AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #1 Skrevet 31. mai 2022 Jeg blir helt oppgitt av offer-mentaliteten til enkelte. For ordens skyld; Passet mitt gikk ut i begynnelsen av pandemien, og jeg gikk selvfølgelig og fornyet det med én gang. Det er en selvfølge for meg at man sørger for å ha gyldig pass. I dag leste jeg leserinnlegget til Asker-mor Hanne Hårstad i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/wOorwL/jeg-foeler-meg-lurt-feilinformert-og-maktesloes-paa-jakt-etter-pass Hun visste at det var lang ventetid på pass. Når de fikk pass-time, hadde hun ikke sørget for å skrive fullmakt til et av barna. Dermed fikk ikke sønnen utstedt pass. Når familien fikk ny time til sønnen, visste de at de hadde knapt med tid. Likevel bestilte de pass til sønnen uten å sjekke om det fantes andre alternativer med kortere ventetid (ID-kort). Det virker heller ikke som om de spurte betjeningen på pass-kontoret. Det er mulig at denne damen kunne ha fått bedre veiledning av betjeningen, men det er litt vanskelig å vite at noen trenger veiledning dersom de ikke selv gir uttrykk for det. Jeg vet at jeg sikkert kommer til å få noen sure svar, og jeg synes jo litt synd på gutten som ikke kan være med på ferie med resten av familien sin. Men det er først og fremst morens feil. Hun har selv satt sønnen sin i denne situasjonen. At hun attpåtil projiserer skylda over på alle mulige offentlige instanser og skriver et åpent klagebrev til Justisministeren i Aftenposten, er etter mitt skjønn ekstremt pinlig. Og ja, det er lang ventetid på pass nå. Men mye av dette skyldes årsaker som er helt utenfor myndighetenes kontroll. Denne typen legitimasjon har veldig mange innebygde sikkerhetsfunksjoner, og når det plutselig ble krig i Ukraina som skaper leveringsproblemer er det ikke løst i én håndvending fra myndighetenes side. Det er ikke slik at politiet kan improvisere og lage pass i Paint eller Word, og printe det ut på vanlig kopipapir, liksom 🤦♀️ Det er heller ikke første gang det er «pass-krise» i Norge, og det var jo ganske påregnelig at det kom til å bli lengre ventetid etter pandemien. Spørsmålet er - bør vi andre ha sympati for for folk som ikke klarer å bestille reisedokumenter i god tid, og dermed skaper lange køer? Når de attpåtil får flere pass-timer til samme barn, og møter opp uten å ha dokumentasjonen i orden og lese informasjonen på politiets nettsider først? Jeg har sympati for de som trenger nødpass for å komme seg til en syk slektning i utlandet, skal i begravelse i utlandet, har vært forhindret fra å fornye passet sitt under pandemien pga. at de er i risikogruppe. Men jeg tviler på at det er disse menneskene som skaper lange køer - det er vel heller folk som har bestilt ferie uten å ha fikset pass eller ID-kort på forhånd. På slutten av leserinnlegget sier hun at noen gjerne må invitere sønnen hennes i begravelse i Frankrike i slutten av juni, slik at han kan få utstedt nødpass (og dermed kan være med på familieferien). Samtidig er Norge i ferd med å gå tom for nødpass, og det går utover dem som faktisk skal i begravelse eller er pårørende til noen som er alvorlig syk i utlandet. 🙄 Jeg har svenske venner, og de mener at nordmenn har utviklet en litt... interessant mentalitet som følge av oljepengene og den norske velferdsstaten. Nå tror jeg at jeg forstår hva de mener 🙈😇 Anonymkode: 91c46...991 19 6
Zinatara Skrevet 1. juni 2022 #2 Skrevet 1. juni 2022 Det var jo de som rotet med fullmakt og det hadde jo vært problematisk dersom politiet ga pass til barn uten at fullmakt var i orden. Jeg lurer på om grunnen til at de ikke ble tilbudt ID-kort var at den forelderen som ikke var med ikke hadde signert for det på fullmakten. Vi ble spurt om vi kunne ta ID-kort i stedet når vi hadde time i April og det var jo allerede på det tidspunktet anbefalt at man valgte det dersom man ikke skulle utenfor Schengen. Men det er ulike linjer for signering på skjemaet for hva man gir fullmakt til. En linje til pass, en linje til ID-kort med reiserett og en til ID-kort uten reiserett. 5
AnonymBruker Skrevet 4. juni 2022 #3 Skrevet 4. juni 2022 Da passet til ungene gikk ut i vinter dro jeg og fikset nye pass. Og hadde med samtykke fra far. Altså. Pass er viktige dokumenter. Det er vårt ansvar å passe på at ungene har riktige papirer, og selvfølgelig skal ikke jeg kunne gå og bare skaffe pass uten av den andre forelderen er med. Jeg er ikke familiens diktator. Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er så mye klaging nå. Ta ansvar for at du ikke har kontroll på livet da. Og ferie i Norge er også fint. Og pass er mer enn bare et reisedokument. Anonymkode: 1fae3...008 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #4 Skrevet 5. juni 2022 Ble litt flau på hennes vegne over at hun skrev den kronikken og var med på Debatten. Dette var jo 100% hennes egen feil. Først glemte hun underskrift (og da er det helt riktig at barnet ikke får pass!), og gang #2 satte hun seg overhode ikke inn i situasjonen, men bare gikk ut fra at de ansatte på passkontoret ville fortelle henne om ditt og datt. Som om hun selv ikke har mulighet til å google engang! Det har vært SÅ mange saker om dette siden i fjor høst, jeg fatter ikke hvordan hun kunne være så bakpå med alt. Hun der er av typen som kommer i trøbbel i utlandet (selvforskyldt) og regner med at ambassaden skal ordne opp. Anonymkode: 1cae6...a50 10
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #5 Skrevet 5. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 16.12): de mener at nordmenn har utviklet en litt... interessant mentalitet som følge av oljepengene og den norske velferdsstaten. Nå tror jeg at jeg forstår hva de mener det gjør jeg også! Navlebeskuende Anonymkode: 70a7d...c7a 3 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #6 Skrevet 5. juni 2022 Akkurat denne saken er jo litt spesiell. Bare hennes feil. i vårt tilfelle fikk barnet pass i 2020 under pandemien, men det er bare gyldig i 2 år så da går det ut senere i år. Vi måtte da søke nytt pass til barnet nå før sommeren, fordi landet vi skal til krever at pass er gyldig i 6 mnd etter hjemreise. Så passet har jo bare 1,5 års gyldighet, selv om vi i teorien kunne reist på det passet frem til november. Tungvindt system, og jeg skjønner ikke hvorfor det må ha så lang gyldighet etter hjemkomst. Vi håper vi får passet i tide. Anonymkode: 2409c...43f 1
AnonymBruker Skrevet 5. juni 2022 #7 Skrevet 5. juni 2022 men folk visste vel ikke hvor lenge denne pandemien egentlig kom til å vare. så man risikerer jo selvfølgelig å betale for ett pass, hvor det plutselig forsvinner flere år av gyldigheten på grunn av dette viruset. Anonymkode: 39bee...ddd 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2022 #8 Skrevet 6. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): men folk visste vel ikke hvor lenge denne pandemien egentlig kom til å vare. så man risikerer jo selvfølgelig å betale for ett pass, hvor det plutselig forsvinner flere år av gyldigheten på grunn av dette viruset. Anonymkode: 39bee...ddd Det gjorde jeg (TS), og jeg synes at det var vel verdt pengene. Og jeg har ikke spesielt høy inntekt. For meg som er over 18 år, kostet passet ca. 900 kr. Det varer i 10 år. Jeg regner med at jeg kunne ha spart en hundrelapp på å vente til pandemien var over med å fornye passet. Men det var det vel verdt, nå finnes det ikke ledige pass-timer i byen jeg bor i før desember. Og så er ikke pass bare et reisedokument - det er legitimasjon. Det er ekstremt praktisk å ha et pass dersom man mister lommebok med bankkort og førerkort, for eksempel (her snakker jeg av erfaring). Anonymkode: 91c46...991 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #9 Skrevet 8. juni 2022 Hvorfor suger så mange rasshøllet til Staten her i tråden? Dette er 100% Statens feil. De klarer ikke å utføre helt grunnleggende oppgaver som å utstede pass til landets innbyggere. Anonymkode: 30174...223 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #10 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 16.12): Jeg blir helt oppgitt av offer-mentaliteten til enkelte. For ordens skyld; Passet mitt gikk ut i begynnelsen av pandemien, og jeg gikk selvfølgelig og fornyet det med én gang. Det er en selvfølge for meg at man sørger for å ha gyldig pass. I dag leste jeg leserinnlegget til Asker-mor Hanne Hårstad i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/wOorwL/jeg-foeler-meg-lurt-feilinformert-og-maktesloes-paa-jakt-etter-pass Hun visste at det var lang ventetid på pass. Når de fikk pass-time, hadde hun ikke sørget for å skrive fullmakt til et av barna. Dermed fikk ikke sønnen utstedt pass. Når familien fikk ny time til sønnen, visste de at de hadde knapt med tid. Likevel bestilte de pass til sønnen uten å sjekke om det fantes andre alternativer med kortere ventetid (ID-kort). Det virker heller ikke som om de spurte betjeningen på pass-kontoret. Det er mulig at denne damen kunne ha fått bedre veiledning av betjeningen, men det er litt vanskelig å vite at noen trenger veiledning dersom de ikke selv gir uttrykk for det. Jeg vet at jeg sikkert kommer til å få noen sure svar, og jeg synes jo litt synd på gutten som ikke kan være med på ferie med resten av familien sin. Men det er først og fremst morens feil. Hun har selv satt sønnen sin i denne situasjonen. At hun attpåtil projiserer skylda over på alle mulige offentlige instanser og skriver et åpent klagebrev til Justisministeren i Aftenposten, er etter mitt skjønn ekstremt pinlig. Og ja, det er lang ventetid på pass nå. Men mye av dette skyldes årsaker som er helt utenfor myndighetenes kontroll. Denne typen legitimasjon har veldig mange innebygde sikkerhetsfunksjoner, og når det plutselig ble krig i Ukraina som skaper leveringsproblemer er det ikke løst i én håndvending fra myndighetenes side. Det er ikke slik at politiet kan improvisere og lage pass i Paint eller Word, og printe det ut på vanlig kopipapir, liksom 🤦♀️ Det er heller ikke første gang det er «pass-krise» i Norge, og det var jo ganske påregnelig at det kom til å bli lengre ventetid etter pandemien. Spørsmålet er - bør vi andre ha sympati for for folk som ikke klarer å bestille reisedokumenter i god tid, og dermed skaper lange køer? Når de attpåtil får flere pass-timer til samme barn, og møter opp uten å ha dokumentasjonen i orden og lese informasjonen på politiets nettsider først? Jeg har sympati for de som trenger nødpass for å komme seg til en syk slektning i utlandet, skal i begravelse i utlandet, har vært forhindret fra å fornye passet sitt under pandemien pga. at de er i risikogruppe. Men jeg tviler på at det er disse menneskene som skaper lange køer - det er vel heller folk som har bestilt ferie uten å ha fikset pass eller ID-kort på forhånd. På slutten av leserinnlegget sier hun at noen gjerne må invitere sønnen hennes i begravelse i Frankrike i slutten av juni, slik at han kan få utstedt nødpass (og dermed kan være med på familieferien). Samtidig er Norge i ferd med å gå tom for nødpass, og det går utover dem som faktisk skal i begravelse eller er pårørende til noen som er alvorlig syk i utlandet. 🙄 Jeg har svenske venner, og de mener at nordmenn har utviklet en litt... interessant mentalitet som følge av oljepengene og den norske velferdsstaten. Nå tror jeg at jeg forstår hva de mener 🙈😇 Anonymkode: 91c46...991 Hei. Jeg heiet med deg og var enig i begynnelsen. Men så ble det bare et fryyyyyyktelig langt og intetsigende innlegg og babbel om det samme osv. orket ikke lese mer 🙇♀️ men lykke til hva enn du ville prøve å gå frem 🤷♀️ Anonymkode: 5a2ed...495
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2022 #11 Skrevet 8. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 22.07): men folk visste vel ikke hvor lenge denne pandemien egentlig kom til å vare. så man risikerer jo selvfølgelig å betale for ett pass, hvor det plutselig forsvinner flere år av gyldigheten på grunn av dette viruset. Anonymkode: 39bee...ddd ??? Et pass er også et identifikasjonspapir og man må ha dette dokumentet for å legitimere seg ved f.eks. tap at førerkort. Skal du åpne ny konto i banken = Pass Anonymkode: 2efa9...3da 7 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #12 Skrevet 9. juni 2022 On 6/8/2022 at 2:03 AM, AnonymBruker said: Hvorfor suger så mange rasshøllet til Staten her i tråden? Dette er 100% Statens feil. De klarer ikke å utføre helt grunnleggende oppgaver som å utstede pass til landets innbyggere. Anonymkode: 30174...223 Brikkemangel er ikke statens feil. Det er heller ikke statens feil at alle plutselig vil ha pass samtidig. Man kunne selvsagt ønsket at de hadde hatt bedre kapasitet, men økt midlertidig bemanning er vanskelig å få til, og økt permanent bemanning hadde vært svært dyrt og sannsynligvis helt unødvendig. Forny passet ditt når det nærmer seg utløpstid, ikke rett før du skal på ferie. Det burde ikke være så vanskelig å tenke litt fremover. Dette minner mye om gamlingene som klager på at lokale filialer legges ned og minibanker fjernes, samtidig som de har hatt over 20 år på seg til å lære seg å bruke nettbank. Anonymkode: 4055d...ea7 7
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #13 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 31.5.2022 den 16.12): I dag leste jeg leserinnlegget til Asker-mor Hanne Hårstad Anonymkode: 91c46...991 Ja, kan man bli mer "Karen"?! Skjønner ikke at hun ikke forstår at hun driter seg noe så grundig ut. Puteflaut! Anonymkode: e7fcb...783 5
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #14 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Brikkemangel er ikke statens feil. Det er heller ikke statens feil at alle plutselig vil ha pass samtidig. Man kunne selvsagt ønsket at de hadde hatt bedre kapasitet, men økt midlertidig bemanning er vanskelig å få til, og økt permanent bemanning hadde vært svært dyrt og sannsynligvis helt unødvendig. Anonymkode: 4055d...ea7 Ja, jeg vil tro at man ikke bare kan tilsette hvem som helst på et politikontor uten at det er gjort bakgrunnssjekk og grundig opplæring, så det er kanskje ikke så lett å få tak i folk til en sånn jobb midlertidig. En annen ting er jo at det nok er begrenset hvor mye de kan utvide uten å også anskaffe flere maskiner . Det er nok ikke akkurat er noe man kan få levert på dagen og de er sikkert ikke billige. Det er heller ikke slik at det offentlige kan anskaffe noe uten at det er bevilget midler til det og byråkrati går ofte ikke fort. Så er vel også spørsmålet om det løser noe som helst å gi flere personer timer til å bestille pass. Så lenge det er problemer med produksjonen av pass vil jo det bare føre til økt leveringstid. Anonymkode: 1ab04...7c2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2022 #15 Skrevet 9. juni 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Brikkemangel er ikke statens feil. Det er heller ikke statens feil at alle plutselig vil ha pass samtidig. Man kunne selvsagt ønsket at de hadde hatt bedre kapasitet, men økt midlertidig bemanning er vanskelig å få til, og økt permanent bemanning hadde vært svært dyrt og sannsynligvis helt unødvendig. Forny passet ditt når det nærmer seg utløpstid, ikke rett før du skal på ferie. Det burde ikke være så vanskelig å tenke litt fremover. Dette minner mye om gamlingene som klager på at lokale filialer legges ned og minibanker fjernes, samtidig som de har hatt over 20 år på seg til å lære seg å bruke nettbank. Anonymkode: 4055d...ea7 Nå må du holde kjeft. Dette er Statens feil. At du jobber på passkontoret og får kjeft i disse dager, fortjener du. Anonymkode: 30174...223
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #16 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Nå må du holde kjeft. Dette er Statens feil. At du jobber på passkontoret og får kjeft i disse dager, fortjener du. Anonymkode: 30174...223 Hvilken stat? Råvaremangel er et globalt problem. Anonymkode: 4eb41...a19 3
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #17 Skrevet 10. juni 2022 klarer man ikke passe på at sønnen får pass så er det på sinn plass, det gjelder å tilpasse seg, alle skal være så påpasselig og vente til siste stund før man ordner ting. Anonymkode: f47eb...193 1
Fru Uperfekt Skrevet 10. juni 2022 #18 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 8.6.2022 den 2.03): Hvorfor suger så mange rasshøllet til Staten her i tråden? Dette er 100% Statens feil. De klarer ikke å utføre helt grunnleggende oppgaver som å utstede pass til landets innbyggere. Anonymkode: 30174...223 Tror du får lese deg opp litt på SCM
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2022 #19 Skrevet 10. juni 2022 AnonymBruker skrev (På 5.6.2022 den 22.07): men folk visste vel ikke hvor lenge denne pandemien egentlig kom til å vare. så man risikerer jo selvfølgelig å betale for ett pass, hvor det plutselig forsvinner flere år av gyldigheten på grunn av dette viruset. Anonymkode: 39bee...ddd Nå er pass mer enn et dokument man bruket for å ligge to uker på stranda i syden Anonymkode: 38af7...ca3
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2022 #20 Skrevet 13. juni 2022 On 5/31/2022 at 4:12 PM, AnonymBruker said: Jeg blir helt oppgitt av offer-mentaliteten til enkelte. For ordens skyld; Passet mitt gikk ut i begynnelsen av pandemien, og jeg gikk selvfølgelig og fornyet det med én gang. Det er en selvfølge for meg at man sørger for å ha gyldig pass. I dag leste jeg leserinnlegget til Asker-mor Hanne Hårstad i Aftenposten: https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/wOorwL/jeg-foeler-meg-lurt-feilinformert-og-maktesloes-paa-jakt-etter-pass Hun visste at det var lang ventetid på pass. Når de fikk pass-time, hadde hun ikke sørget for å skrive fullmakt til et av barna. Dermed fikk ikke sønnen utstedt pass. Når familien fikk ny time til sønnen, visste de at de hadde knapt med tid. Likevel bestilte de pass til sønnen uten å sjekke om det fantes andre alternativer med kortere ventetid (ID-kort). Det virker heller ikke som om de spurte betjeningen på pass-kontoret. Det er mulig at denne damen kunne ha fått bedre veiledning av betjeningen, men det er litt vanskelig å vite at noen trenger veiledning dersom de ikke selv gir uttrykk for det. Jeg vet at jeg sikkert kommer til å få noen sure svar, og jeg synes jo litt synd på gutten som ikke kan være med på ferie med resten av familien sin. Men det er først og fremst morens feil. Hun har selv satt sønnen sin i denne situasjonen. At hun attpåtil projiserer skylda over på alle mulige offentlige instanser og skriver et åpent klagebrev til Justisministeren i Aftenposten, er etter mitt skjønn ekstremt pinlig. Og ja, det er lang ventetid på pass nå. Men mye av dette skyldes årsaker som er helt utenfor myndighetenes kontroll. Denne typen legitimasjon har veldig mange innebygde sikkerhetsfunksjoner, og når det plutselig ble krig i Ukraina som skaper leveringsproblemer er det ikke løst i én håndvending fra myndighetenes side. Det er ikke slik at politiet kan improvisere og lage pass i Paint eller Word, og printe det ut på vanlig kopipapir, liksom 🤦♀️ Det er heller ikke første gang det er «pass-krise» i Norge, og det var jo ganske påregnelig at det kom til å bli lengre ventetid etter pandemien. Spørsmålet er - bør vi andre ha sympati for for folk som ikke klarer å bestille reisedokumenter i god tid, og dermed skaper lange køer? Når de attpåtil får flere pass-timer til samme barn, og møter opp uten å ha dokumentasjonen i orden og lese informasjonen på politiets nettsider først? Jeg har sympati for de som trenger nødpass for å komme seg til en syk slektning i utlandet, skal i begravelse i utlandet, har vært forhindret fra å fornye passet sitt under pandemien pga. at de er i risikogruppe. Men jeg tviler på at det er disse menneskene som skaper lange køer - det er vel heller folk som har bestilt ferie uten å ha fikset pass eller ID-kort på forhånd. På slutten av leserinnlegget sier hun at noen gjerne må invitere sønnen hennes i begravelse i Frankrike i slutten av juni, slik at han kan få utstedt nødpass (og dermed kan være med på familieferien). Samtidig er Norge i ferd med å gå tom for nødpass, og det går utover dem som faktisk skal i begravelse eller er pårørende til noen som er alvorlig syk i utlandet. 🙄 Jeg har svenske venner, og de mener at nordmenn har utviklet en litt... interessant mentalitet som følge av oljepengene og den norske velferdsstaten. Nå tror jeg at jeg forstår hva de mener 🙈😇 Anonymkode: 91c46...991 Enig. Jeg venter også på passtime, men vi har ikke vært så dumme at vi har bestilt utenlandsferie uten at dette er i orden. Vi klarer å kose oss på norgesferie også. Anonymkode: 1a6a7...af6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå