AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #1 Del Skrevet 31. mai 2022 Jeg kjøpte en liten variegata i går med tre blader. Det ene bladet hadde to brune flekker ved siden av hverandre. Ikke veldig store. Tenkte den hadde blitt litt solbrent, nå altså under ett døgn siden jeg fikk den har de to flekkene spredt seg utover og blitt mye større. Noen som vet hva det kan være? Anonymkode: feded...10c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 31. mai 2022 #2 Del Skrevet 31. mai 2022 Hvite blader og blader med hvite områder sliter med å utnytte lyset, og da blir de fort brune. Variegata trenger masse lys, gjerne kunstig. Bladet som det er brunt på hadde jeg fjernet, det kommer ikke til å bli pent igjen, og planten bruker bare energi på å holde det i live, energi som kunne blitt brukt til et nytt blad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 1. juni 2022 #3 Del Skrevet 1. juni 2022 Hvis det har blitt en brun flekk på bladet så klipp av det som er brunt. Er hele bladet brunt så fjern hele bladet. Det som er brunt er dødt, og det tar næringa fra det grønne og friske på planten. Brune flekker kan komme av at den har blitt vannet for mye, Monstera liker å bli helt tørr før du vanner den. Jeg ble anbefalt å ikke vanne rett i molden, men i krukken sånn at vannet suges oppover, men det har jeg ikke gjort, vanner bare rett oppi, og den vokser og trives. Ble også anbefalt å spraye bladene med vann 1-2 ganger i uken da den liker det fuktig, og inneklimaet i et stue kan bli litt tørt for den. Og som en annen har nevnt så liker den sollys, så sett den i nærheten av et vindu (min har blitt ganske stor, så jeg har den på gulvet nedenom et vindu). Bladene vil strekke seg mot lyset, så du bør snu på planten innimellom sånn at den ikke blir skjev. For å få større blader så kan du knipe av småblad som etterhvert vokser opp nederst på planten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå