Gå til innhold

Organisere med mange kontoer -hva har dere?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal bytte bank og flytte sammen med kjæresten. Skal lage nye kontoer, men er usikker på om jeg organiserer best mulig. Noen som vil dele hvordan dere gjør det?

Til nå tenkte jeg å ha:

-husutgiftkonto (lån, strøm, forsikringer mm)

-bilutgiftskonto (bom, trekk til diesel, forsikringer mm)

-matutgiftskonto (trekke kredittkortene som er til matbutikk og takeaway/restaurant)

-feriesparekonto

-sparekonto generell 

-bufferkonto 

-privatutgiftkonto x2

Anonymkode: 67347...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Brukskonto, regningskonto, sparekonto (kortsiktig, til konkrete mål), sparekonto2 (uspesifisert mål), bufferkonto (when shit hits the fan).

Ser ikke behovet for å skille på faste utgifter, som hus, bil ol. Det går alt fra regningskontoen, og er samme summene hver gang. Bufferkontoen står for uforutsette utgifter til blant annet bilen, men brukes også til service og lignende.

Det er jo mange måter å gjøre det på, men for min del har jeg grei styring på utgiftene med dette oppsettet.

Anonymkode: 81cdb...598

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har en konto for hver av de store utgiftene, f.eks forsikring, bufferkonto, julekonto og brukskonto. For meg er det genialt å dele opp mest mulig for å vite at jeg har oversikt. Da kan man takle hva som helst uansett lønn. Alle kontoene har autotrekk hver mnd. 

Anonymkode: 3dedb...549

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fast trekk til husleie, strøm osv som gjelder bolig. Vi eier en ny leilighet sammen så lite uforutsigbart. Setter inn raust, så tåler renteøkning , strøm som blir dyrere osv. 5000 hver. Boligkostnadene er ca 7000 vanligvis.

- mine regninger: tannlege, sykkel, frisør,diverse som er jevnlig utgift men varierer i størrelse. 2000 i mnd.

- Drømmereise: setter inn en tusenlapp eller mer om det passer seg. Skal etterhvert på en drømmereise lengre tid.

- sparing: 10 000 i måneden. 

Mat og sånt har vi alltid kjøpt som det passer seg. Tror ikke noen betaler mer eller mindre, jevner seg ut ila livet, og ingen av oss er på krona.😄

Anonymkode: 03593...4d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og mannen har full felles økonomi, så blir jo litt annerledes, men vi har satt det opp sånn her:

• Brukskonto - vi har hvert vårt kort til denne 

• Til bruk - setter inn det vi bruker på mat og husholdning og drivstoff og porsjonerer utover måneden for å ha kontroll på forbruket.

• Huslån og regninger - setter opp alt som er mulig til autotrekk 

• Forsikring - egentlig kunne denne ligger under punktet over, men den trekkes på et ugunstig tidspunkt, så det er for å ikke glemme å sette av penger til det. 

• Kommunale avgifter - samme som over 

• Bufferkonto - til hvis feks varmtvannsbereder går konken, eller andre uforutsette utgifter

• Bilvedlikehold - setter inn en tusenlapp i måneden, blir brukt på service, eu-kontroll og uforutsette bilutgifter

• Money for us - den morsomste kontoen. Jeg runder alltid summene ned til nærmeste 100 på de andre kategoriene når jeg er i nettbanken  og setter summene inn her. Blir gjerne en del små beløp. Når vi har spart en liten stund blir det brukt til opplevelser som restaurant, kino, badeland etc. 

• Sparekonto - generell sparing på en sparekonto. Akkurat nå går alt til oppussing. 

• En sparekonto til hvert av barna våre. Setter inn en liten sum hver måned som skal hjelpe med lappen og huskjøp i fremtiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Regningskonto for alt av regninger. Her setter jeg inn penger etter hvert som regningene kommer inn.

Kredittkortkonto. Jeg bruker kredittkort til alt jeg kjøper både i vanlige butikker og på nett og setter inn penger her etterhvert som jeg bruker kortene slik at det står klart til å betale kredittkortregninene når de kommer. Etterhvert som regningene kommer overføres riktig sum til regningskontoen.

Bufferkonto. Her settes det av penger til utgifter som kommer sjelden, som kommunale avgifter og restskatt når den nærmer seg.

Ventekonto. Her står alt som ikke hører hjemme på en av de andre kontoene.

Sparing gjør jeg i fond.

Anonymkode: d9b8c...cda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Dette er mine kontoer: 

- Brukskonto 

- Bufferkonto 

- Bil 

- Hytte

- Studielån

- Kommunale avgifter og renovasjon 

- Strøm og TV/internett 

- Barnehage

- Diverse regninger 

- Mikrosparekonto 

I tillegg kommer barnas sparekontoer, diverse fondssparing, og kontoene til mannen min. Han betaler forsikringer og huslånet, så de tingene kommer i tillegg. Mange kontoer, men det gir veldig bra oversikt over hva vi bruker penger på 

Anonymkode: 39403...d07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjører sinking funds. Da er det lettere for meg å holde oversikt. 

Sparer til ferie, bilutgifter, oppussing, pensjon, buffer og bursdag/jul.

Har oppdelte kontoer for faste utgifter. Kun små beløp på brukskonto,  det forebygger sløsing at jeg må flytte penger for å bruke penger.

Anonymkode: 23049...9fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Av kontoer vi har til felles så er det: Regningskonto, matkonto og sparekonto (buffer). Mine personlige kontoer er brukskonto, aksjesparekonto og sparekonto. 

Anonymkode: 48040...413

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sparer til ferie, bilutgifter, oppussing, pensjon, buffer og bursdag/jul.

Har oppdelte kontoer for faste utgifter. Kun små beløp på brukskonto,  det forebygger sløsing at jeg må flytte penger for å bruke penger.

Hva er sinking funds?

Anonymkode: 67347...372

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mange kontoer, hadde kun regningskonto og brukskonto før men var litt for lett å stjele/låne fra regningskontoen. Mye enklere nå når jeg vet hvor pengene går hver måned. Setter over faste beløp til alle kontoer så har en liten buffer stående på alle så det fungerer som sinking funds :)

Bolig lån, felleskostnader, Internett

Kommunale avgifter

Strøm

Transport/bil

Mat

Leve alt av klær, interiør, festligheter osv

Ferie

Helse

Gaver/jul

Oppussing/Vedlikehold

Regningskonto faste regninger som studielån, treningsavgift, fagforeningskontingent o.l

Buffer

Anonymkode: 3fb63...c5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, noen har mange kontoer.

jeg har:

1. brukskonto - der betales "alle andre enn bolig"  regninger den dagen lønna kommer, og så blir det stående bare beløp til mat og moro etterpå

2. bolig/eiendomskatt konto - der betales, lån, fellesutgifter og eiendomskatt

3. sparekonto/buffer - her spares absolutt alt, buffer for tannlege, hunden, uforutsette utgifter på leilighet, u name it

4. "tilleggskonto" hvor kr  står midlertidig før fordeling i påvente av regninger som kommer senere, f.eks forsikringer, og det som er igjen når neste lønn kommer blir satt fra denne til sparekonto.

grunnen for dette er at jeg ikke orker å drive å overføre frem og tilbake til mange kontoer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har:

* En lønns- og bufferkonto der alle inntekter kommer inn, og blir fordelt til andre kontoer. 
Det som ikke blir fordelt til andre kontoer blir stående som en buffer til variable og uforutsette utgifter, som for eksempel verkstedregning, ny vaskemaskin hvis den ryker osv.

Ellers har jeg faste trekk fra lønnskontoen som fordeler ut i fra oppsatt budsjett:

* En konto for mat og husholdningsutgifter - kort til denne kontoen
* en konto for diversekjøp (klær, frisør, drivstoff, apotek, lege osv) - kort til denne kontoen
* En regningekonto der alle regninger blir trukket fra
* En egen sparekonto for vedlikehold av bolig
* En egen sparekonto for gaver og feiringer
* En generell sparekonto

I tillegg sparer jeg i fond, men den kontoen regner jeg ikke  med.

Anonymkode: 197a6...3a4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mine kontoer (Sbanken):

-Lønnskonto/generell konto som er min egen brukskonto

-Felleskonto med mannen, med kort tilknyttet, som vi betaler mat og klær til barna og ting til huset med

-"Bare for gøy"-konto, hvis noen av oss får overtidspenger/bonus fra jobben går det rett hit - det skal bare brukes på noe gøy, gå ut og spise, overnatte på hotell el.l.

-2 barnekort-kontoer til barna

-Feriekonto, der vi setter inn feriepenger, skal bare brukes til feriesparing

-Jentetur-konto, trekker 500 i måneden som går dit

-Lån og regninger-konto, der betaler vi strøm, forsikringer, huslån, barnas faste fritidsaktiviteter, osv fra. Jeg og mannen min setter inn 13000 hver,  hver måned, hit når vi får lønn.

Anonymkode: 7a944...1cd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Med "sinking funds", mener du da at du overfører det som blir til overs på en budsjettpost til sparing ved utløpet av budsjettperioden? 

(Eks: budsjett for mat: 4000 kr.  Ved utløp av budsjettperioden har du brukt 3200, og 800 går da til sparing for fremtidige utgifter?)

Jeg vet at mange bruker dette begrepet for å beskrive en slik spareform, eller mener du noe annet?

Anonymkode: 197a6...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her var det mye hos mange😮 Jeg har bare tre kontoer, og de har jeg hatt i mange år.

1. Lønns/brukskonto (kort og vipps).

2. Regningskonto (Fast trekk til denne hver mnd, så der er alltid nok til å dekke varierende utgifter de ulike månedene).

3. Spare/bufferkonto (Fast trekk til denne også). 

Anonymkode: 3c9ea...96f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg har brukskonto privat, sparekonto, brukskonto delt med mannen som vi handler mat med.  Hva han har vet jeg ikke. Vi leier og har ikke barn eller bil, så vi har ikke de mange utgifter. Regninger går ut fra brukskonto. Jeg liker å ta ut kontanter og spare også. Har et konvolutt med julepenger, et med til reise. Kanskje kan regnes som konto også. 

Anonymkode: 37802...683

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her har vi:

Hver vår brukskonto. Selv om vi har felles økonomi har vi et privatliv, så vi ser ikke denne hos hverandre.

Matkonto. Brukes ikke lengre etter vi giftet oss, nå er det ikke så viktig hvem som bruker hva.

Fellesutgifter. Se over.

BSU

Sparekonto

To e-kapitalkontoer. Disse blir nok slått sammen på sikt.

Så egentlig bruker vi bare brukskonto og kunne klart oss med 2 sparekontoer :) vi har full oversikt og betaler hvert vårt etter hvem som opprettet hvilket abonnement, men alt går av fellesen. 

Anonymkode: 7dcd3...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har følgende kontoer:

Brukskonto/lønnskonto - fordeles til ulike kontoer på lønningsdag automatisk.

2 x private regningskonto, en til alle regninger og en til "overskudd" fra brukskonto etter fordeling

2 x sparekonto, en generell og en til bestemt formål. 

Vi har følgende felles:

Regningskonto - hus, forsikring, kommunale avgifter, strøm osv.

Matkonto - mat, husholdning og til dels andre større ting til huset f.eks. - med to kort

Felles sparekonto - generell sparing 

Oppussingskonto - har pusset opp et eller annet siden 2015 omtrent, den er ikke i bruk nå

2 x sparekonto til hver av ungene, en hvor alt av gavepenger går inn, en hvor vi sparer generelt og bruker til f.eks. bilstoler, vinterklær osv.

I tillegg har mannen noen kontoer, men det er hans private, samme som mine er.

Anonymkode: b49e5...4b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har kun brukskonto, bufferkonto og aksjesparekonto.

Må være utrolig rotete, og overføre fra en konto til en annen - selv om dere har fast trekk. Og jeg er en organisert person. Liker å ha oversikt over hva som går inn og ut. 

Anonymkode: b27dc...717

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...