Gå til innhold

Klarer ikke å stå på beina etter en dags arbeidstrenning som servisevert. Hva nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg er høyt utdannet, bakgrunn kontor/ konsulent på den private og den offentlige. Har gått et par år med AAP og fikk nylig arbeidstrenning som servisevert ved en sykehjem. Etter bare en dag kan jeg  ikke stå på beina.Det gjør vondt på ryggen og spesielt venstre lår og bein også på høyere armen hvor jeg fikk skade i nervefletningen ved skulderen to år tidligere etter praksisplass igjen via NAV som ble beskrevet som kontorjobb men var egentlig vask/ ryddehjelp på knontorlokalene.

Denne tida måtte jeg gå 4 måneder til fysio som jeg også betalte selv og da uttalte fysioterapeuten at kroppen min tåler ikke fysisk jobb hvor jeg må våre fysisk aktiv 8 timer hver dag siden den er ikke vant til det. Men NAV fortsetter å finne for meg fysisk arbeid som jeg vet jeg kan ikke utføre. De siste årene med AAP har jeg byttet mange veiledere og jeg har en følelse av at de ignorerer eller ikke tar min situasjon på alvor. Jeg er forresten 53 år gammel så det er ikke lett å få kropen til å vanne seg til en fysisk utfordrende arbeid. Som fysioterapeut forklarte to år siden både til meg og NAV det blir bare verre om jeg fortsetter, men her sitter jeg igjen i dag med det samme problemstillingen.

Jeg er helt fortvilet hva skjer nå. Trenger jeg jobb? Ja, selvfølgelig det! Miljø på treneingsplass er helt topps men det er kroppen min som sier nei.

Jeg får dårlig samvittihet og føler meg skamfull over at jeg må ringe og si at jeg kan ikke fortsette  etter bare én dag , men jeg kan ikke tenke meg at jeg kan fortsette heller. Jeg kan faktisk ikke dra på jobb i morgen siden jeg kan nesten ikke bevege meg i dag. Jeg blir bare deprimert over situasjonen og føler at jeg svikter megselv og alle andre. Noen som har hatt samme erfaring med NAV/ arbeidstrenning? Trenger litt tips og råd.

Anonymkode: 59303...48c

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke gitt opp etter en dag. Hvis du har vært i ro er det ikke rart kroppen reagerer. Du må venne den til å bevege seg.

Anonymkode: c023c...dad

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Føler med deg, TS. Dette høres ikke bra ut.

Jeg har dog en annen opplevelse enn deg. Vi er omtrent samme alder og jeg har gått på AAP ca 2 år.

Jeg har bare opplevd gode folk på NAV og også hjelpsom tilrettelegging på arb.utprøving. 

Jeg håper du får den type jobb som passer for deg. Klem 

Anonymkode: 2656a...0f5

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Forstår at det er vondt, men du sier at fysioterapeut sier det gjør vondt fordi du ikke er vant til dette. Hva med å foreslå færre timer hver dag, slik at kroppen din får sjans til å bli gradvis vant til disse fysiske påkjenningene? Det var jo sånn for meg også, at når jeg begynte å trene, hadde jeg så vondt i korsryggen og bena, at jeg trodde det var noe galt. Nå er det bevegelsen som faktisk hjelper meg å ikke få vondt lengre. 

Anonymkode: d8a5e...82c

• Liker 2
Skrevet

Slik opplevelse hadde jeg også i min første jobb der det var mye gåing og ståing. Beina var veldig vonde på kveldene. Men man kan venne seg til det meste. Så etter noen uker så taklet kroppen min det bra. 

Har du en god utdannelse, så må jo dette være perfekt. Du kan ikke tro at du kan gå rett inn i drømmejobben. Du må jobbe deg dit. Så etter et par år her og du viser at du også kan og vil jobbe. Så får du en god CV du kan ta med deg videre og søke nye jobber mens du har denne jobben. Et trinn av gangen, til du finner en jobb du vil etablere deg i og kanskje ha livet ut. Men som alt nnet må man begynne et sted, og jobbe deg mot målet. 

Nå har du tatt det første steget, og gjør det beste ut av det til du tar neste. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Føler med deg, TS. Dette høres ikke bra ut.

Jeg har dog en annen opplevelse enn deg. Vi er omtrent samme alder og jeg har gått på AAP ca 2 år.

Jeg har bare opplevd gode folk på NAV og også hjelpsom tilrettelegging på arb.utprøving. 

Jeg håper du får den type jobb som passer for deg. Klem 

Anonymkode: 2656a...0f5

Tenker at TS må bli vant til arbeidsoppgavene, før hun bør finne en annen type jobb. Man kan ikke gi opp så lett - etter én dag.

Anonymkode: d8a5e...82c

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ville ikke gitt opp etter en dag. Hvis du har vært i ro er det ikke rart kroppen reagerer. Du må venne den til å bevege seg.

Anonymkode: c023c...dad

Ja, man kan bli støl hvis man har vært mye i ro og deretter begynner med  mye fysisk aktivitet, men da er det snakk om stølhet og ubehag, ikke invalidiserende smerter som ts beskriver her. Når ts knapt nok kan røre seg pga smerter etter å ha vært på denne arbeidsplassen der hun har stått og gått en hel arbeidsdag så sier det seg selv at dette er feil arbeidsplass for henne.

Arbeidstrening er å finne ut om man har restarbeidsevne, evt om man kan omskolere seg til et annet yrke. Man skal ikke hive innpå med smertestillende for å være i den jobben man har fått tildelt, da både forverrer man sin egen tilstand+man får ukorrekt restarbeidsevne. 

Ts; du må ringe å si at du ikke kommer. Husk at du går oppå den vanlige bemanningen, så det går ikke utover noen at du ikke kommer. Deretter melder du inn til nav at det ikke fungerer, vurder evt å få deg legetime og få erklæring på smertetilstander din, Du ber også nav om at de må høre på deg når du sier at du kan ikke ha en fysisk jobb. 

Anonymkode: f67ec...91e

• Liker 1
Skrevet

Du skriver jo at du har vondt fordi kroppen din ikke er vant til fysisk aktivitet. Kroppen må jo trenes opp igjen etter en periode med inaktivitet., og å starte med 100% jobb er kanskje ikke det lureste. Hva med å prøve å jobbe halve dager, slik ar kroppen blir vant til det igjen?

Jeg er frisk, men har en ekstremt stillesittende jobb. Jeg kan love deg at jeg hadde også fått vondt i rygg og knær og skuldre og alt mulig hvis jeg hadde bråstartet i en fysisk krevende jobb. Og siden du ikke er frisk, blir det jo ekstra viktig for deg å starte forsiktig og trene deg opp.

Jeg synes det er verdt et forsøk, i allefall, i stedet for å bare kaste inn håndkleet med en gang.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bli vant til det først, før du kan si at dette ikke går. Og det tar gjerne litt tid. Jeg var helt gåen etter jobb den første måneden husker jeg, og jeg er frisk. 

Men om det ikke går så ta kontakt med veilederen din og forklar situasjonen. Kom med forslag til sted som passer deg bedre. Ev. ta det gjennom et tiltak som kan observere deg og komme med forslag. 

Anonymkode: e3157...a07

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen din er jo ikke vant til å være i jobb, det er derfor du har vondt og er sliten. Hvis du er høyt utdannet og så voldsomt begavet så er det vel ikke noe problem for deg å finne en annen jobb da?

Anonymkode: 8d9cb...82b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...