Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det flere som har opplevd at baby ikke takler å bli vaksinert mot rotavirus? Hun skulle få sin første dose i dag, men det gikk dårlig. Baby viste med hele kroppsspråket at hun syntes vaksinen smakte fælt, forsøkte å dytte det ut igjen med tungen, brakk seg og satte det i vranghalsen fordi hun nektet å svelge. Rett etter at helsesøster hadde tømt siste rest av vaksinen i munnen så gulpet hun alt opp igjen. Var da blid og fornøyd. 

Helsesøster forsøkte å gi en ny dose 10 minutter senere fordi det ble vurdert at baby nesten ikke hadde fått i seg noe som helst, og hun viste da enda tydeligere misnøye enn første gangen. Halvveis inne i andre vaksinedose kom både vaksinen og morsmelk i retur, denne gangen som sprutgulp. 

Helsesøster mente dette likevel var tilstrekkelig, og at vaksinasjonen kan fortsette som normalt etter 3 mnd. Jeg synes dette høres litt merkelig ut ettersom hun ikke har hatt vaksinen i kroppen i mer enn et minutt engang. Har litt lite tillit til helsesøsteren vår dessverre, så lurer derfor på om noen her har opplevd lignende, og hva som evt ble gjort? 

Anonymkode: 48873...91b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min gulpet opp det meste ved runde to, men da hadde hun svelget alt og det var nede en liten stund. Ganske sikker på at min barnesykepleier ikke hadde godtatt at det kun var nede i et minutt 🙈

Anonymkode: 1701d...41c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en gulper, og spurte derfor helsesykepleieren hvor lenge den måtte være i kroppen før det var "godkjent", og det var bare noen få minutter. Husker ikke nøyaktig, men det var nesten så lite at sålenge det var svelget unna, så var det greit.

Anonymkode: 493ab...85b

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Er det flere som har opplevd at baby ikke takler å bli vaksinert mot rotavirus? Hun skulle få sin første dose i dag, men det gikk dårlig. Baby viste med hele kroppsspråket at hun syntes vaksinen smakte fælt, forsøkte å dytte det ut igjen med tungen, brakk seg og satte det i vranghalsen fordi hun nektet å svelge. Rett etter at helsesøster hadde tømt siste rest av vaksinen i munnen så gulpet hun alt opp igjen. Var da blid og fornøyd. 

Helsesøster forsøkte å gi en ny dose 10 minutter senere fordi det ble vurdert at baby nesten ikke hadde fått i seg noe som helst, og hun viste da enda tydeligere misnøye enn første gangen. Halvveis inne i andre vaksinedose kom både vaksinen og morsmelk i retur, denne gangen som sprutgulp. 

Helsesøster mente dette likevel var tilstrekkelig, og at vaksinasjonen kan fortsette som normalt etter 3 mnd. Jeg synes dette høres litt merkelig ut ettersom hun ikke har hatt vaksinen i kroppen i mer enn et minutt engang. Har litt lite tillit til helsesøsteren vår dessverre, så lurer derfor på om noen her har opplevd lignende, og hva som evt ble gjort? 

Anonymkode: 48873...91b

Helsesøster følger anbefalingene fra fhi

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/rotavirusvaksinasjon---veileder-for/

Husk at denne vaksinen gis av samfunnsøkonomiske hensyn, så på individnivå skal man ikke bekymre seg unødvendig for å ha gått glipp  av en dose. 

Anonymkode: c56b4...05b

AnonymBruker
Skrevet

Prøvde to ganger, kom rett opp igjen. Så helsesykepleieren sa det ikke var vits å forsøke igjen, og at det uansett ikke var noen krise at hun ikke fikk den.

Anonymkode: 54ac1...81f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...