AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Er det vanlig at mange av gjestene i en konfirmasjon kun deltar på festen? I de jeg har var deltatt som gjest på tidligere, har jeg både vært med på seremonien i kirken, også på festen etterpå. Men datteren min skal konfirmere seg borgelig (human etisk) og slik jeg forsto det har hver konfirmant lov til å ta med seg 20 gjester hver i seremonien. Da vil en del av de vi skal invitere bli utelatt fra seremonien, men tror dere at folk vil bli fornærmet om jeg skriver i innbydelsen at de kun er invitert på festen? Anonymkode: 1fabe...d91
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Nei, helt vanlig at konfirmanten får antallsbegresninger. Har vært i flere konfirmasjoner hvor jeg «kun» er bedt på festen. Kun vært i kirken når jeg har vært nær familie eller fadder Anonymkode: 3b1fc...93c 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Nei, det tror jeg ikke de blir fornærmet over. Sist jeg var i borgelig konfirmasjon så var det færre enn 20 gjester pr.konfirmant, men det kommer jo an på lokalene. I kirken jeg var i for noen uker siden var det to benkerader pr.konfirmant. Så de fleste kom jo bare til festen i begge konfirmasjonene. Anonymkode: ef30a...7b8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Det er vanlig med en begrensning på antall under seremonien. Da skjønner jo selvsagt de som ikke er de nærmeste at de ikke kan delta i alt. Under pandemien var det jo til og med bare mulig for konfirmantene å ha med én av foreldrene på seremoniene i Oslo rådhus. Det var nok kjipt for mange foreldre, søsken og besteforeldre, Anonymkode: 56640...62a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Vi var i konfirmasjon hvor de bare fikk ha med 15 i kirka. Ingen reagerte på det. De fleste skjønner at man ikke kan stappe hele storfamilien til mange konfirmanter inn i en kirke. Anonymkode: 6dc56...274
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Dette er veldig vanlig, når jeg ble konfirmert fikk jeg bare med 10 i kirken, derfor ble bare foreldre, søsken og besteforeldre med på seremonien, resten kom til selskapet. Anonymkode: 78fa9...93a
Ullvott Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Det er helt vanlig med antallsbegrensninger under seremonien, både i kristelig og borgerlig konfirmasjon. Alle konfirmantene må jo få lov å ha noen av sine nærmeste der. De fleste gjester forstår at det er slik. Prioriter besteforeldre og de som står konfirmanten nærmest til seremonien, og si gjerne fra til dem at hvis de ikke KAN delta på seremonien er det fint om de sier fra i god tid slik at noen andre gjester kan få være med. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Det er helt vanlig. Og alle småbarnsfamiliene blir bare lettet over den beskjeden! Anonymkode: d0aac...2de
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 I korona var det kun 1 foreldre pr konfirmant. Og før det 8stk max. Anonymkode: a2715...48e
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 Supert Da tror jeg at vi bare inviterer besteforeldre, faddere og faddernes barn på seremonien, så slipper øvrig familie å bli fornærmet og tenke at vi liker noen bedre enn andre. Anonymkode: 1fabe...d91
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 De fleste vil sikkert bare være glade for å slippe. Anonymkode: b10a5...033
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Det er helt vanlig. Og alle småbarnsfamiliene blir bare lettet over den beskjeden! Anonymkode: d0aac...2de AnonymBruker skrev (4 minutter siden): De fleste vil sikkert bare være glade for å slippe. Anonymkode: b10a5...033 Du verden, så positive og omgjengelige vi var, da! Anonymkode: 9b65b...791 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du verden, så positive og omgjengelige vi var, da! Anonymkode: 9b65b...791 Det er veldig greit for alle om småbarn ikke blir med på en slik seremoni. Anonymkode: 56640...62a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 20 var jo kjempemange. Er vant med at begrensinginene er på 5-6. Ingen bør bli snurt over å "bare" være gjest. Anonymkode: cc9d3...0af
Arkana Skrevet 3. juni 2022 #15 Skrevet 3. juni 2022 Her er man bare sikret 10 gjester til seremonien og så kan be om flere og håpe det er nok, så det er helt vanlig å bare være invitert til festen. Festen er vel uansett høydepunktet for de fleste vil jeg tro.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå