AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Første gang jeg var på dps så føltes det som samtaler med ei venninne. Så da kjøpte jeg bøker og sto i det. Det var ingen hjelp ut av dette traumet. Vi snakker overgrep som barn, voldelig mor, avvist av far, psykisk vold fra mor, konstant ydmyket av familien, grov voldtekt som 16 åring, selvskading fra 12 til 17 år gammel, dårlige kjærester, suicidal. Ingen utdanning, konstant sykemeldt som førte til aap, spiseforstyrret og ekstremt selvhat. Andre runde på dps så de listen min med problemer, men ingenting ble tatt tak i selv om jeg ba spesifikk om hjelp til tingene. Da var timene med å bli filmet i starten og de ville ha meg over på grupper. Det var ingen som ville utrede for diagnoser heller. Tredje runde på dps hentet damen frem bøker og leste fra for hver ting jeg tok opp. Hun sa også at jeg bare burde holde sammen med voldelig mann for det var jo det jeg likte. Fremdeles ingenting om utredning for å få svar eller hjelp. Alle mine tekniker handler om å legge vekk for å fungere, problemene finnes under overflaten og sliter meg ut. Så jeg ordner privat med bedriftshelsetjeneste. Det var 5 måneder ventetid for å få en skikkelig psykolog som hadde mulighet til timer ukentlig. Nei, nå har jeg gått annen hver uke i 4 måneder og venter på en time til, men jeg har ventet siden november. Så jeg kjøpte bøker igjen. Nå har jeg totalt gitt opp alt av psykologisk hjelp. Skal sies at på en av rundene på dps mente de at jeg muligens kunne ha adhd, men de vil ikke ta utredning. Samme med bpd. Også var det snakk om traumebehandling, men så mente de at jeg ikke var sterk nok. Så viste jeg til mitt støttesystem hjemme og da mente de at jeg ikke trengte det. Så avlyste dps meg helt etter det. De mente jeg ikke møtte til time, men det var korona og jeg tok tlf time. Som da ikke var notert. Noen flere som syns alt av psykologisk hjelp bare blir tull? Anonymkode: df5a7...833
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Du har gått til 4 psykologer og alle har det vært feil med? Enten har du vært ekstremt uheldig eller så er det noe annet du ikke forteller eller ikke ser selv. Hvordan fikk det hos privat psykologen? Adhd utredes vel ikke før det har blitt tatt tak i traumene eller ved veldig sterk mistanke som f.eks tydelige tegn før traumer har oppstått. Adhd og ptsd har mye likheter. Jeg har fått veldig god hjelp av dps. Måtte bytte behandler en gang da jeg ikke kom videre med den jeg hadde. Går nå både i inviduell terapi og gruppe. Føler meg super heldig som har den psykologen jeg har. Anonymkode: 01cf1...9c9 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Hvorfor går du ikke heller i traumebehandling hos en traumespesialist? Jeg har gått til begge deler, traumebehandling var noe HELT annet en en psykolog på dps. Anonymkode: ee14a...ddf 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Jeg svarer på overskriften: Ja, jeg fikk det jeg trengte og fikk bedre livskvalitet etter ca. 1 år i behandling. Gikk til to forskjellige behandlere og begge to var flinke på sine måter. Behandling var tidvis tøft å stå i og prosessen med å få en diagnose var skummel. Jeg måtte innse ting om meg selv som ikke alltid var like hyggelig. Snakke om ting som var vonde eller som satt meg i et lite heldig lys. Jeg måtte lære å endre tankesett (ikke enkelt). Jeg måtte utfordre meg selv og lære å ta ansvar for meg selv, min situasjon, mitt liv og helse. Anonymkode: 9a349...5d7 2 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Velger p svare på overskriften jeg og. Ja, jeg har fått alt jeg trenger på dps. Kunne ikke vært mer takknemlig eller fornøyd. Fikk diagnosen bipolar lidelse type 2 i 2017. Det akuttpsykiatriske kriseteamet som først fulgte meg var fantastisk. Fikk tildelt fast psykolog hvor vi fokuserte på kognitiv terapi. Senere ønsket jeg medisiner for mer stabilt stemningsleie og ville derfor videre til psykiater. Fikk tildelt en psykiater sporenstreks som har fult meg gjennom to svangerskap og som jeg fortsatt er i kontakt med. Vi har funnet et flott opplegg til meg. Hun tar seg tid til å ringe meg utenom timene for å høre hvordan det går og er en varmt og direkte dame - passer meg perfekt. Er på opptrapping av stelningsstabiliserende nå, og trapper ned på antidepressiva. Anonymkode: 82530...513 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Velger p svare på overskriften jeg og. Ja, jeg har fått alt jeg trenger på dps. Kunne ikke vært mer takknemlig eller fornøyd. Fikk diagnosen bipolar lidelse type 2 i 2017. Det akuttpsykiatriske kriseteamet som først fulgte meg var fantastisk. Fikk tildelt fast psykolog hvor vi fokuserte på kognitiv terapi. Senere ønsket jeg medisiner for mer stabilt stemningsleie og ville derfor videre til psykiater. Fikk tildelt en psykiater sporenstreks som har fult meg gjennom to svangerskap og som jeg fortsatt er i kontakt med. Vi har funnet et flott opplegg til meg. Hun tar seg tid til å ringe meg utenom timene for å høre hvordan det går og er en varmt og direkte dame - passer meg perfekt. Er på opptrapping av stelningsstabiliserende nå, og trapper ned på antidepressiva. Anonymkode: 82530...513 Mye skrivefeil forresten, men sånn er det når man taster fort på mobilen 😅 Anonymkode: 82530...513
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Nope. Var dårligere enn å prate med venninner faktisk. Ingen hjelp i det hele tatt. hun var psykiatrisk sykepleier da. Slutta der etter hvert, da det gav meg absolutt ingenting. Selvhjelp og venninner har over mange år hjulpet meg langt på vei. Anonymkode: 1a613...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Ja, fått livet helt endret av DPS, fra å være både uverdig og helt jævlig, til å nå fungere i en fast stilling, tjene greit med penger og ha et liv igjen. Det tok tid, men jeg hadde ikke klart det uten hjelpen. Mange misforstår dog DPS, og tror at de skal gå dit og bli bra - uten å jobbe selv. Pyskiatri er et samspill, der brorparten av jobben ligger på pasienten. Svikter pasienten, svikter behandlingen. Anonymkode: c6b35...26a 2 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor går du ikke heller i traumebehandling hos en traumespesialist? Jeg har gått til begge deler, traumebehandling var noe HELT annet en en psykolog på dps. Anonymkode: ee14a...ddf Jeg går til psykologspes. med traumer som fagfelt, hos DPS. Fungerer veldig godt, vi har kommet langt i behandlingen nå og det er store forbedringer. I tillegg har jeg psykiater der som følger meg fast opp. Tidligere gikk jeg til privatpraktiserende psykologspesialist, og det var helt poengløst. Tror han var på siste året før pensjon, og det virket som han egentlig småsov i timene. Og denne personen skulle liksom også være god på traumer, hah. My ass. Anonymkode: c6b35...26a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg svarer på overskriften: Ja, jeg fikk det jeg trengte og fikk bedre livskvalitet etter ca. 1 år i behandling. Gikk til to forskjellige behandlere og begge to var flinke på sine måter. Behandling var tidvis tøft å stå i og prosessen med å få en diagnose var skummel. Jeg måtte innse ting om meg selv som ikke alltid var like hyggelig. Snakke om ting som var vonde eller som satt meg i et lite heldig lys. Jeg måtte lære å endre tankesett (ikke enkelt). Jeg måtte utfordre meg selv og lære å ta ansvar for meg selv, min situasjon, mitt liv og helse. Anonymkode: 9a349...5d7 Min erfaring også. Jeg hadde stor hjelp av samtaler med psykolog og psyk. sykepleier. Når det er sagt virker det kanskje som TS har litt urealistiske forventninger til behandlingsopplegget. Det høres ut som du sliter mer enn jeg gjorde og jeg var i behandling i rundt ett år. Dps er ikke noen mirakelkur. Du må fortsatt gå veien/gjøre jobben selv, men du har noen som sakte, men sikkert, viser deg veien å gå. Anonymkode: 7ff64...b97 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, fått livet helt endret av DPS, fra å være både uverdig og helt jævlig, til å nå fungere i en fast stilling, tjene greit med penger og ha et liv igjen. Det tok tid, men jeg hadde ikke klart det uten hjelpen. Mange misforstår dog DPS, og tror at de skal gå dit og bli bra - uten å jobbe selv. Pyskiatri er et samspill, der brorparten av jobben ligger på pasienten. Svikter pasienten, svikter behandlingen. Anonymkode: c6b35...26a Er så enig i det jeg har uthevet! Synes det er så dumt at folk setter DPS i et så dårlig lys, når det kanskje er pasienten som har urealistiske forventninger til hva jobben til behandler er, og hva jobben til pasienten er. Psykologen skal gi verktøy for å håndtere og mestre sine lidelser, og pasienten må anvende disse for å ha nytte av behandlingen. Jeg har fått utrolig GOD hjelp av psykologen der (går fortsatt i behandling)! Hadde det ikke vært for DPS, så ville jeg ikke vært i live i dag. Utrolig takknemlig. Anonymkode: a8453...c40
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 DPS er det største våset jeg noensinne har vært igjennom. Snakk om bortkastet tid og ubrukelig hjelp. Jeg måtte komme meg ut av problemene på egenhånd. Anonymkode: 07ae7...9ad 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor går du ikke heller i traumebehandling hos en traumespesialist? Jeg har gått til begge deler, traumebehandling var noe HELT annet en en psykolog på dps. Anonymkode: ee14a...ddf Jeg svarer selv om det ikke er meg du spør: Fordi traumebehandling og traumespesialist er utrolig vanskelig å få. Her jeg bor finnes ingen, og det er i en av Norges ti største byer. Du er veldig heldig. Sånn på sidelinjen kan jeg si at jeg synes det er rart at kompetanse på traumer tilsynelatende er så lav, forskning er entydig på hva som virker og det er så mange som trenger behandling. Anonymkode: 26e8e...9c3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen flere som syns alt av psykologisk hjelp bare blir tull? Nei, det synes jeg ikke, men jeg har dessverre også dårlig erfaring med dps. Men forhåpentligvis fungerer det bra for andre. Anonymkode: 26e8e...9c3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #15 Skrevet 1. juni 2022 Dps er bare dårlig spør du meg. Skjønner virkelig ikke at noen orker dra dit frivillig. Anonymkode: 42da3...198
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå