Loppefrø Skrevet 10. november 2005 #1 Skrevet 10. november 2005 Lillepus har fått noe gørr på øynene, hvis ikke det gir seg til over helgen så får jeg ta turen til dyrlegen. Satser på å få vaksinert dem samtidig. Har dere vaksinert kattene deres? Ingen av nabopusene som jeg kjenner er vaksinerte, så jeg lurer på hvor vanlig det er å gjøre det/la vær.
sixx Skrevet 10. november 2005 #2 Skrevet 10. november 2005 (endret) Ja, vi vaksinerer...jeg har ingen sans for de som bidrar til å spre sykdommer fordi de ikke vaskinerer. Endret 10. november 2005 av sixx
Gjest Varg-Menja Skrevet 10. november 2005 #4 Skrevet 10. november 2005 Her vaksinerer vi alle sammen, når de er utekatter.
Lilith Skrevet 10. november 2005 #5 Skrevet 10. november 2005 Her vaksineres det en gang i året, og hun er innekatt
Gjest Gjest Skrevet 10. november 2005 #6 Skrevet 10. november 2005 Vi vaksinerer. Er sjelden andre katter i området, men har inntrykk av at i vårt strøk (bygd i Trøndelag) er det mange som verken kastrerer eller vaksinerer kattene sine. Dessuten er det mange eierløse katter, så man løper en viss risiko ved å la være å vaksinere. Tror forøvrig vaksinerte katter kan BÆRE smitte av visse sykdommer, men de blir i hvert fall ikke/mindre syke:-) Ei venninne som er dyrlege mener forøvrig at en av vaksinene, mot katteinfluensa, tror jeg, muligens er uten effekt. Men dette kan man diskuterere på klinikken...
Gjest feliscatus Skrevet 10. november 2005 #7 Skrevet 10. november 2005 Ei venninne som er dyrlege mener forøvrig at en av vaksinene, mot katteinfluensa, tror jeg, muligens er uten effekt. Men dette kan man diskuterere på klinikken... ← Tror du tenker på kattechlamydia. det har vært litt varierende kvalitet på den vaksinen, og enkelte katter reagerer ganske kraftig på vaksinen med slapphet, feber osv dagen etter. Clamydia er dessuten ikke like smittsom som de andre vaksinene man vaksinerer mot og er lettere å helbrede i ettertid. Jeg vaksinerer innekattene mine. Sist valgte jeg å gi dem vaksinen ute clamydia, siden denne sykdommen kun smitter i kontakt mellom katter. De to andre sykdommene derimot er virus, og det kan man faktisk dra med seg inn med skoene. Uansett får man en generell helsesjekk ved å vaksinere årlig, noe som er greit å ta for å sjekke at alt er som det skal være Jeg synes alle katteeiere har et ansvar for å vaksinere kattene sine. En ting er selvsagt at man risikerer at katten stryker med, noe anent er at man bidrar til å at en potensiell smittekilde løper rundt i strøket og smitter andres katter. Ingen vaksiner er jo 100% sikre, så det er ikke fullgod beskyttelse å vaksinere hvis alle nabokattene løper rundt uvaksinerte. Målet på sikt er jo å utrydde disse sykdommende, slik vi (nesten) ble kvitt turberkolosen her i landet. Selvsagt er det drømmetenkning at alle skal ha et ansvarlig kattehold ved å vaksienere+kastrere, men det hadde vært med å hevet kattens status
Gjest Gjest Skrevet 11. november 2005 #9 Skrevet 11. november 2005 pusen min er ikke vaksinert, men det er fordi han er innepus og ikkegamle karen. (han er snart 3 mnd, så da er detkanskje på tide, skal diskutere litt om det er noe poeng så lenge han er inne) Men han skal kastereres siden det er nok kattunger i verden.. men det er ikek før om 7mnd da..
MiNNieMooSe Skrevet 13. november 2005 #11 Skrevet 13. november 2005 Tenker på det samme her i tillegg til kastrering av jentepusene mine....Trenger ikke flere puser nå lissom..Men, hvor gamle må de være når det gjøres, og hva koster sånt?Vaksine og kastrering altså?
Gjest Varg-Menja Skrevet 13. november 2005 #13 Skrevet 13. november 2005 Tenker på det samme her i tillegg til kastrering av jentepusene mine....Trenger ikke flere puser nå lissom..Men, hvor gamle må de være når det gjøres, og hva koster sånt?Vaksine og kastrering altså? ← Vaksiner må de få senest når de begynner å være ute, fra 6-8 måneders alder, men helst fra de tas fra moren. Det pleier å koste rundt 250 kroner. Sterilisering av hunnkatt gjøres vanligvis mellom 6 og 12 måneders alder, og koster fra tusen kroner og oppover. Tar du to eller flere samtidig får du som regel rabatt, både på vaksinering og sterilisering. Hannkatter kan kastreres i samme alder, men det koster ca det halve. Anbefaler at du ID-merker dem samtidig, det koster fra 250 kroner for en øretatovering, og er en liten sikkerhet i forhold til om katten forsvinner.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå