Gå til innhold

Dere som ikke gir barna deres sukker, saft, ultraprosessert, osv... Jeg lurer på noe!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser dere det når dere er på feks 17.mai-feiring (sånn typ kakefest i gymsalen), basarer, juletrefest,
bursdager, familieselskap, nabogrilling med is til dessert...?

Har dere med dere egen mat? 
Og hvordan reagerer barna når (hvis) de må sitte å se på at andre barn spiser kake, is, osv?
Sier de noe?

Anonymkode: 5e56c...e2c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lar hun gjøre det, er ofte "engangstilfelle" skjer ikke så ofte. Det er et barn, og jeg ønsker ikke ta fra gleden av å gjøre som alle andre, å måtte forklare hvorfor etc. Hun vet at vi liker å lage hjemmelaget, at vi er opptatt av "naturlig" men ikke så mye mer enn det, og jeg lar det forbli sånn. Holder det inn i min husholdning, når hun er hos andre så er det en annen måte de gjør ting på, liksom. Tenker det også går fint siden det ikke er så ofte. 

Det var en gang på 17.mai hvor vi da bare var i gymsalen og på skolen, og sa at vi skulle hjem og spise senere, så det var ikke nødvendig å spise på skolen, prøvde å "hype opp" litt til at vi hadde lagd myyee bedre enn den skolen hadde. Både hun og vennene hennes lurer jo på hvorfor men det er vanskelig å skulle forklare dette til et lite barn. 

Jeg personlig synes det blir rart å skulle ha med egen mat til bursdagsfeiringer, skolerelaterte ting etc. Har evt med slik at ALLE barna kan få smake, slik at det ikke blir forskjellsbehandling for jeg ønsker ikke at hun skal føle seg utenfor eller annerledes. Hos naboer, familieselskap synes jeg det er ok, men da er det til alle, ikke bare oss. Så kan de som ønsker å spise gjøre det, de fleste pleier da å ta noe.

Anonymkode: 91e9c...d0f

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er vel få som er helt nulltoleranse på sukker og det du nevner? Jeg gjør som jeg vokste oppe med- våre fikk ikke saft hjemme før de startet på skolen. Saft og brus får de lørdag. Jeg tenkte aldri over det og det gjør ikke mine unger heller. Godteri på lørdag som unger flest.  Men vi serverer gjerne nøtter, ananas, melon og jordbær sammen med godteriet. Og er man vant med at det også er endel av lørdagskvelden går det ofte rett ned. Bare å prøve:)

Anonymkode: 66343...4c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjører vår egen linje hjemme i familien og har med matpakke som alternativ, men på bursdager og andre anledninger legger vi ikke restriksjoner på hva de får spise. Et av barna foretrekker naturlig det vi har med i matpakke, det andre barnet synes det er veldig stas å spise det de andre gjør på bursdager og 17. mai. 

Anonymkode: 92974...d6e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Vi kjører vår egen linje hjemme i familien og har med matpakke som alternativ, men på bursdager og andre anledninger legger vi ikke restriksjoner på hva de får spise. Et av barna foretrekker naturlig det vi har med i matpakke, det andre barnet synes det er veldig stas å spise det de andre gjør på bursdager og 17. mai. 

Anonymkode: 92974...d6e

Har dere med alternative matpakker i bursdager og på andre festdager?

Anonymkode: 54006...893

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Er vel få som er helt nulltoleranse på sukker og det du nevner? Jeg gjør som jeg vokste oppe med- våre fikk ikke saft hjemme før de startet på skolen. Saft og brus får de lørdag. Jeg tenkte aldri over det og det gjør ikke mine unger heller. Godteri på lørdag som unger flest.  Men vi serverer gjerne nøtter, ananas, melon og jordbær sammen med godteriet. Og er man vant med at det også er endel av lørdagskvelden går det ofte rett ned. Bare å prøve:)

Anonymkode: 66343...4c4

Tror det er litt forskjellig fra familie til familie, men får inntrykk av at noen (få?) kjører nulltoleranse
på feks sukker. Har ikke barn selv, men er søster som er veldig opptatt av at barna ikke skal spise sukker, osv.
Skal passe dem 1 uke i sommerferien, og i løpet av den uken skal det ene barnet i bursdag og jeg skal ha dem med
grillfest hos et vennepar. Veldig usikker på hvordan jeg skal "oppføre" meg når det kommer til dette.
Har fått klar beskjed om hvordan og hva de skal spise/ikke spise hjemme hos meg, men jeg ser ikke for meg å ta med matpakke i bursdag eller grillfest heller.... Ikke visste vel jeg at leverpostei og baconost ikke var bra. Så man lærer så lenge man lever.

Nytter ikke å snakke med min søster da hun farer opp så fort jeg nevner sukker eller stiller spørsmål om måten hun velger å
oppdra sine barn på. Hun tar alt som kritikk og går automatisk rett i forsvarsposisjon av en eller annen grunn. Blir rett og slett kjempesint av helt "greie" spørsmål.

Jeg har som sagt ikke egne barn, og har et ganske avslappet forhold til mat. Trener og lever forholdsvis sunt, 
men spiser både sukker og ultraprosessert.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tror det er litt forskjellig fra familie til familie, men får inntrykk av at noen (få?) kjører nulltoleranse
på feks sukker. Har ikke barn selv, men er søster som er veldig opptatt av at barna ikke skal spise sukker, osv.
Skal passe dem 1 uke i sommerferien, og i løpet av den uken skal det ene barnet i bursdag og jeg skal ha dem med
grillfest hos et vennepar. Veldig usikker på hvordan jeg skal "oppføre" meg når det kommer til dette.
Har fått klar beskjed om hvordan og hva de skal spise/ikke spise hjemme hos meg, men jeg ser ikke for meg å ta med matpakke i bursdag eller grillfest heller.... Ikke visste vel jeg at leverpostei og baconost ikke var bra. Så man lærer så lenge man lever.

Nytter ikke å snakke med min søster da hun farer opp så fort jeg nevner sukker eller stiller spørsmål om måten hun velger å
oppdra sine barn på. Hun tar alt som kritikk og går automatisk rett i forsvarsposisjon av en eller annen grunn. Blir rett og slett kjempesint av helt "greie" spørsmål.

Jeg har som sagt ikke egne barn, og har et ganske avslappet forhold til mat. Trener og lever forholdsvis sunt, 

Moren min var veldig sånn. Det var godt ment, men hennes ekstreme fokus på sunt og naturlig har ikke vært udelt bra for meg eller min søster. Husker jeg ba om unnskyldning når jeg hadde spist kake eller sukker eller annen «feil» mat på besøk, ikke fordi hun var en tyrann som krevde det, men fordi jeg visste at det var viktig for henne og ville ikke skuffe henne. Er nå midt i tredveårene og får fortsatt dårlig samvittighet for veldig mye vanlig mat. Og der jeg har et svært anstrengt forhold til mat og sliter med det, har min søster gått i opposisjon mot det strenge hjemme og er nå overvektig og hekta på junkfood og cola. 

er derfor opptatt av å praktisere et mer balansert og avslappet syn med mine barn!

Anonymkode: cf9a0...c3e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Folk som bare spiser "naturlig" (naturalistic fallacy) er generelt dumme som brød og har ekstremt tåpelige ideer om kosthold. Min erfaring er at disse gærningene har ofte med egen mat til sine barn.

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Pleier vel å sende med 10 rosiner i en liten boks som nytes med andakt.

Anonymkode: 274fd...91b

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tja, ikke nøyaktig det du spør om men blir jo en lignende situasjon. Jeg og mannen er veganere, men tenker at dette kan barna selv ta stilling til når de blir eldre. Vi serverer vegansk mat her i huset, men når de er hos andre på besøk, feiring eller bursdag, så spiser de det som blir servert der. Tror ikke barna har fått med seg at vi foreldrene er veganere enda, hehe. De er 3 og 6 år. 

Anonymkode: a79f6...fd2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan løser dere det når dere er på feks 17.mai-feiring (sånn typ kakefest i gymsalen), basarer, juletrefest,
bursdager, familieselskap, nabogrilling med is til dessert...?

Har dere med dere egen mat? 
Og hvordan reagerer barna når (hvis) de må sitte å se på at andre barn spiser kake, is, osv?
Sier de noe?

Hun får de sjeldent gangene, men spiser lite av det fordi hun synes det blir for søtt. Frem til  hun var 3 fikk hun ikke i disse situasjonene heller. Da syntes hun synd på de andre som ikke fikk spise friske jordbær med krem sånn som hun, men måtte spise en kjip pinneis, eller som måtte spise en stinkende pølse mens hun fikk en biff etc.

Anonymkode: 3f6ec...ca7

AnonymBruker
Skrevet

Barnet på snart 2 år spiser ikke slike ting hjemme og vi har også lagt restriksjoner på besteforeldre og oldeforeldre. Det var forsåvidt en kamp for å få de til å respektere. Ellers serveres det ikke is og kake i småbarnsavdelingen i barnehagen vår uansett. De gir fremdeles noe pålegg som er ultraprosesserte, men de serverer for det meste veldig bra mat så det er ikke krise.  Vi kommer til å være særlig strenge mellom 0-3 år for å etablere en god tarmflora. Men legger altså ikke restriksjoner på barnehagen. Skryter heller av dem når vi ser at de tar fornuftige valg. Om det blir litt is i barnehagen, skole eller bursdager etc. etter det så går det fint. Tror også det er veldig få som klarer å opprettholde en så stram linje som du fremstiller. 

Anonymkode: c8707...23f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
matsats skrev (1 time siden):

Folk som bare spiser "naturlig" (naturalistic fallacy) er generelt dumme som brød og har ekstremt tåpelige ideer om kosthold. Min erfaring er at disse gærningene har ofte med egen mat til sine barn.

Jeg kjenner veldig mange som ikke spiser drittmat, men kun en som er så fanatisk at ungen får med niste i barnebursdager og sånn. Så tror ikke det er spesielt vanlig selv for folk som er litt bevisste på kosthold.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Bare spør om du skal sende med barnet noe når det er grillfest?

Anonymkode: fd0cf...53b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hun får de sjeldent gangene, men spiser lite av det fordi hun synes det blir for søtt. Frem til  hun var 3 fikk hun ikke i disse situasjonene heller. Da syntes hun synd på de andre som ikke fikk spise friske jordbær med krem sånn som hun, men måtte spise en kjip pinneis, eller som måtte spise en stinkende pølse mens hun fikk en biff etc.

Lol, jeg er ikke uenig i alt du sier, men det er så veldig tydelig at du er ekstremistisk...kjip pinne-is og stinkende pølse du liksom..det er greit å være nøye på kostholdet til ungene, men ikke bli så fanatisk :)

Anonymkode: 03fd9...15b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Lol, jeg er ikke uenig i alt du sier, men det er så veldig tydelig at du er ekstremistisk...kjip pinne-is og stinkende pølse du liksom..det er greit å være nøye på kostholdet til ungene, men ikke bli så fanatisk :)

Anonymkode: 03fd9...15b

Jeg synes grillpølse/wienerpølse lukter skikkelig fælt, har alltid syntes det, såpass at jeg blir kvalm og mister appetitten om noen nær meg spiser det. Og jeg liker ikke kjip pinneis, og i barnebursdager og på typiske avslutninger er det vanligvis billigeste kjipeste typen, ala lollipop og pinup. Ser ikke at det gjør meg fanatisk - jeg spiser gjerne en Dream-is med sitron eller mango-pasjonsfrukt smak, eller en Creme pasjonsfrukt og sitron, eller en softis på en varm sommerdag, men da smaker det i det minste godt. Har dog dessverre aldri opplevd at den typen dyrere is er det som blir servert i sånne settinger.

AnonymBruker
Skrevet

For å sette det litt i perspektiv. Jeg har et barn med mpa, så det er mye hun ikke får lov til å spise som alle andre barn får. Det blir jo litt det samme som det spørres om i HI. Vi sender med egen mat i bursdag hvis ikke vertskapet kan tilrettelegge, har med egen kake, barnet kan ikke få smågodtet som deles ut +++

Det går altså helt fint. Barn er tilpasningsdyktig og for henne så bare er det sånn. Ingen sure miner, ikke misunnelse eller noe sånt. Hun vet at hun ikke kan spise ting med melk i, og sånn er det. 

Ser for meg at det blir noe lignende for de som ikke spiser kake, men har med matpakke og. Selv om jeg tror det er en forsvinnende liten andel foreldre som gjør det. De som ikke serverer barna ultraprossesert mat serverer det ikke selv, men har sannsynligvis ikke totalforbud i alle situasjoner. Har aldri hørt om noen som har det sånn. 

Anonymkode: 527fb...64c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...