Gå til innhold

Forstoppet!! Hvordan få fart på magen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Sliter med irritabel tarmsyndrom og har nå blitt forstoppet. Kan ikke huske sist jeg var på do med nummer to! Noen som har gode tips til hvordan man kan få fart på magen med noe man har hjemme? Rekker ikke apoteket i dag……..

Anonymkode: 5be95...a35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Rosiner, svisker, chiafrø, linfrø, kaffe.. 

Anonymkode: 4f525...758

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kaffe kan funke, har tatt chiafrø i vann/ skal drikke det. Men jeg har ikke svisker eller andre ting som jeg vet gir akutt dobesøk😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StellaNova

Men kan du stikke på butikken? Jeg synes fersk ananas funker kjempebra, er noe med at det er fordøyelses enzymer som setter fart på ting, kiwi åså så spis en stor skål ananas eller to tre kiwi og drikk et stort glass vann så bør ting skje over natta 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en kveldsåpen butikk i nærheten? I hyllene med babymat finner du sviskejuice. Kjøp noen sånne småflasker og drikk dem. De får fart i systemet.

Min eldre far som er tidvis plaget av forstoppelse, har alltid en boks svisker i kjøkkenskapet. Men juice fungerer like godt, og de selger det til babyer fordi de også ofte får forstoppelse, og man kan ikke akkurat gi en tannløs baby en sviske å tygge (så derfor juice). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sliter med irritabel tarmsyndrom og har nå blitt forstoppet. Kan ikke huske sist jeg var på do med nummer to! Noen som har gode tips til hvordan man kan få fart på magen med noe man har hjemme? Rekker ikke apoteket i dag……..

Movikol, blå resept! Tar det hver dag. Blander ut med saft eller juice. 
Magnesium, natures sunshine (tar 900-1200 mg hver dag). Gå tur, løpe, osteopat (fått behandling på stramme muskler rundt fordøyelsesorganer), yoga, minimere stress, tar nå magesyretabletter i forkant av måltid, tar fiber tabletter 3 ggr i uken, drikker 2-3 L vann hver dag (ikke iskaldt). 

Anonymkode: ace5c...d1f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å drikke nok vann og bære hydrert er viktig. Det hjelper ikke for deg akkurat nå, det har du fått bra tips til, men generelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Drikk masse vann, og spis svisker, ananas elns. 
Og fysisk aktivitet! Finn en bakke du kan springe opp og ned 😃

Anonymkode: 4ec2c...88c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Serafina. skrev (5 minutter siden):

Å drikke nok vann og bære hydrert er viktig. Det hjelper ikke for deg akkurat nå, det har du fått bra tips til, men generelt.

Superviktig med vann, ja.

Men for meg fungerer det faktisk rimelig kjapt om jeg bælmer en liter vann på relativt kort tid. Forsøker la være å tisse inntil jeg absolutt må. Det setter fart på magen også hos meg. 

Anonymkode: 3c8d2...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville nok fått i meg noe som smører systemet og drikke rikelig med vann. Jeg måtte på legevakt engang grunnet helt ekstreme smerter, da ringte de kirurgisk hvor jeg ble anbefalt vi-siblin som forebyggende.  Det kan jeg virkelig anbefale deg, Tror ikke  det er anbefalt med pågående forstoppelse.

Anonymkode: c2938...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå som fortoppelsen pågår burde du bruke Laktulose, det kan sikkert også brukes forebyggende 🙂

Anonymkode: c2938...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takk for mange gode råd! Har tatt en espressoshot, drukket 3 glass vann, tatt chiafrø, tabletter «melkesyretabletter?»🙈 sånn for reisemage. Tatt noen vitaminer som greens osv….. 

Nå føler jeg meg bare mer oppblåst. Forsøkt å røre på kroppen, bøye meg osv. hjelper ingenting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Drikk masse vann, og spis svisker, ananas elns. 
Og fysisk aktivitet! Finn en bakke du kan springe opp og ned 😃

Anonymkode: 4ec2c...88c

👆

Hos meg hjelper alltid en løpetur hvis systemet er tregt

Anonymkode: d8a20...ed7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Takk for mange gode råd! Har tatt en espressoshot, drukket 3 glass vann, tatt chiafrø, tabletter «melkesyretabletter?»🙈 sånn for reisemage. Tatt noen vitaminer som greens osv….. 

Nå føler jeg meg bare mer oppblåst. Forsøkt å røre på kroppen, bøye meg osv. hjelper ingenting. 

Du må på apoteket i morgen og kjøpe avføringsmidler. Kjøp movicol, ikke laktulose som noen anbefaler. Det funker som regel alltid med 3 poser movicol der du tar de med 1 times mellomrom. Lykke til.

Anonymkode: f2a87...aa9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til senere bør du høre med fastlegen eventuelt på apotek for å finne noe forebyggende som fungerer godt. Mot ibs får noen effekt av Alflorex eller lav fodmap, verdt å sjekke ut. Ellers er det mye avføringsmiddel som finnes å få kjøpt; laktulose/duphalac, laxoberal, visiblin, movicol, pursennid osv osv. Ellers kan det være kjekt å ha microlax, miniklyster, liggende hjemme for slike dager, eventuelt vanlig klyx. 

Hør med lege eller apotek og prøv deg fram med noe. Selv om noe fungerer for en person så kan du trenge noe annet. Det er ingen fasit for alle. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kjøpt en pakke microlax jeg har hjemme i krisetilfelle. Det meste av råd man finner generelt, og her, er mer forebyggende. Hvis det er bom stopp og hardt, må jeg ihvertfall ta microlax, det hjelper ikke å legge mer på toppen, når det er stopp i bunn. 

Men om du sliter med forstoppelse, og om du ikke gjør det egentlig, er det viktig å drikke mer! 

Anonymkode: 3552c...9da

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du tilfeldigvis lest boken Sjarmen med tarmen? I den boken lærer man alt om tarmsystemet og fordøyelsen, fortalt av en ung lege på en humoristisk og lærerik måte. Anbefaler deg å kjøpe boken og lese den, hvis det er sånn at du periodevis opplever forstoppelse. Du kanskje får noen aha-opplevelser.

Men til akutt bruk akkurat nå; sett en krakk foran toalettet, helst noe lavere enn selve toalettsetet, men alt går. Sett deg på do med trusene av, og sett føttene på krakken, sånn at du omtrent "sitter på huk" på do med knærne opp. Dette er menneskets naturlige stilling å ha avføring i, og den drar i de rette muskler i tarmsystemet og innenfor rumpa, og bæsjen kommer seilende ut. Kan hende du må presse litt om du er veldig forstoppet, men dette stillingen med opptrukne knær, eller sitte på huk som man gjør i skogen, får fart på bæsjingen. Det står i boka.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har selv IBS, og fikk faktisk tips av kiropraktoren min om å ta 2 Magnesium tabletter hver kveld, og det har gitt meg ett nytt liv. 

Jeg har brukt Laktulose og Pursennid flere ganger i mnd i mange år pga total forstoppelse og store smerter. Nå siste året har jeg vel måtte ty til det 2 ganger. 

Jeg drikker nok, spiser det jeg skal osv, men ble forsatt forstoppet da det viser seg at mitt fordøyelsessystemet lider av noe de kaller tarmen tornerose søvn (idiopatisk gastroparese). Så den jobber ekstremt sakte 🙈

Så anbefaler absolutt Magnesium når du har fått løst problemet du har nå. 

Anonymkode: 7dd01...8c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...