AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 For det første - jeg har hele veien vært streng og fast bestemt på at lørdag er godtedag, at det holder med et par biter twist feks istedenfor halve posen settes fram, eller en lollipop som spares i dagesvis og småspises på hver dag. Jeg kaster de hvis jeg finner dem. Hos besteforeldre derimot, blir det i ukedager servert en liten sjokolade/kringle/kake osv og gjerne et glass saft. Det har ikke jeg i hus tilgjengelig en gang. Tannpuss skjer morgen og kveld. Nå har barnet fått hull, og de vil gi han angstdempende. Dette stresser meg, for barnet er lite, og det river meg i hjertet at det skal gå gjennom sprøytestikk i munnen, boring og medikamenter som kan slå det ut i timer og føre til hallusinasjoner i tillegg, leste jeg. Det er bare så ergerlig at jeg har vært så konsekvent og trodde vi hadde kontroll på dette, og folk gir godteri i hytt og pine "Men ikke si det til mamma" godteri som belønning, som trøst... Er det andre som har tatt dette medikamentet på barna sine, og er det voldsomt? Er det vanlig at de får dette? Synes det høres skummelt ut. Anonymkode: d4ff0...544
Sofakona Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Huff da..men er dette er tann som kan falle ut etter vært?
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): For det første - jeg har hele veien vært streng og fast bestemt på at lørdag er godtedag, at det holder med et par biter twist feks istedenfor halve posen settes fram, eller en lollipop som spares i dagesvis og småspises på hver dag. Jeg kaster de hvis jeg finner dem. Hos besteforeldre derimot, blir det i ukedager servert en liten sjokolade/kringle/kake osv og gjerne et glass saft. Det har ikke jeg i hus tilgjengelig en gang. Tannpuss skjer morgen og kveld. Nå har barnet fått hull, og de vil gi han angstdempende. Dette stresser meg, for barnet er lite, og det river meg i hjertet at det skal gå gjennom sprøytestikk i munnen, boring og medikamenter som kan slå det ut i timer og føre til hallusinasjoner i tillegg, leste jeg. Det er bare så ergerlig at jeg har vært så konsekvent og trodde vi hadde kontroll på dette, og folk gir godteri i hytt og pine "Men ikke si det til mamma" godteri som belønning, som trøst... Er det andre som har tatt dette medikamentet på barna sine, og er det voldsomt? Er det vanlig at de får dette? Synes det høres skummelt ut. Anonymkode: d4ff0...544 Ingen får hallusinasjoner av benzo. Banzodiazepiner er svært angstdempende, dermed gjør det en rolig og søvnig. Svært sjeldent om ikke aldri, er bivirkningen hallusinasjoner. Anonymkode: 9bfe4...4f5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Undres jo over hvorfor 3-åringen må til tannlegen, er det hull i tann? Dette er jo melketennene? Veldig rart, for uavhengig om hen har fått kake/saft en gang i blant i ukedagene så skal ikke det i seg selv være nok for å ødelegge melketennene. Så her er det jo veldig dårlig tannpuss som må være årsaken isåfall.. Aldri hørt lignende. Anonymkode: 9bfe4...4f5 4
Mezzosoprena Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 På hvilket grunnlag vil de gi ham angstdempende? Er han redd for å få behandling? Jeg synes ikke det er nødvendig å gi barnet dette uten at det er en veldig god grunn til å gjøre det - de bør heller bli vant til at normal tannlegebehandling gjennomføres mest mulig uten hjelpemidler.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Sofakona skrev (3 minutter siden): Huff da..men er dette er tann som kan falle ut etter vært? Ja det er en melketann, men det er vel gjerne 3 år til den faller ut... de ville enten fikse, eller trekke så ikke det ble betennelse eller smerter, noe barnet heldigvis ikke har enda. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen får hallusinasjoner av benzo. Banzodiazepiner er svært angstdempende, dermed gjør det en rolig og søvnig. Svært sjeldent om ikke aldri, er bivirkningen hallusinasjoner. Anonymkode: 9bfe4...4f5 Det var da enda godt å høre iallfall. Men jeg synes det er skummelt å gi det til en så liten kropp, det står i skrivet man ikke skal reise kollektivt etter timen osv Anonymkode: d4ff0...544
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Man skal vanligvis ikke få hull bare av å få et glass saft og kringle ei gang i uka. Kan det være genetiske disposisjoner? Uansett: gjør det tannlegen anbefaler. Det skal neppe borres i timesvis Anonymkode: 3d97c...0dc 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Undres jo over hvorfor 3-åringen må til tannlegen, er det hull i tann? Dette er jo melketennene? Veldig rart, for uavhengig om hen har fått kake/saft en gang i blant i ukedagene så skal ikke det i seg selv være nok for å ødelegge melketennene. Så her er det jo veldig dårlig tannpuss som må være årsaken isåfall.. Aldri hørt lignende. Anonymkode: 9bfe4...4f5 Jeg vet ikke hva du spekulerer i, tennene blir pusset nøye morgen og kveld, og tannlegen sa i høst dette var meget bra pussing. Teatrica skrev (Akkurat nå): På hvilket grunnlag vil de gi ham angstdempende? Er han redd for å få behandling? Jeg synes ikke det er nødvendig å gi barnet dette uten at det er en veldig god grunn til å gjøre det - de bør heller bli vant til at normal tannlegebehandling gjennomføres mest mulig uten hjelpemidler. Jeg aner ikke selv, barnet var helt rolig på skjekk, gapte og smilte og sa det ikke var vondt. Dette var vel tannpleier. Tannlege kom inn etterpå og snakket, og ville ikke si hvor omfattende det ble, hun ville ikke sjekke munnen heller pga belastning for han og snakket veldig fort om denne medisineringen. Anonymkode: d4ff0...544
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Undres jo over hvorfor 3-åringen må til tannlegen, er det hull i tann? Dette er jo melketennene? Veldig rart, for uavhengig om hen har fått kake/saft en gang i blant i ukedagene så skal ikke det i seg selv være nok for å ødelegge melketennene. Så her er det jo veldig dårlig tannpuss som må være årsaken isåfall.. Aldri hørt lignende. Anonymkode: 9bfe4...4f5 Noen har svakere tenner enn andre, eller går på medisiner som gjør at man er mer utsatt for hull. Når det gjelder barnet ville jeg sjekket opp med en annen tannlege om det virkelig er nødvendig å borre i en melketann. Mtp selve medisinen er dette vanlig å gi barn før inngrip f.eks på sykehus for å sørge for at de får en god opplevelse. Tannlegen vil nok bare sørge for at sønnen din ikke sitter igjen med ekstrem tannlegeskrekk eller slår seg helt vrang mellom borring og fylling. Anonymkode: 16279...940 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 Drikker barnet mye melk? Anonymkode: afb37...cb3
Mezzosoprena Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg aner ikke selv, barnet var helt rolig på skjekk, gapte og smilte og sa det ikke var vondt. Dette var vel tannpleier. Tannlege kom inn etterpå og snakket, og ville ikke si hvor omfattende det ble, hun ville ikke sjekke munnen heller pga belastning for han og snakket veldig fort om denne medisineringen. Anonymkode: d4ff0...544 Dette synes jeg høres utrolig dumt ut - dette er å lage tannlegebesøket til noe mye mer enn det det faktisk er som igjen kan føre til at det blir vanskeligere for barnet senere. Har du mulighet til å snakke med en annen tannlege? 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Man skal vanligvis ikke få hull bare av å få et glass saft og kringle ei gang i uka. Kan det være genetiske disposisjoner? Uansett: gjør det tannlegen anbefaler. Det skal neppe borres i timesvis Anonymkode: 3d97c...0dc Nei det vet ikke jeg, meg og pappaen har alltid null hull ved sjekk. Så om det er fra lengre bak i genene er uvisst men det har ikke noe å si nå som uhellet først er ute. Greit nok at det ikke skal borres i timevis, det er neddopingen jeg er redd for. Anonymkode: d4ff0...544
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen har svakere tenner enn andre, eller går på medisiner som gjør at man er mer utsatt for hull. Når det gjelder barnet ville jeg sjekket opp med en annen tannlege om det virkelig er nødvendig å borre i en melketann. Mtp selve medisinen er dette vanlig å gi barn før inngrip f.eks på sykehus for å sørge for at de får en god opplevelse. Tannlegen vil nok bare sørge for at sønnen din ikke sitter igjen med ekstrem tannlegeskrekk eller slår seg helt vrang mellom borring og fylling. Anonymkode: 16279...940 Jeg føler jeg uansett fikk altfor lite informasjon om dette som mor, hun snakket veldig fort og over hodet på meg, i tillegg til ganske gebrokkent, så jeg sitter igjen med en vond følelse og forstår ikke hva de skal gi han og hvorfor. Ikke greit. Det står på nett man skal kun ta det i samråd med foreldrene, jeg ble ikke spurt OM han fikk ta det, men om han skulle få det rektalt eller drikke det. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Drikker barnet mye melk? Anonymkode: afb37...cb3 En del, men hovedsakelig vann. Teatrica skrev (6 minutter siden): Dette synes jeg høres utrolig dumt ut - dette er å lage tannlegebesøket til noe mye mer enn det det faktisk er som igjen kan føre til at det blir vanskeligere for barnet senere. Har du mulighet til å snakke med en annen tannlege? Jeg kan jo kontakte tannlegesenteret og høre om en annen tannlege på huset kan vurdere? Eneste jeg tenker da er at det blir snikksnakk mellom kollegaene der, og at jeg er så dum som ikke stoler på dem osv. Bor på en liten plass, så ikke mange tannleger her.. jeg kan jo alltids høre med tannlegen min som er i byen, hvis han har med barn å gjøre. Anonymkode: d4ff0...544
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 Noen får bare huller veldig lett, kan være genetisk eller andre årsaker. Barn får ikke hull av tennene av litt godteri i ny og ne når tannpussen er god, så det høres ut som at det er andre årsaker til hullene til barnet ditt: Du kan be om en time til tannlegen, så kan tannlegen undersøke hullet tannpleier fant. Er det hull, og de må borre/trekke, hadde jeg nok latt tannlegen avgjøre hvilken medisin det bør få. De vet tross alt best, og barnet tåler det nok fint Anonymkode: 4deaf...71e
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #15 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Noen får bare huller veldig lett, kan være genetisk eller andre årsaker. Barn får ikke hull av tennene av litt godteri i ny og ne når tannpussen er god, så det høres ut som at det er andre årsaker til hullene til barnet ditt: Du kan be om en time til tannlegen, så kan tannlegen undersøke hullet tannpleier fant. Er det hull, og de må borre/trekke, hadde jeg nok latt tannlegen avgjøre hvilken medisin det bør få. De vet tross alt best, og barnet tåler det nok fint Anonymkode: 4deaf...71e Når jeg tenker meg om, fikk jeg faktisk mye hull som liten, til tross for god pussing. Men som voksen - ingen ting. Det kan faktisk være mine gener. Jeg ringer min tannlege nå og hører om de sjekker barn. Jeg synes det er veldig rart at hun ikke en gang tar en titt i munnen mens han sitter der i stolen, og ikke vil gi vurdering, men ber oss komme fastende for han skal medisineres tungt. Anonymkode: d4ff0...544
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #16 Skrevet 1. juni 2022 Det er midazolam som er et ganske kortvarig virkende benzo de bruker iå få hos tannlegen. Ofte kan de da være våken men i en tilstand hvor de ikke bryr seg. Gis vanligvis med sprøyte i armen tror jeg. Nevøen min har brukt det i hele tidlig barndom. Ingen problem. Nå er han 16 og klarer seg bra uten. Etter min mening er ikke dette noe å engste seg over. Anonymkode: b307e...34f 1
skruf Skrevet 1. juni 2022 #17 Skrevet 1. juni 2022 Datteren min var litt eldre, 6 år, og hadde tidligere vært på tannkontroller uten problemer. Hadde aldri hatt hull, og tannlegebesøkene var en kjekk opplevelse, så heller ingen tannlegeskrekk Da hun akkurat hadde fått voksentenner i overvunnen (de to fremtennene) så var hun uheldig og ramlet, og slo løs begge tennene. Var flere tannlegebesøk pga dette, fortsatt uten noen tegn til tannlegeskrekk. Tennene grodde fast igjen, og det så lenge ut til at det hadde gått bra, men så en dag så fikk hun en byll over ene tanna, og det ble klart at roten var skadet. Ergo måtte hun rotfylle. Vi tok henne med til en spesialist i rotfylling (i stedet for den offentlige tannhelsetjenesten), og hun anbefalte at hun fikk beroligende, selv om hun ikke hadde tannlegeskrekk. Nettopp pga hun ikke skulle oppleve rotfylling som en negativ og traumatisk opplevelse og dermed utvikle tannlegeskrekk Som deg så var jeg skeptisk til det, og vi tenkte at siden hun var så trygg og vi snakket og forklarte, så kom det til å gå bra. Det gjorde det ikke. Hun satte seg helt på bakbeina, fikk panikk pga sprøyten, og vi valgte å avbryte og ikke noe tvang. Satte opp ny time, da med beroligende. Og da gikk det kjempebra! Hun døste seg igjennom behandlingen, og bortsett fra at hun sov av seg «rusen» så hadde hun ingen bivirkninger av benzo. Og det viktigste av alt; hun er i dag tenåring og har fortsatt ikke tannlegeskrekk. Til sammenligning så slo jeg løs ei melketann da jeg var 3 år; og samme historie som datteren min så grodde den fast igjen, men roten var skadet. Så jeg måtte trekke. Jeg fikk sprøyte/bedøvelse (noe som var fælt nok i seg selv), men bedøvelsen hadde liten/ingen effekt (nedsatt effekt er normalt ved betennelse i tann), så tannlegen trakk bare mens faren min holdte meg nede. Pga det så fikk jeg tannlegeskrekk som jeg slet med til langt oppi voksen alder, helt til jeg begynte hos en tannlege som har spesialisert seg på tannlegeskrekk. Så la barnet ditt bli sedert før borring. Det er ikke skadelig, og det er veldig vanlig hos så små barn. La barnet sitte igjen med en positiv opplevelse etter dette. Og du må ikke klandre deg, eller andre, for at barnet har fått hull. Det skjer til tider selv om dere pusser godt og er restriktive med sukker. Noen barn har svak emalje på melketennene, men får sterke voksentenner. Medisiner kan også virke inn, også medisiner tatt under svangerskapet. Og det kan være genetisk. Jeg vet om voksne folk som slurver med tannpussen og sjelden går til tannlegen, likevel har de aldri hull. Mens andre igjen gjør alt etter boka og har likevel hull etter hull Mulig du gjør det allerede, men jeg begynte tidlig med tanntråd til barna våre da tennene sto ganske tette, morgen og kveld. Kjøpte sånn tanntråd-hode ting (ligner på ei tannbørste, men med tanntråd) pga lettere å komme til. Og begynn gjerne med fluortablett hvis du ikke allerede gjør det. Jeg ble anbefalt å kjøpe lavere dose og heller gi en tablett etter puss om morgenen og en tablett etter puss om kvelden. Ingen drikke/mat 30min etter puss og fluor, og såklart bare vann etter kveldspussen. Drikker barnet noe syrlig til frokost, feks appelsinjuice så vent 30min med pussing (vet at noen pusser tenner straks de står opp om morgenen, men jeg har alltid ventet til etter frokost med tanntråd og pussing, hvis ikke blir smuler og matrester liggende igjen mellom tennene hele dagen). 1 1
skruf Skrevet 1. juni 2022 #18 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er midazolam som er et ganske kortvarig virkende benzo de bruker iå få hos tannlegen. Ofte kan de da være våken men i en tilstand hvor de ikke bryr seg. Gis vanligvis med sprøyte i armen tror jeg. Nevøen min har brukt det i hele tidlig barndom. Ingen problem. Nå er han 16 og klarer seg bra uten. Etter min mening er ikke dette noe å engste seg over. Anonymkode: b307e...34f Midazolam blir gitt flytende til små barn, smaker høgg, så blandes ut med sterk saft. Det blir brukt mye på barneavd før inngrep og operasjoner, og virker umiddelbart (jeg jobbet tidligere på barneavd ). Effekten er kortvarig, og middelet har også den effekten at man glemmer/får hull i hukommelsen om det som har skjedd. Benzo (sobril eller vival) har lengre effekt får det går ut av kroppen, så det kan være derfor tannlegen ønsker å gi det i stedet for Midazolsam sånn at ikke barnet våkner til midt under behandlingen og får panikk. Sobril/vival er også tryggere å gå hvis barnet ikke har fått noe beroligende tidligere pga et fåtall reagerer veldig negativt på midazolam og blir helt krakilske i stedet for den ønskede bedøvende effekten. Ofte er også barnet mere tilstede ved bruk av benzo, bare mere likegyldig til det som skjer, i stedet for utslått Mange barn har så sterk tannlegeskrekk pga tidligere traumer at de må få tannbehandling i narkose, det kunne vært unngått hadde tannleger vært mere beviste på bruk av beroligende og være i forkant og forebygge tannlegeskrekk hos små barn. Man kan snakke, forklare, lese bøker om temaet til man blir blå, men små barn er ikke rasjonelle og når de står midt oppi det så er all tryggingen man har jobbet med borte. Så tommel opp for sedering for å forebygge traumer! 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #19 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Jeg føler jeg uansett fikk altfor lite informasjon om dette som mor, hun snakket veldig fort og over hodet på meg, i tillegg til ganske gebrokkent, så jeg sitter igjen med en vond følelse og forstår ikke hva de skal gi han og hvorfor. Ikke greit. Det står på nett man skal kun ta det i samråd med foreldrene, jeg ble ikke spurt OM han fikk ta det, men om han skulle få det rektalt eller drikke det. En del, men hovedsakelig vann. Jeg kan jo kontakte tannlegesenteret og høre om en annen tannlege på huset kan vurdere? Eneste jeg tenker da er at det blir snikksnakk mellom kollegaene der, og at jeg er så dum som ikke stoler på dem osv. Bor på en liten plass, så ikke mange tannleger her.. jeg kan jo alltids høre med tannlegen min som er i byen, hvis han har med barn å gjøre. Anonymkode: d4ff0...544 Om du er usikker kan du kontakte en annen tannlege Synes det virker rart at de ikke undersøkte noe? 🤷♀️ Anonymkode: 3d97c...0dc
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #20 Skrevet 1. juni 2022 Ingen får hull i tennene av kringle og saft hos besteforeldre, ro ned. Barnet er vel heller genetisk disponert eller så har det vært slurvet med tannpuss over tid. Hør på tannlegen, hun har gjort det før. Anonymkode: cbe6a...01d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå