AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Del Skrevet 1. juni 2022 Hva er grunnen til at så enormt mange sykepleierstudenter stryker på anatomieksamen? Jeg synes det er skremmende dårlig nivå. Nå risikerer mange å måtte gå første året på nytt, og det skulle kanskje bare mangle. Her er det åpenbart store hull i kunnskapen. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/8QdbjG/syv-av-ti-studenter-stroek-faar-ikke-ta-eksamen-paa-nytt Anonymkode: 3d2b6...8b1 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #2 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er grunnen til at så enormt mange sykepleierstudenter stryker på anatomieksamen? Jeg synes det er skremmende dårlig nivå. Anonymkode: 3d2b6...8b1 Fordi mange er dårlig forberedt. Det som overrasker meg, er hvor mange som søker på sykepleie/vernepleierutdanning uten å tilsynelatende vite hva de egentlig har søkt på. Virker som om mange har et nesten romantiserende forhold til hva dette er. Dette gjelder særlig mange av de yngste. Anonymkode: 8f0b9...ad3 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FunnyBoy123 Skrevet 1. juni 2022 #3 Del Skrevet 1. juni 2022 (endret) Tipper utrolig mange har et veldig slapt og useriøst forhold til utdanningen. 90% før de begynner på sykepleie: «Det er bare en sykepleierutdanning, hvor vanskelig kan det være?». Jeg vil tro at mange rett og slett undervurderer hele studiet, ift vanskelighetsgraden og mengden. Da er det ikke rart at de blir tatt hardt bak ifra på eksamen.. 😂 Til dere som har strøket på eksamen flere ganger, bare innse at dere må jobbe mer! Nytter ikke å gå ut til avisene i forsøk om å få sympati fra andre, fordi dere føkka opp. Ta dere sammen og gjør det bedre neste gang! Dere må være klar over at sykepleier-yrket er en jævli viktig jobb for samfunnet. Dere skal jobbe med pasienter når det står mellom liv og død... Da forventes det åpenbart at dere har de kunnskapene som kreves... Endret 2. juni 2022 av FunnyBoy123 18 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Del Skrevet 1. juni 2022 Dette var konte eksamen, altså alle som strøk på første forsøk, som nå har prøvd å ta den igjen, så kanskje ikke så rart at prosenten er høy, må heller se på første eksamen. Anonymkode: 341bd...0fd 11 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Del Skrevet 1. juni 2022 Man får jo graden selv om man bare står på eksamen/bachelor, så sånn sett finnes det nok mange med generell dårlig fagkunnskap i alle yrker/utdannelser. Man blir jo sykepleier selv med E i bachelor og anatomi, sånn er det. På mange studier er det så mye pensum at man ikke rekker å lese/sette seg inn I alt. Man må plukke ut det viktigste, eller det man tror man får på eksamen. Mange leser seg bare opp på gamle eksamensoppgaver. Jeg har ikke selv gått sykepleien, men gikk på samfunnsvitenskapelig fag. På den ene eksamen leste jeg én bok, og fikk heldigvis oppgave om akkurat denne boken på eksamen. Fikk B, og kan ingenting i faget med unntak av dette om det som boken handlet om. Anonymkode: 38764...87b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Man får jo graden selv om man bare står på eksamen/bachelor, så sånn sett finnes det nok mange med generell dårlig fagkunnskap i alle yrker/utdannelser. Man blir jo sykepleier selv med E i bachelor og anatomi, sånn er det. På mange studier er det så mye pensum at man ikke rekker å lese/sette seg inn I alt. Man må plukke ut det viktigste, eller det man tror man får på eksamen. Mange leser seg bare opp på gamle eksamensoppgaver. Jeg har ikke selv gått sykepleien, men gikk på samfunnsvitenskapelig fag. På den ene eksamen leste jeg én bok, og fikk heldigvis oppgave om akkurat denne boken på eksamen. Fikk B, og kan ingenting i faget med unntak av dette om det som boken handlet om. Anonymkode: 38764...87b På min skole var de fleste emnene godkjent/ikke godkjent som krever 60% riktig på eksamen, så holder ikke å så vidt bestå med E gjennom studiet, og praksisen var heller ikke lett å komme igjennom på min skole, mange som måtte ta praksis om igjen. Nå er jeg sykepleier og har hatt mange studenter, og hvis de ikke har den kunnskapen som kreves, så nøler ikke vi med å ikke godkjenne praksisen hvertfall. Anonymkode: 341bd...0fd 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Del Skrevet 1. juni 2022 Bekymret om fremtidige sykepleiere ikke kan kroppens anatomi skikkelig. Bør jeg frykte fremtidige sykehusbesøk? Anonymkode: 7a3b4...11a 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Del Skrevet 1. juni 2022 17 minutter siden, FunnyBoy123 said: Tipper utrolig mange har et veldig slapt og useriøst forhold til utdanningen. 90% før de begynner på sykepleie: «Det er bare en sykepleierutdanning, hvor vanskelig kan det være?». Mange tror det er chill og enkelt. Da er det ikke rart at de blir tatt hardt bak ifra på eksamen.. 😂 Det er veldig ironisk å si dette samtidig som du demonstrerer at du selv har et veldig slapt og useriøst forhold til statistikk, og at du har et svært generaliserende og unyansert syn på andre mennesker. Anonymkode: b2b24...d31 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knirke Skrevet 1. juni 2022 #9 Del Skrevet 1. juni 2022 34 minutter siden, AnonymBruker said: Bekymret om fremtidige sykepleiere ikke kan kroppens anatomi skikkelig. Bør jeg frykte fremtidige sykehusbesøk? Anonymkode: 7a3b4...11a Det er bare på KG folk tror at det er sykepleierne som stiller diagnoser og behandler pasienter. I virkeligheten er det legene. 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Del Skrevet 1. juni 2022 Husk at dette var konteeksamen - det var nok en grunn til at disse studentene strøk på eksamen første gang også. Jeg kjenner pensumboka i dette emnet godt, jeg bruker den til mine studenter på en annen studieretning. Pensum er omfattende, og det er tøft å starte med på første semester. Det er mulig studentene kunne hatt godt av å spre dette emnet ut over de første to semestrene, for å få mer modning. Dette emnet brukes nok også for å sjalte ut dem som ikke bør bli sykepleiere. Jeg tror nok mange får bakoversveis av tempoet som må til for å komme gjennom den pensumboka på ett semester, for tempoet går sikkert opp med x10 i forhold til videregående. Det er et generelt problem (ikke bare sykepleie) at mange fra vgs faktisk ikke er forberedt på høyere utdanning, og korona har gjort det enda verre. På vgs har de fått masse spesialbehandling og «stakkars deg» pga korona og de kommer seg gjennom så lenge de i det hele tatt møter opp NOE. På høyere utdanning er det business as usual, kravene har ikke blitt senket, det er ingen spesialbehandling og «stakkars deg». Vi merker at nivået på studentene, og selvstendigheten deres, synker. Spesielt nå med korona. Tipper de merker det samme på sykepleien. Anonymkode: 88105...237 23 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Del Skrevet 1. juni 2022 Dette er en konteeksamen, og sånn rett ikke representativt for hele kullet. Men det er helt rett som AB...237 over sier, mange har blitt dullet med gjennom vgs, de siste kullene derfra har ingen eksamenstrening siden eksamen ble avlyst og så tror de at det er bare å snikksnakke seg gjennom eksamen. Og klage over urettferdighet når ting ikke går deres vei. Jeg kjenner flere som jobber med bachelorstudenter i sykepleie som er rystet over de siste kullene som er kommet. De tar liten ansvar for læring, dukker ikke opp på undervisning eller trening med mindre det er spesifikt obligatorisk, ALLE er vekke maksandel av fraværsgrensen, og når de ikke forstår oppgaver og hjemmeeksamener ringer de lærerne og klager over at teksten er vanskelig, at de må få hjelp, og det er grining i tif. Så drar de med seg pappa som talsperson når de stryker, for selvinnsikten er helt totalt fraværende. Herlig gjeng, de skal slite godt i arbeidslivet. Det er direkte pinlig å lese intervjuet i VG med tillitsvalgt for sykepleiestudentene på UiT, ikke bare motsier hun seg selv, hun forstår heller ikke konsekvensene av å stryke en tredje gang og at studiestedet faktisk forsøker å redde utdannelsen deres ved å gi dem mer undervisning og utsette 3.forsøk. Hun har heller ikke forstått at reglene på høyere utdanning er slik at stryker man konten er neste mulighet ved neste ordinære eksamen, til tross for at dette står i reglementet man signerer ved studiestart. Det er helt normalt, det er ingen urettferdighet ved det i det hele tatt. At UiT ikke benytter seg av muligheten for å kjøre en ekstrakonte handler jo om å hindre at ikke hele gjengen stryker og blir kastet ut, og det klarer hun ikke forstå. Nei dette blir flaut når fremtidige arbeidsgivere googler navnet hennes. Også vittig at hun mener de er ansvarlig nok til å ta avgjørelsen om når de vil ta 3.forsøk selv, de har jo åpenbart ikke skjønt det nok til å gjøre en innsats før konten. Anonymkode: 12780...5ce 24 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Del Skrevet 1. juni 2022 Jeg tenker at det kanskje er for lave krav for å komme inn på sykepleiestudiet mot hva faget krever av en. Jeg googlet fjorårets anatomi-eksamen og jeg som aldri har studert medisinfag syntes ikke den virket så vanskelig, (svarte til og med riktig på 50%. Av oppgavene) men man må jo lese og pugge. Det er relativt enkelt å komme inn på studiet fordi det skrikes etter sykepleiere så det finnes mange studieplasser, så de som kommer inn har kanskje hjertet på riktig plass men ikke hodet. Og så tenker jeg at mange skoler burde forberede studentene bedre. Men at mange studenter skyller på korona blir feil, men den får vi vel høre i et par år til.. Anonymkode: 38bf8...ff8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg tenker at det kanskje er for lave krav for å komme inn på sykepleiestudiet mot hva faget krever av en. Jeg googlet fjorårets anatomi-eksamen og jeg som aldri har studert medisinfag syntes ikke den virket så vanskelig, (svarte til og med riktig på 50%. Av oppgavene) men man må jo lese og pugge. Det er relativt enkelt å komme inn på studiet fordi det skrikes etter sykepleiere så det finnes mange studieplasser, så de som kommer inn har kanskje hjertet på riktig plass men ikke hodet. Og så tenker jeg at mange skoler burde forberede studentene bedre. Men at mange studenter skyller på korona blir feil, men den får vi vel høre i et par år til.. Anonymkode: 38bf8...ff8 Dette er et litt sånn typisk KG innlegg i alt som omfatter sykepleiere, nemlig at det er så lett å komme inn og dessuten er faget ikke videre vanskelig. Faktum er at poenggrensene har økt mye, for ordinær kvote må man ved stadig flere skoler har over 48 for å komme inn, noen ligger lagt opp på 50-tallet. Det er lett å sitte hjemme og surfe på en eksamen og tenke at det hadde jeg nailet, men det er slett ikke sikkert du hadde det i en eksamenssammenheng der svaret ikke kunne vært ish-rett, men må være helt rett. Men den holdningen du legger for dagen er ganske typisk for KG, og man ser deg hver vår når det er snakk om studier og hva folk skal søke. De som har lest på KG om hvor syyyykt enkelt dette studiet er fra alle som ikke har gått der selv, må jo få sjokk når de innser at det var ikke så lett som besserwisser KG mente likevel. At skolene burde forberedt studentene bedre er jeg enig i, og da snakker jeg om forberedelsen fra VGS, ikke fra høyskolen. Studentene som være klar for studier når de begynner høyere utdanning. Anonymkode: 12780...5ce 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #14 Del Skrevet 1. juni 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Vi merker at nivået på studentene, og selvstendigheten deres, synker. Spesielt nå med korona. Tipper de merker det samme på sykepleien. Jeg jobber på en høyskole, med studenter innenfor en annen studieretning, og må si meg helt enig. De siste årene, også før korona, har vi merket at studentene er mindre selvstendige og mer kravstore. Der de tideligere forstod at studentene til en viss grad måtte forholde seg obligatorisk aktivitet, frister osv er det nå en tattforgitthet at studiestedet skal fikse alt. Oppgaven var for vanskelig, det er forelesers feil. Var syk på eksamen og kontedato passer ikke, sett opp ny dato. Hva med servering, får vi ikke mat på seminarer? Foreleser sa ikke hva vi skulle lese til neste gang (selv om det står i undervisningsplanen). Jeg har noen ganger undret meg på hvordan arbeidslivet blir fremover, for jeg ser en utvikling der krav til egeninnsats blir kjempet imot med stor kraft. Tenk om de hadde brukt den tiden til å lese... Anonymkode: bf5fc...ab3 21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FunnyBoy123 Skrevet 1. juni 2022 #15 Del Skrevet 1. juni 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Det er veldig ironisk å si dette samtidig som du demonstrerer at du selv har et veldig slapt og useriøst forhold til statistikk, og at du har et svært generaliserende og unyansert syn på andre mennesker. Anonymkode: b2b24...d31 En som følte seg litt truffet.. 🤪 Øv og les mer neste gang, så skal du se at du klarer eksamen helt fint 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #16 Del Skrevet 1. juni 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Dette er et litt sånn typisk KG innlegg i alt som omfatter sykepleiere, nemlig at det er så lett å komme inn og dessuten er faget ikke videre vanskelig. (For lave krav og lett å komme inn er ikke det samme og så skrev jeg ikke at faget er enkelt- jeg skrev at man må pugge hvilket peker på til egeninnsats) Faktum er at poenggrensene har økt mye, for ordinær kvote må man ved stadig flere skoler har over 48 for å komme inn, noen ligger lagt opp på 50-tallet.(jeg vet) Det er lett å sitte hjemme og surfe på en eksamen og tenke at det hadde jeg nailet, (det har jeg ikke sagt eller tenkt) men det er slett ikke sikkert du hadde det i en eksamenssammenheng der svaret ikke kunne vært ish-rett, men må være helt rett. (Igjen, jeg vet og har ikke sagt noe annet) Men den holdningen du legger for dagen er ganske typisk for KG, og man ser deg hver vår når det er snakk om studier og hva folk skal søke. (Hver vår? Første gang jeg kommenterer noe ang sykepleiere og jeg skjønner ikke hvilken holdning du snakker om. At jeg «tror» at det er for lave krav mot hva utdanningen krever?) De som har lest på KG om hvor syyyykt enkelt dette studiet er fra alle som ikke har gått der selv, ((jeg har ikke sagt at det er sykt enkelt. Jeg tror det er et vanskelig studie) må jo få sjokk når de innser at det var ikke så lett som besserwisser KG mente likevel. At skolene burde forberedt studentene bedre er jeg enig i, og da snakker jeg om forberedelsen fra VGS, ikke fra høyskolen. Studentene som være klar for studier når de begynner høyere utdanning. Anonymkode: 12780...5ce Anonymkode: 38bf8...ff8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #17 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg tenker at det kanskje er for lave krav for å komme inn på sykepleiestudiet mot hva faget krever av en. Jeg googlet fjorårets anatomi-eksamen og jeg som aldri har studert medisinfag syntes ikke den virket så vanskelig, (svarte til og med riktig på 50%. Av oppgavene) men man må jo lese og pugge. Det er relativt enkelt å komme inn på studiet fordi det skrikes etter sykepleiere så det finnes mange studieplasser, så de som kommer inn har kanskje hjertet på riktig plass men ikke hodet. Og så tenker jeg at mange skoler burde forberede studentene bedre. Men at mange studenter skyller på korona blir feil, men den får vi vel høre i et par år til.. Anonymkode: 38bf8...ff8 Jeg som medisinstudent er uenig. Det er ekstremt mye de skal lære seg på tre måneder (mer enn det vi lærer ila. 3 måneder) og de har andre fag som går parallelt, tror ikke jeg ville fått A på den eksamen. Vider er opptakskravene blitt ganske høye for de fleste studiestedene med unntak av deltid/desentralisert på små steder, de fleste er sannsynligvis betydelig mer akademisk begavet enn deg. Anonymkode: 8d800...c9a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #18 Del Skrevet 1. juni 2022 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg som medisinstudent er uenig. Det er ekstremt mye de skal lære seg på tre måneder (mer enn det vi lærer ila. 3 måneder) og de har andre fag som går parallelt, tror ikke jeg ville fått A på den eksamen. Vider er opptakskravene blitt ganske høye for de fleste studiestedene med unntak av deltid/desentralisert på små steder, de fleste er sannsynligvis betydelig mer akademisk begavet enn deg. Anonymkode: 8d800...c9a Hva er du uenig i? Anonymkode: 38bf8...ff8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 1. juni 2022 #19 Del Skrevet 1. juni 2022 Knirke skrev (4 timer siden): Det er bare på KG folk tror at det er sykepleierne som stiller diagnoser og behandler pasienter. I virkeligheten er det legene. Legene diagnostiserer og bestemmer behandlingen, men bortsett fra kirurgi er det sykepleierne som faktisk utfører det meste av behandlingen som medisinering, pleie etc. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #20 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva er du uenig i? Anonymkode: 38bf8...ff8 For lave krav og at eksamen ikke er spesielt vanskelig. Det er ikke ett menneske som ville fått i nærheten av 50% rett på hele eksamen uten noen forkunnskaper. Anonymkode: 8d800...c9a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå