Gå til innhold

Jeg har mistet livskvaliteten etter å ha fått barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter ti år som mamma så er det ingenting igjen av mitt eget liv, av meg som person. Jeg er kun her for å dekke andres behov, for å ivareta barna, hjemmet og jobben. Og oppgavene og gjøremål stopper aldri. Jeg har gitt opp trening eller andre interesser, orker ikke all planleggingen bare for å komme ut av huset et par timer. Jeg er så lei, og sliten. I dag føler jeg meg direkte deprimert, har lyst til å bare legge meg ned og sove i flere uker. Alt krever noe av meg, det er så og si null fritid og avslapning. Familielivet er bare altfor slitsomt, det har virkelig tatt livsgnisten ut av meg dessverre.

Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, måtte bare få det ut. Er det andre som har følt det som meg, og fått det bedre? Hva måtte i så fall til? Jeg klarer bare ikke å se noen løsninger på dette før barna har blitt voksne. 

TS 

Anonymkode: 0c1e2...929

• Liker 3
  • Hjerte 27
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du aleneforsørger? Og hvor mange barn har du på hvilken alder?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (5 minutter siden):

Er du aleneforsørger? Og hvor mange barn har du på hvilken alder?

Nei, både mannen og jeg henger i strikken begge to 😛 Og kan selvsagt gi hverandre egentid osv, men det hjelper meg bare ikke å stikke ut noen timer her og der. Føler ikke at jeg får hentet meg inn, noen gang. 

Barna er 7 og 10 år. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du ta ut noe ferie? På et annet tidspunkt enn de andre i familien har ferie 😛 Få et pusterom til å hente deg inn litt?

Anonymkode: 56ba8...035

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du sykemelde deg?

Kan barna være på overnatting et sted, hos familie eller venner. Kan dere få noe hjelp ift. organisering i livet. Kan noe effektiviseres mer? Er det mye på jobb? Kanskje du kan snakke med en terapeut, finne ut om det er noe du selv kan gjøre for å ta bedre vare på deg selv? Kan dere øve med barna slik at de blir litt mer selvstendige? 

Anonymkode: 6e0dd...ea4

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke glemme deg selv. Hvorfor kan dere ikke ha en barnevakt av og til?

Anonymkode: 78287...ee1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, både mannen og jeg henger i strikken begge to 😛 Og kan selvsagt gi hverandre egentid osv, men det hjelper meg bare ikke å stikke ut noen timer her og der. Føler ikke at jeg får hentet meg inn, noen gang. 

Barna er 7 og 10 år. 

TS

Tror du skal sjekke deg for depresjon og evt om du mangler noen vitaminer. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Barna er 7 og 10 år. 

TS

En måte å frigi tid på er jo å se over kabalen om man har gapt over for mange aktiviteter - eller - om det er på tide at 10-åringen blir mer selvstendig.

Type organisere felles kjøring/følging til aktiviteter osv.

Istedetfor å trene/aktiviseres de få fritimene man har kan det jo tenkes du trenger å bare kikke på en stein i en skau/sove over i skogen med ei venninne/ta spahelg innimellom. 

Men jeg ville jo også tatt en tur til legen for å måle stoffskifte, jern, D-vitamin, B12osv. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan du ta ut noe ferie? På et annet tidspunkt enn de andre i familien har ferie 😛 Få et pusterom til å hente deg inn litt?

Anonymkode: 56ba8...035

Nei dessverre, må bruke all ferie i forbindelse med den sykt lange skoleferien om sommeren og ellers litt til jul/påske med barna og mannen..... 😛

TS 

• Liker 1
Skrevet

Kan du sykemelde deg?

Kan barna være på overnatting et sted, hos familie eller venner. Kan dere få noe hjelp ift. organisering i livet. Kan noe effektiviseres mer? Er det mye på jobb? Kanskje du kan snakke med en terapeut, finne ut om det er noe du selv kan gjøre for å ta bedre vare på deg selv? Kan dere øve med barna slik at de blir litt mer selvstendige? 

Nei, det kan man ikke når man ikke er syk eller har rimelig uttalte symptomer.

Da ville jo 70% av alle foreldre vært sykemeldt. 

• Liker 35
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner for høye krav/for høy standard.

Anonymkode: d825e...ff4

• Liker 5
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan du sykemelde deg?

Du må ikke glemme deg selv. Hvorfor kan dere ikke ha en barnevakt av og til?

Anonymkode: 78287...ee1

Takk for innspill, skal se på mulighetene. Akkurat nå føles alt bare håpløst, som om det ikke er noen løsninger. Vi har liksom barna, jobben og den samme hverdagen uansett... vi har barnevakt/overnatting en natt en 4-5 ganger i året. Det er veldig deilig, men to dager etterpå er jeg like sliten og overveldet igjen 😟

TS 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
lillevill skrev (4 minutter siden):

Tror du skal sjekke deg for depresjon og evt om du mangler noen vitaminer. 

Har gjort det, og fått avkreftet begge deler. 

TS 

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei dessverre, må bruke all ferie i forbindelse med den sykt lange skoleferien om sommeren og ellers litt til jul/påske med barna og mannen..... 😛

TS 

Ok, da tar mannen ungene og reiser på ferie med dem 1-2 uker i sommer mens du jobber. Ev kan du ta ungene med på ferie mens han jobber også, så får dere begge litt tid alene. 

Her er det livsredning når mannen tar ungene alene med på tur. Jeg har et annet behov for alenetid enn han og han reiser mye i jobben, så han føler han får dekket sine alenetidbehov slik. 

Anonymkode: b576f...bcc

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Sånn er det å få flere barn. Da gir du slipp på eget liv i minst 15 år.

• Liker 8
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Takk for innspill, skal se på mulighetene. Akkurat nå føles alt bare håpløst, som om det ikke er noen løsninger. Vi har liksom barna, jobben og den samme hverdagen uansett... vi har barnevakt/overnatting en natt en 4-5 ganger i året. Det er veldig deilig, men to dager etterpå er jeg like sliten og overveldet igjen 😟

TS 

Finnes det andre grunner til at kapasiteten din er sånn? Har du noen tanker om hvorfor du er så overveldet og utslitt? Er dette første gang i livet du har følt deg så overveldet? Hva gir deg energi? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (5 minutter siden):

En måte å frigi tid på er jo å se over kabalen om man har gapt over for mange aktiviteter - eller - om det er på tide at 10-åringen blir mer selvstendig.

Type organisere felles kjøring/følging til aktiviteter osv.

Istedetfor å trene/aktiviseres de få fritimene man har kan det jo tenkes du trenger å bare kikke på en stein i en skau/sove over i skogen med ei venninne/ta spahelg innimellom. 

Men jeg ville jo også tatt en tur til legen for å måle stoffskifte, jern, D-vitamin, B12osv. 

Takk for innspill. 

Har sjekket alt hos lege, og alt i orden rent fysisk. Han mente heller ikke at det var snakk om en eventuell depresjon, men en krevende, normal hverdag de fleste barnefamilier har....

TS 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
DundreMilfin skrev (6 minutter siden):

Nei, det kan man ikke når man ikke er syk eller har rimelig uttalte symptomer.

Da ville jo 70% av alle foreldre vært sykemeldt. 

Depresjon er vel et ganske uttalt symptom 

Anonymkode: f2298...0c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan du bytte jobb til turnusjobb og få tid alene hjemme et par formiddager i uka? Det er redningen min.

Anonymkode: 66180...690

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ok, da tar mannen ungene og reiser på ferie med dem 1-2 uker i sommer mens du jobber. Ev kan du ta ungene med på ferie mens han jobber også, så får dere begge litt tid alene. 

Her er det livsredning når mannen tar ungene alene med på tur. Jeg har et annet behov for alenetid enn han og han reiser mye i jobben, så han føler han får dekket sine alenetidbehov slik. 

Anonymkode: b576f...bcc

Godt tips.... jeg er egentlig helt avhengig av nok egentid for å ha det bra. Og det får jeg jo aldri lenger...

TS 

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...