Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å bytte jobb. Vil fortsatt ha samme type stilling som jeg hadde fra før av, men jobbe nærmere der jeg bor. Nå har jeg fått et skriftlig tilbud som tilsvarer en lønnsnedgang på noen tusen i året. Det er minstesatsen for min stilling/tariff/ansiennitet, og jeg synes det er et ganske smplig tilbud å komme med. 

Er det noe vits i å forhandle lønn med kommunen, eller har de ganske stramme tøyler? Tilbudet deres slik det står nå er helt uaktuelt for meg fordi jeg ikke ser nok gevinst i å bytte arbeidssted kun for 15 minutter kortere vei til jobb. Bare takke nei eller gi tilbakemelding om mitt forslag til lønn? Vil ha 10 til 15 000 mer i året enn det de foreslår. 

De trenger min kompetanse, mens jeg egentlig ikke trenger å bytte jobb. Dette var en skuffelse. 

Anonymkode: ccc48...e81

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke vil ha jobben med mindre du får høyere lønn har du jo ingenting å tape på å forhandle. Bare si at til den lønnen må du dessverre takke nei til jobben.

Anonymkode: 0c75c...933

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du ikke vil ha jobben med mindre du får høyere lønn har du jo ingenting å tape på å forhandle. Bare si at til den lønnen må du dessverre takke nei til jobben.

Anonymkode: 0c75c...933

Nja. Det er ikke kun høyere lønn jeg ser etter. Det er allerede en fordel, både praktisk og økonomisk, å jobbe nærmere hjemmet. Allikevel synes jeg ikke dette veier opp for lønnsnedgang og tap av en allerede god arbeidsplass med kollegaer jeg setter pris på. 

Det jeg lurer på er hvorvidt det i det hele tatt nytter å forhandle lønn med kommunen.  Kanskje kommunen jeg jobber i nå har bedre råd enn kommunen jeg vurderer bytte til. Har bare tatt det for gitt at jeg beholder samme lønn pga bransjen jeg er ansatt i. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forhandlet lønn da jeg byttet kommune. Jobber som lærer. Så det er bare å be om lønnsforhandlinger, enten får du forhandlet opp lønnen, eller så kan du takke nei til tilbudet. 

Anonymkode: ba501...164

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Vurderer å bytte jobb. Vil fortsatt ha samme type stilling som jeg hadde fra før av, men jobbe nærmere der jeg bor. Nå har jeg fått et skriftlig tilbud som tilsvarer en lønnsnedgang på noen tusen i året. Det er minstesatsen for min stilling/tariff/ansiennitet, og jeg synes det er et ganske smplig tilbud å komme med. 

Er det noe vits i å forhandle lønn med kommunen, eller har de ganske stramme tøyler? Tilbudet deres slik det står nå er helt uaktuelt for meg fordi jeg ikke ser nok gevinst i å bytte arbeidssted kun for 15 minutter kortere vei til jobb. Bare takke nei eller gi tilbakemelding om mitt forslag til lønn? Vil ha 10 til 15 000 mer i året enn det de foreslår. 

De trenger min kompetanse, mens jeg egentlig ikke trenger å bytte jobb. Dette var en skuffelse. 

Hav er kostnaden av å pendle da, ts? Buss/tog/båt/bil har en kostnad. Det samme har tiden du tilbringer med å gjøre det. La oss si du pendlet 1 time før og 15 min nå. Hvor mye kan du gå med før timelønnen av de 45 minuttene per dag er oppspist? Ganske mye, tipper jeg? Hva sparer du i bensin, bompenger eller bussbilletter? Er den innsparingen mindre enn lønnsnedgangen?

Ja, du kan legge frem et regnestykke. Du kan si «jeg tjener x og vil ikke akseptere under den summen». Men de som ansetter folk er ikke idioter - de har regnet ut pendlerkostnaden du sparer. 

Anonymkode: 16561...ad8

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Kommunen betaler ikke for kompetanse. De betaler for å få stillingen fylt. Hva vedkommende utfører i stillingen eller kvaliteten på arbeidet er for kommunen likegyldig. Derfor betaler de så lite som de kan komme unna med.

Anonymkode: ee7ec...293

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er alltid mye lettere å forhandle ved tilsetting. 

Bare si at du nå har høyere lønn og forventet derfor å få tilsvarende/over den du har nå. Det verste som skjer er at du får nei. Men hvis du ønsker å bytte kan du være heldig å få ja :)

Anonymkode: 09b18...3d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du bør forhandle. Jeg vurderer jobbytte selv og har nettopp funnet ut at det er helt vanlig å forhandle i kommunal sektor. 

Anonymkode: 745a2...646

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Si at tilbudet medfører lønnsnedgang og at du så for deg så så mye. Da takker du ikke nei, men åpner for forhandling. 

Anonymkode: 1f2e4...03f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det fungerte. De matchet lønnen, pluss litt til. De spurte, men jeg ville ikke ut med eksakt hva jeg fikk før. Jeg sa hva som hadde vært akseptabelt og fikk det 👍 Forskjellen vil nok ikke merkes så veldig per måned, men det er en liten seier å ha forhandlet lønn i det hele tatt. Sparer også på å jobbe i samme by som jeg bor. Har ikke regnet ut, men økningen pluss innsparing på drivstoff tilsammen vil nok merkes noe :)

Økningen ble rettferdiggjort med noe ansiennitet jeg ikke hadde fått godkjent det andre stedet, så vet ikke hva som gjorde utslaget sånn egentlig.

Takk for innspill. Motiverte å se at andre i samme sektor har klart å forhandle før. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser du har fått økt lønnen. Gratulerer med ny jobb og lønn du er fornøyd med.

Min erfaring er at kommunen har et ganske stort spillerom om man bare tørr. Jeg økte lønnen 90.000 over tilbudet ved tilsettingsforhandling. Dette var en kommunal saksbehandlerstilling hvor de prøvde seg på minstelønn til min ansiennitet. 

Anonymkode: 8bc36...18f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må selvsagt forhandle, og du bør be om mer enn du har i dag. Å forhandle om bare 10-15 000 er altfor lite, arbeidsgiver vil bare synes det er rart. Legg på litt til. Arbeidsgiver har mulighet til å gi mer enn minstelønn. Men hvor mye det er å gå på, vil avhenge av jobben (og arbeidsgiver).

Anonymkode: 03192...5bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...