Gjest Kastanjefrø Skrevet 2. juni 2022 #41 Del Skrevet 2. juni 2022 Majer skrev (52 minutter siden): Anatomieksamen har vel blitt lettere de siste årene Tullete påstand. Strykprosenten har økt etter at det ble en nasjonal eksamen på landsbasis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #42 Del Skrevet 2. juni 2022 Er vel en grunn for at de vil bli sykepleier og ikke lege, kunnskapen er ikke på topp. Anonymkode: 840ab...06a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #43 Del Skrevet 2. juni 2022 På mitt studiested måtte det ene sykepleierkullet opp i åtte (!!!) runder med eksamen i medikamentregning før alle i klassen hadde bestått. Da begynte noen av de som bestod på første forsøk å klage til ledelsen. Som en av de sa til meg: "Må man opp i åtte forsøk for å kunne regne ut korrekte doser, da begynner det å bli skummelt". Men på den annen side synes jeg ledelsen ved studiet på denne skolen burde sett på selve undervisningen og vurdert om noe kunne gjøres bedre. Jeg studerte på dette tidspunktet bachelor i farmasi, og semesteret etter at dette skjedde fikk vi farmasistudentene som eget arbeidskrav å undervise sykepleierstudentene i medikamentregning. Vi måtte selv lage et pedagogisk opplegg og lære dem medikamentregningen. Jeg og flere av mine medstudenter synes dette var et alt for stort ansvar å legge på oss. Vi hadde selv mange krevende eksamener det semesteret, og jeg synes ledelsen ved sykepleierutdanningen heller burde brukt ressurser på å skaffe flere forelesere og legge inn bedre og mer undervisning i emnet. Men jeg merket på tverrfaglig gruppearbeid med sykepleiere og vernepleiere at det også var endel sløve folk som selv som 3.års studenter ikke kunne skrive oppgaver med korrekte kildehenvisninger. Det synes jeg var underlig. Men, når det gjelder høy strykprosent på medikamentregning så er det ikke alltid studentenes feil. Man må også se på selve studieopplegget og hvordan det undervises i dette viktige emnet. Det finnes selvsagt endel som er helt udugelige eller late, men slike folk eksisterer jo på andre studier også. Anonymkode: 0d14f...3ef 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #44 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): På mitt studiested måtte det ene sykepleierkullet opp i åtte (!!!) runder med eksamen i medikamentregning før alle i klassen hadde bestått. Da begynte noen av de som bestod på første forsøk å klage til ledelsen. Som en av de sa til meg: "Må man opp i åtte forsøk for å kunne regne ut korrekte doser, da begynner det å bli skummelt". Men på den annen side synes jeg ledelsen ved studiet på denne skolen burde sett på selve undervisningen og vurdert om noe kunne gjøres bedre. Jeg studerte på dette tidspunktet bachelor i farmasi, og semesteret etter at dette skjedde fikk vi farmasistudentene som eget arbeidskrav å undervise sykepleierstudentene i medikamentregning. Vi måtte selv lage et pedagogisk opplegg og lære dem medikamentregningen. Jeg og flere av mine medstudenter synes dette var et alt for stort ansvar å legge på oss. Vi hadde selv mange krevende eksamener det semesteret, og jeg synes ledelsen ved sykepleierutdanningen heller burde brukt ressurser på å skaffe flere forelesere og legge inn bedre og mer undervisning i emnet. Men jeg merket på tverrfaglig gruppearbeid med sykepleiere og vernepleiere at det også var endel sløve folk som selv som 3.års studenter ikke kunne skrive oppgaver med korrekte kildehenvisninger. Det synes jeg var underlig. Men, når det gjelder høy strykprosent på medikamentregning så er det ikke alltid studentenes feil. Man må også se på selve studieopplegget og hvordan det undervises i dette viktige emnet. Det finnes selvsagt endel som er helt udugelige eller late, men slike folk eksisterer jo på andre studier også. Anonymkode: 0d14f...3ef Sliter litt med å tro på den historien din gitt. Man får kun tre forsøk, og kan ved særskilte grunner søke om et fjerde forsøk. Anonymkode: 12780...5ce 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #45 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sliter litt med å tro på den historien din gitt. Man får kun tre forsøk, og kan ved særskilte grunner søke om et fjerde forsøk. Anonymkode: 12780...5ce Ja,det stemmer. Slik var det her også - på papiret. Likevel gjorde de unntak, kanskje fordi de stod i fare for å få veldig mange studenter som enten kom til å avbryte studiet eller produsere for få studiepoeng fordi de måtte vente 1 år på å få tatt ny eksamen. Du får selvsagt tro det bare er tull om du vil. Dette var et lite studiested som har vært nedleggingstruet flere ganger. Godt mulig det har noe med saken å gjøre. Anonymkode: 0d14f...3ef 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #46 Del Skrevet 2. juni 2022 FunnyBoy123 skrev (På 1.6.2022 den 8.25): Tipper utrolig mange har et veldig slapt og useriøst forhold til utdanningen. 90% før de begynner på sykepleie: «Det er bare en sykepleierutdanning, hvor vanskelig kan det være?». Mange tror det er chill og enkelt. Da er det ikke rart at de blir tatt hardt bak ifra på eksamen.. 😂 Det ser man jo i alle lønnsdiskusjoner. Sykepleiere er så dumme. Og stusser man på at de stryker på eksamen nå?! Anonymkode: 06cae...561 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #47 Del Skrevet 2. juni 2022 5 hours ago, Majer said: En siste ting jeg vil nevne er at jeg vet om en med doktorgrad i biovitenskap som fikk C på den eksamenen. Og relevansen er? For det første, med mindre han tok doktorgrad og sykepleie samtidig, hva sier dette om hans studieteknikk og tidsbruk? For det andre, en doktorgrad og et fag i en grunnutdanning er helt VILT ulike ting. En doktorgrad handler lite om å lære seg det spesifikke faget, det er en forskerutdanning. En doktorgrad innen biovitskap trenger heller ikke ha noe med pensum på anatomieksamen å gjøre. De fleste stipendiater er eldre enn førsteårsstudenter. Å være stipendiat er en jobb, du har en arbeidskontrakt og en kontorplass. Jeg ser virkelig ikke relevansen på karakteren til en som har vært stipendiat. Jeg kjenner en som strøk i bedøk og nå har doktorgrad i økonomi. Han strøk fordi han ikke hadde pugget formlene, ikke fordi undervisningen var dårlig. Anonymkode: bf5fc...ab3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 2. juni 2022 #48 Del Skrevet 2. juni 2022 Kastanjefrø skrev (4 timer siden): Tullete påstand. Strykprosenten har økt etter at det ble en nasjonal eksamen på landsbasis. For noen skoler har strykprosenten bedret seg etter at de innførte nasjonal eksamen. Det inkluderer den største skolen i Oslo. AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sykepleiere skal lære om synapser for å forstå hvordan kroppen fungerer, men ikke minst for å forstå sykdomslæren som kommer senere og observasjoner i relasjon til denne, for å forstå behandling av sykdommer og for å forstå farmakologi, der påvirkning på synapser er særdeles relevant. Ingen skoler jeg vet om har åtte ukers praksis midt i anatomiundervisningen, hvilken skole er dette? At du har doktorgrad i biovitenskap betyr ikke at du kjenner menneskets anatomi og fysiologi, som eksamen faktisk består av. Like lite som en med doktorgrad i historie kan snakke om hele verdenshistorien når det er tysk middelalder som er fagfeltet. Anonymkode: 12780...5ce Man trenger ikke side opp og side ned for å forstå det man trenger før farmakologi. Holder med hva som begrenser og øker utskillelse og opptak. Blir for dumt når sider opp og sider ned begrenser hva de lærer om ting de absolutt burde lære mer om. Større skoler må gjerne dele opp klassene i to hvor halvparten har praksis etter teori. En med doktorgrad I biovitenskap må kjenne til anatomi og fysiologi i både pattedyr og andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 2. juni 2022 #49 Del Skrevet 2. juni 2022 Kastanjefrø skrev (4 timer siden): Tullete påstand. Strykprosenten har økt etter at det ble en nasjonal eksamen på landsbasis. Den har kanskje økt på landsbasis, men den har blitt lavere på enkelte skoler. Det viser hvor stort sprik det var før prøven ble nasjonal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nooni Skrevet 2. juni 2022 #50 Del Skrevet 2. juni 2022 Noen er uforberedt Noen er tror ikke man må jobbe for en utdannelse og forstår ikke hvorfor det ikke er mest viktig at de kan snakke med folk. Men det finnes også de som: Sliter med helseproblematikk som ME, kronisk migrene, kreftbehandling og annet. Det kan være at de tenker at "jeg går all inn og ser hvor langt det tar meg". Tommel opp for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kastanjefrø Skrevet 2. juni 2022 #51 Del Skrevet 2. juni 2022 Majer skrev (36 minutter siden): Den har kanskje økt på landsbasis, men den har blitt lavere på enkelte skoler. Det viser hvor stort sprik det var før prøven ble nasjonal. Og at eksamen er blitt netto vanskeligere, som er akkurat det jeg sa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 2. juni 2022 #52 Del Skrevet 2. juni 2022 Kastanjefrø skrev (5 minutter siden): Og at eksamen er blitt netto vanskeligere, som er akkurat det jeg sa. Stemmer. AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Og relevansen er? For det første, med mindre han tok doktorgrad og sykepleie samtidig, hva sier dette om hans studieteknikk og tidsbruk? For det andre, en doktorgrad og et fag i en grunnutdanning er helt VILT ulike ting. En doktorgrad handler lite om å lære seg det spesifikke faget, det er en forskerutdanning. En doktorgrad innen biovitskap trenger heller ikke ha noe med pensum på anatomieksamen å gjøre. De fleste stipendiater er eldre enn førsteårsstudenter. Å være stipendiat er en jobb, du har en arbeidskontrakt og en kontorplass. Jeg ser virkelig ikke relevansen på karakteren til en som har vært stipendiat. Jeg kjenner en som strøk i bedøk og nå har doktorgrad i økonomi. Han strøk fordi han ikke hadde pugget formlene, ikke fordi undervisningen var dårlig. Anonymkode: bf5fc...ab3 Vil du si han ikke egner seg som økonom fordi han strøk i bedøk? En del her som reagerer på at folk stryker og mener de er uegnede. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #53 Del Skrevet 2. juni 2022 Det er nok en blanding av flere faktorer. Denne eksamen er i puggfag, og når spørsmålsformulering er litt annerledes enn fremstilt i pensumbok så klarer ikke studenten å svare riktig fordi den har pugget et svar, men ikke fått kunnskap om temaet. Studentene legger ikke ned nok arbeid i studiet og tror dessverre at det er mulig å klare denne eksamen ved å ta et skippertak. Studenter som møter på forelesing, forberedt til undervisning og følger skolen sitt opplegg klarer seg greitt. Anonymkode: a75b2...695 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #54 Del Skrevet 2. juni 2022 Blir litt for simpel konklusjon ! At noen sykepleiestudenter stryker på en anatomi eksamen er vel i det store og hele ikke den verste bekymringen. Ville vært mer bekymret hvis de viser dårlig menneskesyn, lite empati og en «lettvindt» holdning til faget generelt. 😅 Nå er ikke anatomi såå stor del av faget som alle kanskje tror.. studiet i seg selv går på sykdomslære og det å lære seg å behandle sykdom og vise omsorg, omsorg samt empati går det defintivt ikke an å lese seg til, men bør være en grunnleggende verdi i alle mennesker, og da spesielt sykepleiere. En karakter i et så «lite»fag som anatomi (i det store og det hele) sier ingenting om du er dårlig sykepleier eller ikke.. det å bli en god sykepleier kan man ikke lese seg til. Det er det praktiske og hvordan man møter mennesker som definerer det. Hilsen sykepleier. Anonymkode: 071e1...9d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #55 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): På mitt studiested måtte det ene sykepleierkullet opp i åtte (!!!) runder med eksamen i medikamentregning før alle i klassen hadde bestått. Da begynte noen av de som bestod på første forsøk å klage til ledelsen. Som en av de sa til meg: "Må man opp i åtte forsøk for å kunne regne ut korrekte doser, da begynner det å bli skummelt". Men på den annen side synes jeg ledelsen ved studiet på denne skolen burde sett på selve undervisningen og vurdert om noe kunne gjøres bedre. Jeg studerte på dette tidspunktet bachelor i farmasi, og semesteret etter at dette skjedde fikk vi farmasistudentene som eget arbeidskrav å undervise sykepleierstudentene i medikamentregning. Vi måtte selv lage et pedagogisk opplegg og lære dem medikamentregningen. Jeg og flere av mine medstudenter synes dette var et alt for stort ansvar å legge på oss. Vi hadde selv mange krevende eksamener det semesteret, og jeg synes ledelsen ved sykepleierutdanningen heller burde brukt ressurser på å skaffe flere forelesere og legge inn bedre og mer undervisning i emnet. Men jeg merket på tverrfaglig gruppearbeid med sykepleiere og vernepleiere at det også var endel sløve folk som selv som 3.års studenter ikke kunne skrive oppgaver med korrekte kildehenvisninger. Det synes jeg var underlig. Men, når det gjelder høy strykprosent på medikamentregning så er det ikke alltid studentenes feil. Man må også se på selve studieopplegget og hvordan det undervises i dette viktige emnet. Det finnes selvsagt endel som er helt udugelige eller late, men slike folk eksisterer jo på andre studier også. Anonymkode: 0d14f...3ef Jeg forstår ikke hvorfor medikamentregning er så vanskelig? Det baserer seg på et matematikknivå man i hvert fall burde mestre på ungdomsskolen. Det er ikke veldig avansert matematikk. Hvordan de har klart å få minst en treer i matematikk på videregående er et mysterium. Anonymkode: e68dd...91e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 2. juni 2022 #56 Del Skrevet 2. juni 2022 Jeg må bare få nevne at det ikke bare er sykepleierstudenter som er "dumme", men de blir trukket frem gang på gang i mediene. Kanskje fordi det er så vanvittig mange av dem? Da jeg tok bachelor (teknisk fag) var det nesten 50% stryk i matte etter første semester. Det var overhodet ingen komplisert matte, men det krevde litt egeninnsats i form av oppmøte på forelesning og regneøvelser. Uten matten fikk man ikke gå videre på studiet. Noen prøvde å konte, men med mange "hengefag" blir det vanskeligere og vanskeligere å fullføre. Under halvparten av studentene som begynte på bacheloren klarte å fullføre, og jeg synes overhodet ikke synd på dem som droppet ut. De hadde ikke det som skal til, rett og slett. Manglende motivasjon og/eller manglende evner, det spiller i grunn ikke så stor rolle. Om jeg hadde hatt et barn som var student og strøket to ganger på en eksamen ville jeg rådet hen til å velge en annen utdannelse. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #57 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor medikamentregning er så vanskelig? Det baserer seg på et matematikknivå man i hvert fall burde mestre på ungdomsskolen. Det er ikke veldig avansert matematikk. Hvordan de har klart å få minst en treer i matematikk på videregående er et mysterium. Anonymkode: e68dd...91e Ja det er litt rart. Mistenker at mange blir forvirret av begrepene. Det jeg erfarte da vi skulle lage undervisningsopplegget var ihvertfall at veldig mange blandet sammen dose,mengde og styrke. Men etter at vi gikk igjennom hva de egentlig betyr og forklarte bruken av trekanten klarte de fleste det veldig bra. Anonymkode: 0d14f...3ef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #58 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 10.25): Dette er en konteeksamen, og sånn rett ikke representativt for hele kullet. Men det er helt rett som AB...237 over sier, mange har blitt dullet med gjennom vgs, de siste kullene derfra har ingen eksamenstrening siden eksamen ble avlyst og så tror de at det er bare å snikksnakke seg gjennom eksamen. Og klage over urettferdighet når ting ikke går deres vei. Jeg kjenner flere som jobber med bachelorstudenter i sykepleie som er rystet over de siste kullene som er kommet. De tar liten ansvar for læring, dukker ikke opp på undervisning eller trening med mindre det er spesifikt obligatorisk, ALLE er vekke maksandel av fraværsgrensen, og når de ikke forstår oppgaver og hjemmeeksamener ringer de lærerne og klager over at teksten er vanskelig, at de må få hjelp, og det er grining i tif. Så drar de med seg pappa som talsperson når de stryker, for selvinnsikten er helt totalt fraværende. Herlig gjeng, de skal slite godt i arbeidslivet. Det er direkte pinlig å lese intervjuet i VG med tillitsvalgt for sykepleiestudentene på UiT, ikke bare motsier hun seg selv, hun forstår heller ikke konsekvensene av å stryke en tredje gang og at studiestedet faktisk forsøker å redde utdannelsen deres ved å gi dem mer undervisning og utsette 3.forsøk. Hun har heller ikke forstått at reglene på høyere utdanning er slik at stryker man konten er neste mulighet ved neste ordinære eksamen, til tross for at dette står i reglementet man signerer ved studiestart. Det er helt normalt, det er ingen urettferdighet ved det i det hele tatt. At UiT ikke benytter seg av muligheten for å kjøre en ekstrakonte handler jo om å hindre at ikke hele gjengen stryker og blir kastet ut, og det klarer hun ikke forstå. Nei dette blir flaut når fremtidige arbeidsgivere googler navnet hennes. Også vittig at hun mener de er ansvarlig nok til å ta avgjørelsen om når de vil ta 3.forsøk selv, de har jo åpenbart ikke skjønt det nok til å gjøre en innsats før konten. Anonymkode: 12780...5ce Som lærer i VGs kan jeg bekrefte at elevene blir for mye dullet med. Om en stiller krav blir det sutring og foresatte kommer på banen. Skoleledelsen som ikke eier sunn fornuft eller ryggrad, gir foresatte og eleven medhold. Her ser vi konsekvensene av for mye dulling og ingen eksamen samt manglende fraværsgrense. Trodde aldri jeg skulle si dette, men jeg ønsker fraværsgrensen og eksamen velkommen! Anonymkode: 9fcbf...b8c 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FeiteFrida Skrevet 2. juni 2022 #59 Del Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Blir litt for simpel konklusjon ! At noen sykepleiestudenter stryker på en anatomi eksamen er vel i det store og hele ikke den verste bekymringen. Ville vært mer bekymret hvis de viser dårlig menneskesyn, lite empati og en «lettvindt» holdning til faget generelt. 😅 Nå er ikke anatomi såå stor del av faget som alle kanskje tror.. studiet i seg selv går på sykdomslære og det å lære seg å behandle sykdom og vise omsorg, omsorg samt empati går det defintivt ikke an å lese seg til, men bør være en grunnleggende verdi i alle mennesker, og da spesielt sykepleiere. En karakter i et så «lite»fag som anatomi (i det store og det hele) sier ingenting om du er dårlig sykepleier eller ikke.. det å bli en god sykepleier kan man ikke lese seg til. Det er det praktiske og hvordan man møter mennesker som definerer det. Hilsen sykepleier. Anonymkode: 071e1...9d1 Jo, at man ikke greier å bestå nasjonal eksamen i anatomi, fysiologi og biokjemi bør være et bekymringsmoment for studenten og utdanningsinstitusjonene. Å si at anatomi og fysiologi "ikke er en såå stor del av faget som kanskje alle tror", det synes jeg høres bare snålt ut. Enten man skal jobbe på sykehus eller sykehjem er man nødt til å forstå den grunnleggende anatomien og fysiologien for å forstå symptomer, klinisk vurdering og behandlingsprinsipper. Man greier ikke å gi god sykepleie utelukkende ved å vise omsorg og empati. Slik helsevesenet vårt er i dag, så er det sykepleierne (og noen steder helsefagarbeidere) som er mest hos pasienten, og det er helt avgjørende at spl forstår hvordan kroppen henger sammen og fungerer. Bare da kan man greie å være oppmerksom på varselsymptomer, gjøre gode vurderinger, kontakte lege i tide og gjøre gode selvstendige sykepleietiltak. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #60 Del Skrevet 2. juni 2022 Majer skrev (9 timer siden): Anatomieksamen har vel blitt lettere de siste årene, men vil nevne at det gjerne undervises i av indremedisinere og det fokuserer ikke på ting som er relevant for sykepleiere. Det er eksempelvis viet like mye plass til hormoner som lunger. Hvorfor skal sykepleiere lære noe særlig om synapser etc? Faget er rett og slett ikke relevant nok. En annen ting er at mange studenter har anatomiforelesninger før de skal i praksis og deretter eksamen like etter praksis. De må dermed jobbe med 30 stp parallelt over 8 uker istedenfor vanlig progresjon. En siste ting jeg vil nevne er at jeg vet om en med doktorgrad i biovitenskap som fikk C på den eksamenen. Skulle bare mangle at det brukes like mye tid på hormoner som lunger - hormonsystemet er svært komplekst, og en rekke hormonsykdommer er svært vanlige og/eller svært alvorlige, og er aktuelle for så godt som alle sykepleiere som jobber med pasienter. Hvis de ikke lærer om synapser, skjønner de ikke hvordan nervesystemet fungerer. Anonymkode: 88105...237 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå