AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har akkurat gått ut av et halvt år langt forhold med kjæresten. Det er tungt, samtidig vet jeg at det er det var det riktige. Helt fra starten har jeg skjønt at det er noe annerledes med henne sammenlignet med andre kjærester jeg har hatt, men det var først da jeg snakket fortalte en god venn av meg som er psykolog at jeg har skjønte hva det egentlig kan være for noe. Jeg er utslitt og følt at jeg har sittet på en berg og dalbane, men da min gode venn fortalte hva hun tenkte falt i det minste en del brikkene på plass. Hun mente hun traff på mange kriterier som antyder at hun kan ha borderline uten å vite det selv, og etter mye lesing på egenhånd fikk jeg en slags åpenbaring om at dette er en svært sannsynlig diagnose. Jeg er fremdeles veldig glad i denne personen og håper hun kan få hjelp slik at hun kan få et godt liv og sunne relasjoner til andre mennesker, men spørsmålet om det i det hele tatt er noe poeng å forklare hvorfor vårt forhold, og hennes forhold til andre, er så vanskelig som det er. Antagelig vil det bli avfeid og jeg blir muligens stemplet som et forferdelig menneske som kan si noe slik, men det er så tungt å vite at jeg muligens sitter på svaret som kanskje kan få henne til å få økt selvinnsikt og forståelse for hvorfor hun er som hun er og kanskje kan utvikle en større forståelse for hvem hun er med profesjonell hjelp. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 5e022...751 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Du skal gå videre med livet ditt. Hvorfor hun er så ustabil er noe hun selv kan utforske i terapi. Anonymkode: 1cbae...dcb 16
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har akkurat gått ut av et halvt år langt forhold med kjæresten. Det er tungt, samtidig vet jeg at det er det var det riktige. Helt fra starten har jeg skjønt at det er noe annerledes med henne sammenlignet med andre kjærester jeg har hatt, men det var først da jeg snakket fortalte en god venn av meg som er psykolog at jeg har skjønte hva det egentlig kan være for noe. Jeg er utslitt og følt at jeg har sittet på en berg og dalbane, men da min gode venn fortalte hva hun tenkte falt i det minste en del brikkene på plass. Hun mente hun traff på mange kriterier som antyder at hun kan ha borderline uten å vite det selv, og etter mye lesing på egenhånd fikk jeg en slags åpenbaring om at dette er en svært sannsynlig diagnose. Jeg er fremdeles veldig glad i denne personen og håper hun kan få hjelp slik at hun kan få et godt liv og sunne relasjoner til andre mennesker, men spørsmålet om det i det hele tatt er noe poeng å forklare hvorfor vårt forhold, og hennes forhold til andre, er så vanskelig som det er. Antagelig vil det bli avfeid og jeg blir muligens stemplet som et forferdelig menneske som kan si noe slik, men det er så tungt å vite at jeg muligens sitter på svaret som kanskje kan få henne til å få økt selvinnsikt og forståelse for hvorfor hun er som hun er og kanskje kan utvikle en større forståelse for hvem hun er med profesjonell hjelp. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 5e022...751 Hvor godt kjenner denne venninnen din, ekskjæresten din? Og hvilken kunnskap sitter hun på som gjør det relevant til å nærmest diagnostisere henne? Forstår du vil hjelpe og synes synd på eksen din, men vær veldig forsiktig med slike uttalelser da det kan være vanskelig selv for en spesialist å stille en slik diagnose. Skal du ta en prat med henne så bør du ikke nevne noe som helst om verken diagnoser eller at du har pratet med andre om hennes symptombilde, det vil bare være ufint og krenkende for din eks. Heller si at du hadde håpet at hun ville søke hjelp for noen av utfordringene hennes, at du tror hun kunne hatt godt av å prate med noen om dem. For hennes egen del. Anonymkode: d5ea9...a82 14
Blåjojo Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Du har ikke de kvalifikasjoner som skal til for å stille diagnoser, så det bør du holde deg for god til. Gå videre med livet ditt. Så tar hun forhåpentligvis tak i livet sitt når hun er klar for det. 6 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor godt kjenner denne venninnen din, ekskjæresten din? Og hvilken kunnskap sitter hun på som gjør det relevant til å nærmest diagnostisere henne? Forstår du vil hjelpe og synes synd på eksen din, men vær veldig forsiktig med slike uttalelser da det kan være vanskelig selv for en spesialist å stille en slik diagnose. Skal du ta en prat med henne så bør du ikke nevne noe som helst om verken diagnoser eller at du har pratet med andre om hennes symptombilde, det vil bare være ufint og krenkende for din eks. Heller si at du hadde håpet at hun ville søke hjelp for noen av utfordringene hennes, at du tror hun kunne hatt godt av å prate med noen om dem. For hennes egen del. Anonymkode: d5ea9...a82 Ikke godt nok naturligvis, hun har jo ikke kartlagt henne, men reagert på oppførsel og sammen med min forklaring nevnte hun borderline som et mulig "svar" for, noe som for min del av gjort ting lettere å håndtere og akseptere. Jeg skjønner imidlertid at det nesten uansett vil virke ufint å nevne en spesifikk diagnose, men vi har snakket om psykolog tidligere, men da har hun vært avvisende. Slik hun tolker bruddet er dette like mye min feil som hennes, så å be henne søke hjelp vil nok uansett virke vel så bittert. Anonymkode: 5e022...751 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Jeg tror ikke det vil komme noe godt utav at du sier det,selv om du mener det godt💙 Anonymkode: 334b3...630 11
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Hvordan har du vært i forhold til henne og hva er det som gjør at du tror dette? Beskriv dette litt nøyere. Hvor gamle er dere? Anonymkode: 49a51...cb2
Gjest Ghostface Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 Nei, for det første er det slutt og du er vel ikke utdannet psykolog/psykiater?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 Tenker også det er relevant hvordan du har vært i dette forholdet overfor henne, og hva som gjør at du mistenker borderline. Viser hun symptomer overfor alle rundt seg eller kan det være dynamikken mellom dere som har vært uheldig? Tenker da på utrygge rammer og slikt. Anonymkode: e4e12...637 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 Har hun gått til psykolog eller nekter hun å gjøre det? Anonymkode: 49a51...cb2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 Ofte rett etter et brudd så ser vi på eksene våre som monstre og plasserer de lett i cluster B. Uprofesjonelt av psykolog-vennen din å diagnosere henne basert på dine tanker rett etter bruddet hvor din dømmekraft er besudlet av følelser. Folk i cluster B har uansett ikke selvinnsikt, og skulle mistanken din stemme, får du deg en uvenn for livet. Hvem blir vel uansett takknemlig av å få høre fra eksen at man er syk i hodet og bør oppsøke hjelp? 🤔 Anonymkode: 01000...6e8 12 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 Ikke dra opp den gale eksen når du skal date nye. Ser ikke bra ut og er et rødt flagg. Anonymkode: 72c45...d24 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har selv akkurat kommet ut av et forhold til en mann som for meg har vært en Berg og dalbane. Jeg har vært følelsesmessig ustabil som følge av hans handlinger. Han har vært unnvikende og fraværende og regelrett tråkket på meg selvom jeg har gitt han omsorg og kjærlighet. Hvis man ikke blir gal da av å bli behandlet slik over lengre tid, vet ikke jeg. Forholdet varte i 6 mnd så var skremmende lik beskrivelse av mitt forhold. Nå er det jo han selv som sliter og har de største problemene som jeg har funnet ut av. Så hvis ts kjenner seg igjen i dette og føler at han blir truffet av det som skrives her, så gå litt mer i deg selv. Anonymkode: 49a51...cb2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #15 Skrevet 1. juni 2022 Eksen min hadde samme tilnærming som du tenker, og tro meg det kommer ingenting godt ut av det uansett hvor "godt ment" det er. Jeg måtte jo psykiske problemer / diagnoser i følge han, for hvorfor ellers skulle jeg gjøre det slutt liksom. Kan for all del hende at eksen din har psykiske problemer og skulle hatt hjelp, men det er ikke din sak lengre og noe hun må finne ut av selv. Anonymkode: 14917...26d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #16 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har selv akkurat kommet ut av et forhold til en mann som for meg har vært en Berg og dalbane. Jeg har vært følelsesmessig ustabil som følge av hans handlinger. Han har vært unnvikende og fraværende og regelrett tråkket på meg selvom jeg har gitt han omsorg og kjærlighet. Hvis man ikke blir gal da av å bli behandlet slik over lengre tid, vet ikke jeg. Forholdet varte i 6 mnd så var skremmende lik beskrivelse av mitt forhold. Nå er det jo han selv som sliter og har de største problemene som jeg har funnet ut av. Så hvis ts kjenner seg igjen i dette og føler at han blir truffet av det som skrives her, så gå litt mer i deg selv. Anonymkode: 49a51...cb2 Så enig. Har hatt forhold tidligere til trygge stabile menn, og da var jeg også stabil. Men et nylig avsluttet forhold med en Berg-og dalbanemann var veldig vondt, og jeg ble mye mer ustabil en periode. Nå hadde ikke han problemer selv, men han var så vinglete og uforutsigbar at jeg fikk meg en knekk en stund. Ikke sikkert han ser sammenhengen mellom uforutsigbarheten hans og reaksjonen i meg. Anonymkode: e4e12...637 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #17 Skrevet 1. juni 2022 Du har jo ingen integritet i forhold til eksen lenger når du brettet ut forholdet deres til tredje personer? Hvorfor i alle dager tror du at noe du sier ti henne etter den typen svik vil bli hørt? Gå videre i livet og tenk heller gjennom hva du selv ville syntes om noen som er eller har vært nær deg hadde utlevert deg på den måten som du har utlevert eksen. Hennes helsetilstand er hennes problem. Anonymkode: 41d11...916 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #18 Skrevet 1. juni 2022 Hei ts, jeg forsto det slik at hun har møtt din eks mens dere fortsatt var sammen og uttaler seg om sitt inntrykk, og jeg legger merke til at hun sier det er en mulighet. Det kan godt hende hun har rett, men det er nok ikke så mye du kan gjøre selv om du mener det godt. Anonymkode: 79924...edd
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #19 Skrevet 1. juni 2022 Du kan ikke diagnosere folk på denne måten haha.. Er dette kanskje en hevn-aksjon for noe hun gjorde? Anonymkode: 6f2e9...675 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #20 Skrevet 1. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Hei ts, jeg forsto det slik at hun har møtt din eks mens dere fortsatt var sammen og uttaler seg om sitt inntrykk, og jeg legger merke til at hun sier det er en mulighet. Det kan godt hende hun har rett, men det er nok ikke så mye du kan gjøre selv om du mener det godt. Anonymkode: 79924...edd P.S. Med "hun" mener jeg venninnen din som er psykolog. Anonymkode: 79924...edd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå