AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Må bare skrive ut noe. har vært på dialogmøte hos nav pga sykmelding sammen med arbeidsgiver og lege. Jeg står i en kaotisk og vanskelig livssituasjon. Da de spurte om hvordan situasjonen min er rant det bare over og jeg begynte å gråte. Jeg gråt hele møtet og klarte nesten ikke prate. Måtte ta meg skikkelig sammen for å klare å prate. Det var som å åpne en krane. gråt da jeg satt meg i bilen og når jeg kom hjem. Legen sa på møtet at en legetime er bare 15 min. Og de siste gangene jeg har vært hos henne hadde hun brukt opptil 45 min på meg, noe som har gått utover neste pasient. Hun lovet meg å sende en henvisning til noen jeg kan snakke med- dps, men trenger da å lese journalen min først (siden hun er ny fastlege) og sa min journal er ikke kort. Jeg har purret på henvisningen en gang, og hun sa hun må bruke fritiden sin på å lese journalen min ang hva hun skal skrive i henvisningen. Følte dette var så nedverdigende. At jeg bruker opp hennes tid. Og at min journal er lang. Jeg er flink i jobben min, og det er ikke jobbrelatert. Jeg går i et konstans stress og indre uro og klarer ikke fungere på jobb nå. Jeg jobber redusert, men til og med det er for mye. Føler meg helt misslykka Anonymkode: bd4d6...233
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Nei…. Hun har ikke gjort noe galt Anonymkode: 060a0...de8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei…. Hun har ikke gjort noe galt Anonymkode: 060a0...de8 Hvem har ikke gjort noe galt? Tenkte du på legen? Har ikke sagt hun har gjort noe galt, men føler jeg er en byrde når det blir påpekt at jeg har brukt for lang tid hos legen. Det er jo bare fakta, men jeg må jo forklare situasjonen min, og hvordan jeg har det. Anonymkode: bd4d6...233
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Det var unødvendig av henne å si at hun må bruke fritiden på å lese journalen din, men det er helt rett at du ikke kan komme og oppholde henne i tre kvarter når en legetime er 15 min, og det tenker jeg er greit å gi beskjed om. Nå sier du ikke hva situasjonene din handler om, men for å være helt ærlig så får du neppe time hos dps bare for å snakke med noen uten at du egentlig trenger psykiatrisk hjelp. Men du kan kontakte kommunen og høre om de har et lavterskeltilbud med samtale, så kan du få snakke med f.eks en psykiastrisk sykepleier, vernepleier eller sosionom, de kan både være fagperson og samtalepartner og evt vite om andre kommunale tilbud du kan ha nytte av. Anonymkode: bff11...11d 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Har legen foreslått at dere setter opp dobbeltimer? Jeg hadde en periode med mange symptomer å nøste i og timene kunne bli vel lange, så da bestilte jeg dobbeltimer for at vi skulle unngå at det ble for mye stress. Bedre for meg, bedre for legen, og bedre for de andre pasientene som ikke må vente lenge. At legen på møtet påpeker at timene tar ekstra lang tid kan kanskje tolkes som et signal til NAV om at det her er en såpass krevende situasjon at sykemelding absolutt er berettiget. Men, at legen gir signaler om at saken din går ut over hennes fritid er uprofesjonelt, for det er faktisk ikke ditt problem. Du har like mye krav på hjelp og oppfølging som alle andre, uavhengig av hvor god tid legen har til papirarbeid. Anonymkode: 3e922...b4f 1
Serafina. Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Fullstendig unødvendig av legen påpeke at leding av din journal går utover hennes fritid, uprofesjonelt. Å bestille dobbelttime kan være en god ide. At det rant over for deg under dialogmøte viser at du ikke er i balanse. Jeg ser lavterskeltilbud er nevnt av en annen her også. Sjekk ut det i din kommune. Det burde fastlegen din informert deg om. Det finnes også mange andre samtalepartnere som coach, etc som du kan undersøke, hvis du har økonomisk mulighet til å betale det selv. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Serafina. skrev (2 timer siden): Fullstendig unødvendig av legen påpeke at leding av din journal går utover hennes fritid, uprofesjonelt. Å bestille dobbelttime kan være en god ide. At det rant over for deg under dialogmøte viser at du ikke er i balanse. Jeg ser lavterskeltilbud er nevnt av en annen her også. Sjekk ut det i din kommune. Det burde fastlegen din informert deg om. Det finnes også mange andre samtalepartnere som coach, etc som du kan undersøke, hvis du har økonomisk mulighet til å betale det selv. Jeg står i en tøff situasjon da barnet mitt har skolevegring og vi bruker all tid på barnet, møter, bup, osv. det er ekstremt krevende og mentalt stressende over lang tid. på dette møtet var det kanskje første gangen noen spurte meg om hvordan jeg har det, og at møtet handlet om meg. Når det gjelder hva dom er vanskelig for meg må jo jeg videreformidle dette til legen min, også ang at jeg ønsker ei henvisning. Det er opptil legen å begrense tiden. Eller foreslå en ny time/ dobbelt time. At hun må bruke fritiden sin på å lese seg opp på min journal er ikke mitt problem, og ja jeg forstår at leger har det travelt og jobber mye, men det er ikke mitt ansvar. Anonymkode: bd4d6...233 1 1
Serafina. Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg står i en tøff situasjon da barnet mitt har skolevegring og vi bruker all tid på barnet, møter, bup, osv. det er ekstremt krevende og mentalt stressende over lang tid. på dette møtet var det kanskje første gangen noen spurte meg om hvordan jeg har det, og at møtet handlet om meg. Når det gjelder hva dom er vanskelig for meg må jo jeg videreformidle dette til legen min, også ang at jeg ønsker ei henvisning. Det er opptil legen å begrense tiden. Eller foreslå en ny time/ dobbelt time. At hun må bruke fritiden sin på å lese seg opp på min journal er ikke mitt problem, og ja jeg forstår at leger har det travelt og jobber mye, men det er ikke mitt ansvar. Anonymkode: bd4d6...233 Jeg forstår godt det rant over for deg når du plutselig ble sett. Det er derfor jeg tenker det er viktig at du får en person å snakke med og som kan hjelpe DEG. Du bruker jo alt du har på ditt barn. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 Av og til renner det over. Jeg var hos tannlegen i fjor. Har et sykt barn, og alt har dreid seg om barnet. Så hadde jeg vondt i tennene, men tannlegen fant ingen hull. Det var derimot anspente muskler og jeg har gnisset tenner, det var rett og slett stive kjever. Hun spurte om jeg hadde mange bekymringer og om det kunne være årsaken. Hun sa det så vennlig, og jeg lå der med alle instrumentene i munnen og gråt. Det rant og rant. Det var så flaut. Det var liksom det at noen spurte om hvordan jeg hadde det. Uff ja... Men sånn er det. Det er ikke enkelt for det nå. Det er ikke lett når det ikke fungerer for barna. Det er helt grusomt. Du må ta litt tid til deg selv, på med pustemaska som de snakker om på flyet. Det handler om å kunne stå i situasjonen. Legen får gjøre jobben sin, og det er unødvendig og legge ut om hvor lang tid det tar å lese en journal osv. Hun må jo også kunne sette begrensninger på tiden. Det trenger ikke være din jobb. Opp med haka. NAV fikk se at dette var veldig vanskelig, og dette er faktisk jobben til legen, og hun må selv sette begrensninger. Du har ditt ansvar, og trenger ikke bekymringene til alle andre. . Anonymkode: 0ebce...ae8 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 5 hours ago, Serafina. said: Fullstendig unødvendig av legen påpeke at leding av din journal går utover hennes fritid, uprofesjonelt. Å bestille dobbelttime kan være en god ide. Helt enig! Når TS purrer, burde legen bare sagt at slikt tar tid, og at TS må vente til legen er ferdig. Og legen burde ikke bruke fritiden til slikt, men heller legge det inn i køen av oppgaver som gjøres i arbeidstid. Anonymkode: f9284...23a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Må bare skrive ut noe. har vært på dialogmøte hos nav pga sykmelding sammen med arbeidsgiver og lege. Jeg står i en kaotisk og vanskelig livssituasjon. Da de spurte om hvordan situasjonen min er rant det bare over og jeg begynte å gråte. Jeg gråt hele møtet og klarte nesten ikke prate. Måtte ta meg skikkelig sammen for å klare å prate. Det var som å åpne en krane. gråt da jeg satt meg i bilen og når jeg kom hjem. Legen sa på møtet at en legetime er bare 15 min. Og de siste gangene jeg har vært hos henne hadde hun brukt opptil 45 min på meg, noe som har gått utover neste pasient. Hun lovet meg å sende en henvisning til noen jeg kan snakke med- dps, men trenger da å lese journalen min først (siden hun er ny fastlege) og sa min journal er ikke kort. Jeg har purret på henvisningen en gang, og hun sa hun må bruke fritiden sin på å lese journalen min ang hva hun skal skrive i henvisningen. Følte dette var så nedverdigende. At jeg bruker opp hennes tid. Og at min journal er lang. Jeg er flink i jobben min, og det er ikke jobbrelatert. Jeg går i et konstans stress og indre uro og klarer ikke fungere på jobb nå. Jeg jobber redusert, men til og med det er for mye. Føler meg helt misslykka Anonymkode: bd4d6...233 Ignorer. Hun skal gjøre jobben sin. Å påpeke at å gjøre den er på fritiden er uprofesjonelt, og slett ikke din bekymring. Anonymkode: 316b5...ee3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Helt enig! Når TS purrer, burde legen bare sagt at slikt tar tid, og at TS må vente til legen er ferdig. Og legen burde ikke bruke fritiden til slikt, men heller legge det inn i køen av oppgaver som gjøres i arbeidstid. Anonymkode: f9284...23a Legen synes jo ikke det er så gøy å være bakpå med alt mulig, det er vel et litt uheldig forsøk på å forklare seg. Det kan da ikke være så overraskende nå at fastlegene må gjøre ting utenfor 08-16. Men det er jo ikke TS sin feil at fastlegeordningen ikke egentlig er dimensjonert for de behovene folk har idag. Anonymkode: 6ce22...97a 3
Kinder Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 Det er legens ansvar å runde av avtalene på en god måte innenfor tiden. Ikke din, ts. Du har åpenbart behov for å prate, så fastlegen burde sendt avgårde henvisningen for lenge siden. Det er fastlegens ansvar, og ikke ditt ansvar det heller. Dessuten må hun jo ikke lese igjennom hele journalen din for å henvise til DPS. Det viktigste er nåsituasjonen din, hvordan du fungerer i dag. Ikke hvordan du fungerte og hadde det for 5 år siden… Psykisk helse er en ferskvare. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 Høres merkelig ut at fastlegen skal måtte lese gjennom din journal for å sende en henvisning? Men generelt: at du sitter der 45 min er jo ikke greit. Fastlegen har bare 15 min tilgjengelig, og man kan be om doble timer. Jeg tenker det at du reagerte slik jo viser hvorfor du er sykemeldt? Når det er sagt er det ofte milelange ventetider hos psykolog - så i mellomtiden må du nok gå privat. Anonymkode: a2b6c...b74 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #15 Skrevet 1. juni 2022 26 minutter siden, AnonymBruker said: Legen synes jo ikke det er så gøy å være bakpå med alt mulig, det er vel et litt uheldig forsøk på å forklare seg. Det kan da ikke være så overraskende nå at fastlegene må gjøre ting utenfor 08-16. Men det er jo ikke TS sin feil at fastlegeordningen ikke egentlig er dimensjonert for de behovene folk har idag. Anonymkode: 6ce22...97a Nei, det er virkelig ikke lett å være fastlege om dagen, arbeidstrykket er enormt. Og det er jo ikke TSs feil, men samtidig forstår jeg behovet legen nok har for å forklare hvorfor det tar tid. Mulig klønete formulert, men samtidig ærlig i hvert fall. Anonymkode: f9284...23a 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #16 Skrevet 1. juni 2022 27 minutter siden, AnonymBruker said: Høres merkelig ut at fastlegen skal måtte lese gjennom din journal for å sende en henvisning? Men generelt: at du sitter der 45 min er jo ikke greit. Fastlegen har bare 15 min tilgjengelig, og man kan be om doble timer. Jeg tenker det at du reagerte slik jo viser hvorfor du er sykemeldt? Når det er sagt er det ofte milelange ventetider hos psykolog - så i mellomtiden må du nok gå privat. Anonymkode: a2b6c...b74 Bare kort innspill her - ja, TS kan be om dobbeltimer, og det er kanskje nødvendig når fastlegen er ny. For mitt vedkommende, som har hatt samme fastlege i en årrekke (kronisk syk, så mye oppfølging av speshelsetjenste osv.), så vet legen at jeg trenger litt mer tid enn 15 min, så hun setter av 45 minutter hver gang uten at jeg ber om det. Det skal sies at jeg er relativt sjeldent til fastlegen, siden jeg har såpass med oppfølging ellers, men synes likevel det er en fin ting at jeg slipper å be om det. På sikt så blir man mer kjent, og da blir det sikkert bedre for TS og. Anonymkode: f9284...23a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #17 Skrevet 1. juni 2022 Legen bør absolutt ikke si at hun må bruke fritiden sin på å lese journal og skrive henvisning. Det er ekstremt uprofesjonelt og jeg forstår at det gjør at du føler deg som en byrde. Legen bruker arbeidstiden sin på det der. Det er ikke ditt problem at legen har for mye å gjøre. De fleste fastleger beskriver at de har for mye å gjøre, og for liten tid til hver pasient, men uten å anklage pasientene for å være årsaken til dette.. At legen kommenterer at dere bruker 45 min i stedet for 15 minutter på konsultasjonene kan også sees på som god informasjon om din situasjon, at du faktisk har et stort behov, som åpenbart er utover det vanlige (de 15 minuttene). Selvfølgelig vil legens tonefall kunne gjøre at dette også kun fremstår som klaging og hakking på deg, men igjen; det er i så fall ekstremt uprofesjonelt av legen. Kommunen du bor i har antakelig noen som har ansvar for fastlegene, som man kan klage til. Det er ikke sikkert du orker det nå, men greit å vite om. Anonymkode: 30415...9fd
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #18 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Høres merkelig ut at fastlegen skal måtte lese gjennom din journal for å sende en henvisning? Men generelt: at du sitter der 45 min er jo ikke greit. Fastlegen har bare 15 min tilgjengelig, og man kan be om doble timer. Jeg tenker det at du reagerte slik jo viser hvorfor du er sykemeldt? Når det er sagt er det ofte milelange ventetider hos psykolog - så i mellomtiden må du nok gå privat. Anonymkode: a2b6c...b74 Jeg aner ikke hvor lenge en legetime skal være, og vet heller ikke om legen setter opp dobbelt time eller bare et kvarter. Jeg får bare en sms om ny time og det står ingenting på min sms hvor lenge en legetime varer. Det er legen sitt ansvar å opplyse om hvor mye tid vi har til rådighet. Hvis det er snakk om en sår hals er det jo vanlig rutine med en crp og lyse i halsen. Men når det gjelder å stå i en vanskelig livssituasjon må en snakke om hva problemet er og legen skal da hjelpe videre. Å skrive en sykmld er bare en liten del av det. Det er jo snakk ol hele tiden at; har du problemer med det ene eller det andre - snakk med fastlegen. 15 min er ikke lang tid hvis en både skal ha en sykmelding, en undersøkelse og snakke. Jeg satt forresten 1,5 time på venterommet før jeg kom inn.. ventetiden på venterommet koster norske arveidsgivere 32 milliarder i året på tapt arbeidskraft. Når en først får en time hos legen vil en jo ha hjelp. Jeg forstår presset de har, men det problemet får de ta høyere opp og ikke med pasientene. ja, det er lange ventelister hos dps og psykologer, men de vurderer hvem som kan ha nytte av hjelp og hvem som får tilbudet.. som også er helt sykt. Ingen søker seg til en psykolog om en ikke trenger det. Tror mange som er ufør hadde sluppet det om de fikk hjelp i tide. Anonymkode: bd4d6...233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå