AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 På Nav sine sider står det at barnetillegget er på inntil 0,4 g per barn. Vil det si 0,4×1G (111 477 kr) = 44 590 kr i året? Og ved to barn 89 000? Det kan da ikke stemme at det er så mye? På AAP er det jo bare 27 kr per barn 5 dager i uken = 8100 kr per barn sånn ca. Jeg får I hvert fall 675 kr i barnetillegg hver 14 dag. Og hva menes med inntil 0,4? Jeg er samværsforelder, men har delt foreldreansvar. Prøver å skjønne meg på det da jeg venter på svar på uføresøknad i disse dager. Anonymkode: f5025...e1e
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): På Nav sine sider står det at barnetillegget er på inntil 0,4 g per barn. Vil det si 0,4×1G (111 477 kr) = 44 590 kr i året? Og ved to barn 89 000? Det kan da ikke stemme at det er så mye? På AAP er det jo bare 27 kr per barn 5 dager i uken = 8100 kr per barn sånn ca. Jeg får I hvert fall 675 kr i barnetillegg hver 14 dag. Og hva menes med inntil 0,4? Jeg er samværsforelder, men har delt foreldreansvar. Prøver å skjønne meg på det da jeg venter på svar på uføresøknad i disse dager. Anonymkode: f5025...e1e Snakk med nav. Mulig de regner begge sin inntekt og så får du ikke barnetilegget eller så får du kun halve om det er delt omsorg. Jeg mast alt pga mann tjente penger. Anonymkode: f5619...560
Purple_Pixiedust Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Snakk med nav. Mulig de regner begge sin inntekt og så får du ikke barnetilegget eller så får du kun halve om det er delt omsorg. Jeg mast alt pga mann tjente penger. Anonymkode: f5619...560 Jeg er enslig. Farens inntekt har jo ingen betydning for meg? Glemte anonym, men det går fint. Endret 1. juni 2022 av Purple_Pixiedust
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har 3 barn og er ufør. Ville fått over 10.000,- ekstra per måned hvis jeg hadde fått barnetillegg (men min mann tjener for mye, så jeg får ikke barnetillegg). Så stemmer sikkert med 89.000 i året for 2 barn. Anonymkode: 5741b...380 1
Purple_Pixiedust Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har 3 barn og er ufør. Ville fått over 10.000,- ekstra per måned hvis jeg hadde fått barnetillegg (men min mann tjener for mye, så jeg får ikke barnetillegg). Så stemmer sikkert med 89.000 i året for 2 barn. Anonymkode: 5741b...380 Okei. Men jeg får sikkert litt trekk siden jeg er samværsforelder? Og siden de sier inntil 0,4 g så er det vel ting som kan trekke det ned. Men det er vel blant annet om man er enslig eller ikke.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 6 hours ago, Purple_Pixiedust said: Okei. Men jeg får sikkert litt trekk siden jeg er samværsforelder? Og siden de sier inntil 0,4 g så er det vel ting som kan trekke det ned. Men det er vel blant annet om man er enslig eller ikke. Det er inntekt som kan redusere barnetillegget. Jeg tror ikke det har noe å si at du er samværsforelder, så lenge du har foreldreansvar. Anonymkode: 1099d...9ad
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Jeg er 50% ufør og jobber 50%. Jeg får ikke barnetillegg pga for høy samlet inntekt. Selv om jeg hadde vært 100% ufør ville inntekten vært for høy til at jeg får barnetillegget. Så dette regnes ut fra inntekt. Jeg er også enslig med hovedomsorg for et barn, delt foreldreansvar og samvær med far. Ser andre skriver at samboer/ektefelle sin inntekt også har betydning, noe jeg tenker er forståelig. Da er man ikke alene om store utgifter (selv om det ikke er å forvente at andre skal brødfø egne barn. Men det koster å bo i Norge). Anonymkode: 1c37d...d14
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 Purple_Pixiedust skrev (10 timer siden): Okei. Men jeg får sikkert litt trekk siden jeg er samværsforelder? Og siden de sier inntil 0,4 g så er det vel ting som kan trekke det ned. Men det er vel blant annet om man er enslig eller ikke. Hvis du ikke allerede betaler barnebidrag så komme de til å trekke dette av barnetillegget hvis ikke far sitter veldig godt i det eller har latt være å søke. Barnetillegget er jo ikke så mye heller, 3000 tror jeg om du er på minstesats. Anonymkode: a51d1...6fd
Purple_Pixiedust Skrevet 2. juni 2022 #9 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvis du ikke allerede betaler barnebidrag så komme de til å trekke dette av barnetillegget hvis ikke far sitter veldig godt i det eller har latt være å søke. Barnetillegget er jo ikke så mye heller, 3000 tror jeg om du er på minstesats. Anonymkode: a51d1...6fd Far har mye mer inntekt enn meg. Hittil har jeg vært bidragsudyktig. Så får se hvordan det vil bli nå da.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 Purple_Pixiedust skrev (1 time siden): Far har mye mer inntekt enn meg. Hittil har jeg vært bidragsudyktig. Så får se hvordan det vil bli nå da. De er jo greit hvis du kan få noen ekstra kroner da.:) Men hvis du har gjeld så trekker de det direkte fra deg. Anonymkode: a51d1...6fd
Purple_Pixiedust Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): De er jo greit hvis du kan få noen ekstra kroner da.:) Men hvis du har gjeld så trekker de det direkte fra deg. Anonymkode: a51d1...6fd Jeg har ikke gjeld. Far tjener godt, og Nav har beregnet at jeg ikke har inntektsevne til å betale bidrag. Jeg betalte bidrag da jeg var sykemeldt for da hadde jeg mer å rutte med. Men selv med ung ufør og det jeg får av KLP så skal jeg ikke betale bidrag ifølge Nav sin kalkulator.
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #12 Skrevet 12. juni 2022 On 6/2/2022 at 5:28 PM, AnonymBruker said: De er jo greit hvis du kan få noen ekstra kroner da.:) Men hvis du har gjeld så trekker de det direkte fra deg. Anonymkode: a51d1...6fd Veldig greit Anonymkode: 470e6...738
AnonymBruker Skrevet 12. juni 2022 #13 Skrevet 12. juni 2022 Hvordan har det gått? Har du fått innvilget uføre? Anonymkode: f9bce...db2
Purple_Pixiedust Skrevet 13. juni 2022 #14 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvordan har det gått? Har du fått innvilget uføre? Anonymkode: f9bce...db2 Det er forsinket da Nav har bedt om ekstra opplysninger fra fastlegen med svarfrist 21 juni. De kunne jo gjort det for lenge siden da. Vet ikke hva de følte de manglet og om det er positivt eller negativt for meg.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #15 Skrevet 13. juni 2022 Purple_Pixiedust skrev (På 2.6.2022 den 22.15): Jeg har ikke gjeld. Far tjener godt, og Nav har beregnet at jeg ikke har inntektsevne til å betale bidrag. Jeg betalte bidrag da jeg var sykemeldt for da hadde jeg mer å rutte med. Men selv med ung ufør og det jeg får av KLP så skal jeg ikke betale bidrag ifølge Nav sin kalkulator. Ok, det trodde eksen min og skjønner du, men jeg hadde jo søkt bidrag og det har muligens ikke eksen din gjort. For hadde han gjort det så hadde du kanskje opparbeidet deg bidragsgjeld. Uansett, når du mottar barnetillegg så skal du i teorien betale bidrag ut av det, men hvis eksen din har god inntekt og driter i det og du i tillegg har samvær så beholder du nok pengene selv. I de tilfellene jeg kjenner til så har det vært lite samvær eller ingenting og da har hele barnetillegget gått til den forelderen som har omsorg, trekker skatt og resten går til barnet. Purple_Pixiedust skrev (1 time siden): Det er forsinket da Nav har bedt om ekstra opplysninger fra fastlegen med svarfrist 21 juni. De kunne jo gjort det for lenge siden da. Vet ikke hva de følte de manglet og om det er positivt eller negativt for meg. Det er nok verken positivt eller negativt, de følte de trengte mer opplysninger for å ta en avgjørelse bare. Hvor lenge har du ventet? Anonymkode: a51d1...6fd
Loke37 Skrevet 13. juni 2022 #16 Skrevet 13. juni 2022 Får alle uføre med barn barnetillegg ? Barnefar er ufør og har barnet annenhver helg, betaler ikke bidrag eller kjøper klær/utstyr til barnet.
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #17 Skrevet 13. juni 2022 Loke37 skrev (1 minutt siden): Får alle uføre med barn barnetillegg ? Barnefar er ufør og har barnet annenhver helg, betaler ikke bidrag eller kjøper klær/utstyr til barnet. Jepp, det gjør de. Min eks fikk i flere år men heldigvis så hadde han samtidig opparbeidet seg bidragsgjeld så han slapp ikke unna. Tilfeldig at jeg fant utav det når jeg begynte å jobbe med slikt. Anonymkode: a51d1...6fd
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #18 Skrevet 13. juni 2022 Loke37 skrev (4 minutter siden): Får alle uføre med barn barnetillegg ? Barnefar er ufør og har barnet annenhver helg, betaler ikke bidrag eller kjøper klær/utstyr til barnet. Nei, ikke hvis de har høy trygd. Men du, få nav til å beregne bidrag for deg, for der burde jo barnefar uansett betale litt. Godt mulig barnefar ikke vet om barnetillegg, men da må han få hjelp til å søke. Anonymkode: 7751f...abc
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #19 Skrevet 13. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, ikke hvis de har høy trygd. Men du, få nav til å beregne bidrag for deg, for der burde jo barnefar uansett betale litt. Godt mulig barnefar ikke vet om barnetillegg, men da må han få hjelp til å søke. Anonymkode: 7751f...abc Selvsagt, nå tenkte jeg på de som har minstesats. Anonymkode: a51d1...6fd
Purple_Pixiedust Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ok, det trodde eksen min og skjønner du, men jeg hadde jo søkt bidrag og det har muligens ikke eksen din gjort. For hadde han gjort det så hadde du kanskje opparbeidet deg bidragsgjeld. Uansett, når du mottar barnetillegg så skal du i teorien betale bidrag ut av det, men hvis eksen din har god inntekt og driter i det og du i tillegg har samvær så beholder du nok pengene selv. I de tilfellene jeg kjenner til så har det vært lite samvær eller ingenting og da har hele barnetillegget gått til den forelderen som har omsorg, trekker skatt og resten går til barnet. Det er nok verken positivt eller negativt, de følte de trengte mer opplysninger for å ta en avgjørelse bare. Hvor lenge har du ventet? Anonymkode: a51d1...6fd Barnefar søkte om det til Nav da han ikke trodde på meg og Nav konkluderte selv med at jeg var bidragsudyktig. Stod ingenting om opparbeiding av gjeld. Bare helt kort at jeg ikke skulle betale bidrag. Jeg skal nå uansett undersøke det ordentlig når alt er på plass. Jeg har ventet i fire måneder og en uke nå. Skulle etter fristen fått svar for en uke siden. Endret 13. juni 2022 av Purple_Pixiedust
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå