Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg føler 90-tallet var den siste tiden verden var mer varm og uskyldig. Jeg husker hvor enkelt alt var, og kjenner den stemningen når jeg ser bildene fra den tiden. Verden har gått i dass etter 90-tallet, hater at barn idag er så avhengig av sosiale medier og telefoner. Ikke minst så ser disse barna sine egne foreldre være opptatt av telefonen, alt skal være digitalisert og det skal eksistere en nettside for alt…  

stemningen og vinden var mer “behagelig” på slutten av 90-tallet, var helt fantastisk tid, musikken, og moten, og ikke minst spillene som var populære, det var gammeldags men komfortabelt, jeg husker møblene og detaljene fra husene til folk det var enkle møbler, gjerne fra 80- og 70-tallet. Det var ikke mye fokus på moderne møbler som skal se så fancy ut, men det var enkelt, og det samme føler jeg om folkene. Samfunnet var mer optimistisk og mentaliteten var veldig bra på den tiden. 

ærlig så liker jeg ikke tiden vi lever i, fantastisk med muligheter men ikke så fantastisk når verden går til helvete og folk skal være kyniske og materalistiske. Savner gode gamle dager og vil tilbake til de beste årene av mitt liv ❤️ 

Endret av Drx97
  • Liker 8
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Drx97 skrev (1 minutt siden):

Jeg føler 90-tallet var den siste tiden verden var mer varm og uskyldig. Jeg husker hvor enkelt alt var, og kjenner den stemningen når jeg ser bildene fra den tiden. Verden har gått i dass etter 90-tallet, hater at barn idag er så avhengig av sosiale medier og telefoner. Ikke minst så ser disse barna sine egne foreldre være opptatt av telefonen, alt skal være digitalisert og det skal eksistere en nettside for alt…  

stemningen og vinden var mer “behagelig” på slutten av 90-tallet, var helt fantastisk tid, musikken, og moten, og ikke minst spillene som var populære, det var gammeldags men komfortabelt, jeg husker møblene og detaljene fra husene til folk det var enkle møbler, gjerne fra 80- og 70-tallet. Det var ikke mye fokus på moderne møbler som skal se så fancy ut, men det var enkelt, og det samme føler jeg om folkene. Samfunnet var mer optimistisk og mentaliteten var veldig bra på den tiden. 

ærlig så liker jeg ikke tiden vi lever i, fantastisk med muligheter men ikke så fantastisk når verden går til helvete og folk skal være kyniske og materalistiske. Savner gode gamle dager og vil tilbake til de beste årene av mitt liv ❤️ 

Egentlig veldig enig med deg om mye av dette 😊

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er enig med det du skriver...jeg ville mye heller gått tilbake til den tiden enn livet jeg har i dag. Livet var mye "lettere" på den tiden pga at vi ikke hadde sosiale medier og all den dritten som følger med det moderne livet. Men at verden var så mye bedre, er helt feil....det skjedde så mye dritt på 90-tallet også.

Anonymkode: 08ece...f44

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Drx97 skrev (8 minutter siden):

Det er nok feil. 80 tallet var den beste og frieste tiden 🤗

Anonymkode: 4fc28...03f

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er enig med det du skriver...jeg ville mye heller gått tilbake til den tiden enn livet jeg har i dag. Livet var mye "lettere" på den tiden pga at vi ikke hadde sosiale medier og all den dritten som følger med det moderne livet. Men at verden var så mye bedre, er helt feil....det skjedde så mye dritt på 90-tallet også.

Anonymkode: 08ece...f44så klart skjedde det ting som var dritt, men alt i alt var det en tid der det virket som om ting gikk i rett retning. For meg selv var det noen fantastiske år, men vet også at det var krig i jugoslavia på den tiden, var uro flere steder i verden, men i Norge så virket mentaliteten mye bedre enn f.eks nå. 

Endret av Drx97
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Husker ikke 80-tallet, var for liten til å huske det, så kan ikke si så mye om det 😂

• Liker 3
Skrevet

Litt enig med ts . Er dog usikker på om det faktisk var en mer trygg og uskyldig verden på 90-tallet eller om det handler mer om at 90-tallet var barndommen min. 

Det hadde vært interessant å høre hva de som var voksene på 90-tallet mener om dette .

• Liker 4
Skrevet
FruR skrev (5 minutter siden):

Litt enig med ts . Er dog usikker på om det faktisk var en mer trygg og uskyldig verden på 90-tallet eller om det handler mer om at 90-tallet var barndommen min. 

Det hadde vært interessant å høre hva de som var voksene på 90-tallet mener om dette .

Flere burde opplevd 90-tallet, det var helt fantastisk 💓

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å spamme ned forumet med trådene dine! Nå ligger det en lik en på Generell debatt!

Anonymkode: adccc...0d6

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke bare uskyld. Det var rus, kirkebranner og mobbing og et ekstremt kroppspress for å være tynn og litt bleik. "Heroin chic" var idealet, samtidig som hurtigmat og ferdigmat ble mer inn og folk ble tjukkere og mer deprimerte. Men det var optimisme i verdensøkonomien etter murens fall. Synes denne tider er flott selv om utsiktene ser litt dårligere ut. Folk er friere til å være seg selv og mer bevisste på alt fra kosthold til kropps- og motepress. Gjenbruk, inkludering og mangfold er trendy. Til og med h&m bruker store modeller; på nittitallet ble Anna Nicole Smith mobbet og trakassert fordi hun ikke var syltynn som de andre supermodellene. Foreldre har tilgang til internett og kan lese seg opp om barneoppdragelse og foreldrestiler i stedet for å være henvist til tilfeldig kunnskap fra helsesøstre og slektninger. Kvinnehat og hersketeknikker er lettere å avsløre med økt kunnskap. Elsker 2022 og vil ikke tilbake i tid for alt i verden. 

Anonymkode: ebfc2...ad7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
FruR skrev (6 timer siden):

Jeg er på mange måter enig med de som sier at samfunnet på 80- og 90-tallet var mer uskyldig enn samfunnet er i dag.

Som brukeren over meg sier, det var ikke bare uskyld, men noe av det jeg likte best på den tiden var at det ikke var så vanlig å plassere folk i fastlåste båser på samme måte som det er i dag.

Samfunnet i dag er på mange områder mer åpent og tolerant enn det var på 80- og 90-tallet, men på samme tid har det blitt mye mer lukket og intolerat på andre områder enn det var før.

Men noe av det jeg reagerer aller mest på i dag, er dagens forventinger om perfeksjon på alle områder, til enhver tid.
De sosiale kodene har blitt ekstremt strenge, og det er forventet at alle vet hva de skal, og bør, gjøre i alle situasjoner til enhver tid.  Og vet du ikke hva du skal gjøre, eller har du ikke gjort alt riktig skal det ikke vises omtanke og sympati, det skal fordømmes.

Se bare på noen av trådene her inne! 
Et eksempel er en bruker som hadde en dårlig opplevelse med helsevesenet.
Fordi denne personen ikke reagerte perfekt i en stressende situasjon fortjente hun visstnok krasse og stygge tilbakemeldinger, hun måtte fordømmes fordi hun ikke var perfekt.

I dag skal alle "syns" noe om alt og til enhver tid, og synsingene skal være gjennomtenkte og korrekte, og alt skal kunne kategoriseres.
Og dette mener jeg skyldes den konstante informasjonsstrømmen vi blir utsatt for i dag.

Tidligere var det mer rom for prøving og feiling, og det var mer rom for å være søkende.
I dag er det forventet du skal "kunne svømme før du i det hele tatt har satt beinet ut i vannet".

Jeg vil gå så langt som å si at på mange måter var akseptert større variasjon innenfor A4-formatet enn det er i dag.
Da fantes det originaler, i dag skal disse originalene ha diagnoser (diverse diagnoser innenfor autismespekteret er særdeles populært)
Da var det akseptert å ha en dårlig dag, i dag må den dårlige dagen ha en merkelapp.
På den tiden var det ingen som brydde seg om naboen brukte gardiner og duker, det ble kanskje ristet litt på hodet over nymoderne påfunn, og så ble det glemt.  I dag må en slik avgjørelse diskuteres, kommenteres, og kategoriseres.

Personlig vil jeg ikke tilbake til den tiden, men jo, det er absolutt en del ting jeg savner

Anonymkode: 170c3...5a6

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tiden mellom Berlin murens fall i 1989 og terror angrepene i 9 september 2001 med Twin Towers og flykapringen er nok, sett i ettertid, den "beste" tiden.

Økonomien var på veg opp etter krakket i 1988. Optimismen var stor, verden gikk mot fredeligere tider.

Kald krig var over. Demokratier bredte om seg, ingen visste hva jihad var og terror var et fjernt begrep som var langt unna var og ikke hadde betydning for oss. Flyplassene hadde ikke sikkerhetskontroller engang.

Libya, Afghanistan, Irak krigen osv hadde ikke startet enda. 90 tallet var preget av optimisme og fravær av bekymringer. Alle fikk jobb og hjørnesteinsbedrifter som drop outs fra ungdomskolen kunne jobbe i fantes. Krav til fagbrev for alle hadde ikke kommet. 

Så kom 2001 med "War on terror". Harde fronter, mer mistenkeliggjøring, globalisering økte og kravene i arbeidslivet ble tøffere, demokratier gikk tilbake og fundamentalister, diktatorer og autokratier økte. Antall flyktninger økte og med det kom nye murer og konflikter mellom folk og kulturer. Det ble mer oss mot dem.

Som Delillos sang. Det var engang en sommer i 1993, verden lå ufarlig langs Norges kyst et sted.

Etter 2001 kom verden mye nærmere  og verdens konflikter ble importert i miniatyr til Norge. Altså nordmenn tok sider i konflikter andre steder og vi fikk mindre samhold, mer motsetning, flere fiendebilder. I politikken ble ytterpartier sterkere og de store fellespartier i Europa ble mer eller mindre utradert (Arbeiderpartiet i Frankrike, Sverige m.fl) og erstattet med populisme og en saks parter. 

Anonymkode: 01590...de9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Feil, 70-tallet.   Alle vil synes den beste tiden var, da man var på topp selv.   😁

Anonymkode: 967a6...138

• Liker 3
Skrevet

Enig med mye du skriver . Det at det var bedre å være enkeltperson og oppdra barn osv. 

men verden har faktisk aldri vært fredeligere enn det er nå. 
så når dame 70+ sitter på sosiale medier og sier : «hva skjer med verden om dagen, vi slår hverandre i hel og kriger og dritt». Så stemmer ikke det , vi har alltid slått hverandre i hel- og det var flere konflikter og kriger før . 

Skrevet

Ja, guttungen er nok avhengig av digitale medier men må si at dagens ungdom er mer greie og omtenksomme enn i alle fall jeg selv var. Så alt er ikke ille

• Liker 1
Skrevet

For min del måler jeg før og etter smarttelefonene tok overhånd og ble en forlengelse av armene til folk. 

Så for meg var det meste bedre før 2007. En verden uten digitale slaver🙂

• Liker 3
Gjest lurven
Skrevet

Jeg er uenig. Verden har aldri vært bra og uskyldig, mye dritt som skjedde på 90 tallet også. Men folk vil bare huske de gode tingene.

AnonymBruker
Skrevet

Det var nok "enklere" kår på en en måte og sosiale medier hadde ingen hørt om, men det er lett å romantisere det som var. Det er mange utfordringer i dag, men en god del har blitt bedre. I dag finnes det Pride, mobbing blir tatt mer seriøst, barn blir sett på en helt annet måte og man har kommet mye lengre i forståelsen og behandlingen av psykiske lidelser/personlighetsforstyrrelser. Sikkert veldig mye annet også som har blitt bedre også. Jeg opplevde egentlig min barndom på den tiden som å leve i et svært kvinnefiendtlig og aggressivt/voldelig miljø.

Anonymkode: fb23b...e0b

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det var nok "enklere" kår på en en måte og sosiale medier hadde ingen hørt om, men det er lett å romantisere det som var. Det er mange utfordringer i dag, men en god del har blitt bedre. I dag finnes det Pride, mobbing blir tatt mer seriøst, barn blir sett på en helt annet måte og man har kommet mye lengre i forståelsen og behandlingen av psykiske lidelser/personlighetsforstyrrelser. Sikkert veldig mye annet også som har blitt bedre også. Jeg opplevde egentlig min barndom på den tiden som å leve i et svært kvinnefiendtlig og aggressivt/voldelig miljø.

Anonymkode: fb23b...e0b

Trist å høre at det var slik for deg! Ja mye er bedre men noen foreldre går langt når det gjelder å beskytte sitt barn, det samme går igjen og igjen, barn skal beskyttes, barn, barn, barn… ting er ikke så beskymringsfritt lenger, og det å skåne barnet sitt som det mange foreldre driver med i dag sier mye om dagens samfunn. Mye dritt som skjer i dag også, det er ikke like beskymringsfritt.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...