Gå til innhold

Hvor lang tid kan det ta å utvikle diabetes om man spiser dårligere en periode?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tok blodprøve i 2016 og da hadde jeg bra blodsukker nivå (langtids). Og har spist omtrent som da siden den gang, spist ganske bra med mye grovt brød, fisk, oljer, linser etc. men alltid likt sjokolade litt for godt. 

Men det siste halve året har jeg spist dårligere, grunnet mye reising etc. ingen god unnskyldning. Spiser ikke veldig dårlig, men mer burger og chips og søtsaker. Kan man utvikle diabetes på et halvt år? Altså, blodprøven jeg tok er lenge siden og jeg vet at den ikke sier mye nå, men har jo spist på samme måte siden den gang. Jeg er i slutten av 30 årene. 

Anonymkode: db9b8...e62

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert individuelt. 

Jeg har spist masse dritt og hatt dårlig kosthold de siste 20 årene, er overvektig og dårlig fysisk form. Har aldri hatt problemer med blodsukkeret eller noe som tyder på diabetes. Var overvektig i svangerskapet også, men ingen problemer der heller. 

Anonymkode: 7bc70...6cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Veldig inviduelt. Men tviler på at det tar et halvt år. 

Anonymkode: ebc18...e83

Skrevet

For få diabetes type 2 (viktig poeng!) slik du nevner, vil det nok være helt individuelt. Noen er mer sårbare enn andre.

Det beste er vel å forsøke å unngå å Få der?😊

AnonymBruker
Skrevet

Noen kan spise dritt hele livet og ikke få diabetes, kommer veldig Ann på genetikk, har noen i familien din diabetes som gjør at du er bekymret? Er du overvektig, gått opp mye i vekt siste halvåret?

Anonymkode: 1b74c...9b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har spist masse dritt og hatt dårlig kosthold de siste 20 årene, er overvektig og dårlig fysisk form. Har aldri hatt problemer med blodsukkeret eller noe som tyder på diabetes. Var overvektig i svangerskapet også, men ingen problemer der heller. 

Samme her, spørs mye på gener og.

En venninne av meg er sunnheten selv og spiser ikke søtsaker men fikk diabetes 2 før hun var 30, der går det i familien, hjelper lite med sunt kosthold og trening når genene ikke spiller på lag.

Anonymkode: 723e5...2c6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En venninne av meg er sunnheten selv og spiser ikke søtsaker men fikk diabetes 2 før hun var 30, der går det i familien, hjelper lite med sunt kosthold og trening når genene ikke spiller på lag.

Det visste jeg ikke at man kunne få når man spiser sunt og har en sunn livsstil. Utrolig kjipt for hun. 

Anonymkode: ebc18...e83

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

var hun mye stresset? Psykisk eller fysisk? Har lest at det kan spille en rolle da det trigger flight/fight reaksjonen i kroppen og da sparer kroppen på blodsukkeret til de viktigste organene 

Anonymkode: db9b8...e62

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Det er ganske interessant. Vi har ulik evne til å legge på oss fett. Til en viss grad er det beskyttende mot diabetes om man har lett for å lagre fett, for da går energioverskuddet dit i stedet for at overskuddsglukosen gir vedvarende høyt blodsukker og medfølgende skader.

Anonymkode: 660da...53c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...