Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i snart 8 uker pga fare for prematur fødsel, og blir trolig fortsatt sykemeldt. Leser på nav sin side at etter 8 uker så er det krav til aktivitet. Min tilstand forhindrer jo at jeg er i aktivitet og jeg blir trolig 100% sykemeldt ut svangerskapet. 

Må legen fylle ut noe ekstra for at jeg skal få fritak for aktivitetskravet? 
Arbeidsgiveren min nekter å fylle ut oppfølgingsplan og ønsker ingen dialogmøte så de kommer ikke til å sende inn noe. Holder det med uttalelse fra lege om at jeg ikke skal være i aktivitet? 
noen som har vært borti dette?

Anonymkode: 21336...99c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dårlig gjort av arbeidsgiver å ikke sende inn. Det gjorde min selv om vi bare snakket på tlf om hvordan det gikk. Så fikk jeg brev fra NAV om innkalling til dialogmøte hvor jeg kunne svare dersom jeg mente det ikke var behov for dette. Jeg skrev da at grunnen for sykemelding var svangerskap, eneste som fikk meg av sykemelding var å føde, og det skjer i August. To dager etterpå fikk jeg brev om fritak fra dialogmøte 😂

Er du usikker så ring nav og spør, evt spør dem på chat. 🤞🏼

• Liker 2
Skrevet

Det går fint om arbeidsgiver ikke melder inn behov for dialogmøte. Aktivitetskrav er bare der for å se om noe kan gjøres, om det ikke er noe som kan tilrettelegges for, så trenger man ikke å gjøre så mye med det. Aldri opplevd at NAV krever at jeg skal gjøre mer enn det. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det som kakaoen sa ☝🏻 Har vært sykemeldt nesten hele sv.skapet. Min erfaring er at nav ikke krever så mye når det gjelder svangerskap. De skjønner at det er en midlertidig situasjon. Ble også fritatt fra dialogmøte pga ikke behov.

Anonymkode: 652ca...2d5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan arbeidsgiver egentlig nekte å sende inn oppfølgingsplan? Har de sagt noe om hvorfor? I mitt tilfelle måtte jordmor ringe arbeidsgiver og forklare situasjonen, for arbeidsgiver ga meg helt feil informasjon om hva jeg hadde krav på. 

Min arbeidsgiver skrev oppfølgingsplan nærmest fra dag 1 i sykefraværet, og jeg samtykket til at den ble delt med fastlege og NAV, så jeg fikk fritak fra dialogmøte og aktivitetskrav allerede fra svangerskapsuke 20.

Anonymkode: 8fac7...40e

AnonymBruker
Skrevet

Aktivitetskravet er jo bare for å dokumentere formelt at en er i gang med ting som utredning, behandling, trening der det er aktuelt.

For deg kan det være ‘ligge stille og ruge’ :) 

Anonymkode: 41324...209

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt langt over 8 uker. Så det sto på nav sin side at det var tid fir dialog, har derimot ikke hørt noe fra hverken nav, lege eller arbeidsgiver om dette. Regner med lege/arbeidsgiver har sendt inn et eller annet? 🤷🏻‍♀️

Jeg har forsåvidt også fått beskjed om å holde meg mest mulig i ro i svangerskapet, så har ingen planer om å bedrive noe aktivitet.

Anonymkode: 2b128...024

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...