Lonehill Skrevet 31. mai 2022 #1 Skrevet 31. mai 2022 Britiske forskere har gått gjennom 10 vitenskapelig studier med 7.663 kvinner og tema vitamin D og risiko for spontanabort, skriver at: Sitat Gjennomgangen fant at kvinner med lave vitamin D-nivåer har betydelig økt risiko for spontanabort. Studien ble publisert i fagtidsskriftet "Fertility and sterility" 28. mai i år. Hovedforfatter for studien, Dr Jennifer Tamblyn som er basert ved Tommy's National Center for Miscarriage Research i Birmingham, sier (googleoversatt): Sitat Vi vet at vitamin D er avgjørende for beinutvikling hos den utviklende babyen. Morkaken produserer også store mengder av den aktive formen av vitamin D. Det er forskning som viser en viktig rolle for vitamin D tidlig i svangerskapet, inkludert regulering av mors/fosterets immunrespons og utvikling av blodkar, som er viktige for et sunt svangerskap. D-vitamin er trygt og billig, så fra en folkehelsetilnærming er kosttilskudd en god anbefaling. Dessverre vet vi at i Storbritannia er andelen kvinner og gravide som tar prenatale vitamintilskudd fortsatt lavt på rundt 20 %. D-vitamin har egentlig bare vært kjent for sin rolle i sene graviditetskomplikasjoner, men vår studie støtter en annen viktig rolle for det også, som kan bidra til å oppmuntre kvinner om fordelene ved å ta kosttilskudd tidlig. Forskerne fant også ut at det nesten ingen har undersøkt om D-vitamintilskudd kan bidra til å redusere risikoen for spontanabort. De få studiene som er gjennomført er små og bruker så forskjellige doser at de er umulig å sammenligne for å finne en samlet konklusjon. Forskerne slår altså fast at kvinner med lav D-vitaminstatus har betydelig økt risiko for spontanabort. De kan likevel ikke gjøre mer enn å "oppmuntre" kvinner til å øke D-vitaminstatusen sin for å senke risikoen for spontanabort. Dere er i det minste oppmuntret, damer! Det norske Havforskningsinstituttet fant nylig i en vitenskapelig studie at 60% av både nybakte mødre og babyene deres hadde D-vitaminmangel, så det kan være behov for oppmuntring også her i Norge. Er dette ny informasjon, eller visste alle det fra før? 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #2 Skrevet 31. mai 2022 Nytt for meg. Kanskje det er derfor jeg hadde en spontanabort i desember når d vitaminlagrene er på bunn Anonymkode: 305cc...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #3 Skrevet 31. mai 2022 Nyttig informasjon, men for høye nivåer av D-vitamin kan være veldig farlig, så jeg håper ikke folk begynner å ta D-vitamin i uforsvarlige mengder "for å være på den sikre siden". Det er noe helt annet enn å ta litt for mye folat. Anonymkode: dee7f...d9a 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #4 Skrevet 31. mai 2022 Viktig studie. Det er nok ikke alle som vet hvor viktig D-vitamin er for kroppen. Det forebygger også autoimmune sykdommer og styrker immunforsvaret. Jeg har tatt tilskudd hele livet. Denne vanen har jeg ført videre til barna mine også Anonymkode: 710aa...5f9 1
Lonehill Skrevet 31. mai 2022 Forfatter #5 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nyttig informasjon, men for høye nivåer av D-vitamin kan være veldig farlig, så jeg håper ikke folk begynner å ta D-vitamin i uforsvarlige mengder "for å være på den sikre siden". Det er noe helt annet enn å ta litt for mye folat. Anonymkode: dee7f...d9a Da bør vi se på hva som er definert som for høye nivåer av D-vitamin. Det er nøyaktig definert av norske helsemyndigheter. Her i Norge har Helsedirektoratet definert D-vitaminnivå over 375 nmol/L som grensa for at det kan oppstå forgiftning. Her er definisjonen av D-vitaminstatus, slik de beskriver den i Helse Møre og Romsdal: Her i Norge har Helsedirektoratet satt grensen for trygg øvre dose for daglige D-vitamintilskudd til 4.000 IE (100 mikrogram). Det er derfor du får kjøpt D-vitamintilskudd på 80 mikrogram både på apoteket og i helsekostforretninger. Det er ikke lov å selge kosttilskudd som er skadelige i Norge. Du kan spise 80 mikrogram vitamin D (høyeste dose i salg i Norge), ta to skjeer tran etterpå og likevel være innenfor anbefalt trygg øvre dose for D-vitamintilskudd fra Helsedirektoratet. Helsedirektoratet sier i denne rapporten også at det aldri er observert negative helseeffekter av daglige tilskudd på 10.000 IE (250 mikrogram) vitamin D. Dette blir bekreftet av det europeiske matsikkerhetsorganet EFSA. Ekspertene advarer friskt mot å ta for mye D-vitamin. Derfor kan det være greit å vite hva myndighetene sier er trygt: D-vitamin-nivå under 375 nmol/L er trygt. D-vitamintilskudd inntil 4.000 IE (100 mikrogram) er anbefalt som trygt. Og det er aldri observert negative helseeffekter av tilskudd inntil 10.000 IE (250 mikrogram) vitamin D. 1 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #6 Skrevet 31. mai 2022 Interessant. Jeg jobbet nattevakter da jeg ble gravid første gang. Spontanaborterte vinter. Aldri sjekket vitaminer hos lege. Men sikkert ikke dumt å få en sjekk før man setter i gang. Skader jo ikke å se om det er noen mangler. Ble gravid igjen når jeg hadde ny jobb som innebar jobb på dagtid. Anonymkode: 74662...fa0
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #7 Skrevet 1. juni 2022 Spennende! Vi vet at kvinner med PCOS har økt risiko for spontanabort og vi vet også at de ofte har D-vitmangel, mulig det er en sammenheng? Anonymkode: a66e4...092 1
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #8 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 8.47): Spennende! Vi vet at kvinner med PCOS har økt risiko for spontanabort og vi vet også at de ofte har D-vitmangel, mulig det er en sammenheng? Anonymkode: a66e4...092 Jeg spurte om sjansen for spontanabort ved klinikken da jeg har pcos, det var en liten sjanse pga hormoner i ubalanse men var ikke noe fare for jeg ble regulert med hormoner der Anonymkode: 24114...720
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #9 Skrevet 4. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 23.27): Interessant. Jeg jobbet nattevakter da jeg ble gravid første gang. Spontanaborterte vinter. Aldri sjekket vitaminer hos lege. Men sikkert ikke dumt å få en sjekk før man setter i gang. Skader jo ikke å se om det er noen mangler. Ble gravid igjen når jeg hadde ny jobb som innebar jobb på dagtid. Anonymkode: 74662...fa0 Legene hos oss jobber 18 timersvakter fram til 6 uker før fødsel. Ingen av de 12-14 som har vært gravide de årene jeg har jobbet der har abortert. Og vi vet at de er gravide veldig tidlig pga at de da trekker seg ut av noen Opr stuer. En aborterte da hun mistet moren sin, så det kan være en sammenheng. Gynekologene jobber også vakter fram til 6 uker før. Og selv om nattarbeid kan være forbundet med økt risiko, så er det mye annet som spiller inn. Som regel helsen til fosteret. Noen bør rett og slett ikke bli født. Og å sjekke vitaminstatus og mineralstatus til alle som har tenkt å bli gravide, blir en kjempekostnad der nyttet antageligvis ikke trumfer kostnaden. Anonymkode: 7ec23...848
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #10 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Legene hos oss jobber 18 timersvakter fram til 6 uker før fødsel. Ingen av de 12-14 som har vært gravide de årene jeg har jobbet der har abortert. Og vi vet at de er gravide veldig tidlig pga at de da trekker seg ut av noen Opr stuer. En aborterte da hun mistet moren sin, så det kan være en sammenheng. Gynekologene jobber også vakter fram til 6 uker før. Og selv om nattarbeid kan være forbundet med økt risiko, så er det mye annet som spiller inn. Som regel helsen til fosteret. Noen bør rett og slett ikke bli født. Og å sjekke vitaminstatus og mineralstatus til alle som har tenkt å bli gravide, blir en kjempekostnad der nyttet antageligvis ikke trumfer kostnaden. Anonymkode: 7ec23...848 Nytten ikke trumfer kostnaden??? Kostnaden vil være under 50 millioner kroner. Det er mindre enn det koster å bygge et veikryss. Er ikke helsa og intelligensen til ungene våre verdt såpass? Anonymkode: 8b251...a24 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #11 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Legene hos oss jobber 18 timersvakter fram til 6 uker før fødsel. Ingen av de 12-14 som har vært gravide de årene jeg har jobbet der har abortert. Og vi vet at de er gravide veldig tidlig pga at de da trekker seg ut av noen Opr stuer. En aborterte da hun mistet moren sin, så det kan være en sammenheng. Gynekologene jobber også vakter fram til 6 uker før. Og selv om nattarbeid kan være forbundet med økt risiko, så er det mye annet som spiller inn. Som regel helsen til fosteret. Noen bør rett og slett ikke bli født. Og å sjekke vitaminstatus og mineralstatus til alle som har tenkt å bli gravide, blir en kjempekostnad der nyttet antageligvis ikke trumfer kostnaden. Anonymkode: 7ec23...848 Jeg ville ikke vært så sikker på at ingen har abortert med mindre du er god venn med alle sammen og har spurt dem. Jeg er sykepleier som jobbet nattevakter, men pga en tidligere abort i uke 8 må jeg nå jobbe dag/kveld som gravid. Absolutt ingen andre enn sjefen min vet at det skyldes abort, og jeg har svart nei ved spørsmål om det gjelder svangerskap. Bedriftshelsetjenesten i min kommune er veldig strenge på at hvis man har jobbet natt og spontanabortert en gang så skal man aldri mer jobbe natt som gravid. Nettopp på grunn av den veldig økte abortrisikoen som man ikke finner tydelige grunner til hvorfor går galt. Forskning viser jo at abortstatistikken er veldig forhøyet blant nattarbeidere, så å si at det er helsen til fosteret som er skyld stemmer ikke, da skulle statistikken vært lik blant dag og nattarbeidere. Forøvrig er jeg ganske sikker på at oppfølgingen ved spontanaborten var en god del dyrere enn å ta en blodprøve årlig de årene jeg planlegger å bli gravid for å sjekke vitaminer og mineraler. Anonymkode: f87f6...d04 3 3
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #12 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville ikke vært så sikker på at ingen har abortert med mindre du er god venn med alle sammen og har spurt dem. Jeg er sykepleier som jobbet nattevakter, men pga en tidligere abort i uke 8 må jeg nå jobbe dag/kveld som gravid. Absolutt ingen andre enn sjefen min vet at det skyldes abort, og jeg har svart nei ved spørsmål om det gjelder svangerskap. Bedriftshelsetjenesten i min kommune er veldig strenge på at hvis man har jobbet natt og spontanabortert en gang så skal man aldri mer jobbe natt som gravid. Nettopp på grunn av den veldig økte abortrisikoen som man ikke finner tydelige grunner til hvorfor går galt. Forskning viser jo at abortstatistikken er veldig forhøyet blant nattarbeidere, så å si at det er helsen til fosteret som er skyld stemmer ikke, da skulle statistikken vært lik blant dag og nattarbeidere. Forøvrig er jeg ganske sikker på at oppfølgingen ved spontanaborten var en god del dyrere enn å ta en blodprøve årlig de årene jeg planlegger å bli gravid for å sjekke vitaminer og mineraler. Anonymkode: f87f6...d04 Jeg hadde selv en SA i uke 4,fikk beskjed om at det skyldtes feil på embryoet Anonymkode: 24114...720
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #13 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg ville ikke vært så sikker på at ingen har abortert med mindre du er god venn med alle sammen og har spurt dem. Jeg er sykepleier som jobbet nattevakter, men pga en tidligere abort i uke 8 må jeg nå jobbe dag/kveld som gravid. Absolutt ingen andre enn sjefen min vet at det skyldes abort, og jeg har svart nei ved spørsmål om det gjelder svangerskap. Bedriftshelsetjenesten i min kommune er veldig strenge på at hvis man har jobbet natt og spontanabortert en gang så skal man aldri mer jobbe natt som gravid. Nettopp på grunn av den veldig økte abortrisikoen som man ikke finner tydelige grunner til hvorfor går galt. Forskning viser jo at abortstatistikken er veldig forhøyet blant nattarbeidere, så å si at det er helsen til fosteret som er skyld stemmer ikke, da skulle statistikken vært lik blant dag og nattarbeidere. Forøvrig er jeg ganske sikker på at oppfølgingen ved spontanaborten var en god del dyrere enn å ta en blodprøve årlig de årene jeg planlegger å bli gravid for å sjekke vitaminer og mineraler. Anonymkode: f87f6...d04 Jo vi vet det. For med en gang de blir gravide holder de seg unna visse operasjonsstuer. Og det er veldig lett å gjennomskue. De fleste kvinner trenger da vel ikke dyr oppfølging etter en spontanabort. Det er noe veldig mange opplever og det er helt vanlig. Stort sett kroppens måte å ordne opp i ikke levedyktige fostre på. Blir selvsagt noe helt annet hvis man opplever det mange ganger og ikke greier å bære fram et barn. Anonymkode: 7ec23...848
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #14 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jo vi vet det. For med en gang de blir gravide holder de seg unna visse operasjonsstuer. Og det er veldig lett å gjennomskue. De fleste kvinner trenger da vel ikke dyr oppfølging etter en spontanabort. Det er noe veldig mange opplever og det er helt vanlig. Stort sett kroppens måte å ordne opp i ikke levedyktige fostre på. Blir selvsagt noe helt annet hvis man opplever det mange ganger og ikke greier å bære fram et barn. Anonymkode: 7ec23...848 Dette er helt utdatert og veldig kvinnefiendtlig. Selvsagt er det verdt å finne ut av både hvorfor så mange spontanaborter skjer og hva som kan være med på å løse det, når barnløshet er blitt en epidemi. Å bare legge ned laurbærne og si "shit happens" er for dumt, dette koster familier masse penger, emosjonell skade og til tider også fysisk. Det viser seg jo bl.a at moderne dietter, vitaminmangler og levekår gir oss ekstreme hormonelle problemer som slår ut i spontanaborter og PCOS en masse hos unge kvinner som bør være friske. Det finnes massevis av potensielle løsninger, det koster enormt med innsats, penger og oppfølging om alle må gå på IVF om 50+ år fordi holdningen din er rådende. Her bør det forskes og finnes ut av hvordan man kan unngå at så mange mister (FLERE) barn/fostre. Sykt at man ikke får f.eks bioidentisk progesteron før man har mistet TRE fostre, på tross av at dette er helt harmløst og kan gis før man i det hele tatt blir gravid, og vil øke sjansene enormt for å unngå SA. Samme gjelder behandling av PCOS, stoffskifteproblematikk og andre kvinnelige hormonelle problemer som gjør fertilitet vanskelig. Fingeren i jorda, at noe "er helt naturlig" betyr ikke at vi skal la det bare skalte og valte. Noen graviditeter er ikke viable, det vil gynekolog kunne plukke opp på kontroll; vi trenger ikke dermed la masse friske fostre dø når de er ønsket og elsket av prøvende foreldre. Anonymkode: 11879...087 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #15 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Dette er helt utdatert og veldig kvinnefiendtlig. Selvsagt er det verdt å finne ut av både hvorfor så mange spontanaborter skjer og hva som kan være med på å løse det, når barnløshet er blitt en epidemi. Å bare legge ned laurbærne og si "shit happens" er for dumt, dette koster familier masse penger, emosjonell skade og til tider også fysisk. Det viser seg jo bl.a at moderne dietter, vitaminmangler og levekår gir oss ekstreme hormonelle problemer som slår ut i spontanaborter og PCOS en masse hos unge kvinner som bør være friske. Det finnes massevis av potensielle løsninger, det koster enormt med innsats, penger og oppfølging om alle må gå på IVF om 50+ år fordi holdningen din er rådende. Her bør det forskes og finnes ut av hvordan man kan unngå at så mange mister (FLERE) barn/fostre. Sykt at man ikke får f.eks bioidentisk progesteron før man har mistet TRE fostre, på tross av at dette er helt harmløst og kan gis før man i det hele tatt blir gravid, og vil øke sjansene enormt for å unngå SA. Samme gjelder behandling av PCOS, stoffskifteproblematikk og andre kvinnelige hormonelle problemer som gjør fertilitet vanskelig. Fingeren i jorda, at noe "er helt naturlig" betyr ikke at vi skal la det bare skalte og valte. Noen graviditeter er ikke viable, det vil gynekolog kunne plukke opp på kontroll; vi trenger ikke dermed la masse friske fostre dø når de er ønsket og elsket av prøvende foreldre. Anonymkode: 11879...087 Tror du at alt sees på ultralyd du da? De aller fleste fostre aborteres fordi det ikke er liv laga og så har man noen unntak. Fedmeepidemien og ræva kosthold, lite mosjon osv kan nok forklare mange av de også. Man kan fint få i seg nok jod gjennom maten hvis man spiser riktig. Nå er det nå sånn at det alltid er noen som ikke kan få barn. Uansett hvor mye hjelp de får. Anonymkode: 7ec23...848
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #16 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror du at alt sees på ultralyd du da? De aller fleste fostre aborteres fordi det ikke er liv laga og så har man noen unntak. Fedmeepidemien og ræva kosthold, lite mosjon osv kan nok forklare mange av de også. Man kan fint få i seg nok jod gjennom maten hvis man spiser riktig. Nå er det nå sånn at det alltid er noen som ikke kan få barn. Uansett hvor mye hjelp de får. Anonymkode: 7ec23...848 Vi har faktisk både NIPT og andre målemetoder for å se slike ting. Dårlig argument:) Det er i samme bransje (medisin/helse) det ligger et stort ansvar for "ræva kosthold"; der er det dårlig stelt. Helt enig i at det trengs mye bedre kostholdsråd og hjelp til ernæring, men der er det jo staten og deres monopol via matindustrien som nok en gang feiler, den uka med ernæring på medisinstudiet, sponset av matindustrien AS, holder rett og slett ikke. På akkurat samme måte som det ikke holder å fortelle folk som sliter med fertilitet, at de bare må gjennom x antall SA før de får noe som helst hjelp. Det er en epidemi som begynner å nærme seg hjerte-karsykdommer og kreft i omfang. Det er et mye større problem enn det trivielle svaret at noen bare ikke kan få barn. Det må tas tak i, hvis vi skal ha friske barn i fremtiden. Utrolig tamt å bare slippe det og si at folk får skylde seg sjøl. Skal vi la folk ordne opp i kreft selv og si at det var deres egen feil for å spise Gilde-pølser? Det blir for dumt. Dette er et samfunnsproblem, anbefaler å se gjennom "Når storken flyr forbi" for mer tall og fakta fra f.eks Danmark der barnløshet er et av de aller vanligste, største problemene hos unge og friske mennesker. Norge er fullt sammenlignbart. Anonymkode: 11879...087 2 2
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #17 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er helt utdatert og veldig kvinnefiendtlig. Selvsagt er det verdt å finne ut av både hvorfor så mange spontanaborter skjer og hva som kan være med på å løse det, når barnløshet er blitt en epidemi. Å bare legge ned laurbærne og si "shit happens" er for dumt, dette koster familier masse penger, emosjonell skade og til tider også fysisk. Det viser seg jo bl.a at moderne dietter, vitaminmangler og levekår gir oss ekstreme hormonelle problemer som slår ut i spontanaborter og PCOS en masse hos unge kvinner som bør være friske. Det finnes massevis av potensielle løsninger, det koster enormt med innsats, penger og oppfølging om alle må gå på IVF om 50+ år fordi holdningen din er rådende. Her bør det forskes og finnes ut av hvordan man kan unngå at så mange mister (FLERE) barn/fostre. Sykt at man ikke får f.eks bioidentisk progesteron før man har mistet TRE fostre, på tross av at dette er helt harmløst og kan gis før man i det hele tatt blir gravid, og vil øke sjansene enormt for å unngå SA. Samme gjelder behandling av PCOS, stoffskifteproblematikk og andre kvinnelige hormonelle problemer som gjør fertilitet vanskelig. Fingeren i jorda, at noe "er helt naturlig" betyr ikke at vi skal la det bare skalte og valte. Noen graviditeter er ikke viable, det vil gynekolog kunne plukke opp på kontroll; vi trenger ikke dermed la masse friske fostre dø når de er ønsket og elsket av prøvende foreldre. Anonymkode: 11879...087 Godt innlegg, men du kaster perler for svin. Anonymkode: a66e4...092
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #18 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror du at alt sees på ultralyd du da? De aller fleste fostre aborteres fordi det ikke er liv laga og så har man noen unntak. Fedmeepidemien og ræva kosthold, lite mosjon osv kan nok forklare mange av de også. Man kan fint få i seg nok jod gjennom maten hvis man spiser riktig. Nå er det nå sånn at det alltid er noen som ikke kan få barn. Uansett hvor mye hjelp de får. Anonymkode: 7ec23...848 WHO anbefaler gravide et dagsinntak på 250 mikrogram jod pr. dag. Kan du beskrive dietten som dekker dette inntaket? Anonymkode: 8b251...a24
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #19 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Tror du at alt sees på ultralyd du da? De aller fleste fostre aborteres fordi det ikke er liv laga og så har man noen unntak. Fedmeepidemien og ræva kosthold, lite mosjon osv kan nok forklare mange av de også. Man kan fint få i seg nok jod gjennom maten hvis man spiser riktig. Nå er det nå sånn at det alltid er noen som ikke kan få barn. Uansett hvor mye hjelp de får. Anonymkode: 7ec23...848 Faktisk mange med høy vekt som blir gravid både naturlig og ved ivf, dem anbefaler litt høyere vekt enn for lav Anonymkode: 24114...720
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #20 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Legene hos oss jobber 18 timersvakter fram til 6 uker før fødsel. Ingen av de 12-14 som har vært gravide de årene jeg har jobbet der har abortert. Og vi vet at de er gravide veldig tidlig pga at de da trekker seg ut av noen Opr stuer. En aborterte da hun mistet moren sin, så det kan være en sammenheng. Gynekologene jobber også vakter fram til 6 uker før. Og selv om nattarbeid kan være forbundet med økt risiko, så er det mye annet som spiller inn. Som regel helsen til fosteret. Noen bør rett og slett ikke bli født. Og å sjekke vitaminstatus og mineralstatus til alle som har tenkt å bli gravide, blir en kjempekostnad der nyttet antageligvis ikke trumfer kostnaden. Anonymkode: 7ec23...848 Hvor lenge siden er dette? Leger har vaktfritak i siste trimester, og makstid pr arbeidsdag på 9 timer. Såklart kan man velge å takke nei til dette, men tviler på at alle legene hos deg har gjort det. Og gravide kan være på operasjonsstua, med noen få forbehold. Anonymkode: ef302...ebb 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå