AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Pga dårlig kjemi? Jeg blir litt irritert merker jeg, over at hun konstant minner meg på å aldri gå fra barnet på stellebordet (har aldri gjort noe sånt), overbeviser meg over å ikke ha sex med mannen min fordi han vil bare presse meg, og jeg er satt etter fødsel ( spurte henne tilfeldigvis når det var ok å sette igang igjen da hun var på hjemmebesøk, fordi JEG var gira på å komme igang igjen siden jeg er forelsket) så hun tar dette opp ved senere anledninger også. Skulle kalle meg inn til fellestime for fysioterapi med resten av barselgruppa, og jeg hørte ikke tlf. Ringte helsestasjonen 3 ganger for å få henne til å ringe meg opp igjen og gi info, men hun ringte meg aldri opp som avtalt. Hadde aldri visst om den timen hvis ikke barselgruppa varslet meg om det. Møtte henne tilfeldigvis i ganga da vi var der, og sa jeg tror hun kanskje hadde glemt meg? Da svarte hun med et stivt hardt smil at hun hadde ringt og meldt meg mange ganger. Nei det har du ikke, jeg har ingen ubesvarte anrop eller uåpnede meldinger fra helsestasjonen eller deg, bortsett fra det første som var i midten av mai, og da kunne jeg ikke ta telefonen. Hun hadde visst sendt meg en melding på helsenorge, men hvordan kunne jeg vite det. Har ikke for vane å surfe på helsenorge, aldri fått beskjed om at det er der vi kommuniserer, det er enten mail eller tlf. Resten av barselgruppa som sto der måpte og lurte på om hun alltid gir meg den attituden, at de ikke hadde funnet seg i dette + mer. Forrige gruppetime, da gikk hun ut midt i samtalen vår, og flere reagerte på at det var rart og respektløst. Det er jo bare småting det her, men det er så mange av de, og hun er veldig ovenifra og ned og kritiserer alle oss i gruppa for at vi gjør det meste feil (er alle andregangs, så vi har jo litt erfaring og følger morsinnstinktene, ikke helsestasjonens mas om å la ungen skrike for en hver pris i søvn trening osv). merker jeg gruer meg til å dra på time til henne fordi det er dårlig kjemi og hun snakker meg ned. Noen andre som har byttet pga dette? Anonymkode: 84acb...5fc
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 *er sart etter fødsel, skull det stå. Anonymkode: 84acb...5fc
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Hadde bytta ja Hadde selv dårlig kjemi med helsesøster men ikke på langt nær sånn som hun der, så jeg bytta ikke men bare gjør minimum ut av kontrollene. Anonymkode: 802f4...b9a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Du må eventuelt ta en prat med henne eller helsestasjonen og si at du føler at kjemien ikke stemmer, samt gruer deg til timene fordi du føler deg snakket ned. Enten så får hun ta det til seg og ta en prat med deg, ellers så får hun tilby å flytte deg over til en av de andre helsesykepleierne. Gå frem på en respektfull måte så ordner dette seg 😊 Anonymkode: 4f3a5...d17 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hadde bytta ja Hadde selv dårlig kjemi med helsesøster men ikke på langt nær sånn som hun der, så jeg bytta ikke men bare gjør minimum ut av kontrollene. Anonymkode: 802f4...b9a Takk for støtte og råd, ja jeg er nærmere 40 enn 30, altså eldre enn henne, og har flere barn enn henne også, så jeg føler det blir så idiotisk å snakke ned på meg på denne måten siden hun har lest en håndbok for helsesykepleiere. De har jo alle lest det samme og virker like ensporet, hjernevasket og trangsynte, at de tror alle barn er like. Hun spurte om hvordan det var med en nyfødt og et barn i trassalder, jeg sa jeg ble jo sliten, men ikke noe jeg ikke klarer å takle uten å fly i flint akkurat... Hun sa jeg måtte melde meg på COS kurs i tilfelle jeg ble sint og filleristet ungen (jeg som er så rolig, det var visst noe de sier til alle da ifølge henne, men likevel så lite taktfullt da), som er klokken 15, begge foreldre skal være med, ingen unger... altså tror hun at jeg kan trylle? Mannen min er ikke hjemme før 16, vi har ikke barnevakt da, så en må være hjemme med ungene uansett... for noe tull. Kunne tatt imot om jeg ba om hjelp, men hun regner med alle blir sinte på ungene sine? Babyen er veldig bedagelig og har aldri skreket mer enn 5 min, og det var da jeg måtte hjelpe storebror med do/mat og dessverre måtte vente. Mistet ikke lunta for så lite. Broren er ganske eksplosiv, men lett å roe ned, så jeg trenger ikke hjelp og jeg har ikke spurt. Det er greit at de kommer med tilbud og informasjon til alle, som de er pålagt å si, men det er den anklagende måten det blir sagt på. AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du må eventuelt ta en prat med henne eller helsestasjonen og si at du føler at kjemien ikke stemmer, samt gruer deg til timene fordi du føler deg snakket ned. Enten så får hun ta det til seg og ta en prat med deg, ellers så får hun tilby å flytte deg over til en av de andre helsesykepleierne. Gå frem på en respektfull måte så ordner dette seg 😊 Anonymkode: 4f3a5...d17 Takk, jeg føler dette er noe helt annet enn de avslappende besøkene jeg hadde hos jordmor på samme stasjon. Skulle ønske hun hadde med babyene å gjøre også altså, dette er et mareritt å gå til i forhold og jeg føler meg målt opp og ned og gransket selv om jeg ikke har noe å skjule 😅 Samme har det vært med de forrige jeg hadde da vi bodde i en annen kommune sist. Anonymkode: 84acb...5fc 1
Luckiness Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Nå skal selvsagt en helsesykepleier opptre profesjonelt. Men når du ringer helsestasjonen flere ganger og antyder at hun har glemt deg når du møter henne, men så er det faktisk du som ikke har fått med deg beskjed, så kan jeg faktisk forstå blikket til helsesykepleieren. Helsenorge brukes hos de fleste offentlige og kommunale instanser. En mottar sms med varsel om at det er kommet melding i innboks på helsenorge. Kanskje har du ikke fått varsel på sms, men det er ikke helsesykepleier sin feil, da er det noe med systemet til helsenorge som har sviktet. Du kan selvsagt be om å bytte. Da ringer du eller sender Mail til helsestasjonen. Sier at du opplever dårlig kjemi, dermed gruer deg til oppfølginger og ønsker å bytte helsesykepleier. 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): *_*….og jeg føler meg målt opp og ned og gransket selv om jeg ikke har noe å skjule😅 Samme har det vært med de forrige jeg hadde da vi bodde i en annen kommune sist. Anonymkode: 84acb...5fc Så det er dårlig kjemi hver gang? Med alle helsesykepleiere? Kanskje det ikke er henne det er noe galt med? Men ja, bytt.. Anonymkode: f4baa...c16 6 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 Jeg byttet da sønnen min var 3 måneder, ble mye mer fornøyd! Litt kleint at sjefen deres ringte meg og spurte hvorfor jeg ville bytte, men det gikk jo fint å forklare at det var pga dårlig kjemi. Anonymkode: 8c959...335
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Så det er dårlig kjemi hver gang? Med alle helsesykepleiere? Kanskje det ikke er henne det er noe galt med? Men ja, bytt.. Anonymkode: f4baa...c16 Ikke jeg iallfall, når jeg blir kikket på over brillene, etter spørsmål om mannen min slår meg, og om jeg er sikker på det, og hun attpåtil slenger på en "Mmmmhm jaha." Når jeg svarer nei. Det er IKKE meg det er noe galt med, nei, han slår meg ikke! Anonymkode: 84acb...5fc 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 Jeg byttet da baby var ca 1 måned, hun vi hadde var helt krise. Jeg sendte mail til helsestasjonen og sa vi ville bytte, og da ringte lederen meg og spurte om det var noen spesiell grunn. Hun nye vi gikk var mye bedre. Anonymkode: d5e41...0a2 1
Luckiness Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ikke jeg iallfall, når jeg blir kikket på over brillene, etter spørsmål om mannen min slår meg, og om jeg er sikker på det, og hun attpåtil slenger på en "Mmmmhm jaha." Når jeg svarer nei. Det er IKKE meg det er noe galt med, nei, han slår meg ikke! Anonymkode: 84acb...5fc Helt vanlig at de stiller slike spørsmål. Tror det er mer du som velger å tolke mimikken til helsesykepleierene negativt. Kanskje de tolker deg like mye som du tolker de, og av ulike årsaker kan tolke uttrykkene dine som om du ikke er helt ærlig eller stusser over spørsmålene som stilles. 4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #12 Skrevet 2. juni 2022 Vet du, i ditt sted ville jeg ha bitt i meg irritasjonen og fortsatt med å gå til samme helsesykepleier. Ta det som et råd fra en mor som klarte å erte på seg helsestasjonen. I prinsippet er det en rettighet å få bytte, men det er ikke alle som har opplevd foreldre som sier ifra om at de er misfornøyd. Du vet ikke hvordan denne helsesykepleieren vil takle å bli valgt bort. Ikke alle klarer å holde seg profesjonelle (selv om de selvfølgelig burde klare det). Og tro meg, du vil ikke risikere å komme på kant med helsestasjonen. Beklager dumt spørsmål, men tror du at helsesykepleier merker på deg at du er irritert? Siden hun anbefaler cos-kurs? Prøv å ikke vise at du lar deg irritere av henne. (Vet det er vanskelig.) Angående Helsenorge, fikk du ingen beskjed via sms? Det er ikke helsesykepleiers feil hvis systemet for varsling feiler. Anonymkode: 8de4a...2d4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #13 Skrevet 2. juni 2022 Luckiness skrev (12 timer siden): Helt vanlig at de stiller slike spørsmål. Tror det er mer du som velger å tolke mimikken til helsesykepleierene negativt. Kanskje de tolker deg like mye som du tolker de, og av ulike årsaker kan tolke uttrykkene dine som om du ikke er helt ærlig eller stusser over spørsmålene som stilles. Ja jeg har jo opplevd det tidligere, med flere barn så er klar over at de må spørre. Og for all del, kan jeg vel virke brydd og stiv i maska selv når fremmede kommer og spør meg granskende spørsmål som jeg blir tatt litt på senga om, jeg var i et voldelig forhold før (for langt over 10 år siden) så kanskje de ser at jeg blir minnet på dette, og vurderer. Ikke vet jeg. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vet du, i ditt sted ville jeg ha bitt i meg irritasjonen og fortsatt med å gå til samme helsesykepleier. Ta det som et råd fra en mor som klarte å erte på seg helsestasjonen. I prinsippet er det en rettighet å få bytte, men det er ikke alle som har opplevd foreldre som sier ifra om at de er misfornøyd. Du vet ikke hvordan denne helsesykepleieren vil takle å bli valgt bort. Ikke alle klarer å holde seg profesjonelle (selv om de selvfølgelig burde klare det). Og tro meg, du vil ikke risikere å komme på kant med helsestasjonen. Beklager dumt spørsmål, men tror du at helsesykepleier merker på deg at du er irritert? Siden hun anbefaler cos-kurs? Prøv å ikke vise at du lar deg irritere av henne. (Vet det er vanskelig.) Angående Helsenorge, fikk du ingen beskjed via sms? Det er ikke helsesykepleiers feil hvis systemet for varsling feiler. Anonymkode: 8de4a...2d4 Jeg får bite det i meg og se hvordan det går på neste kontroll. Kanskje det går bedre da. Hun andre i barselgruppa mi har og følt seg trengt opp i hjørnet med velmenende råd og ovenifra og ned holdninger, og føler seg tråkket litt på av HS så det er ikke bare meg... Jeg viser meg aldri irritert, er blid og hyggelig selv om jeg kjenner jeg koker litt innvendig når alt jeg sier er galt for henne. Det var ikke et dumt spørsmål, det kunne jo vært. Hun sa hun anbefaler dette til samtlige, men jeg følte mer det var et krav som jeg ikke kan oppfylle da vi ikke har barnevakt og vi ikke kan gå begge to. Nei det var kanskje ikke hennes feil, men jeg spurte henne ikke spydig, men fikk derimot et spydigtonet svar tilbake. Jeg fikk jo beskjed om at hun skulle ringe meg, ringte stasjonen et par ganger for å minne henne på å ringe meg uten noe respons, har aldri fått meldinger via helsenorge fra dem før. Så det er greit at det ikke er hennes feil, men man trenger ikke alltid å være uhyggelig i tonen ovenfor folk. Jeg har jo aldri hatt noe imot henne, syntes hun var kjempegrei før, før disse anklagene om mannen min skulle presse meg til sex og hun ble nesten sur for spørsmålet om det var greit å prøve å starte igjen etter 6 uker. Og videre rar oppførsel, bare gikk midt i samtale osv. Men for all del, kanskje hun bare har mye å tenke på. Jeg skal gi henne en sjanse til. Anonymkode: 84acb...5fc
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 BYTT!!! Jeg hadde en helsesøster som meldte meg til barnevernet ( saken ble henlagt foresten) Og jeg byttet helsesøster etter det. Er superfornøyd med hun nye. Anonymkode: 90be3...31d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): BYTT!!! Jeg hadde en helsesøster som meldte meg til barnevernet ( saken ble henlagt foresten) Og jeg byttet helsesøster etter det. Er superfornøyd med hun nye. Anonymkode: 90be3...31d Kan jeg spørre hva hun meldte ifra om? Ble også meldt. Saken ble henlagt men jeg mistet totalt tilliten til helsestasjonen og har holdt meg unna noen år. Fastlegen, som har foretatt helsekontrollene, har permisjon, og vikaren nekter å påta seg dette ansvaret. Så nå må vi på helsestasjonen igjen gitt. Tror ikke at hun som meldte har lyst å møte oss igjen, men ny helsesykepleier vil vel støtte kollegaens syn vil jeg tro, og setter neppe pris på heller tvilsom omtale i lokalavisa. Så jeg gleder meg ikke. Hvordan opplevde du at ny helsesykepleier forholdt seg til saken? Har det vært tema, eller later hun som det ikke har skjedd? Anonymkode: 8de4a...2d4
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan jeg spørre hva hun meldte ifra om? Ble også meldt. Saken ble henlagt men jeg mistet totalt tilliten til helsestasjonen og har holdt meg unna noen år. Fastlegen, som har foretatt helsekontrollene, har permisjon, og vikaren nekter å påta seg dette ansvaret. Så nå må vi på helsestasjonen igjen gitt. Tror ikke at hun som meldte har lyst å møte oss igjen, men ny helsesykepleier vil vel støtte kollegaens syn vil jeg tro, og setter neppe pris på heller tvilsom omtale i lokalavisa. Så jeg gleder meg ikke. Hvordan opplevde du at ny helsesykepleier forholdt seg til saken? Har det vært tema, eller later hun som det ikke har skjedd? Anonymkode: 8de4a...2d4 Ble meldt fordi hun mente jeg drev med omsorgssvikt. I følge henne trøstet jeg barnet feil etter vaksine, matet barnet feil osv.. Noe av det første jeg fortalte til ny helsesøster var om meldingen til barnevernet. Hun mente at det ikke var grunn for å melde. Og saken ble henlagt av bv med en gang, så det var jo ikke noe å melde. Har forresten hørt fra flere at hun opprinnelige helsesøsteren kan være «litt vanskelig» Anonymkode: 90be3...31d
AnonymBruker Skrevet 29. juli 2022 #17 Skrevet 29. juli 2022 Det er helsesykepleiers jobb å spørre om vold, alkoholbruk, røyking etc. Helsesykepleier må også ta opp forebygging av fallulykker, gi informasjon om d-vitamin og andre offisielle anbefalinger. Så vil det selvsagt være noen en får bedre kjemi medenn andre, men hun hadde ikke gjort jobben sin hvis hun unnlot å snakke om f.eks vold. Anonymkode: 089cc...544 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #18 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 11.06): Takk for støtte og råd, ja jeg er nærmere 40 enn 30, altså eldre enn henne, og har flere barn enn henne også, så jeg føler det blir så idiotisk å snakke ned på meg på denne måten siden hun har lest en håndbok for helsesykepleiere. De har jo alle lest det samme og virker like ensporet, hjernevasket og trangsynte, at de tror alle barn er like. Hun spurte om hvordan det var med en nyfødt og et barn i trassalder, jeg sa jeg ble jo sliten, men ikke noe jeg ikke klarer å takle uten å fly i flint akkurat... Hun sa jeg måtte melde meg på COS kurs i tilfelle jeg ble sint og filleristet ungen (jeg som er så rolig, det var visst noe de sier til alle da ifølge henne, men likevel så lite taktfullt da), som er klokken 15, begge foreldre skal være med, ingen unger... altså tror hun at jeg kan trylle? Mannen min er ikke hjemme før 16, vi har ikke barnevakt da, så en må være hjemme med ungene uansett... for noe tull. Kunne tatt imot om jeg ba om hjelp, men hun regner med alle blir sinte på ungene sine? Babyen er veldig bedagelig og har aldri skreket mer enn 5 min, og det var da jeg måtte hjelpe storebror med do/mat og dessverre måtte vente. Mistet ikke lunta for så lite. Broren er ganske eksplosiv, men lett å roe ned, så jeg trenger ikke hjelp og jeg har ikke spurt. Det er greit at de kommer med tilbud og informasjon til alle, som de er pålagt å si, men det er den anklagende måten det blir sagt på. Takk, jeg føler dette er noe helt annet enn de avslappende besøkene jeg hadde hos jordmor på samme stasjon. Skulle ønske hun hadde med babyene å gjøre også altså, dette er et mareritt å gå til i forhold og jeg føler meg målt opp og ned og gransket selv om jeg ikke har noe å skjule 😅 Samme har det vært med de forrige jeg hadde da vi bodde i en annen kommune sist. Anonymkode: 84acb...5fc Men herregud som du gnåler! Anonymkode: f56a1...9a1 2
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #19 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Men herregud som du gnåler! Anonymkode: f56a1...9a1 Folkeskikk er ikke din sterke side, ser jeg. Anonymkode: 84acb...5fc
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2022 #20 Skrevet 30. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 13.12): Kan jeg spørre hva hun meldte ifra om? Ble også meldt. Saken ble henlagt men jeg mistet totalt tilliten til helsestasjonen og har holdt meg unna noen år. Fastlegen, som har foretatt helsekontrollene, har permisjon, og vikaren nekter å påta seg dette ansvaret. Så nå må vi på helsestasjonen igjen gitt. Tror ikke at hun som meldte har lyst å møte oss igjen, men ny helsesykepleier vil vel støtte kollegaens syn vil jeg tro, og setter neppe pris på heller tvilsom omtale i lokalavisa. Så jeg gleder meg ikke. Hvordan opplevde du at ny helsesykepleier forholdt seg til saken? Har det vært tema, eller later hun som det ikke har skjedd? Anonymkode: 8de4a...2d4 Hvis hs ser at du tidligere er meldt til barnevernet fra helsestasjonen, så synes jeg ikke det er så rart at hun er ekstra påpasselig med deg ang cos kurs osv. Det kan vel du og forstå? Ellers så synes jeg at helse sykepleieren burde strekke seg langt i å samarbeide med foreldre og forstå nybakte mødre, i stedet for å opptre dømmende. Jeg er selv utdannet sykepleier og lærer og er veldig opptatt av et godt samarbeid, for de aller fleste har jo de beste ressursene selv. En helse sykepleiers oppgave er å veilede og hente frem de gode ressursene hos mødre. Har selv vært ute for noe underlig oppførsel fra helsesøster, ikke direkte mot meg, men mot en annen i barsel gruppen. Anonymkode: aa93f...88b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå