AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Del Skrevet 1. juni 2022 Denne debatten er oppe hver sommer og i år er det visstnok ekstra mange familier som sliter økonomisk. Og løsningen er gjerne tilbud fra diverse frivillige organisasjoner på at familier får delta på ulike leire, med f eks fisking og bading på programmet. Jeg kunne virkelig ikke tenkt meg et sånt tilbud! Man blir stuet sammen med andre "fattigluser", tvangssosialisert og stigmatisert til de grader. Bade og fiske klarer dessuten stort sett de fleste å gjøre på egenhånd uansett. Jeg har heller ikke råd til ferie med mine barn og det vi ønsker oss, eller hvertfall ungene, er en dag på Tusenfryd, samt å gå på restaurant å spise sammen, vi i familien, ikke sammen med en hel haug andre fattige. Så jeg tror det er lurt at disse som skal hjelpe tenker gjennom måten de hjelper på. Anonymkode: 90aaa...6f9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Del Skrevet 1. juni 2022 Men så er det vel de som setter pris på de tilbudene og som synes det er fint å treffe og bli kjent med andre mennesker i samme livssituasjon. Anonymkode: 53cc2...eca 28 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 1. juni 2022 #3 Del Skrevet 1. juni 2022 Men saken er nok at for det første er det vel snakk om en del ressurssvake familier som har flere utfordringer enn dårlig økonomi som får hjelp, da setter nok ungene pris på fisking, bading og andre "lavterskelaktiviteter", for det andre har ikke de som hjelper disse familiene, ubegrenset med midler heller. De går vel for rimeligere aktiviteter for å kunne hjelpe flest mulig. Og diskusjonen om hva som er ok hjelp, og hva et barn "trenger" av ferieopplevelser, den vil man vel aldri bli enige om. Nå vet jeg ikke hvor gamle dine barn er, men jeg synes det blir litt spesielt når folk med veldig små barn (1-2 år) står fram i media og legger ut om hvor trist det er at ungene ikke får dra på Tusenfryd i ferien. Når det gjelder så små barn, er det jo foreldrene som konstruerer et problem. De fleste toåringer er like fornøyd med å lage sandslott som å dra på Tusenfryd. Det er først når ungene blir litt eldre og ser hva vennene skal/har gjort at sånne dyre ting blir reelle problemstillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Del Skrevet 1. juni 2022 Her går barna å gleder seg til å dra på skogturer med og uten overnatting. Utstyr har vi kjøpt over tid og på tilbud. Barna har null interesse av å gjøre andre ting. Er foreldrene som lager dette stresset er min mening 🤦♀️ Anonymkode: 379d0...efe 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Del Skrevet 1. juni 2022 18 minutter siden, AnonymBruker said: Denne debatten er oppe hver sommer og i år er det visstnok ekstra mange familier som sliter økonomisk. Og løsningen er gjerne tilbud fra diverse frivillige organisasjoner på at familier får delta på ulike leire, med f eks fisking og bading på programmet. Jeg kunne virkelig ikke tenkt meg et sånt tilbud! Man blir stuet sammen med andre "fattigluser", tvangssosialisert og stigmatisert til de grader. Bade og fiske klarer dessuten stort sett de fleste å gjøre på egenhånd uansett. Jeg har heller ikke råd til ferie med mine barn og det vi ønsker oss, eller hvertfall ungene, er en dag på Tusenfryd, samt å gå på restaurant å spise sammen, vi i familien, ikke sammen med en hel haug andre fattige. Så jeg tror det er lurt at disse som skal hjelpe tenker gjennom måten de hjelper på. Anonymkode: 90aaa...6f9 Er problemet ditt egentlig at du ser ned på andre fattige og vil ha deg frabedt å måtte mingle med dem? Anonymkode: 3ae1c...584 18 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Del Skrevet 1. juni 2022 Nordmenn er merkelig utakknemlige! Vi får noe gratis av andre, frivillige organisasjoner eller andre skattebetalere. Og så er det ikke godt nok 🙄 Anonymkode: 0e452...b64 18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 1. juni 2022 #7 Del Skrevet 1. juni 2022 Ofte er ikke slike leire utelukkende for fattige. De er for alle, men de som ikke har råd får leiren gratis. Det betyr at det er barn fra alle slags familier på sommerleir og ingen vet hvilke foreldre som betalte for det og hvilke som fikk det gratis. Selvfølgelig vil det også være helt vanlige familier som faller mellom to stoler, som ikke har råd til dyre ferieaktiviteter, men samtidig ikke har så dårlig råd at de får være med på slike opplegg. Sånn vil det dessverre alltid være fordi grensen må gå et sted. Når det er sagt tror jeg ikke vanlige familier som "bare" ikke har råd til ferie og Tusenfryd forstår hvordan det er å leve med fattigdom hver eneste dag og ikke bare i ferien. Jeg synes mange viser skremmende lite empati og forståelse for hvordan det er å alltid være utenfor det alle andre oppfatter som normalen. Å høre klassekamerater snakke om sydenturer, hytter, fornøyelsesparker og telting i skogen (merkelig hvordan enkelte framstiller dette som et billig alternativ, det er det virkelig ikke) og vite at man ikke har råd til noe av dette noensinne. Flere burde løfte blikket opp fra sin egen nesetipp. Det er rett og slett usmakelig å sitte i sin egen privilegerte boble og sutre over at fattige familier ønsker gode ferieopplevelser for barna sine. 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Del Skrevet 1. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Nordmenn er merkelig utakknemlige! Vi får noe gratis av andre, frivillige organisasjoner eller andre skattebetalere. Og så er det ikke godt nok 🙄 Anonymkode: 0e452...b64 Tenkte faktisk på det da det ble så mye styr om tusenfryd nå. At kanskje det hadde vært bedre om de beholdt hurtigkøene sine, men donerte en del billetter til røde kors etc. så de kunne sende fattige familier dit. Synes det virker pussig om "folk flest" går konkurs av 300 kr ekstra per pers. Anonymkode: 3ae1c...584 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Denne debatten er oppe hver sommer og i år er det visstnok ekstra mange familier som sliter økonomisk. Og løsningen er gjerne tilbud fra diverse frivillige organisasjoner på at familier får delta på ulike leire, med f eks fisking og bading på programmet. Jeg kunne virkelig ikke tenkt meg et sånt tilbud! Man blir stuet sammen med andre "fattigluser", tvangssosialisert og stigmatisert til de grader. Bade og fiske klarer dessuten stort sett de fleste å gjøre på egenhånd uansett. Jeg har heller ikke råd til ferie med mine barn og det vi ønsker oss, eller hvertfall ungene, er en dag på Tusenfryd, samt å gå på restaurant å spise sammen, vi i familien, ikke sammen med en hel haug andre fattige. Så jeg tror det er lurt at disse som skal hjelpe tenker gjennom måten de hjelper på. Anonymkode: 90aaa...6f9 Jeg tenker mye av det du nevner. Flott tilbud til de som virkelig trenger, men jeg hadde ikke orket å være der. "Nå skal vi fattigfolka kose oss liksom". Jeg har selv dårlig råd, men jeg ordner alltid turer for barna og får ihvertfall til én utflukt som tusenfryd eller annet. I år skal vi også låne oss mye turutstyr gjennom BUA, ungene gleder seg til overnatting ute, og vi tar med noen venner. Anonymkode: a15b2...272 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Del Skrevet 1. juni 2022 Virker litt som du sliter med tankesett ditt. Gratis tilbud for barn er noe alle benytter seg av, ikke bare fattige. For å navigere og benytte ulike kultur og fritidsaktiviteter som fins for barn så må man være noe oppegående. Diverse kurs av alle slag innen musikk,idrett, kultur. føler barnet mitt har fått masse venner og ferdigheter ved å benytte seg av det. Noen kommuner er flinkere enn andre. Anonymkode: 1a4f6...6e3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Denne debatten er oppe hver sommer og i år er det visstnok ekstra mange familier som sliter økonomisk. Og løsningen er gjerne tilbud fra diverse frivillige organisasjoner på at familier får delta på ulike leire, med f eks fisking og bading på programmet. Jeg kunne virkelig ikke tenkt meg et sånt tilbud! Man blir stuet sammen med andre "fattigluser", tvangssosialisert og stigmatisert til de grader. Bade og fiske klarer dessuten stort sett de fleste å gjøre på egenhånd uansett. Jeg har heller ikke råd til ferie med mine barn og det vi ønsker oss, eller hvertfall ungene, er en dag på Tusenfryd, samt å gå på restaurant å spise sammen, vi i familien, ikke sammen med en hel haug andre fattige. Så jeg tror det er lurt at disse som skal hjelpe tenker gjennom måten de hjelper på. Anonymkode: 90aaa...6f9 Vel, da får du som forelder spare til en dag på Tusenfryd med påfølgende restaurantbesøk 😊 Start nå, har du ikke råd til det om 1 år, har du ikke økonomi til barn. Makan til utakknemlighet! Beggars can't be choosers.. Anonymkode: 5a74b...781 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Del Skrevet 1. juni 2022 Har man ikke penger til å dra på ferie, holder en seg hjemme. Hva ER dette tullet med at alle MÅ på ferie til utlandet hver sommer? Anonymkode: 0236d...97c 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Del Skrevet 1. juni 2022 25 minutter siden, AnonymBruker said: Har man ikke penger til å dra på ferie, holder en seg hjemme. Hva ER dette tullet med at alle MÅ på ferie til utlandet hver sommer? Anonymkode: 0236d...97c Hvor får du utlandet fra? Ts snakker ikke om det i det hele tatt. De tilbudene som gis gjennom organisasjoner er i Norge, og Tusenfryd som ts ønsker seg er også i Norge. Når det er sagt, ts, hvis det plager deg sånn å bli sett med andre "fattigluser" så er ikke behovet stort nok, da får du bare overlate de tilbudene til folk med større behov enn deg. Det finnes folk som blir overlykkelige over en mulighet til å ta med barna noe som helst sted, og mange av dem har ikke noe særlig nettverk heller, sånn at det å få reise sammen med andre er helt topp. Anonymkode: d8853...39d 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Del Skrevet 1. juni 2022 Jeg tenker dette er helt topp, og det gir barna en opplevelse de kan fortelle om når de er tilbake på skolen etter ferien. Anonymkode: 3dc16...142 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #15 Del Skrevet 1. juni 2022 Jeg jobber i en av disse fornøyelsesparkene. Her blir det delt ut gratis billetter til parken til både flyktninger og familier med dårlig råd (de får ofte igjennom nav, etc). Er de fornøyd? De fleste ja, men mange som skal ha mer også. Mye utakknemlighet ute å går for å si det sånn. De har allerede fått billetter til en verdi av flere hundre kroner med flere gratis tilbud inne i parken. Allikevel så skal det klages på at de ikke får tilbud på dag to eller maten er for dyr. Vår familie har vært i fornøyelsespark hvert år så litt vanskelig å sammenligne på mange måter. Det har vært fine minner og jeg takknemlig for det. Dog har jeg ikke vokst opp med å være i syden hvert år (første gang var da jeg var 14 år). I dag vil jeg heller være på hytta hvor jeg har fine barndomsminner med bading, kortspill, fisking og badminton. Ergo ting som ikke koster noe. Hva er greia med at man må til disse parkene eller til syden for å ha en bra sommer? Klarer ikke foreldre å være mer kreative? Det er de som setter standarden. Ja, telttur i skogen 30 min hjemmefra kan kanskje virke dølt i barneskolealder.. men som voksen er det som regel det man husker om man gjør en litt ekstra innsats. Anonymkode: aa2bd...c77 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #16 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg jobber i en av disse fornøyelsesparkene. Her blir det delt ut gratis billetter til parken til både flyktninger og familier med dårlig råd (de får ofte igjennom nav, etc). Er de fornøyd? De fleste ja, men mange som skal ha mer også. Mye utakknemlighet ute å går for å si det sånn. De har allerede fått billetter til en verdi av flere hundre kroner med flere gratis tilbud inne i parken. Allikevel så skal det klages på at de ikke får tilbud på dag to eller maten er for dyr. Vår familie har vært i fornøyelsespark hvert år så litt vanskelig å sammenligne på mange måter. Det har vært fine minner og jeg takknemlig for det. Dog har jeg ikke vokst opp med å være i syden hvert år (første gang var da jeg var 14 år). I dag vil jeg heller være på hytta hvor jeg har fine barndomsminner med bading, kortspill, fisking og badminton. Ergo ting som ikke koster noe. Hva er greia med at man må til disse parkene eller til syden for å ha en bra sommer? Klarer ikke foreldre å være mer kreative? Det er de som setter standarden. Ja, telttur i skogen 30 min hjemmefra kan kanskje virke dølt i barneskolealder.. men som voksen er det som regel det man husker om man gjør en litt ekstra innsats. Anonymkode: aa2bd...c77 Dra på hytta og bade er gratis? Vet ikke hvor du har hytte men bare å ha hytte koster dyr strøm, eiendomsskatt, renovasjon,kommunale avgifter, avgift til vellet, vedlikehold og bensin dit. Og da har jeg regnet med at kjøpesummen er et tilbakelagt kapittel. Anonymkode: 0b33f...954 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #17 Del Skrevet 1. juni 2022 Kjenner til et barn av uføretrygdet forelder og det eneste han kunne glede seg over å fortelle var en tur på feriekoloni og på Tusenfryd. Fått pga fattigdom men satte usigelig pris på det og kunne også ha noe å fortelle om aktivitet i ferien. Tror forresten ikke den uføre forelderen var med. Anonymkode: 756e7...31e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #18 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Denne debatten er oppe hver sommer og i år er det visstnok ekstra mange familier som sliter økonomisk. Og løsningen er gjerne tilbud fra diverse frivillige organisasjoner på at familier får delta på ulike leire, med f eks fisking og bading på programmet. Jeg kunne virkelig ikke tenkt meg et sånt tilbud! Man blir stuet sammen med andre "fattigluser", tvangssosialisert og stigmatisert til de grader. Bade og fiske klarer dessuten stort sett de fleste å gjøre på egenhånd uansett. Jeg har heller ikke råd til ferie med mine barn og det vi ønsker oss, eller hvertfall ungene, er en dag på Tusenfryd, samt å gå på restaurant å spise sammen, vi i familien, ikke sammen med en hel haug andre fattige. Så jeg tror det er lurt at disse som skal hjelpe tenker gjennom måten de hjelper på. Anonymkode: 90aaa...6f9 Utrolig provoserende innlegg. Man blir for det første ikke tvangssosialisert når man har meldt seg på et frivillig opplegg. For det andre er det merkelig å snakke ned en gruppe du selv representerer. Hvorfor er du bedre enn de andre når dere er i samme båt? For det tredje, hvis DINE barn som DU ønsket deg ønsker seg tusenfryd og restaurantbesøk, får DU sørge for å gi dem det. Det er utrolig nok ditt og ikke andres ansvar. Sparer du ett år, er det ikke mye du må legge av hver måned. Da får du forsake noe. Røyk, klær, godteri eller mat. Spar inn på noe, så barna dine kan få én stakket tusenfrydtur i året. Anonymkode: e25b0...987 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #19 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Dra på hytta og bade er gratis? Vet ikke hvor du har hytte men bare å ha hytte koster dyr strøm, eiendomsskatt, renovasjon,kommunale avgifter, avgift til vellet, vedlikehold og bensin dit. Og da har jeg regnet med at kjøpesummen er et tilbakelagt kapittel. Anonymkode: 0b33f...954 Jeg mente mer de tingene man gjorde der. Ting som også kunne vært gjort i nærmiljøet hjemme også. Bade er da gratis i sjøen! Anonymkode: aa2bd...c77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Queen94 Skrevet 1. juni 2022 #20 Del Skrevet 1. juni 2022 Jeg håper alle som virkelig ikke har råd får muligheten! Men skulle ønske det fantes noe som het reis på ferie med andre foreldre og barn så kunne man reise med andre men betale for det selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå