?

Plutselig er Breivik ute i permisjon også og blir prøveløslatt? ''Dere'' er sikkert ganske fornøyde med det også?

Hvis han blir tatt igjen, mener du.

Dette med permisjon og prøveløslatelse for drapsdømte er i tråd med naiviteten som styrer samfunn og land.

P.S. Selv politiet reagerer på at Kriminalomsorgen har gitt ham permisjon. Husk at han er en mann som har sittet inne det meste av sitt voksne liv for diverse forbrytelser. At han skulle benytte seg av muligheten å rømme er opplagt. Han har rømt før. Men politiet har uendelig med ressurser, så selvfølgelig har de masse ressurser å avse for å fange ham igjen.

Jeg håper virkelig at ingen flere blir skadet eller får sin eiendom skadet.

• Liker 16
Skrevet

Jeg synes i utgangspunktet at det er flott med permisjoner for å gradvis kunne tilvenne seg samfunnet og en normal hverdag igjen.

Likevel mener jeg at ikke ALLE egner seg for denne ordningen. Jeg ser ikke helt hvordan rømlingen noen sinne skal kunne fungere normalt i samfunnet. 

Han har tydeligvis rømt flere ganger… får håpe han ikke rekker å skade eller i verste fall drepe noen denne gang. 

Et klipp fra VG.no: 

«I desember fikk han smuglet inn et våpen til fengselet ved hjelp av en kamerat og brukte det samme natten. Han skjøt og drepte en fengselsbetjent og tvang en annen til å kjøre seg til Oslo.

I august 1993 ble han dømt til 17 år i fengsel for å ha skutt og drept fengselsbetjent Jon Arild Martinsen og for de to ranene han begikk under rømningen fra Berg.» 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet

Sykt modus. Overlagt vinningsdrap, innbrudd, ran. Han har og mindre tid igjen og mindre å tape nå enn da han var yngre. Ganske utrolig om han noen gang kommer ut på permisjon igjen.

• Liker 8
Gjest lurven
Skrevet

Denne mannen burde sittet inne resten av livet for å beskytte samfunnet .

Han burde aldri fått permisjon fordi han aldri skulle vært ført tilbake til samfunnet.

Jeg er for å gi folk en sjanse eller kanskje to, men når man misbruker sjansene sine må man ta konsekvensene.

Viktigere å beskytte samfunnet enn denne ene mannens liv.

Skrevet

Synes permisjonsordningen i Norge er relativt flott, egentlig - men det burde være visse mennesker som ikke burde få det. Drapsdømte f.eks, de som er dømt for grov vold, og slike ting burde enten ikke få permisjon, eller ha vakt(er) til stede. Dvs kontrollerte permisjoner.

Å sammenligne han karen her med Breivik blir for dumt da. Men det tror jeg folk vet, men setter saken litt på spissen, bare.

• Liker 6
Skrevet

Det er jo ikke bare det at han er drapsdømt, men at han er drapsdømt to ganger der begge drapene bærer preg av tydelig vinningsmotiv og lang tidslinje. Det gikk lenger tid mellom de to drapene enn det nå har gått siden hans siste. Å påstå at han da er rehabilitert faller på sin egen urimelighet.

• Liker 17
Skrevet
Drizzt skrev (4 timer siden):

Det er en forvaringsdom for dobbeldrap. Prøveløslatelse?

Plutselig er Breivik ute i permisjon også og blir prøveløslatt? ''Dere'' er sikkert ganske fornøyde med det også?

Hvis han blir tatt igjen, mener du.

Dette med permisjon og prøveløslatelse for drapsdømte er i tråd med naiviteten som styrer samfunn og land.

P.S. Selv politiet reagerer på at Kriminalomsorgen har gitt ham permisjon. Husk at han er en mann som har sittet inne det meste av sitt voksne liv for diverse forbrytelser. At han skulle benytte seg av muligheten å rømme er opplagt. Han har rømt før. Men politiet har uendelig med ressurser, så selvfølgelig har de masse ressurser å avse for å fange ham igjen.

Jeg håper virkelig at ingen flere blir skadet eller får sin eiendom skadet.

Først: Plis ikke bland Breivik inn i denne saken, og jeg vil ha meg frabedt å bli tillagt meninger om ham som jeg ikke har.

Men ja, (mange) forvaringsdømte drapsdømte prøveløslates, de også. At dette er ny informasjon for enkelte er mildt sagt sjokkerende.

Jeg tror han blir tatt igjen, fordi jeg tror det er nettopp det han vil. Antakelig ønsker denne personen seg et liv i fengsel, og måtte forte seg å gjøre noe for å sikre seg det. Kan ikke fatte hvorfor han ville gjøre noe sånt så tett opp mot frihet hvis ikke.

Ellers er jeg selvfølgelig som alle andre enig, når jeg tenker med følelsene mine i etterpåklokskapens navn, i at akkurat han her ikke burde ha vært uten oppsyn. Men når jeg tenker med hodet, skjønner jeg hvorfor permisjoner gjennomføres også for drapsdømte og personer dømt for annen alvorlig kriminalitet. Og jeg skjønner at feilvurderinger skjer, all den tid det er mennesker som foretar disse vurderingene.

Vi har ikke livstid i Norge, så det drives tilbakeføringsarbeid for absolutt alle domfelte. Og det skal vi være glade for.

• Liker 1
Skrevet
janeikanskje skrev (18 minutter siden):

Først: Plis ikke bland Breivik inn i denne saken, og jeg vil ha meg frabedt å bli tillagt meninger om ham som jeg ikke har.

Men ja, (mange) forvaringsdømte drapsdømte prøveløslates, de også. At dette er ny informasjon for enkelte er mildt sagt sjokkerende.

Jeg tror han blir tatt igjen, fordi jeg tror det er nettopp det han vil. Antakelig ønsker denne personen seg et liv i fengsel, og måtte forte seg å gjøre noe for å sikre seg det. Kan ikke fatte hvorfor han ville gjøre noe sånt så tett opp mot frihet hvis ikke.

Ellers er jeg selvfølgelig som alle andre enig, når jeg tenker med følelsene mine i etterpåklokskapens navn, i at akkurat han her ikke burde ha vært uten oppsyn. Men når jeg tenker med hodet, skjønner jeg hvorfor permisjoner gjennomføres også for drapsdømte og personer dømt for annen alvorlig kriminalitet. Og jeg skjønner at feilvurderinger skjer, all den tid det er mennesker som foretar disse vurderingene.

Vi har ikke livstid i Norge, så det drives tilbakeføringsarbeid for absolutt alle domfelte. Og det skal vi være glade for.

Du må ikke tillegge andre meninger de ikke har heller.

Det er ikke ny informasjon at drapsdømte prøveløslates, men det er like sjokkerende, naivt og like dumt hver gang en ny slik sak kommer. 

Breivik er veldig relevant i denne saken - han er drapsdømt med forvaringsdom, så for ham gjelder det samme rettigheter til prøveløslatelse og å bli gradvis tilbakeført samfunnet, så hvorfor forskjellsbehandler du? 

Du tror mye og mangt, men det er bare spekulasjoner. Han som faktisk jaktet på ham forrige gang han rømte tror det motsatte av deg. Jeg tror på ham, ikke på deg.

Når man tenker med hodet, så er det nettopp slutningen ''han burde aldri fått permisjon'' som kommer. Men når man tenker med følelsene sine, så kommer slutningen ''stakkars, alle må ha en sjanse til''.

Det er trist at det ikke er livstid i Norge. 

• Liker 8
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...