AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Leste en artikkel om Sandra Lyng Haugen somhandlet om det å få flere barn. Mange blir spurt "når skal dere få neste?", "det bør være x antall år mellom" osv. Hva tenker dere om dette? Vi venter barn. Og har tenkt at det kanskje holder med en. Men får allerede spørsmål nå om hvor mange vi tenker, hvor mange år mellom osv. Jeg syns det er masete. Vi brukte også 1,5år på å bli gravid, og vi opplevd mye stress rundt det som vi ikke vet om vi orker igjen. Hvorfor syns folk det er greit å blande seg? Anonymkode: 19a83...505
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Jeg tenker at de er rimelig enkle sjeler. Jeg omgir meg, helt bevisst, ikke med enkle sjeler. Jeg foretrekker folk med noe i topplokket. Mye artigere samtaler, for en ting. Mye færre dumme spørsmål, også. Om noen spør? Det kommer an på humør. Er jeg i rette humøret kan jeg svare «å, jada. Vi knuller som kaniner. Dere da?» blir de snurte kan jeg finne på å late som om jeg helt oppriktig tror de ikke vet at en må ha sex for å bli gravid. Som er grunnen til svaret. Folk som spør «hvor mange unger skal dere ha» eller andre spørsmål relatert til barnefødsler er egentlig interessert i sexlivet til folk, må en anta. Som oftest, dog, er jeg ikke helt i det humøret. Som oftest ser jeg bare på dem. Lenge. Med et blikk som med all tydelighet sier «spurte du om det..? Så pinlig for deg..» De rødmer, ser bort, snakker om noe annet, går sin vei eller (det har skjedd) begynner å nynne. Jeg fortsetter med mitt. De spør aldri igjen. Anonymkode: 6fca2...071
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Jeg er en som spør 😆 kan f.eks stå og se utover kidsa med ei venninne/kusine/svigerinne og si «dere får ikke lyst på flere når dere ser hvor skjønne unger dere har da?» 😂 er smalltalk. Hadde noen reagert som den over her, så hadde jeg antatt at jeg hadde trukket i et vepsebol pga utfordringer i parforholdet eller noe 😅. Er jo ikke verre enn å si «haha, nei, det får holde for nå/det får fremtiden vise/neidu, holder med den vi har» etc. Er helt absurd hvor mye man skal krenkes over 😂 er det ikke bare å svare platt om det blir for invaderende? Anonymkode: fa3c4...cd0 9 1 5
C8H10N4O2 Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Det er en uting å stikke nesa opp i hvordan andre skaper familie. Én ting er mennesker man i utgangspunktet er ganske fortrolig med, men tilfeldige kolleger og perifere bekjente? De burde settes litt på plass. Jeg har noen ganger sagt "Nå har kona prøvd å gjøre meg gravid i femten år, men tror vi gjør noe galt" Nå er jo ikke den frasen så brukbar for heterofile par men den funker for meg 😁 Folk blir litt brydd. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Du kan svare "stupid is as stupid does", så skifter du samtaleemne. Lykke til. Øv deg på å gi mer faen i hva andre folk tenker, tror og mener. De aller fleste er mest opptatt av seg selv og sine egne valg og søker å få bekreftet at de valgene de selv har tatt er rikigte og gode. Drit i de folka litt. Hvis du klarer. Anonymkode: c8fc4...981
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Jeg pleier å si at det er ikke alle som får akkurat det antallet barn de ønsker seg. Ikke sikkert vi kan få flere. Kommer an på hvem det er, med noen sier jeg det som det er at jeg synes det var så slitsomt at jeg ikke vet om jeg ønsker flere. Anonymkode: 4a228...eaa
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg tenker at de er rimelig enkle sjeler. Jeg omgir meg, helt bevisst, ikke med enkle sjeler. Jeg foretrekker folk med noe i topplokket. Mye artigere samtaler, for en ting. Mye færre dumme spørsmål, også. Om noen spør? Det kommer an på humør. Er jeg i rette humøret kan jeg svare «å, jada. Vi knuller som kaniner. Dere da?» blir de snurte kan jeg finne på å late som om jeg helt oppriktig tror de ikke vet at en må ha sex for å bli gravid. Som er grunnen til svaret. Folk som spør «hvor mange unger skal dere ha» eller andre spørsmål relatert til barnefødsler er egentlig interessert i sexlivet til folk, må en anta. Som oftest, dog, er jeg ikke helt i det humøret. Som oftest ser jeg bare på dem. Lenge. Med et blikk som med all tydelighet sier «spurte du om det..? Så pinlig for deg..» De rødmer, ser bort, snakker om noe annet, går sin vei eller (det har skjedd) begynner å nynne. Jeg fortsetter med mitt. De spør aldri igjen. Anonymkode: 6fca2...071 Beklager å måtte si det, men hvis noen hadde reagert som det du beskriver, hadde jeg tenkt mitt. Det får da være måte på å være hårsår/svare aggressivt. Noen spør bare for å bedrive smalltalk, noen er i tenkeboksen selv osv. Og å trekke slutningen at folk som snakker om barnefødsler, er interesserte i sexlivet til folk, ærlig talt. Har du hørt om å utveksle erfaringer? Hvis man er småbarnsforelder eller har småbarnsfamilier tett på, er det da ikke unormalt å snakke om barn og barnefødsler. Og hvis man som TS synes det blir litt vel mange masete spørsmål før de selv har tenkt på svaret, da er det jo bare å si det. "Vet du, vi er i startgropa, så det har vi ikke tenkt så mye på ennå" Anonymkode: cd5d0...1f3 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Jeg begynner å gråte og så ser jeg forventningsfullt på dem, om de kan bestemme for meg. Siden jeg ikke vet mitt eget beste, liksom. Anonymkode: 32ec1...2cd
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Beklager å måtte si det, men hvis noen hadde reagert som det du beskriver, hadde jeg tenkt mitt. Det får da være måte på å være hårsår/svare aggressivt. Noen spør bare for å bedrive smalltalk, noen er i tenkeboksen selv osv. Og å trekke slutningen at folk som snakker om barnefødsler, er interesserte i sexlivet til folk, ærlig talt. Har du hørt om å utveksle erfaringer? Hvis man er småbarnsforelder eller har småbarnsfamilier tett på, er det da ikke unormalt å snakke om barn og barnefødsler. Og hvis man som TS synes det blir litt vel mange masete spørsmål før de selv har tenkt på svaret, da er det jo bare å si det. "Vet du, vi er i startgropa, så det har vi ikke tenkt så mye på ennå" Anonymkode: cd5d0...1f3 Så enig. Hadde jeg blitt møtt med slik aggressivitet for løs smalltalk hadde jeg gått fordi jeg hadde tenkt det var mer enn én skrue løs. Er vel ingen som krever at en utleverer sjelen sin og er dønn ærlig. Kom med noe svadafloskel da, om en ikke føler for å dele. Anonymkode: a5d8f...9a7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Leste en artikkel om Sandra Lyng Haugen somhandlet om det å få flere barn. Mange blir spurt "når skal dere få neste?", "det bør være x antall år mellom" osv. Hva tenker dere om dette? Vi venter barn. Og har tenkt at det kanskje holder med en. Men får allerede spørsmål nå om hvor mange vi tenker, hvor mange år mellom osv. Jeg syns det er masete. Vi brukte også 1,5år på å bli gravid, og vi opplevd mye stress rundt det som vi ikke vet om vi orker igjen. Hvorfor syns folk det er greit å blande seg? Anonymkode: 19a83...505 Jeg syntes helt ærlig at folk har blitt for nærtagende. Jeg tror ikke de som stiller den type spørsmål egentlig legger så mye i det, det er bare et spørsmål på lik linje som: «hva jobber du med?» Som igjen kan være ubehagelig for de som kanskje er sykemeldt og skammer seg, eller sliter med å få jobb av ulike årsaker. Men det betyr ikke at vi må slutte å stille Alle dette spørsmålet i fare for å støte dem? vi har blitt så sensitive og krenkbare at man nærmest vegrer seg for å spørre folk om ting. Så ja, hvorfor «blande seg» fordi man ønsker å ha en samtale, man prøver å bli kjent, man ser etter likheter og ulikheter og man er nysgjerrig. i stedet for å ta seg nær av alle mulige spørsmål, kan man ikke bare avfeie det? Eller svare kort. Du må ikke svare på alt du blir spurt om. Og du må ikke legge ut i det vide og brede hvis du ikke ønsker. jeg syntes samfunnet nærmest er i en utvikling hvor man såvidt kan spøke. Noen kan jo bli krenket. Anonymkode: 8c3da...125 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 Selv om folk er vant til at det finnes folk som bare øser ut med alt, betyr det ikke at det gjelder alle? Det er ikke normen å være åpen og ærlig, tvert om det stikk motsatte. Ser ærlig talt ikke verdien i å være åpen og ærlig, med mindre man er med skikkelige mennesker som respekterer andre mennesker. Anonymkode: 32ec1...2cd
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 Svarer "Nei, vi ville bare ha en :)" og spør "Dere da?". Det er bare smalltalk, ikke noe dypere enn det. Vi brukte 3 år på å få det ene barnet, men vi er ikke dramatiske av den grunn... Trenger ikke overtenke enkel prat. Anonymkode: 4bfbb...1c3 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 Det gjør meg ikke noe å bli spurt om det. Jeg var ganske lei av spørsmål om når vi skulle ha barn da vi prøvde på førstemann og ikke fikk det til. Men det var av selve spørsmålene, og situasjonen, jeg tenkte ikke noe om de som spurte. For meg hjalp det da vi etter hvert ble enige om å bare svare ærlig "aner ikke, vi holder på med IVF". Jeg blir derimot sur av kommentarer og formaninger ala "husk at den biologiske klokka tikker, dere bør ikke vente så lenge!", evt. "dere bør virkelig ha stabile, faste jobber og eie hus først". Eller "tette søsken har mest glede av hverandre, så nå bør dere sette i gang med nestemann", evt. "ikke få barn med under tre år mellom, da får du ikke nok tid til hver av dem". Nå syns jeg egentlig barn-ikke barn, hvor mange, når og hvordan det eventuelt endre livet, er interessante temaer, så jeg kan godt prate om det hvis noen spør. Men det forutsetter at jeg kan spørre tilbake. Og at det er ok for begge parter å si at det er en privatsak eller det temaet er jeg lei av å prate om. Anonymkode: 633e8...005 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 Hadde svart 3. Tenker det er helt greit? Men hadde syns det var rart om andre enn venner og familie hadde spurt. Anonymkode: 5a2bd...f37
Arkana Skrevet 1. juni 2022 #15 Skrevet 1. juni 2022 De som vil ha barn og kan få barn, de får barn. Det er derfor helt unødvendig å spørre andre om de skal ha barn, når de skal ha barn eller hvor mange barn de ønsker seg. Vent, så får du se det selv. Jeg synes dette er et såpass følsomt tema, spesielt for de som sliter med barnløshet, at man godt kan la være å spørre om slikt. Man har faktisk ikke rett til å vite alt om andre mennesker. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #16 Skrevet 1. juni 2022 Indirekte så spør folk om sexlivet til noen. Ingen oppegående mennesker spør og graver i sexlivet til folk. Om en ønsker/ikke ønsker barn, om en kan få eller ikke kan få barn og om en ønsker å ha sex ved neste eggløsning uten kondom eller annen prevensjon. Smaltalk my ass. En har ingenting med andres forplantning eller ønsker/muligheter til forplantning å gjøre, snakk om været viss du virkelig må grave og gjøre smaltalk! Det er ikke så vanskelig å skjønne at det er et ømfintlige tema for de som ikke kan få barn men ønsker, en trenger faktisk knapt å ha noen få oppegående hjerneceller for å fatte det, og det er ikke så ekstremt vanskelig å skjønne at de som aldri har ønsket barn er drittlei spm i utgangspunktet. Er du så dårlig på smaltalk at du må spørre om barn ved første øyenblikk så bør du trene litt på sosialisering. Anonymkode: bdde9...581
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #17 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Indirekte så spør folk om sexlivet til noen. Ingen oppegående mennesker spør og graver i sexlivet til folk. Om en ønsker/ikke ønsker barn, om en kan få eller ikke kan få barn og om en ønsker å ha sex ved neste eggløsning uten kondom eller annen prevensjon. Smaltalk my ass. En har ingenting med andres forplantning eller ønsker/muligheter til forplantning å gjøre, snakk om været viss du virkelig må grave og gjøre smaltalk! Det er ikke så vanskelig å skjønne at det er et ømfintlige tema for de som ikke kan få barn men ønsker, en trenger faktisk knapt å ha noen få oppegående hjerneceller for å fatte det, og det er ikke så ekstremt vanskelig å skjønne at de som aldri har ønsket barn er drittlei spm i utgangspunktet. Er du så dårlig på smaltalk at du må spørre om barn ved første øyenblikk så bør du trene litt på sosialisering. Anonymkode: bdde9...581 Tror du virkelig at voksne mennesker går rundt og innbiller seg at andre voksne mennesker kun har sex dersom de prøver på å få barn...😂 Anonymkode: d9b5a...c5e 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #18 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Tror du virkelig at voksne mennesker går rundt og innbiller seg at andre voksne mennesker kun har sex dersom de prøver på å få barn...😂 Anonymkode: d9b5a...c5e Nei, men jeg går rundt og tror at de fleste barn blir laget av å ha sex, hva går du rundt og tror? Anonymkode: bdde9...581
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #19 Skrevet 1. juni 2022 For min del er det helt greit, blitt spurt mange ganger- både før og etter barn. Spør dog ikke andre, men mindre de spør meg først, da det er så ømfintlig spørsmål for enkelte Anonymkode: 20cdd...beb
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #20 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Nei, men jeg går rundt og tror at de fleste barn blir laget av å ha sex, hva går du rundt og tror? Anonymkode: bdde9...581 Jeg tror alle som er gift, samboere eller kjærester har sex mer eller mindre jevnlig. Antall barn har ingen ting med sexlivet til folk å gjøre. Mitt barn ble laget i et reagensrør på sykehuset. Anonymkode: 2df7e...cbc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå