AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #1 Skrevet 31. mai 2022 Hva skjer hvis man har brukt opp året på sykepenger, men glemmer å søke AAP? Får man sparken da? Anonymkode: 184e1...609
Blåjojo Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Nei, ikke sånn uten videre. Regner med du har hatt dialog med både arbeidsgiver og NAV, og har fått brev fra NAV om at du ikke har sykepengerettigheter lengre? Så du bør nok bare søke så snart som mulig, og ta det derifra.
Whistler Skrevet 1. juni 2022 #3 Skrevet 1. juni 2022 Arbeidsgiver trenger bare å følge gjeldende lov- og regelverk. Risikoen for å bli sagt opp fra sin stilling er tilstede uavhengig av hva man har husket eller glemt. Betale trenger de ikke å gjøre. 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #4 Skrevet 1. juni 2022 Blåjojo skrev (19 timer siden): Nei, ikke sånn uten videre. Regner med du har hatt dialog med både arbeidsgiver og NAV, og har fått brev fra NAV om at du ikke har sykepengerettigheter lengre? Så du bør nok bare søke så snart som mulig, og ta det derifra. Ok. Fikk ikke noe brev, oppdaget det plutselig og visste ikke at jeg måtte søke selv. Har ikke snakket med NAV på lenge. Anonymkode: 184e1...609
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #5 Skrevet 1. juni 2022 Whistler skrev (16 timer siden): Arbeidsgiver trenger bare å følge gjeldende lov- og regelverk. Risikoen for å bli sagt opp fra sin stilling er tilstede uavhengig av hva man har husket eller glemt. Betale trenger de ikke å gjøre. Ok, mente ikke at det har med at jeg har glemt det eller ikke å gjøre. Poenget var om det skjer noe spesielt når året med sykepenger er over og man ikke har søkt om AAP ennå. Jeg vet ikke hva loven sier om det scenarioet.. Anonymkode: 184e1...609
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #6 Skrevet 1. juni 2022 Blåjojo skrev (19 timer siden): Nei, ikke sånn uten videre. Regner med du har hatt dialog med både arbeidsgiver og NAV, og har fått brev fra NAV om at du ikke har sykepengerettigheter lengre? Så du bør nok bare søke så snart som mulig, og ta det derifra. Men ja, har hatt dialog med arbeidsgiver, de vet at jeg fortsatt er syk. Anonymkode: 184e1...609
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ok. Fikk ikke noe brev, oppdaget det plutselig og visste ikke at jeg måtte søke selv. Har ikke snakket med NAV på lenge. Anonymkode: 184e1...609 Har det ikke vært dialogmøter? På siste dialogmøte før sykepengeperioden gikk ut, så sa legen at neste skritt var å søke på AAP, noe Nav veileder og arbeidsgiver var enige i. Nav veileder forklarte hvordan jeg skulle gjøre det, samt regnet ut når jeg skulle søke sånn at jeg fikk AAP fra dag 1 etter sykemeldingsperioden var ferdig. Veileder sa også at jeg måtte søke pensjon fra KLP. Du får bare hive deg rundt og søke, men det kan fort ta 8 uker til du får svar på søknaden, og det er ikke sikkert du får noe for de dagene du har glemt. Anonymkode: fafe8...f14 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #8 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men ja, har hatt dialog med arbeidsgiver, de vet at jeg fortsatt er syk. Anonymkode: 184e1...609 Det er du som er ansvarlig for å holde deg oppdatert på saken din, og ikke arbeidsgiver. Mener du at arbeidsgiver skulle gitt deg beskjed om det og bedt deg søke på AAP? Jeg fikk en dato fra min veileder da jeg skulle søke. Både for ikke å søke en eneste dag for tidlig for da ville jeg få avslag, og for ikke å søke for sent, for da ville jeg gå glipp av penger. Anonymkode: fafe8...f14 3
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #9 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er du som er ansvarlig for å holde deg oppdatert på saken din, og ikke arbeidsgiver. Mener du at arbeidsgiver skulle gitt deg beskjed om det og bedt deg søke på AAP? Jeg fikk en dato fra min veileder da jeg skulle søke. Både for ikke å søke en eneste dag for tidlig for da ville jeg få avslag, og for ikke å søke for sent, for da ville jeg gå glipp av penger. Anonymkode: fafe8...f14 Hæ, nei jeg har vel ikke skrevet at jeg forventer det? Jeg bare svarte på spørsmålet om jeg hadde dialog med arbeidsgiver. Anonymkode: 184e1...609 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #10 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Har det ikke vært dialogmøter? På siste dialogmøte før sykepengeperioden gikk ut, så sa legen at neste skritt var å søke på AAP, noe Nav veileder og arbeidsgiver var enige i. Nav veileder forklarte hvordan jeg skulle gjøre det, samt regnet ut når jeg skulle søke sånn at jeg fikk AAP fra dag 1 etter sykemeldingsperioden var ferdig. Veileder sa også at jeg måtte søke pensjon fra KLP. Du får bare hive deg rundt og søke, men det kan fort ta 8 uker til du får svar på søknaden, og det er ikke sikkert du får noe for de dagene du har glemt. Anonymkode: fafe8...f14 Takk for svar. Ja, hadde et dialogmøte men det begynner å bli mange måneder siden, det var digitalt i korona tid. Hvorfor skulle du søke KLP? Anonymkode: 184e1...609
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #11 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar. Ja, hadde et dialogmøte men det begynner å bli mange måneder siden, det var digitalt i korona tid. Hvorfor skulle du søke KLP? Anonymkode: 184e1...609 Fordi at jeg jobbet i kommunen, og vi får en liten pensjon derfra i tillegg til AAP. Et lite tips for at du skal slippe sånne overraskelser er å "eie" saken din. Hvis du ikke hører noe fra veileder på en stund, så sender du hen en mld. Logg deg inn på Mitt Nav regelmessig og følg med på dialoger og aktivitetsplan. For å få AAP må du også ha en aktivitetsplan, som eks kan være behandling eller annen aktivitet. Det må også klareres med Nav, og jeg håper det ble avtalt på siste møte men Nav. Anonymkode: fafe8...f14 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #12 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi at jeg jobbet i kommunen, og vi får en liten pensjon derfra i tillegg til AAP. Et lite tips for at du skal slippe sånne overraskelser er å "eie" saken din. Hvis du ikke hører noe fra veileder på en stund, så sender du hen en mld. Logg deg inn på Mitt Nav regelmessig og følg med på dialoger og aktivitetsplan. For å få AAP må du også ha en aktivitetsplan, som eks kan være behandling eller annen aktivitet. Det må også klareres med Nav, og jeg håper det ble avtalt på siste møte men Nav. Anonymkode: fafe8...f14 Takk Anonymkode: 184e1...609
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #13 Skrevet 1. juni 2022 Der er lang saksbehandling på AAP, så når du når maxdato er du uten inntekt frem til du får innvilget søknaden. Greit å ha i bakhodet hvis man ikke har oppsparte midler. Anonymkode: 904e9...ec9
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #14 Skrevet 2. juni 2022 Jeg fikk beskjed om å søke AAP fra legen, og fikk infoskriv både i post og digitalt fra nav... Men nei, du får ikke sparken, du er fortsatt syk. Arbeidsgiver har større muligheter til å si deg opp når det har gått ett år, men om du har AAP eller ikke har ingenting med saken å gjøre. Problemet med å søke AAP for sent er at du risikerer stå uten inntekt fram til søknaden blir godkjent. Anonymkode: e3575...6e6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #15 Skrevet 2. juni 2022 Hvor mange uker nøyaktig har du vært sykemeldt? Når du har vært sykemeldt i 39 uker skal du få melding fra nav. Anonymkode: 07234...196
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #16 Skrevet 2. juni 2022 Jeg fikk brev fra arbeidsgiver (kommune) om at jeg måtte søke permisjon i god tid før sykepengene går ut. Fravær utenom godkjent permisjon regnes som umeldt fravær fra jobb, og blir behandlet som personalsak. Arbeidsgiver vet ikke om du har søkt AAP eller ei dersom du heller ikke har søkt noe annet via jobb, f.eks. hos KLP, som de ba meg om å gjøre. Anonymkode: 3cb3f...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #17 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 2.6.2022 den 20.35): Jeg fikk brev fra arbeidsgiver (kommune) om at jeg måtte søke permisjon i god tid før sykepengene går ut. Fravær utenom godkjent permisjon regnes som umeldt fravær fra jobb, og blir behandlet som personalsak. Arbeidsgiver vet ikke om du har søkt AAP eller ei dersom du heller ikke har søkt noe annet via jobb, f.eks. hos KLP, som de ba meg om å gjøre. Anonymkode: 3cb3f...ee4 Takk. Ja, det var det jeg tenkte på. Men hvis ikke arbeidsgiver får noe beskjed om når AAP er søkt så kan de vel vanskelig å kjøre sak? Uansett.. arbeidsgiver er forståelsesfull, det er kanskje jeg som krisemaksimerer. Men det er greit å vite. Anonymkode: 184e1...609
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #18 Skrevet 4. juni 2022 6 minutter siden, AnonymBruker said: Takk. Ja, det var det jeg tenkte på. Men hvis ikke arbeidsgiver får noe beskjed om når AAP er søkt så kan de vel vanskelig å kjøre sak? Uansett.. arbeidsgiver er forståelsesfull, det er kanskje jeg som krisemaksimerer. Men det er greit å vite. Anonymkode: 184e1...609 Arbeidsgiver bryr seg ikke om du går på AAP eller får pengene dine fra et annet sted, men du kan bli sagt opp på vanlig måte når du har vært syk i et år (vernet om å bli oppsagt som sykemeldt forsvinner). I spesielle tilfeller kan du bli sagt opp grunnet sykdom, etter det første året. Tenker så lenge du har god dialog med arbeidsgiver så er det ikke stort mer du kan gjøre, men jeg ville vært litt mer obs. på dine rettigheter og ikke minst plikter ovenfor NAV. Du må ta litt styring selv, så du har så gode forutsetninger som mulig for å bli frisk. Anonymkode: 941f1...e0d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå