Gå til innhold

Når barnet ikke vil at kjæresten skal overnatte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten har vært sammen i to år, barna møtte ham for første gang for ett år siden. Kjæresten min har overnattet tre ganger på den tiden. Og hver gang blir det ene barnet mitt utilpass og sier at han ikke vil at kjæresten overnatter. Når jeg snakker med ham sier han at han bare synes det er «dumt», men at det ikke er noe annet i veien. Han aksepterer kjæresten min, men føler ikke noe positivt, heller. Med mitt andre barn er det annerledes. Hun synes det er hyggelig når kjæresten min er her, også når han sover over.

Jeg føler meg litt i skvis. Jeg vil høre på gutten min, men han kan heller ikke få bestemme alt hjemme, og kjæresten min overnatter som sagt sjelden. Jeg vil jo også at forholdet mellom dem skal bli bedre, og da må de jo tilbringe tid sammen. Og jeg synes det er vondt å skulle begrense kjæresten min, han har vært og er veldig tålmodig i møte med barna. Jeg vil jo at han skal føle seg velkommen. For min egen del er det slik at ulike hensyn stresser meg veldig. Jeg blir anspent når jeg må være i midten og føler at jeg forsvinner litt i det.

Hva tenker dere?

Anonymkode: fc74c...f4c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna  og hvor lenge er det siden bruddet med deres far? Det er to viktige faktorer her. Når det er to år siden dere ble sammen, og ett år siden barna ble introdusert, virker det som om dere har tatt det i et bra rolig tempo. Finner dere på ting på dagtid? Du skriver ikke noe om det, men det burde komme først, så de blir skikkelig kjent. Når han først har begynt å overnatte, synes jeg ikke barnet skal bestemme slikt. Om det skjer veldig sjelden, blir jo barnet aldri vant til det heller.

Anonymkode: 29eee...b58

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker overnatte avogtil?

Anonymkode: 66f95...1ee

AnonymBruker
Skrevet

Han har sikkert forstått at voksne har sex og synes det er ekkelt. 

Mine syntes også det da min mann begynte å overnatte. Men jeg sa bare at sånn var det og det var det jeg som voksen som bestemte. Det gikk seg til og nå bryr de seg ikke lenger.

Anonymkode: 42ae7...e5a

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror at det hadde lønner seg å bruke litt mere tid alene med dette barnet og la det få fortelle om sine tanker, ønsker og behov. 
Da er det også lettere å prate om det som virker påtrengende for barnet. 
Så lenge kjæresten din er en grei og hensynsfull mann så er det ikke barna som skal bestemme når du skal få besøk av han og hvor ofte. 
Det er tydelig at barnet ikke vil at dere skal forandre på hverdagsrutinene. 
Kanskje det opplevde bruddet til deg og far litt mere traumatisk enn søskenet sitt? 

Anonymkode: 6293f...403

AnonymBruker
Skrevet

Hvis han er stor nok til å forstå greia med sex, synes han sikkert det er kjempe ekkelt. Kan egentlig forstå han litt viss det er grunnen 

Anonymkode: 92147...3de

AnonymBruker
Skrevet

Stakkaren har sikkert hørt dere ha sex.

Synes man skal respektere barna når de kommer med slike protester. De har ikke valgt å bo i en splittet familie og foreldre som har kjærester på overnatting.

Anonymkode: e2c60...343

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvor gamle er barna  og hvor lenge er det siden bruddet med deres far? Det er to viktige faktorer her. Når det er to år siden dere ble sammen, og ett år siden barna ble introdusert, virker det som om dere har tatt det i et bra rolig tempo. Finner dere på ting på dagtid? Du skriver ikke noe om det, men det burde komme først, så de blir skikkelig kjent. Når han først har begynt å overnatte, synes jeg ikke barnet skal bestemme slikt. Om det skjer veldig sjelden, blir jo barnet aldri vant til det heller.

Anonymkode: 29eee...b58

Han er tolv år. Det ble slutt med faren hans for fire år siden. 

Han er en gutt som foretrekker at ting er som de alltid har vært. "Jeg liker ikke forandringer", som han sier. Vi finner også på ting på dagtid, ca en ettermiddag i uka. Men han melder seg litt ut av det også, og er dessuten ofte med venner. 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Synes man skal respektere barna når de kommer med slike protester. De har ikke valgt å bo i en splittet familie og foreldre som har kjærester på overnatting.

Nei, det har han ikke :)  Kjæresten min og jeg har ikke hatt sex når barna er i leiligheten, nettopp fordi jeg ikke vil at barna skal få det med seg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Herregud... 

Anonymkode: 108b5...9bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En 12-åring vet hva som kan skje når kjæresten overnatter, selv om dere ikke har hatt sex med barna til stede. 

Sannsynligvis er det tanken på det, på at mamma er en voksen kvinne og ikke bare "mamma", samt at kjæresten din ser på kroppen din på en annen måte, for eksempel.

Jeg skjønner at du skulle ønske at alt gikk greit! Samtidig tenker en del av meg at det er jo ikke barna som har bedt om å få andre folk inn i huset.... 

Vet ikke hva som er riktig fremgangsmåte her egentlig.

Anonymkode: 67b96...ac3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

En 12-åring vet hva som kan skje når kjæresten overnatter, selv om dere ikke har hatt sex med barna til stede. 

Sannsynligvis er det tanken på det, på at mamma er en voksen kvinne og ikke bare "mamma", samt at kjæresten din ser på kroppen din på en annen måte, for eksempel.

Jeg skjønner at du skulle ønske at alt gikk greit! Samtidig tenker en del av meg at det er jo ikke barna som har bedt om å få andre folk inn i huset.... 

Vet ikke hva som er riktig fremgangsmåte her egentlig.

Anonymkode: 67b96...ac3

Ja, det kan hende at han tenker det, selv om han egentlig er umoden til å være tolv år og jeg innbiller meg at han ikke tenker på sånt.

Jeg har brukt god tid på å introdusere kjæresten min for barna. Jeg tenker som deg, de ba ikke om skilsmissen og de ba ikke om at jeg skulle få meg ny kjæreste. Jeg vet jo veldig godt med meg selv at skilsmissen var helt riktig, men det vet ikke mine barn, og jeg vet- som en annen her også spør om - at det eldste barnet tok skilsmissen tyngst. Han er den som mest behøver faste og forutsigbare rammer, det gjør jo selvsagt alle barn, men han mer enn en god del andre. Han liker ikke ukjente ting og  han bruker tid på å bli kjent med mennesker. Var det opp til ham skulle jeg nok aldri fått meg kjæreste, og det skulle bare være oss tre. 

Men så er jo ikke livet sånn. Og kjæresten min er en flott fyr som har mye å tilby barn. Jeg skulle ønske sønnen min kunne se det bedre etter hvert. For eksempel er kjæresten min sporty og aktiv, flink med barn, flink til å lage mat, oppriktig nysgjerrig på barna mine og opptatt av å være en ressurs for dem på deres premisser.

Jeg tenker også at gutten behøver små utfordringer. Ikke store, men han har en liten komfortsone og må også lære at det går fint å utfordre den.  

MEN selvfølgelig skal han ha det trygt og fint i sitt eget hjem. Det er det aller viktigste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gutten er redd for å miste mammaen sin til den nye kjæresten. 

Anonymkode: 5c9fb...1de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gutten er redd for å miste mammaen sin til den nye kjæresten. 

Anonymkode: 5c9fb...1de

Huff! Det har han jo ingen grunn til å frykte, men da skal jeg passe ekstra på med bekreftelser framover.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det kan hende at han tenker det, selv om han egentlig er umoden til å være tolv år og jeg innbiller meg at han ikke tenker på sånt.

Jeg har brukt god tid på å introdusere kjæresten min for barna. Jeg tenker som deg, de ba ikke om skilsmissen og de ba ikke om at jeg skulle få meg ny kjæreste. Jeg vet jo veldig godt med meg selv at skilsmissen var helt riktig, men det vet ikke mine barn, og jeg vet- som en annen her også spør om - at det eldste barnet tok skilsmissen tyngst. Han er den som mest behøver faste og forutsigbare rammer, det gjør jo selvsagt alle barn, men han mer enn en god del andre. Han liker ikke ukjente ting og  han bruker tid på å bli kjent med mennesker. Var det opp til ham skulle jeg nok aldri fått meg kjæreste, og det skulle bare være oss tre. 

Men så er jo ikke livet sånn. Og kjæresten min er en flott fyr som har mye å tilby barn. Jeg skulle ønske sønnen min kunne se det bedre etter hvert. For eksempel er kjæresten min sporty og aktiv, flink med barn, flink til å lage mat, oppriktig nysgjerrig på barna mine og opptatt av å være en ressurs for dem på deres premisser.

Jeg tenker også at gutten behøver små utfordringer. Ikke store, men han har en liten komfortsone og må også lære at det går fint å utfordre den.  

MEN selvfølgelig skal han ha det trygt og fint i sitt eget hjem. Det er det aller viktigste.

Da venter du med å la kjæresten flytte/overnatte.

Nå er også gutten på vei inn i ungdommen, med alt hva det innebærer - hormoner etc... 

Hvor mye kontakt har gutten med sin far ? 

Anonymkode: d8214...d23

AnonymBruker
Skrevet

sovet sammen 3 ganger på 1år?
jeg synes dette forholdet høres rart ut, det gjør nok barna også.

Anonymkode: 49720...1f4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

sovet sammen 3 ganger på 1år?
jeg synes dette forholdet høres rart ut, det gjør nok barna også.

Anonymkode: 49720...1f4

Vi bor sammen i barnefri uker. De tre gangene er i barneukene.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Da venter du med å la kjæresten flytte/overnatte.

Nå er også gutten på vei inn i ungdommen, med alt hva det innebærer - hormoner etc... 

Hvor mye kontakt har gutten med sin far ? 

Anonymkode: d8214...d23

Han er halve tiden hos far.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...