AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Del Skrevet 1. juni 2022 Hei! Jeg har nettopp og elsker det. Problemet mitt er at jeg ser ut til å «drepe» symaskiner og jeg forstår ikke hvorfor😞 Jeg startet på en arvet Singer Simple som hang seg opp to ganger. Begge gangene gjaldt det stempelet som hang seg opp og satt seg fast - ikke noe undertråd som floka seg eller noe sånt. Jeg tok maskinen med på service, og de fiksa det, men problemet oppstod raskt igjen. De på symaskinhuset forklarte det med at det var en gammel og billig maskin. Så kjøpte jeg en ny Janome-maskin, men nå etter en måneds tid skjer det samme igjen (!) Denne maskinen var dyrere, mer solid og helt ny. Det er helt klart noe jeg gjør feil her! Jeg bare forstår ikke hva det er😞 Noen som kan ha noe teorier om hva det er jeg gjør som ødelegger maskinen? Det er selve stempelet/overmekanismen som henget seg opp. Her er alt jeg prøver å unngå: - Syr ikke i veldig tykke stoffer, som regel tynn bomull fra duker/sengetøy - Hvis undertråden hoper seg opp trer jeg maskinen på nytt for å unngå det! - Hopper over tykke kanter hvor sømmer møtes og syr de for hånd - Prøver å ikke sy for fort/hardt - Kjøper kvalitetstråd som ikke loer Her er de eneste teoriene jeg har på hva muligens gjør feil: - Samboer vil at maskinen skal pakkes bort når den ikke brukes og da er det eneste stedet den kan stå på soverommet. Det er det kaldt og luftes mye. Kan det ha noe å si? - Jeg syr for mye på en gang(?) Kan sy kanskje 8-10 timer i uka, men ofte er det konsentrert på en dag eller to så en del timer i strekk - Bytter ikke nål ofte nok? Hvor ofte? - Jeg er veldig glad i rynkekapper, er det for tungt for maskinen? Ser at veldig mange andre syere også syr det samme, men uten å få samme problem som meg🤷🏼♀️ Bruker som sagt tynne stoffer og det virker som maskinen får det fint til når jeg syr. Håper å få noen tips - tanken på å måtte gi opp denne hobbyen fordi jeg ødelegger maskinen gjør meg veldig trist. Anonymkode: 55cc5...3c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Del Skrevet 1. juni 2022 Hei, når du skriver stempelet/overmekanisme, er det trykkfoten du mener? Eller noe annet? Hva konkret er det som skjer? Når skjer feilen i syprosessen? Får du feilmelding på maskinen? Nekter den å sy videre? Jeg hadde problem med å sy i tykk ull og maskinen ville prøve hardt å sy over stoffet før den pep høyt og lagde en lyd som hørtes ut som den ble ødelagt inni. Er det noe sånt som skjer hos deg? Anonymkode: df8a6...853 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentepå30 Skrevet 1. juni 2022 #3 Del Skrevet 1. juni 2022 Tror feilen ligger i det som får foten til å gå opp og ned. Jeg får den til å gå, men den lager en slags slålyd når den går opp og ned og det føles som noe er feil. Det er ikke snakk om noe opphoping av tråder eller noe lignende som forårsaker det heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Del Skrevet 1. juni 2022 Symaskiner bør oppbevares i normal romtemperatur, altså ikke på et soverom med varierende temperatur. Fire, fem timer med sting om gangen er ikke for mye! Nålen bør byttes hver åttende time ca. Vurder et kurs slik at du kan lære deg å håndtere symaskinen skikkelig. Anonymkode: db834...87d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Del Skrevet 1. juni 2022 Har du sørget for å olje den? Jeg har en eldre maskin (60 år) og den trenger oftere olje nå enn før. Den står alltid i romtemperatur, da det tar en evighet å "varme" den opp ellers om vinteren. Anonymkode: 32392...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Symaskiner bør oppbevares i normal romtemperatur, altså ikke på et soverom med varierende temperatur. Fire, fem timer med sting om gangen er ikke for mye! Nålen bør byttes hver åttende time ca. Vurder et kurs slik at du kan lære deg å håndtere symaskinen skikkelig. Anonymkode: db834...87d Jeg bytter kun nål når den brekker, aldri hørt om noe annet. Anonymkode: 32392...bf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg bytter kun nål når den brekker, aldri hørt om noe annet. Anonymkode: 32392...bf0 Bytt oftere 😅 Anonymkode: 312c2...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Del Skrevet 1. juni 2022 Jeg forstår heller ikke hva du prøver å fortelle oss om hva som skjer med maskinen. Er det trykkfoten som henger seg opp hadde jeg begynt der. Foten går da ikke opp og ned, det er nålen som beveger seg. Foten ligger på stoffet, er kun litt bevegelig for å kunne håndtere forskjellig tykkelser på stoffene. Så jeg lurer veldig på hva som henger seg opp, spesielt siden du sier at det ikke blir floke på tråden. Anonymkode: 4d309...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Del Skrevet 1. juni 2022 En tanke. Prøver du å sy med en søm foten ikke er beregnet på? Det finnes en oversikt over hvilke sømmer som passer til de forskjellige trykkføttene, Anonymkode: 4d309...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentepå30 Skrevet 1. juni 2022 #10 Del Skrevet 1. juni 2022 Ja, ingen floke på tråden, som jeg skjønner er det de fleste har problemer med), allikevel slutter nålen å gå opp og ned. Når nålen syr, altså går opp og ned, kommer en slags slaglyd fra maskinen som ikke hørtes bra ut. Etter nålen hang seg opp og jeg tok vekk stoffet var det ingen floke på undertråden, bare to vanlige tråder. Når nålen henger seg opp står den stille og maskinen lager en slags dirrende lyd. Nålen kan beveges opp igjen når jeg vrir på det hjulet på siden. Tredde maskinen på nytt flere ganger, men det samme skjedde igjen. Har ikke villet prøve mer nå siden jeg er redd det ødelegger mer😊 Klarer ikke forklare det mer nøyaktig enn det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Del Skrevet 1. juni 2022 Tre maskina helt på bytt hver gang noe skjer Åpne den opp og tørk støv, det samler seg mye lo inne i maskina! Når fikk den sist olje? Dobbeltsjekk at du har riktig nål til stoffet ditt Dobbeltsjekk at nåla sitter riktig Anonymkode: 7dbd2...1cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentepå30 Skrevet 1. juni 2022 #12 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): En tanke. Prøver du å sy med en søm foten ikke er beregnet på? Det finnes en oversikt over hvilke sømmer som passer til de forskjellige trykkføttene, Anonymkode: 4d309...0b8 Syr bare vanlig rettsøm og sikk-sakk. Har fått instruks på de sømmene da jeg kjøpte maskinen i butikken😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Del Skrevet 1. juni 2022 jentepå30 skrev (2 timer siden): Ja, ingen floke på tråden, som jeg skjønner er det de fleste har problemer med), allikevel slutter nålen å gå opp og ned. Når nålen syr, altså går opp og ned, kommer en slags slaglyd fra maskinen som ikke hørtes bra ut. Etter nålen hang seg opp og jeg tok vekk stoffet var det ingen floke på undertråden, bare to vanlige tråder. Når nålen henger seg opp står den stille og maskinen lager en slags dirrende lyd. Nålen kan beveges opp igjen når jeg vrir på det hjulet på siden. Tredde maskinen på nytt flere ganger, men det samme skjedde igjen. Har ikke villet prøve mer nå siden jeg er redd det ødelegger mer😊 Klarer ikke forklare det mer nøyaktig enn det. Det høres ut som om nålen ikke er i riktig posisjon, da lager den slike lyder. Enten har du ikke fått den helt på plass, eller den har blitt skjev. Anonymkode: 4d309...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Del Skrevet 1. juni 2022 jentepå30 skrev (2 timer siden): Ja, ingen floke på tråden, som jeg skjønner er det de fleste har problemer med), allikevel slutter nålen å gå opp og ned. Når nålen syr, altså går opp og ned, kommer en slags slaglyd fra maskinen som ikke hørtes bra ut. Etter nålen hang seg opp og jeg tok vekk stoffet var det ingen floke på undertråden, bare to vanlige tråder. Når nålen henger seg opp står den stille og maskinen lager en slags dirrende lyd. Nålen kan beveges opp igjen når jeg vrir på det hjulet på siden. Tredde maskinen på nytt flere ganger, men det samme skjedde igjen. Har ikke villet prøve mer nå siden jeg er redd det ødelegger mer😊 Klarer ikke forklare det mer nøyaktig enn det. Når du skifter nål er det viktig at du trykker nålen så langt opp som mulig før du strammer skruen. Hvis ikke slår den i bunnen, noe den ikke skal gjøre. Siden du hører smellene har nok nålen allerede gått i bunn og blitt skjev. Bytt nål, følg instruksjonen på maskinen og pass på at den er helt oppe i festet og skru så den sitter godt. Anonymkode: 4d309...0b8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jentepå30 Skrevet 2. juni 2022 #15 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Når du skifter nål er det viktig at du trykker nålen så langt opp som mulig før du strammer skruen. Hvis ikke slår den i bunnen, noe den ikke skal gjøre. Siden du hører smellene har nok nålen allerede gått i bunn og blitt skjev. Bytt nål, følg instruksjonen på maskinen og pass på at den er helt oppe i festet og skru så den sitter godt. Anonymkode: 4d309...0b8 Nålen er skiftet riktig og jeg har renset maskinen for lo - som står at man skal gjøre hvis den «støyer». Det er ikke fra nålen lyden kommer, men fra overdelen av maskinen. Nålen kan stoppe opp i høy posisjon, altså ikke nedi stoffet, så vel som nedi stoffet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Del Skrevet 2. juni 2022 Jeg ville spurt om de du kjøpte maskinen hos kan ta en kikk på den. Mange sybutikker tilbyr gratis opplæring og noe må jo være galt med opplæringen siden det har skjedd etter så kort tid. Enhver symaskin skal klare tingene du nevner her uten problemer: - Syr ikke i veldig tykke stoffer, som regel tynn bomull fra duker/sengetøy - Hopper over tykke kanter hvor sømmer møtes og syr de for hånd - Prøver å ikke sy for fort/hardt - Kjøper kvalitetstråd som ikke loer Anonymkode: b0b46...af6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #17 Del Skrevet 2. juni 2022 Har sydd i åresvis og ikke hatt sånt problem før. Men veldig mye annet. Har reparet mine egne maskiner også. Så eneste jeg kan tenke meg er da at du ikke setter nålen langt nok opp i sporet. Du kan feks bruke tuppen på en skrutrekker og etter dytte på nål spissen så du er sikker på den er helt oppi. Slet på en maskin at tråden gikk ikk i drivverket inne i maskinen. Du hører om maskinen gpr tungt når du syr, så syr du så tykt, bør du evnt vurdere maskin som tåler bedre tykkere maskiner. Også kan du fint smøre maskinen før du setter igang, da du syr såpass mye. Det kan også være at du drar i stoffet nor du syr, da bøyer nåla seg litt og treffer sting plata. Så det kan jo være en grunn. Du må la maskinen jobbe selv. Ergo bør du bytte nål, om du har dratt nåla på sting platen, fordi nåla blir da bøyd og går ikke riktig og det kan raskt skje på nytt. Da kan også låsinfer i drivverket skje. Tips. Ta tak foran å bak om det er vanskelig. Hold stoffet i ro. Og følg farten til maskinen Anonymkode: 9f1fe...dbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #18 Del Skrevet 2. juni 2022 Hvis maskinen er ny vil butikken du kjøpte av reparere den gratis. Etter reparasjon ber du dem om å se på når du trer maskinen, for å hjelpe deg med å finne ut om du gjør noe feil. En symaskin skal tåle normal bruk, og den skal tåle å bli brukt mange timer om dagen. Anonymkode: eca95...2f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #19 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg bytter kun nål når den brekker, aldri hørt om noe annet. Anonymkode: 32392...bf0 Du skal dra neglen over nålespissen opp mot deg når den sitter i maskina. Glir den ikke lett, men har hakk /sår /hekter i neglen din skal nåla byttes. Det smeller når nålen har skade og den syr ikke pent. Anonymkode: cd784...d27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 2. juni 2022 #20 Del Skrevet 2. juni 2022 Kjøp "trykkluft på boks" og bruk den flittig i "huset" til undertråden. Claes Ohlsson har. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå