AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #1 Skrevet 31. mai 2022 Har du ikke legitimert deg med pass eller ID-kort er du ille ute. https://www.nettavisen.no/okonomi/dnb-er-i-gang-med-a-stenge-kontoene-til-kundene/s/12-95-3424279210 DNB er nå i gang med å stenge kontoene til kundene, og kundeservice opplyste i forrige uke at banken rutinemessig stenger kontoer på mandager. Kravet om legitimering har skapt store protester fra kundene. Én av årsakene er at det har vært vanskelig å få gjennomført legitimeringen for kunder med lang reisevei. Eldre mennesker uten BankID, eller som ikke er i fysisk form til å møte opp i bankens lokaler, har vært fortvilet over kravet. Anonymkode: ef77f...c7b 1
Blåttvann Skrevet 31. mai 2022 #2 Skrevet 31. mai 2022 Jeg forstår veldig godt frustrasjonen! Samtidig er det vel ikke DnB som har bestemt dette helt for seg selv? Har ikke satt meg inn i saken... Jeg troppet opp, sto i kø og ble ferdig med tullet. Men for alle er det ikke så lett. Da overhørte jeg at DnB sa til en annen kunde som ikke hadde med riktig legitimasjon at det bare var å kontakte banken på telefon, så skulle de finne en løsning. 9
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #3 Skrevet 31. mai 2022 For det første er det ikke DNB som har bestemt dette. Det er et nytt regelverk som de må forholde seg til. For det andre så er det ingen problem så lenge man tar kontakt med banken, eller svarer når banken forsøker å kontakte kunden. Min mor er fysisk skral og er ikke i stand til å reise inn til banken. Hun har heller ikke helt oversikt over dette med bank-ID og hvordan få det til på nettet. Min søster skal hjelpe henne, men har ikke tid før om en stund (jeg bor langt fra) og min mor ringte da inn til banken og ga beskjed om dette. Det var ingen problem. Anonymkode: 90e8b...9c5 21 5
Million Skrevet 31. mai 2022 #4 Skrevet 31. mai 2022 Det er ikke Dnb som har funnet på dette. De må bare følge den nye hvitevaskingsloven som alle andre banker, men av en eller annen grunn ynder alle å "henge ut" Dnb som en skurkebank pga dette. De følger bare reglene! De har ikke gjort dette for å være vriene eller gjøre noe vanskelig for kundene. Alle bankkunder må legitimere seg i alle banker. Jeg er Dnb kunde, og gjorde det via nettbanken og meldinger der. Fikk en melding fra en bankansatt, scannet inn legitimasjonen min (nasjonalt id-kort) og sendte denne kopien som svar til kundeservice, og fikk til svar at da var det i orden. Trengte ikke gå ut av huset en gang for å ordne det. 17 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #5 Skrevet 31. mai 2022 Jeg har to kontoer, og en av de er dnb. Har ikke fått med meg dette, ikke mail eller noe. Skulle ringe de nå, men det er for mange inngående samtaler. Anonymkode: bc786...9ac
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #6 Skrevet 31. mai 2022 Skjønner ikke det der jeg, prøvd å fikse det med BankID-appen etter å ha fått sms, men den ber meg bare om å scanne QR-kode fra banken? Har ikke fått kode, bare sms. Anonymkode: 8c0a6...0a8 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #7 Skrevet 31. mai 2022 Utfordringen er jo der for alle som egentlig ikke er DNB kunder, men som har kontoer som har "blitt med over" når DnB kjøpte opp banken deres. Vi kan ikke logge inn i nettbank. Dvs, vi kan logge inn med bank-id og få beskjed om at vi ikke har nettbank-avtale. (Denne kan opprettes ved at man søker om det ved å møte opp i en filial.) Hvis du har nettbank, kan du logge deg inn via bank-id appen (Bank-id fra annen bank kan ikke brukes.) Og så kan du legitimere deg via det. Filialene har stort sett 1 time kø for å få vist legitimasjon. Telefonlinjene er også slik at det er 30-50min kø når man ringer. (Og du må da sitte i telefonen hele veien. De tilbyr ikke å ringe opp.) De aksepterer altså ikke at man legitimerer seg på nett med bank-id fra annen bank. De kommuniserer kun via brev i posten. Hadde de ennå kunnet ta kontakt på e-post, eller telefon, eller tekstmelding eller noe. Og hatt en digital måte for oss å legitimere oss på, så hadde det jo vært fint. De jeg har hørt om som har kommet gjennom på telefon, har da fått tilsendt en melding i nettbanken, som de kunne svare på, og legge ved bilde av legitimasjon. (Pass eller førerkort, evt. bankkort med bilde fra annen bank.) Jeg er IKKE imponert over kundeservicen, men jeg har nå vært innom og legitimert meg. Har ikke fått noe sånt fra andre banker, da det ser ut som om de aksepterer pålogging via bank-id som legitimering. Anonymkode: 2d8aa...300 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #8 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har to kontoer, og en av de er dnb. Har ikke fått med meg dette, ikke mail eller noe. Skulle ringe de nå, men det er for mange inngående samtaler. Anonymkode: bc786...9ac Jeg har heller ikke fått noen beskjed. Men jeg opprettet konto der for få år siden, med pass som ID og fysisk oppmøte. Har antatt at dette er årsaken. Kan være det for deg også? Anonymkode: ed50c...8ee 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #9 Skrevet 31. mai 2022 Skriver ikke dnb 3-4 forskjellige måter å verfisiere seg? Jeg bare ringte inn, ba om å få tilsendt en kode på bank inboksen hvor jeg svarte med ett bilde av mitt førerkort. Anonymkode: 7a5ca...f5a 4 1
Gjest O.G. Skrevet 31. mai 2022 #10 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har du ikke legitimert deg med pass eller ID-kort er du ille ute. https://www.nettavisen.no/okonomi/dnb-er-i-gang-med-a-stenge-kontoene-til-kundene/s/12-95-3424279210 DNB er nå i gang med å stenge kontoene til kundene, og kundeservice opplyste i forrige uke at banken rutinemessig stenger kontoer på mandager. Kravet om legitimering har skapt store protester fra kundene. Én av årsakene er at det har vært vanskelig å få gjennomført legitimeringen for kunder med lang reisevei. Eldre mennesker uten BankID, eller som ikke er i fysisk form til å møte opp i bankens lokaler, har vært fortvilet over kravet. Anonymkode: ef77f...c7b Helt sykt dette.
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #11 Skrevet 31. mai 2022 Hvorfor gjelder det bare DNB? Anonymkode: 0fdc5...03f 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #12 Skrevet 31. mai 2022 Det gjelder som nevnt over her, ikke bare DnB og heller ikke bare norske banker. Dette gjelder mange banker i mange ulike land, altså en felles hvitvaskingslov. Så dette er neimen ikke noe å sutre over. Anonymkode: dcef1...5eb 13
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #13 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Skriver ikke dnb 3-4 forskjellige måter å verfisiere seg? Jeg bare ringte inn, ba om å få tilsendt en kode på bank inboksen hvor jeg svarte med ett bilde av mitt førerkort. Anonymkode: 7a5ca...f5a Jo, folk lager drama ut av ingenting. De har hatt evigheter på seg og kan bruke utallige metoder. Ingen sympati med dem. Anonymkode: 93421...ea6 10 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #14 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Skjønner ikke det der jeg, prøvd å fikse det med BankID-appen etter å ha fått sms, men den ber meg bare om å scanne QR-kode fra banken? Har ikke fått kode, bare sms. Anonymkode: 8c0a6...0a8 Det er lenge siden jeg gjorde det, men mener det lå en QR kode inne på DnB sine sider. Der lå det en mal på hvordan man skulle gjøre det, tok 2 minutter. Anonymkode: 26725...795 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #15 Skrevet 31. mai 2022 25 minutter siden, Million said: Det er ikke Dnb som har funnet på dette. De må bare følge den nye hvitevaskingsloven som alle andre banker, men av en eller annen grunn ynder alle å "henge ut" Dnb som en skurkebank pga dette. Jeg kontaktet Dnb for 2 år siden når en del andre banker begynte å kreve ny legitimasjon fra kundene, og da da Dnb, to ulike kundebehandlere faktisk, at dette ikke var noe de krevde. Så kommer de altså etter nå etter to år med svært korte frister. Anonymkode: ef77f...c7b 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #16 Skrevet 31. mai 2022 De får bare stenge kontoen som jeg ikke har. Avsluttet kundeforholdet der for 10 år siden. Jævlig mas på de. Anonymkode: 79862...ab6 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #17 Skrevet 31. mai 2022 Jeg kontaktet Dnb for 2 år siden når en del andre banker begynte å kreve ny legitimasjon fra kundene, og da SA Dnb, to ulike kundebehandlere faktisk, at dette ikke var noe de krevde. Så kommer de altså etter nå etter to år med svært korte frister. Anonymkode: ef77f...c7b
MannMedGlimt Skrevet 31. mai 2022 #18 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): For det første er det ikke DNB som har bestemt dette. Det er et nytt regelverk som de må forholde seg til. For det andre så er det ingen problem så lenge man tar kontakt med banken, eller svarer når banken forsøker å kontakte kunden. Min mor er fysisk skral og er ikke i stand til å reise inn til banken. Hun har heller ikke helt oversikt over dette med bank-ID og hvordan få det til på nettet. Min søster skal hjelpe henne, men har ikke tid før om en stund (jeg bor langt fra) og min mor ringte da inn til banken og ga beskjed om dette. Det var ingen problem. Anonymkode: 90e8b...9c5 Dette er et direkte resultat av at DNB har drevet med organisert hvitvasking og straffet for det. DNB skal vise at de jobber mot hvitvasking og plager vanlige kunder. Mange har identifisert seg flere ganger. Hvorfor gjelder det bare DNB hvis det er et nytt regelverk. DNB og Nordea er de beste bankene for kriminelle i dress. 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #19 Skrevet 31. mai 2022 1 minutt siden, MannMedGlimt said: Dette er et direkte resultat av at DNB har drevet med organisert hvitvasking og straffet for det. DNB skal vise at de jobber mot hvitvasking og plager vanlige kunder. Mange har identifisert seg flere ganger. Hvorfor gjelder det bare DNB hvis det er et nytt regelverk. Det gjelder ikke bra DNB. De fleste andre banker krevde re-legitimering for et par år siden. https://e24.no/privatoekonomi/i/AdBO3z/mener-nye-bankregler-rammer-saarbare-grupper Anonymkode: ef77f...c7b 5 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #20 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er lenge siden jeg gjorde det, men mener det lå en QR kode inne på DnB sine sider. Der lå det en mal på hvordan man skulle gjøre det, tok 2 minutter. Anonymkode: 26725...795 Ja, altså, det står alt mulig der utenom dette med QR-koden, som jeg ikke finner. Hadde jeg funnet den hadde det sikkert tatt to minutter 😅 Anonymkode: 8c0a6...0a8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå