Gå til innhold

Støtte til barnefamilier som ikke har råd til ferie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvorfor har ikke folk råd til ferie med barna sine? Får dere ikke feriepenger? 

Anonymkode: 501b4...0f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i kommunen så er det feks rideleir for hele familier, overnatting/måltider er inkludert osv. Det er dyrt, men kommunen kjøper noen plasser som gis til «fattige». De er med på lik linje som de som har betalt full pris selv. Så tror alle på fullpris tror at alle har betalt selv, men så er noen av plassene betalt av kommunen. Rideleir er gøy, men finnes andre leirer også om du som mor synes det blir for mye natur. 

Anonymkode: f3900...2c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Blir drittlei alle disse trådene om ferie. Klarer man ikke å bli fornøyd på barnas vegne over alle gratisoppleggene som faktisk finnes og skal gjøre seg for stort offer eller for fin for de så får man skylde seg selv og dårlige holdninger.   I år drar ikke vi på noen langferie, har ikke økonomi til det.  Det blir noen turer til tanter og to sett med besteforeldre og en og annen tur til Tusenfryd. Konfirmasjon til sønnen til høsten blir prioritert og det på fikses litt i huset før det. Ungene har 0 problem med å akseptere det og har ingen misunnelse på venner som skal til Syden eller andre steder.  Vi klarer å finne på noe og ungene har mest sett frem til å bare ha fri og kunne være ute med vennene sine hele dagen, sykle ned på stranda osv.   Mye handler om innstilling til livet og liten vilje til egeninnsats.  Altfor mange har allerede dårlig økonomi og så velger å få barn, så da forsvinner min sympati når de vet hva de går til. Heller fåtall virker det som hvor utfordringene kommer etter å ha fått barn. 

Anonymkode: 722c4...3c9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Queen94 skrev (11 timer siden):

Jeg håper alle som virkelig ikke har råd får muligheten! 

Men skulle ønske det fantes noe som het reis på ferie med andre foreldre og barn så kunne man reise med andre men betale for det selv! 

Dette har jeg også savnet. Jeg har god råd, og kan betale for feriene selv. Men jeg kunne godt ha tenkt meg å reise på noe sånt fellesopplegg, men det finnes ikke for oss «ikke-fattige». 

Anonymkode: 4b356...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjenner ei som var på et sånt ferieopplegg med røde kors og de koste seg skikkelig. Det er mange som vil, så det er ikke sånn at de samme får være med hver gang. Jeg syns det er helt supert jeg at de får anledning til dette. Det er heller ikke luksusferier til utlandet som gis, det er gjerne turer til leirsteder/leirskoler i noen dager med aktiviteter for ungene. Å tenke at folk som benytter seg av slike tilbud blir stigmatisert og tvangssosialisert vil jeg vil si ikke nødvendigvis stemmer med virkeligheten og i mange tilfeller vil folk synes at det er behagelig å møte andre mennesker som har forståelse for deres situasjon. 

Ja, det er sikkert mange som har dårlig økonomi, men også er veldig ressurssterke slik at de får til mye for ungene sine. Dessverre gjelder ikke dette alle, av mange grunner. Det kan være sykdom eller funksjonsnedsettelser. Så det er ikke alle som klarer selv å få til masse friluftsliv for ungene sine og jeg vil vel si at selv om ting kan virke "gratis" når man har huset fullt av utstyr, så kan det å kjøpe en fiskestang, redningsvester, telt, soveposer osv... være vanskelig for mange. Det er heller ikke alle som har et godt nettverk av familie og venner som kan låne dem ting. 

Anonymkode: a9828...bc4

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette har jeg også savnet. Jeg har god råd, og kan betale for feriene selv. Men jeg kunne godt ha tenkt meg å reise på noe sånt fellesopplegg, men det finnes ikke for oss «ikke-fattige». 

Anonymkode: 4b356...683

Dette kanskje

https://www.reisebazaar.no/familiereiser

Og for aleneforeldre:

http://www.unnis-aktivitetsferie.no/den-norske-fjellskolen-2022/

Så også en tiktok nylig der ei skulle på cruise med barnet sitt, tror det kun var for enslige mødre med barn, men det var ikke i Norge. Kan sikkert fortsatt være en mulighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har man ikke penger til å dra på ferie, holder en seg hjemme. Hva ER dette tullet med at alle MÅ på ferie til utlandet hver sommer?

Anonymkode: 0236d...97c

Mulig en liten forskjell på hver sommer og aldri?

Anonymkode: 5d045...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor har ikke folk råd til ferie med barna sine? Får dere ikke feriepenger? 

Anonymkode: 501b4...0f1

Får jo feriepenger men ikke alt kan brukes på ferie. Jeg får 16500 i feriepenger, mannen kanskje 20000. ( Får i tillegg ordinær lønn, men de går jo til faste utgifter som forsikring, huslån, billån etc).

Anonymkode: 63740...2b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 8.09):

Jeg tenker mye av det du nevner. Flott tilbud til de som virkelig trenger, men jeg hadde ikke orket å være der. "Nå skal vi fattigfolka kose oss liksom". Jeg har selv dårlig råd, men jeg ordner alltid turer for barna og får ihvertfall til én utflukt som tusenfryd eller annet. I år skal vi også låne oss mye turutstyr gjennom BUA, ungene gleder seg til overnatting ute, og vi tar med noen venner. 

Anonymkode: a15b2...272

Dette. Alle kommuner låner ut mye tur- idretts-, og aktivitetsutstyr. Og kommunene arrangerer også gratis sommerskoler. Det er vanvittig latskap å ikke engang gidde å sette seg inn i disse ordningene. Heller sette seg på rumpa og sutre. Vi har selv en sønn som skal på kommunal sommerskole 1 uke i sommer og som gleder seg masse til det. 

Anonymkode: 6c33c...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er mye snakk om å ha råd til å gå på Tusenfryd. Det er kun aktuelt for de som bor i Oslo området. Alle de tusener av barn som bor i andre landsdeler, de vet knapt at Tusenfryd eksisterer. De finner på andre ting i ferien, og det ser ikke ut til at de får varige skader på sjelen av å aldri få gå på Tusenfryd.

Anonymkode: e2101...aaa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Heldigvis er det mange som setter pris på aktivitetene og leirene ulike kommuner og organisasjoner tilbyr. Det er masse fine opplegg rundt om.

Anonymkode: 3daa2...f25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 10.53):

Dette kanskje

https://www.reisebazaar.no/familiereiser

Og for aleneforeldre:

http://www.unnis-aktivitetsferie.no/den-norske-fjellskolen-2022/

Så også en tiktok nylig der ei skulle på cruise med barnet sitt, tror det kun var for enslige mødre med barn, men det var ikke i Norge. Kan sikkert fortsatt være en mulighet. 

Genialt den øverste linken. Men sikkelig dyrt da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...