AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Baby er 8 uker, jeg ammer. Vi vet ikke om vi ønsker en til, men tror det, og kommer da evt til å prøve om et eller to år grunnet min alder på 36. Redd for at prevensjon påvirker syklusen og gjør det vanskelig å bli gravid. Hørt man kun kan gå på hormonspiral, minipiller eller p-stav når man ammer. Kan ikke bli gravid det første året da jeg blir veldig dårlig i graviditeten og ikke vil kunne ta meg av baby. Hva tenker dere? Anonymkode: 76430...033
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Hedda-78 skrev (9 minutter siden): Kopperspiral? Mens man ammer? Anonymkode: 76430...033
Hedda-78 Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mens man ammer? Anonymkode: 76430...033 Ja, hvorfor skulle ikke det gå an?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har hatt p-stav i seks år. Vært veldig fornøyd med selve prevensjonsmiddelet, og kroppen har respondert godt. Men den siste staven ble satt for dypt, så jeg måtte operere den ut under narkose. Det var en veldig lang prosess, og det tok rett under ni måneder fra første legebesøk hvor fastlege forsøkte å få den ut, til den ble tatt ut under operasjon. Nå var jeg superuheldig, men det var en kjip og langtekkelig situasjon, og ettersom man egentlig ikke helt vet hvordan kroppen reagerer i forkant av innsettelse ville jeg revurdert p-stav. Spesielt om dere skal prøve på et barn til etterhvert. Anonymkode: fe2d4...429 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Jeg gikk på minipille (conludag) mellom mine, da jeg visste vi skulle ha flere om 1-2 år. Funket supert Ble raskt gravid da jeg slutta på dem. Anonymkode: c78fe...c63 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Vi brukte bare kondomer når vi var i lignede situasjon. (Når syklusen min til slutt kom i rute igjen, droppet vi kondomene mellom eggløsning og mens.) Må si at vi hadde ikke såå ofte sex det første året at det var verdt å stresse med hormonprevansjon. Ble raskt gravid igjen når vi prøvde på nummer to. Anonymkode: 04976...c22
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #8 Skrevet 2. juni 2022 Hedda-78 skrev (22 timer siden): Ja, hvorfor skulle ikke det gå an? Vet ikke, hvorfor nevnte ikke jordmor det som alternativ? Anonymkode: 76430...033
PurpleTuliip Skrevet 2. juni 2022 #10 Skrevet 2. juni 2022 Jeg er gravid nå men har resept på hormonspiral liggende som skal settes inn på 6ukerskontrollen. Etter anbefaling fra lege og jordmor samt tidligere god erfaring med hormonspiral. kan fint brukes mens man ammer uten problem.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #11 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Baby er 8 uker, jeg ammer. Vi vet ikke om vi ønsker en til, men tror det, og kommer da evt til å prøve om et eller to år grunnet min alder på 36. Redd for at prevensjon påvirker syklusen og gjør det vanskelig å bli gravid. Hørt man kun kan gå på hormonspiral, minipiller eller p-stav når man ammer. Kan ikke bli gravid det første året da jeg blir veldig dårlig i graviditeten og ikke vil kunne ta meg av baby. Hva tenker dere? Anonymkode: 76430...033 Hvis du er redd den skal påvirke syklus hadde jeg gått for et preparat med minimalt hormoner. Da har du kobberspiral eller minipille (Yasmin) f.eks Anonymkode: e1e9b...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Jeg har hatt p-stav i seks år. Vært veldig fornøyd med selve prevensjonsmiddelet, og kroppen har respondert godt. Men den siste staven ble satt for dypt, så jeg måtte operere den ut under narkose. Det var en veldig lang prosess, og det tok rett under ni måneder fra første legebesøk hvor fastlege forsøkte å få den ut, til den ble tatt ut under operasjon. Nå var jeg superuheldig, men det var en kjip og langtekkelig situasjon, og ettersom man egentlig ikke helt vet hvordan kroppen reagerer i forkant av innsettelse ville jeg revurdert p-stav. Spesielt om dere skal prøve på et barn til etterhvert. Anonymkode: fe2d4...429 P-stav inneholder mye hormoner, så det er jo et ganske dårlig alternativ ift hva TS spør om Anonymkode: e1e9b...b8e 1
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hvis du er redd den skal påvirke syklus hadde jeg gått for et preparat med minimalt hormoner. Da har du kobberspiral eller minipille (Yasmin) f.eks Anonymkode: e1e9b...b8e Takk, er veldig redd for det ja. Anonymkode: 76430...033
KristineS Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 (endret) Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg fikk satt inn hormonspiral 5 måneder etter forrige fødsel. Tok den ut når første var 18 mnd (januar i år) og er nå nesten halvveis i svangerskapet med nr. 2. Her rakk jeg ikke en gang å få mensen igjen før neste spire satt. Ammet til gutten var litt over 1 år. Endret 2. juni 2022 av KristineS
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 KristineS skrev (10 minutter siden): Nå kan jeg bare snakke for meg selv, men jeg fikk satt inn hormonspiral 5 måneder etter forrige fødsel. Tok den ut når første var 18 mnd (januar i år) og er nå nesten halvveis i svangerskapet med nr. 2. Her rakk jeg ikke en gang å få mensen igjen før neste spire satt. Ammet til gutten var litt over 1 år. Hvorfor valgte du hormonspiral over minipiller?:) Anonymkode: 76430...033
KristineS Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor valgte du hormonspiral over minipiller?:) Anonymkode: 76430...033 Enkelt og greit fordi jeg var kjempelei av "pillestyret" etter mange år med p-piller. Ville ha noe som jeg ikke trengte å tenke over oppi kaoset som babytida var for oss med forrige 😅
Hedda-78 Skrevet 2. juni 2022 #17 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet ikke, hvorfor nevnte ikke jordmor det som alternativ? Anonymkode: 76430...033 Det må du nesten spørre jordmor om. Kobberspiral er vel mindre vanlig enn hormonspiral, kanskje hun bare ikke tenkte på det. Hvis du leser litt om kobberspiral, ser du jo at det kan brukes under amming.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå