Gå til innhold

Burde jeg sende inn klage på lege ?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

I flere år forsøkt å få barn, ble henvist til sykehuset for dem måtte undersøke meg først før videre behandling for IVF. Der ble en stor cyste funnet som måtte kun opereres. Jeg fikk time for operasjon i Mai(ventet selvfølgelig med å bli gravid til jeg fikk denne operert.) En uke før operasjon jeg drar for kontroll to leger kom og dem fant ikke cysten, med den størrelsen så visste legene at den ikke kunne bare forsvunnet av seg selv, jeg skulle ha operasjon for det grunnet jeg måtte jo bli henvist til IVF klinikken. Før operasjonen startet kom det en av legene til meg og sa hvis vi finner cysten så skal vi fjerne den, og da ble jeg jo glad mye av den operasjonen var jo satt pga cysten også. Etter operasjonen så kommer den andre legen og ga meg beskjed om at cysten ikke ble fjernet, ikke pga blødninger men hu nevnte tid. (Så dem hadde ikke tid til å fjerne den) Jeg måtte vente på en ny operasjon. En uke etter operasjon merket jeg smerter i 2 timer var usikker på hva det var, men bestemte meg for å ringe sykehuset og dem ba meg komme. En lege kom og undersøkte meg og han sa du må hasteopereres deg fordi cysten din har sprukket og det må ikke gå mer enn 12 timer, du har altfor mye væske, den vil gjennom bukhulen og ofte så må noen fjerne livmoren pga det. Jeg ble så rasende på første legen hu veit hvor mye jeg har prøvd å få barn og hvor mye jeg prøver, hadde cysten blitt fjernet ved første operasjon så hadde ikke dette skjedd. Men igjen hu anbefalte meg med å bli gravid med den store cysten som kunne sprukket når som helst. Jeg måtte vente egentlig vente til høsten for operasjon nummer 2. 

Anonymkode: ec896...1fd

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Dette tar du med pasientombudet. 

Ikke Kvinneguiden. 

Anonymkode: ad0d1...41c

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette tar du med pasientombudet. 

Ikke Kvinneguiden. 

Anonymkode: ad0d1...41c

Ja jeg har tenkt å gjøre det men ble litt usikker. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Luna Llena skrev (2 minutter siden):

Kontakt pasientombudet :)

Takk:) Var inne på Helse-Norge, men sjekket pasientombudet skal ringe dem med engang dem åpner 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, klag! Dette er så typisk, leger som bare tror ting ut av løse luften. Uten respekt for livet til pasienter, så lenge pasienten lever og puster driter de i kvaliteten på livet. 

Anonymkode: 385b7...99e

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, klag! Dette er så typisk, leger som bare tror ting ut av løse luften. Uten respekt for livet til pasienter, så lenge pasienten lever og puster driter de i kvaliteten på livet. 

Anonymkode: 385b7...99e

Ja, føler at dem sier alt er normalt, derfor ble litt usikker når jeg fikk små smerter tenkte dem ikke tror på meg og sender meg hjem. Fikk heldigvis en dyktig overlege og ikke hun som opererte meg første gangen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Klag ja. De burde på mange områder skjerpe seg og det er viktig at folk klager når sånne grove feil skjer! 

Anonymkode: f1b72...bec

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Legene i Norge er ikke like flinke som i utlandet. Gått gjennom to aborter hjertet stoppet i uke 9 begge gangene, legene mente dette er normalt, spurte om oppfølging nei det skulle jeg ikke få før jeg har gått gjennom den 3. Tenker det holder med 2 etter hverandre, det er ikke bra for kroppen heller å gå gjennom så mange for plutselig kan man slutte å bli gravid. Men i utlandet så har jeg hørt at dem får hjelp etter 1 aborten og dem får medisiner og ungen kommer frisk ut. Blir du ikke gravid på 5 år så er dette normalt hos legene for det er ingenting som feiler deg og hjelper deg ikke med noe. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Anbefaler at du ber om en samtale først- forklar hva du mener har skjedd og hør på hva legen mener har skjedd.. da kan ev misforståelser avklares før du klager 

- hva slags cyste? 
- hadde den betydning for ev graviditet? I såfall hvordan? 
- kunne dette vært ordnet anderledes? Ev hvordan ? 
- og alle de andre spm du måtte ha vedr det som har skjedd og ev fremtidig graviditet. 

en klage ødelegger ikke livet til legen men husk at mange skal lese det du skriver så forsøk være nøktern og saklig - det vinner du på 

lykke til! 

Anonymkode: 4bd8a...492

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Anbefaler at du ber om en samtale først- forklar hva du mener har skjedd og hør på hva legen mener har skjedd.. da kan ev misforståelser avklares før du klager 

- hva slags cyste? 
- hadde den betydning for ev graviditet? I såfall hvordan? 
- kunne dette vært ordnet anderledes? Ev hvordan ? 
- og alle de andre spm du måtte ha vedr det som har skjedd og ev fremtidig graviditet. 

en klage ødelegger ikke livet til legen men husk at mange skal lese det du skriver så forsøk være nøktern og saklig - det vinner du på 

lykke til! 

Cysten var stor og legen sa det måtte fjernes, og ja seff det har jo betydning for graviditet mange sliter med det, og har endemitriose også som dem anbefalte p piller men det vil jo ikke hjelpe når jeg prøver å bli gravid. Det var kun operasjon som måtte til som dem utførte men hadde ikke tid til å fjerne cysten, hva er det du ikke klarer å lese. Jeg tar kontakt med pasientombudet så får dem selv avgjøre saken og gå gjennom epikrisen min. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Behandling, uansett hva det er for, skjer ut fra retningslinjer for hvilken behandling som skal gis til den enkelte diagnose, hva som er nødvendig og hva som er forsvarlig. Det må være brudd på dette for at du skal få medhold i en klage, det holder ikke at du er uenig i behandlingen du har fått. Å vente med å fjerne en cyste er ikke nødvendigvis brudd på medisinsk forsvarlighet eller god behandling. De fleste som har cyster vet ikke om det, det visste jo heller ikke du før langt uti forløpet med å bli gravid. Cyster kan også komme tilbake uten at du vet om det, de kan sprekke uten at du vet om det eller at du ikke vet om cysten før den sprekker. Så noe "kan skje" er ikke ensbetydende med at det skjer, legen informerer deg bare om alle aktuelle komplikasjoner. Hvis du er misfornøyd kan du klage, du ødelegger ikke livet til legen som noen påstår, men du kan heller ikke forvente noe særlig medhold fordi medisins forsvarlighet neppe er brutt, og det fikk heller ingen konsekvenser. 

En helt annen ting er at jeg mistenker at du er utenlandsk ut fra hvordan du skriver, og at det kan ligge en hel del misforståelser her basert på ulikt språk og kultur. F.eks når du tror utenlandske leger kan stoppe abort av et ikke-levedyktig foster. Det kan være lurt at du gjentar det legen sier i samtaler slik du tolker det (f.eks forstår jeg det rett når du sier at....), så du er sikker på at du har forstått det rett. Ellers er det duket for mange potensielle misforståelse i ivf-prosessen fremover. 

Anonymkode: 9373a...c3c

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Behandling, uansett hva det er for, skjer ut fra retningslinjer for hvilken behandling som skal gis til den enkelte diagnose, hva som er nødvendig og hva som er forsvarlig. Det må være brudd på dette for at du skal få medhold i en klage, det holder ikke at du er uenig i behandlingen du har fått. Å vente med å fjerne en cyste er ikke nødvendigvis brudd på medisinsk forsvarlighet eller god behandling. De fleste som har cyster vet ikke om det, det visste jo heller ikke du før langt uti forløpet med å bli gravid. Cyster kan også komme tilbake uten at du vet om det, de kan sprekke uten at du vet om det eller at du ikke vet om cysten før den sprekker. Så noe "kan skje" er ikke ensbetydende med at det skjer, legen informerer deg bare om alle aktuelle komplikasjoner. Hvis du er misfornøyd kan du klage, du ødelegger ikke livet til legen som noen påstår, men du kan heller ikke forvente noe særlig medhold fordi medisins forsvarlighet neppe er brutt, og det fikk heller ingen konsekvenser. 

En helt annen ting er at jeg mistenker at du er utenlandsk ut fra hvordan du skriver, og at det kan ligge en hel del misforståelser her basert på ulikt språk og kultur. F.eks når du tror utenlandske leger kan stoppe abort av et ikke-levedyktig foster. Det kan være lurt at du gjentar det legen sier i samtaler slik du tolker det (f.eks forstår jeg det rett når du sier at....), så du er sikker på at du har forstått det rett. Ellers er det duket for mange potensielle misforståelse i ivf-prosessen fremover. 

Jeg blir satt i narkose for å fjerne denne cysten som jeg har ventet lenge på, legen avbryter fordi legen hadde ikke tid???? Det er jo faen ikke en god grunn til å avbryte en operasjon. Og igjen måtte vente 4 måneder til fordi dem ikke hadde mer tid til meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du bør iallefall roe deg ned og begrense banningen - du vil slite med å bli tatt seriøst på den måten du nå fremstår 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg blir satt i narkose for å fjerne denne cysten som jeg har ventet lenge på, legen avbryter fordi legen hadde ikke tid???? Det er jo faen ikke en god grunn til å avbryte en operasjon. Og igjen måtte vente 4 måneder til fordi dem ikke hadde mer tid til meg. 

Det kan være forhold som gjorde at fjerningen var mer komplisert en først antatt og at man dermed trengte f.eks en mer erfaren lege til å assistere, at operasjonen ville tatt for lang tid ifht antall personer på jobb e.l. Det er en meget god grunn til å avbryte, man tar ikke en unødig risiko med en elektiv operasjon som på ingen måte handler om å redde liv der og da. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ofte når en planlagt operasjon ikke kan fullføres helt etter planen på grunn av tid, så har det skjedd noe mer akutt et annet sted som krever av ressursene til den mindre akutte operasjonen.

Anonymkode: a551a...847

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Ofte når en planlagt operasjon ikke kan fullføres helt etter planen på grunn av tid, så har det skjedd noe mer akutt et annet sted som krever av ressursene til den mindre akutte operasjonen.

Anonymkode: a551a...847

Jeg har jobbet på anestesi i 15 år. Aldri opplevd at man vekker en pasient uten å få gjort det man skal når man først  ligger på operasjonsbordet. Unntaket er kreftkirurgi der der ikke er mulig å gjøre noe. Tror ikke på historien. 

Anonymkode: dcb68...2b4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva oppnår dere som sier "troll" eller "jeg tror deg ikke" ??? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har jobbet på anestesi i 15 år. Aldri opplevd at man vekker en pasient uten å få gjort det man skal når man først  ligger på operasjonsbordet. Unntaket er kreftkirurgi der der ikke er mulig å gjøre noe. Tror ikke på historien. 

Da har vi ulik erfaring, for det har jeg opplevd. Det var også noe som skulle fjernes, ikke en livreddende operasjon, og det var så vanskelig tilgjengelig at hovedoperatør ønsket med en annen spesialist (altså ikke lis) for at det skulle være forsvarlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Da har vi ulik erfaring, for det har jeg opplevd. Det var også noe som skulle fjernes, ikke en livreddende operasjon, og det var så vanskelig tilgjengelig at hovedoperatør ønsket med en annen spesialist (altså ikke lis) for at det skulle være forsvarlig. 

Ja det er jeg med på. Men da ville HI fått beskjed om at det var sånn. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...