AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Hei, har ei jente på 3 år som nettopp har slutta å sove i barnehagen, men det har ikke fungert så godt. Forrige uke valgte vi å kutte dagsovingen da leggingen i lang tid har tatt lang tid og hun ikke er trøtt før i 21.-22.00 tiden på kvelden. Etter hun slutta å sove på dagtid legger hun seg og sovner mellom kl. 19.00/20.00. Problemet etter hun slutta å sove på dag er at hun er så veldig trøtt allerede på den tiden hvor hun normalt pleier å sove, dvs. i 12-tida, i dag var hun kjempetrøtt når hun ble henta i barnehagen kl. 16.00 og sovnet i bilen på vei hjem. Jeg vil hun skal være opplagt i barnehagen og på dagtid, men hva gjør vi? Vil det gå seg til eller bør vi innføre dagsoving igjen? Barnehagen har sagt at det ikke er vits å sove under 45 min. Anonymkode: 64b76...a65
atropos Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 La henne få en hvilestund i bhg. 1/2 time med bok på sofaen/ putekrok eller en godstol vil nok hjelpe henne over kneika. Og så tar det tid med ny rutine da. 4-6 uker å etablere en ny rytme.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, har ei jente på 3 år som nettopp har slutta å sove i barnehagen, men det har ikke fungert så godt. Forrige uke valgte vi å kutte dagsovingen da leggingen i lang tid har tatt lang tid og hun ikke er trøtt før i 21.-22.00 tiden på kvelden. Etter hun slutta å sove på dagtid legger hun seg og sovner mellom kl. 19.00/20.00. Problemet etter hun slutta å sove på dag er at hun er så veldig trøtt allerede på den tiden hvor hun normalt pleier å sove, dvs. i 12-tida, i dag var hun kjempetrøtt når hun ble henta i barnehagen kl. 16.00 og sovnet i bilen på vei hjem. Jeg vil hun skal være opplagt i barnehagen og på dagtid, men hva gjør vi? Vil det gå seg til eller bør vi innføre dagsoving igjen? Barnehagen har sagt at det ikke er vits å sove under 45 min. Anonymkode: 64b76...a65 Dette er en overgangsperiode. Bare stå i det tenker jeg. Evt legg henne en halvtime før på kvelden en periode👍 Anonymkode: e520b...450
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Dette er helt vanlig i en overgangsperiode. Man må bare stå i det, så går det seg til. Vært gjennom det samme med begge mine da de sluttet å sove på dagen. Ha rolige ettermiddager og mye tålmodighet. Anonymkode: cec00...d8a
Anonym6789 Skrevet 2. juni 2022 #5 Skrevet 2. juni 2022 Hvor mye sov hun før dere kuttet ut soving? De legger vår i barnehagen, av og til sovner han og av og til ikke. Men får max sove en halvtime visst han sovner. Merket veldig stor forskjell på 1 time og 30 min
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #6 Skrevet 2. juni 2022 Hun sov først 1,5 time, så kutta vi ned til 45 min. 30 min. Kunne kanskje vært en løsning. Anonymkode: 64b76...a65
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #7 Skrevet 2. juni 2022 Hvilestund! Det har de i vår bhg. Barna som slutter å dagsove, trenger gjerne en liten halvtime der de roer ned, det blir mer stille og de kanskje sitter på fanget i en lesekrok. Har ikke barnehagen dette? Anonymkode: 089b5...551
Hensatt Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 I vår barnehage har alle hvilestund/stillesund i en time etter lunsj. Noen sovner, andre slapper bare av. Null stressing med sove/ikke sove. Fungerer kjempebra for vår 3-åring nå og tidligere barn i. Leggetid rundt klokka 19.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå