AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #1 Skrevet 1. juni 2022 Jeg er helt sjokkert. Kom over en tiktok video hvor en mann beretter om at pengene du låner fra banken, blir funnet opp her og nå med noen tastetrykk (altså har jo penger i seg selv ingen verdi, det er bare tall banken tilskriver deg når du ber om det), og så må du bruke hele livet ditt på å tilbakebetale!! Og så tjener banken på rentene. Nei fy faen. Mulig det er bare jeg som ikke visste dette, men ærlig talt. Nå frister det ikke å gå i banken å be om boliglån, når jeg vet «pengene» bare blir funnet opp i øyeblikket ved at noen taster dem inn. Jeg visste at penger var en illusjon, men at det er et virkemiddel for å få folk til å være slaver på alle områder av livet? Hvis det er så enkelt, så kan man jo bare trykke opp så mange penger man vil til hele verden… Anonymkode: 02a93...c4b
ajarRun Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Bare å starte din egen valuta, med krytopvaluta er det jo kjempelett. Så kan du gi alle ubegrensede mengder av den. Måten banken "lager" penger på er jo enkel å forstå. Jeg putter 1000 kroner på kontoen, og du låner 1000 kroner. Da har vi begge 1000 kroner på kontoen, og banken har bare 1000 kroner i kontanter. I virkeligheten må bankene ha X% av innestående beløp på konto, for eksempel 10%. Så da vil 1000 kroner i innskudd kunne bli til flere tusen kroner etter lån (ikke medregnet renter). Det blir sånn 1000 + 900 + 810 + og så videre. Det betyr jo på ingen måte at penger ikke har verdi, eller at vi kan lage ubegrenset av dem. Å legge til en null på en valuta gjør ingen rikere. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Myndigheter setter grenser for hvor mye penger bankene kan lage slik, ved å f.eks kreve at bankene har f.eks. 2% av utlånt kapital i sine egne reserver. Anonymkode: a8c84...782
Jeffe Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Noen land har skjønt dette og trykker opp hauger med penger så alle kan få og bli rike. Har sett videoer på tiki taka der folk er steinrike og går med trillebårer full med penger på butikken. 3
PetterKanin Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Så er det nå en gang slik at med de reguleringene vo har av pengemarkedet så er dette et system som fungerer veldig godt. 1
newman01 Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 5 hours ago, AnonymBruker said: Kom over en tiktok video hvor en mann beretter om at pengene du låner fra banken 5 hours ago, AnonymBruker said: men at det er et virkemiddel for å få folk til å være slaver på alle områder av livet? Tiktok er ikke nødvendigvis en 100% pålitelig kilde til kunnskap. Verden har operert med såkalt fractional reserve banking i godt over 400 år allerede. Sammen med en sentralbank har det vist seg at systemet fungerer rimelig bra. Og nei, DNB kan ikke bare trykke opp noen titalls milliarder for å betale ut bonuser og betale firmafesten. 7
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er helt sjokkert. Kom over en tiktok video hvor en mann beretter om at pengene du låner fra banken, blir funnet opp her og nå med noen tastetrykk (altså har jo penger i seg selv ingen verdi, det er bare tall banken tilskriver deg når du ber om det), og så må du bruke hele livet ditt på å tilbakebetale!! Og så tjener banken på rentene. Nei fy faen. Mulig det er bare jeg som ikke visste dette, men ærlig talt. Nå frister det ikke å gå i banken å be om boliglån, når jeg vet «pengene» bare blir funnet opp i øyeblikket ved at noen taster dem inn. Jeg visste at penger var en illusjon, men at det er et virkemiddel for å få folk til å være slaver på alle områder av livet? Hvis det er så enkelt, så kan man jo bare trykke opp så mange penger man vil til hele verden… Anonymkode: 02a93...c4b Hehe. Dagens, Enten dagens troll eller dagens hjernedød:) Anonymkode: fa514...655 7 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hehe. Dagens, Enten dagens troll eller dagens hjernedød:) Anonymkode: fa514...655 Tik tok videoer som kilde... ja, den er god, du. Da stoler vi på alt som blir sagt, for de lar jo ikke akkurat hvem som helst få sitte på internett og bable i en video!? Anonymkode: de2f4...f3d 2
PetterKanin Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Tik tok videoer som kilde... ja, den er god, du. Da stoler vi på alt som blir sagt, for de lar jo ikke akkurat hvem som helst få sitte på internett og bable i en video!? Anonymkode: de2f4...f3d Så lenge informasjonen som fremkommer er reell er kanalen den formidles i nokså irrelevant. FIAT-penger er høyst reelt. Fordi det fungerer. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 Jeg ble også sjokkert da jeg lærte det. Anonymkode: a1186...0e4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 14 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er helt sjokkert. Kom over en tiktok video hvor en mann beretter om at pengene du låner fra banken, blir funnet opp her og nå med noen tastetrykk (altså har jo penger i seg selv ingen verdi, det er bare tall banken tilskriver deg når du ber om det), og så må du bruke hele livet ditt på å tilbakebetale!! Og så tjener banken på rentene. Nei fy faen. Mulig det er bare jeg som ikke visste dette, men ærlig talt. Nå frister det ikke å gå i banken å be om boliglån, når jeg vet «pengene» bare blir funnet opp i øyeblikket ved at noen taster dem inn. Jeg visste at penger var en illusjon, men at det er et virkemiddel for å få folk til å være slaver på alle områder av livet? Hvis det er så enkelt, så kan man jo bare trykke opp så mange penger man vil til hele verden… Anonymkode: 02a93...c4b Oida, du har litt å sette deg inn i. Og nei, ikke bruk youtube eller tiktok som kilde for din informasjon, om du virkelig har lyst til å bli opplyst. Anonymkode: c7326...57a
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 Nå gjetter jeg fritt, men tenker du kanskje at bitcoin er et alternativ til denne galskapen? Anonymkode: c7326...57a
MannMedGlimt Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 ajarRun skrev (14 timer siden): Bare å starte din egen valuta, med krytopvaluta er det jo kjempelett. Så kan du gi alle ubegrensede mengder av den. Måten banken "lager" penger på er jo enkel å forstå. Jeg putter 1000 kroner på kontoen, og du låner 1000 kroner. Da har vi begge 1000 kroner på kontoen, og banken har bare 1000 kroner i kontanter. I virkeligheten må bankene ha X% av innestående beløp på konto, for eksempel 10%. Så da vil 1000 kroner i innskudd kunne bli til flere tusen kroner etter lån (ikke medregnet renter). Det blir sånn 1000 + 900 + 810 + og så videre. Det betyr jo på ingen måte at penger ikke har verdi, eller at vi kan lage ubegrenset av dem. Å legge til en null på en valuta gjør ingen rikere. Er du en aksjespekulant? Har du noen tips?
MannMedGlimt Skrevet 1. juni 2022 #14 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Oida, du har litt å sette deg inn i. Og nei, ikke bruk youtube eller tiktok som kilde for din informasjon, om du virkelig har lyst til å bli opplyst. Anonymkode: c7326...57a Hvorfor ikke? Man kan bruke det som utgangspunkt og deretter søke.
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #15 Skrevet 1. juni 2022 Just now, MannMedGlimt said: Hvorfor ikke? Man kan bruke det som utgangspunkt og deretter søke. Det kan jeg forklare Man burde ikke bruke youtube eller tiktok som opprinnelig kilde for videre søken på informasjon, fordi man får så ufattelig mye feilinfo via disse kanalene. Videre har vi dette fenomenet som på engelsk kalles "confirmation bias", som man ofte vil lide av når utgangspunktet er en konspivideo på YT, eller lignende. Anonymkode: c7326...57a 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #16 Skrevet 1. juni 2022 Jeffe skrev (14 timer siden): Noen land har skjønt dette og trykker opp hauger med penger så alle kan få og bli rike. Har sett videoer på tiki taka der folk er steinrike og går med trillebårer full med penger på butikken. Skjønt det? Nevnt gjerne ett land hvor dette fungerer. Land som gjør dette får jo skyhøy inflasjon som resulterer i at en stk gulrot koster 200.000 kr. Da er plutselig ingen rike mer. Og de fattige sulter ihjel. Google hyperinflation Anonymkode: ca9ef...848
Jeffe Skrevet 1. juni 2022 #17 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Skjønt det? Nevnt gjerne ett land hvor dette fungerer. Land som gjør dette får jo skyhøy inflasjon som resulterer i at en stk gulrot koster 200.000 kr. Da er plutselig ingen rike mer. Og de fattige sulter ihjel. Google hyperinflation Anonymkode: ca9ef...848 Så du hvis du kunne velge: enten en lusen tynn lommebok eller en trillebår med gryn? Det er en grunn til at UNITED STATES trykket opp billioner av kronasjer under pandemien. Det var så at folk skulle bli rike. Pengene ble sluppet ned fra helikopter! Google helikopter money
MannMedGlimt Skrevet 1. juni 2022 #18 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det kan jeg forklare Man burde ikke bruke youtube eller tiktok som opprinnelig kilde for videre søken på informasjon, fordi man får så ufattelig mye feilinfo via disse kanalene. Videre har vi dette fenomenet som på engelsk kalles "confirmation bias", som man ofte vil lide av når utgangspunktet er en konspivideo på YT, eller lignende. Anonymkode: c7326...57a Man kan finne forelesninger på youtube og dobbeltsjekke informasjonen på google scholar. På den måten finner man fagfellevurderte artikler. Da mener jeg at man vil unngå confirmation bias. Ellers så kan youtube være fordummende, men det finnes også seriøst innhold. 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #19 Skrevet 1. juni 2022 3 minutter siden, MannMedGlimt said: Man kan finne forelesninger på youtube og dobbeltsjekke informasjonen på google scholar. På den måten finner man fagfellevurderte artikler. Da mener jeg at man vil unngå confirmation bias. Ellers så kan youtube være fordummende, men det finnes også seriøst innhold. Jeg tror du rett og slett gikk glipp av hele poenget i innlegget mitt, men det er greit nok det. Ha en god kveld Anonymkode: c7326...57a
MannMedGlimt Skrevet 1. juni 2022 #20 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror du rett og slett gikk glipp av hele poenget i innlegget mitt, men det er greit nok det. Ha en god kveld Anonymkode: c7326...57a Jeg tror jeg forstår poenget ditt, men ikke utrykker meg klart nok. Jeg tror det er confirmation bias på de aller fleste temaer man finner kilder om. Dette gjelder også annerkjente kilder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå