AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #21 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har brukskonto, bufferkonto, aksjesparekonto og BSU, pluss en «høyrentekonto» i en annen bank. Har en felleskonto med samboer, alle felles innkjøp og regninger går derfra. Anonymkode: 4dd75...c01
Hedda-78 Skrevet 2. juni 2022 #22 Skrevet 2. juni 2022 Jeg har brukskonto, matkonto, bufferkonto, og sparekonto til barna. Overfører 8000 pr mnd til matkontoen fast. I praksis blir denne brukt ikke bare til mat, men alt mulig. Alle regninger blir trekt fra brukskonto. Har kort på denne kontoen også, og bruker den til kjøp dersom matkontoen er tom eller kortet ikke virker e.l. Bufferkontoen er "full nok" når den er på ca 100 000,-. Når måneden er slutt (dvs ca på lønningsdagen), kjøper jeg fond for alt som står igjen på brukskontoen, men lar det stå igjen 20 000 som buffer, og vurderer det litt mtp hvilke regninger som har kommet. Hvis jeg vet at det kommer store regninger snart, f.eks. rørlegger, så dropper jeg fondskjøpet til jeg vet hvor mye som trengs. Kjøper også fond til barna, fast avtale med trekk fra brukskonto.
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #23 Skrevet 2. juni 2022 Brukskonto Regningskonto Sparekonto Helse/velvære Hus/klær/sko Bil Fritid/aktiviteter Kosekonto. Alt har fast trekk på lønningsdag. Summen er beregnet ut i fra forbruk tidligere år. Når jeg fyller bensin, så overfører jeg tilsvarende sum fra bilkonto f.eks. Anonymkode: 59342...41d
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #24 Skrevet 2. juni 2022 13 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har kun brukskonto, bufferkonto og aksjesparekonto. Må være utrolig rotete, og overføre fra en konto til en annen - selv om dere har fast trekk. Og jeg er en organisert person. Liker å ha oversikt over hva som går inn og ut. Anonymkode: b27dc...717 Hvorfor er det rotete? Det er som å si at det er rotete å sortere sokkene i sokkeskuffen etter farge. Her sorteres pengene etter hva de skal gå til. Ikke noe som er rotete med det. Anonymkode: 9c2d9...521 5
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #25 Skrevet 2. juni 2022 Vi har maaange kontoer. Total fellesøkonomi. - Brukskonto: Har to kort knyttet til seg, brukes for mat stort sett, og betaling av ting (som overføres fra sine respektive kontoer) - Regninger: Internett/TV/regninger som ikke er forventet - Lek og Moro: Alt vi gjør som er gøy i hverdagen - Klær og Utstyr: Sier seg selv - Forsikringer: Alle forsikringer ligger på autotrekk fra denne - Hus: For vedlikehold og oppussing av hus og hage - Kattekonto: Her står det noen kroner for dyrelege/medisiner/utstyr - Boliglån: Autotrekk boliglånet - Barn X: Autotrekk barnehage, og herfra man henter penger for å kjøpe ting til barnet - Studieån: Autotrekk studielånene - Utleiedelen: Her kommer leien inn, og ting som oppgraderes der trekkes herfra. - Strøm: Autotrekk strøm - Kommunale avgifter: Autotrekk kommunale avgifter - Transport: Dekker utgifter knyttet til biler, sykler, andre transportmidler - Gaver: Bursdagsgaver/julegaver/bryllupsgaver osv. - Kredittkort: Hvis vi har brukt kredittkortet trekkes det herfra. - Ferie: Betaler alle ferier, helgeturer, osv - Buffer: I fall noe større ryker - Sparing: Her sparer vi til generelle ting - Helse: For turer til lege/tannlege osv - Spesifikk sparekonto for et oppussingsprosjekt. Vi har og hver våre private kontoer som vi bruker for lommepenger, og noe sparing skjer i aksjer og fond. Vi har satt opp budsjett, og hver måned autotrekkes summer inn på de forskjellige kontoene når det kommer lønn. Jeg gjør sjeldent noe her, systemet tikker og går for seg selv. Runder sum inn oppover så langt det lar seg gjøre, så hver konto blir som en liten buffer i seg selv over tid. Da gjorde det ikke noe at det plutselig kom en diger strømregning, for det sto noen ekstra kroner der fra før. To litt over snittet lønninger + en utleiedel, så ingen voldsom økonomi, men bygger sakte men sikkert opp over tid. Ingen voldsomme summer noen veier i grunn, men det fungerer veldig godt for vårt bruk. Jeg liker å ha oversikt. Anonymkode: 3005e...106
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #26 Skrevet 2. juni 2022 - Brukskonto som brukes til mat, klær, dagligdagse fornøyelser etc. Får lønna inn på denne kontoen, og overfører til de andre kontoene samme dag. Det som er igjen er til fri bruk. Pleier å ha ca 15-20 tusen igjen på denne kontoen når jeg har overført til alle de andre. Hvis jeg har mye til overs når neste lønning kommer, setter jeg inn på en av sparekontoene eller betaler ekstra ned på boliglånet. - Regningskonto til strøm, internett, bil, treningssenter - ja egentlig alle faste utgifter foruten bolig (trekkes automatisk). - Leilighetskonto til boliglån, fellesutgifter. Leietaker i utleiedelen min betaler direkte til denne kontoen. - Sparekonto 1 som egentlig ikke har noe formål, og som jeg kan overføre penger til og fra alt etter behov. - Feriekonto som går til ferier, dyre fornøyelser eller hvis det er noe veldig dyrt jeg bare absolutt vil unne meg. - Bufferkonto til store, uforutsette utgifter. Bruker aldri av denne kontoen med mindre det er helt krise. Har 40 000 stående, og overfører ikke mer til denne lengre. - Aksjefond til langsiktig sparing. Anonymkode: bdc9d...1d6
Hedda-78 Skrevet 2. juni 2022 #27 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har maaange kontoer. Total fellesøkonomi. - Brukskonto: Har to kort knyttet til seg, brukes for mat stort sett, og betaling av ting (som overføres fra sine respektive kontoer) - Regninger: Internett/TV/regninger som ikke er forventet - Lek og Moro: Alt vi gjør som er gøy i hverdagen - Klær og Utstyr: Sier seg selv - Forsikringer: Alle forsikringer ligger på autotrekk fra denne - Hus: For vedlikehold og oppussing av hus og hage - Kattekonto: Her står det noen kroner for dyrelege/medisiner/utstyr - Boliglån: Autotrekk boliglånet - Barn X: Autotrekk barnehage, og herfra man henter penger for å kjøpe ting til barnet - Studieån: Autotrekk studielånene - Utleiedelen: Her kommer leien inn, og ting som oppgraderes der trekkes herfra. - Strøm: Autotrekk strøm - Kommunale avgifter: Autotrekk kommunale avgifter - Transport: Dekker utgifter knyttet til biler, sykler, andre transportmidler - Gaver: Bursdagsgaver/julegaver/bryllupsgaver osv. - Kredittkort: Hvis vi har brukt kredittkortet trekkes det herfra. - Ferie: Betaler alle ferier, helgeturer, osv - Buffer: I fall noe større ryker - Sparing: Her sparer vi til generelle ting - Helse: For turer til lege/tannlege osv - Spesifikk sparekonto for et oppussingsprosjekt. Vi har og hver våre private kontoer som vi bruker for lommepenger, og noe sparing skjer i aksjer og fond. Vi har satt opp budsjett, og hver måned autotrekkes summer inn på de forskjellige kontoene når det kommer lønn. Jeg gjør sjeldent noe her, systemet tikker og går for seg selv. Runder sum inn oppover så langt det lar seg gjøre, så hver konto blir som en liten buffer i seg selv over tid. Da gjorde det ikke noe at det plutselig kom en diger strømregning, for det sto noen ekstra kroner der fra før. To litt over snittet lønninger + en utleiedel, så ingen voldsom økonomi, men bygger sakte men sikkert opp over tid. Ingen voldsomme summer noen veier i grunn, men det fungerer veldig godt for vårt bruk. Jeg liker å ha oversikt. Anonymkode: 3005e...106 Høres ut som dere har kontroll. Sparekonto til ulike formål skjønner jeg, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor man må ha en egen konto til ulik type kortbruk og handling. Hvorfor ikke bare ha pengene på brukskontoen? I dag var jeg hos tannlegen, og etterpå handlet jeg hagejord, en bursdagsgave, to truser og en kattebørste. Du sitter altså og overfører småbeløp fra 5 ulike kontoer til brukskontoen etter en slik handlerunde? Og hva hvis kattebørsten ble kjøpt med kredittkortet, hvordan gjør du det?
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #28 Skrevet 2. juni 2022 Hva er vitsen med så mange kontoer? Vi har; - lønnskonto/brukskonto. Lønn kommer inn, trekk går til fond og lån og øvrig. Rett før lønning som settes alt som overstiger 40 000 inn på sparekonto eller fond. - sparekonto. Buffer. Og sparing til oppussing, bil og større ting. Fylles opp etter budsjett. Utover det bruker vi 2 kredittkort med kick backs hver, som brukes på så godt som alt. Og har selvfølgelig aksjesparekonto. Før felles økonomi hadde vi en felles brukskonto. Men eneste forskjellen var at det gikk et større trekk fra lønnskonto og hit, og at flere trekk til faste utgifter gikk herfra. Anonymkode: 2a2ae...307 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2022 #29 Skrevet 2. juni 2022 Hedda-78 skrev (4 timer siden): Høres ut som dere har kontroll. Sparekonto til ulike formål skjønner jeg, men jeg må innrømme at jeg ikke skjønner hvorfor man må ha en egen konto til ulik type kortbruk og handling. Hvorfor ikke bare ha pengene på brukskontoen? I dag var jeg hos tannlegen, og etterpå handlet jeg hagejord, en bursdagsgave, to truser og en kattebørste. Du sitter altså og overfører småbeløp fra 5 ulike kontoer til brukskontoen etter en slik handlerunde? Og hva hvis kattebørsten ble kjøpt med kredittkortet, hvordan gjør du det? Tanken bak å ha egne kontoer til ting er rett og slett å ha kontroll, samt å ha buffer. Vi betaler jo ikke like mye i strøm hver måned, men vi overfører samme beløp hver måned. På den måten står det alltid penger klart til vinteren for eksempel. Når pengene er på en konto øremerket noe spesifikt, skal det mye mer til for at vi bruker det. Hvis pengene står på brukskonto så blir det lettere til at man bruker dem. Vi har heller ikke så mye på brukskonto i slengen, for å unngå impulskjøp. Hvis jeg hadde hatt en dag som din, så hadde jeg overført til brukskonto fem ganger ja. Kattebørste kjøpt på kreditt, da overfører jeg fra kattekonto til kredittkortkonto Det skal nevnes at jeg vokste opp i en fattig familie, og min mann er av typen som bruker penger i det sekund han har dem. I løpet av årene har vi jobbet oss fram til dette systemet sammen, og begge er veldig fornøyde. Han fordi han opplever nå at det faktisk finnes penger til det han trenger (AKA han har ikke brukt dem opp, for han handler ikke vilt og uhemmet med fellespenger), og jeg fordi jeg har alltid penger til å betale regninger. Ingen barn trenger å legge seg sultne.. Anonymkode: 3005e...106 2 1
Hedda-78 Skrevet 2. juni 2022 #30 Skrevet 2. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tanken bak å ha egne kontoer til ting er rett og slett å ha kontroll, samt å ha buffer. Vi betaler jo ikke like mye i strøm hver måned, men vi overfører samme beløp hver måned. På den måten står det alltid penger klart til vinteren for eksempel. Når pengene er på en konto øremerket noe spesifikt, skal det mye mer til for at vi bruker det. Hvis pengene står på brukskonto så blir det lettere til at man bruker dem. Vi har heller ikke så mye på brukskonto i slengen, for å unngå impulskjøp. Hvis jeg hadde hatt en dag som din, så hadde jeg overført til brukskonto fem ganger ja. Kattebørste kjøpt på kreditt, da overfører jeg fra kattekonto til kredittkortkonto Det skal nevnes at jeg vokste opp i en fattig familie, og min mann er av typen som bruker penger i det sekund han har dem. I løpet av årene har vi jobbet oss fram til dette systemet sammen, og begge er veldig fornøyde. Han fordi han opplever nå at det faktisk finnes penger til det han trenger (AKA han har ikke brukt dem opp, for han handler ikke vilt og uhemmet med fellespenger), og jeg fordi jeg har alltid penger til å betale regninger. Ingen barn trenger å legge seg sultne.. Anonymkode: 3005e...106 Skjønner at det er lurt hvis man erfaringsmessig pleier å bruke penger impulsivt fra brukskontoen helt til det er tomt. Jeg er ikke spesielt impulsiv på handlefronten, så da har ikke jeg samme behov for "tvungen sparing" og budsjettering. Hvor mye har dere stående på brukskontoen til envher tid? Jeg mener, det er da ingenting som hindrer din mann i å impulshandle katteklær eller noe annet undøvendig for 2000,- så lenge det faktisk er 2000,- på brukskontoen og han bare kan overføre fra kattekontoen etterpå?
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #31 Skrevet 3. juni 2022 Skjønner ikke hvorfor dere velger å ha så mange kontoer i stedet for et budsjett? Jeg bruker YNAB og har tre kontoer sammen med mannen. Anonymkode: 98d11...532
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #32 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner ikke hvorfor dere velger å ha så mange kontoer i stedet for et budsjett? Jeg bruker YNAB og har tre kontoer sammen med mannen. Anonymkode: 98d11...532 Vi har både budsjett, og kontoer som speiler budsjettet. For vår del handler det om at jeg har en mann som, etter eget sigende, er en såkalt økonomisk analfabet. Budsjett på et papir (eller på en skjerm) er bortkastet på ham. For han er det så enkelt som at det han har på konto er det han har disponibelt der og da, uten tanke for at det kommer en morgendag også. Vi har for eksempel en "diversekonto" som begge har kort til. Når hans private konto er tom går han rett til denne kontoen og tømmer den også. Men matkontoen (som han også har kort til) bruker han ikke til seg selv. Den bruker han kun til mat, fordi han vet at den er øremerket "mat og husholdning". Og det samme gjelder for kontiene vi har inne på nettbanken, som vi ikke har kort til. Så lenge de er øremerket til en spesifikk ting forholder han seg til det, i motsetning til hvis alt er samlet i en pott som "diverse". Vanligvis er det jeg som har kontrollen over økonomien, men av og til må han ta over, og da har vi valgt dette systemet fordi det gjør det lettere for ham. Det gjør også at jeg slipper å bekymre meg for at han skal bruke 20 000 vi ikke har på noe vi ikke trenger. Anonymkode: 197a6...3a4
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #33 Skrevet 3. juni 2022 Jeg har bare brukskonto og sparekonto. Eneste grunnen til at jeg har sparekonto, er at jeg ikke vil ha mye penger stående på den kontoen som kortet mitt er knyttet til, i tilfelle det kommer på avveie. Anonymkode: 97737...3f0
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #34 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva er vitsen med så mange kontoer? Vi har; - lønnskonto/brukskonto. Lønn kommer inn, trekk går til fond og lån og øvrig. Rett før lønning som settes alt som overstiger 40 000 inn på sparekonto eller fond. - sparekonto. Buffer. Og sparing til oppussing, bil og større ting. Fylles opp etter budsjett. Utover det bruker vi 2 kredittkort med kick backs hver, som brukes på så godt som alt. Og har selvfølgelig aksjesparekonto. Før felles økonomi hadde vi en felles brukskonto. Men eneste forskjellen var at det gikk et større trekk fra lønnskonto og hit, og at flere trekk til faste utgifter gikk herfra. Anonymkode: 2a2ae...307 Du har over 40 000 igjen på konto før lønning? Da lever du i luksus og jeg skjønner at du ikke trenger å kontrollere noe som helst. Når man tjener LITT mindre så er det greit å kontrollere kronene, ikke la de stå på brukskonto til disposisjon. På den måten greier jeg å spare til hva jeg vil. Anonymkode: 3dedb...549 1
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #35 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har bare brukskonto og sparekonto. Eneste grunnen til at jeg har sparekonto, er at jeg ikke vil ha mye penger stående på den kontoen som kortet mitt er knyttet til, i tilfelle det kommer på avveie. Anonymkode: 97737...3f0 Så det er ikke renteforskjellen som gjør at du har sparepengene på sparekonto? På brukskonto har man i disse dager som regel 0% rente på sparepengene. På sparekonto kan man få f.eks. 1,25% i det minste, selv om det er lite. Anonymkode: ddad6...fc5
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #36 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har over 40 000 igjen på konto før lønning? Da lever du i luksus og jeg skjønner at du ikke trenger å kontrollere noe som helst. Når man tjener LITT mindre så er det greit å kontrollere kronene, ikke la de stå på brukskonto til disposisjon. På den måten greier jeg å spare til hva jeg vil. Anonymkode: 3dedb...549 Nei, jeg har 40 000 igjen fordi jeg klarer å ikke bruke opp alt som står på en konto, og ikke er avhengig av å leve i luksus. Bare bruker det som er planlagt, uten budsjett. Jeg spør meg alltid; "trenger jeg det, og er det verdt det?". Aldri; "har jeg råd?", for det er irrelevant. Anonymkode: 2a2ae...307 2
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #37 Skrevet 3. juni 2022 Jeg har kun tre kontoer: brukskonto, regningskonto og sparekonto. I tillegg sparer jeg litt i et indeksfond. For meg er det nok, men ville kanskje hatt en felles matkonto hvis jeg hadde samboer. "Låner" aldri penger mellom kontoene mine, så tre kontoer funker helt fint for meg. Lønn går inn på brukskonto, fast trekk går til regningskonto og alle regninger og lån betales derfra. I tillegg går et fast beløp inn på sparekonto hver måned. Ved store utgifter tar jeg penger fra sparekonto Anonymkode: ddc21...7d6
Hedda-78 Skrevet 3. juni 2022 #38 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Du har over 40 000 igjen på konto før lønning? Da lever du i luksus og jeg skjønner at du ikke trenger å kontrollere noe som helst. Når man tjener LITT mindre så er det greit å kontrollere kronene, ikke la de stå på brukskonto til disposisjon. På den måten greier jeg å spare til hva jeg vil. Anonymkode: 3dedb...549 Men tankesettet er jo at pengene ikke nødvendigvis er til disposisjon selv om de står på en konto med kort. Det går jo fint å ikke bruke pengene selv om de ER der. På samme måte som det er mulig å ikke spise opp kaken selv om den står på bordet.
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #39 Skrevet 3. juni 2022 Hedda-78 skrev (21 timer siden): Skjønner at det er lurt hvis man erfaringsmessig pleier å bruke penger impulsivt fra brukskontoen helt til det er tomt. Jeg er ikke spesielt impulsiv på handlefronten, så da har ikke jeg samme behov for "tvungen sparing" og budsjettering. Hvor mye har dere stående på brukskontoen til envher tid? Jeg mener, det er da ingenting som hindrer din mann i å impulshandle katteklær eller noe annet undøvendig for 2000,- så lenge det faktisk er 2000,- på brukskontoen og han bare kan overføre fra kattekontoen etterpå? Vi har ikke noe fast beløp på brukskontoen til enhver tid, når lønningene kommer inn er er det satt av en viss sum som blir stående igjen når de andre kontoene har fått sitt, og så blir det nødvendigvis mindre og mindre fram til neste lønning. Det er ingenting som hindrer ham fra å impulskjøpe masse sånn egentlig, men av uvisse årsaker fungerer det veldig bra for ham å vite at dette er fellesøkonomien. Om han impulskjøper noe mat eller småtterier så er ikke det noe stress, vi har ikke knallhardt regime. Vi har begge samme sum som "lommepenger" på private kontoer, og han bruker av dette hvis han ser et spill han gjerne vil ha eller noe som er bare til ham. Men før vi fikk denne ordning så ble det til at jeg måtte dekke alle større ting, fordi han aldri hadde penger. Han betalte alltid sin del etterhvert, men beløpet han skyldte meg økte jo hver måned. Nå fungerer alt mye bedre Og siden vi begge har tilgang til alle kontoene, så kan han ikke bare ta fra kattekontoen når han føler for det 😛 Anonymkode: 3005e...106
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2022 #40 Skrevet 3. juni 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Vi har både budsjett, og kontoer som speiler budsjettet. For vår del handler det om at jeg har en mann som, etter eget sigende, er en såkalt økonomisk analfabet. Budsjett på et papir (eller på en skjerm) er bortkastet på ham. For han er det så enkelt som at det han har på konto er det han har disponibelt der og da, uten tanke for at det kommer en morgendag også. Vi har for eksempel en "diversekonto" som begge har kort til. Når hans private konto er tom går han rett til denne kontoen og tømmer den også. Men matkontoen (som han også har kort til) bruker han ikke til seg selv. Den bruker han kun til mat, fordi han vet at den er øremerket "mat og husholdning". Og det samme gjelder for kontiene vi har inne på nettbanken, som vi ikke har kort til. Så lenge de er øremerket til en spesifikk ting forholder han seg til det, i motsetning til hvis alt er samlet i en pott som "diverse". Vanligvis er det jeg som har kontrollen over økonomien, men av og til må han ta over, og da har vi valgt dette systemet fordi det gjør det lettere for ham. Det gjør også at jeg slipper å bekymre meg for at han skal bruke 20 000 vi ikke har på noe vi ikke trenger. Anonymkode: 197a6...3a4 Blir det ikke dyrt med alle kortene? Jeg betaler nesten 300 kroner i året for debet kortet mitt. Kredittkortet derimot er gratis da. Anonymkode: 1f343...6ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå