Gå til innhold

Hjelp, hunden har spist chorizo pølse!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dette farlig for hunder? :( Sønnen min på 6 år ville gi hunden mat og vi var tomme.. Kom hjem fra jobb nå og da hadde sønnen gitt hunden en sånn chorizo stang (litt vanskelig å forklare), jeg er så bekymret nå. Er redd hunden skal bli dårlig og kan dø av det :( Er det noen dyreleger eller veterinærer her som kan svare på hva vi burde gjøre? Er dette farlig mat for hunder?

Hilsen bekymret.

Anonymkode: feb1a...d1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mye krydder i en sånn pølse, og jeg tror også det er hvitløk i chorizo, uten at jeg kan si sikkert. Men hvitløk er giftig for hunder. Du bør kanskje ringe veterinær?

"Hva skjer hvis en hund spiser hvitløk?

Løk og hvitløk inneholder et stoff som heter tiosulfat som er giftig for hunder og katter. Giftstoffet blir ikke borte dersom løken kokes eller stekes. Ved forgiftning skades de røde blodcellene og hunden får en type blodmangel som kalles hemolytisk anemi. 5 g/kg kan gi lett forgiftning og veterinær bør kontaktes."
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Det er mye krydder i en sånn pølse, og jeg tror også det er hvitløk i chorizo, uten at jeg kan si sikkert. Men hvitløk er giftig for hunder. Du bør kanskje ringe veterinær?

"Hva skjer hvis en hund spiser hvitløk?

Løk og hvitløk inneholder et stoff som heter tiosulfat som er giftig for hunder og katter. Giftstoffet blir ikke borte dersom løken kokes eller stekes. Ved forgiftning skades de røde blodcellene og hunden får en type blodmangel som kalles hemolytisk anemi. 5 g/kg kan gi lett forgiftning og veterinær bør kontaktes."

Huff, da kontakter jeg veterinær med engang :( krysser fingrene for at det ikke skjer hunden noe.

Ts

• Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Huff, da kontakter jeg veterinær med engang :( krysser fingrene for at det ikke skjer hunden noe.

Ts

Jeg tror det ikke er så farlig likevel. Jeg TRODDE det kunne være hvitløk i chorizo, men det er ikke det i den f.eks. Grilstad har iflg. innholdsfortegnelsen på nett.

Antageligvis kan hunden bli litt løs i magen av alt krydderet, men det går nok bra. Men ring veterinæren likevel, forhør deg. Mulig hunden din har sterkere mage enn min hund, som blir dårlig i magen av omtrent alt 😄 

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette går nok veldig fint, hunden din kommer ikke til å dø. Det er mye salt og mye krydder i slike pølser, og så klart ikke bra å spise mye av, men så lenge dette er et engangstilfelle og hunden ellers virker som seg selv, ville jeg ikke ringt veterinær for noe slikt. Ring heller hvis hunden blir dårlig. 

Anonymkode: 3e90d...1c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Dette går nok veldig fint, hunden din kommer ikke til å dø. Det er mye salt og mye krydder i slike pølser, og så klart ikke bra å spise mye av, men så lenge dette er et engangstilfelle og hunden ellers virker som seg selv, ville jeg ikke ringt veterinær for noe slikt. Ring heller hvis hunden blir dårlig. 

Anonymkode: 3e90d...1c6

Ok takk for svar fra alle :) Ble lettet nå. Han spiste pølsen for cirka 2-3 timer siden og virker helt fin så da går det sikkert fint.

Ts

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror det vil gå helt fint. Tror en hund skal få i seg en god del hvitløk før de faller over.

Dette var en engangstilfelle. Hunden fikk seg vel en overraskelse over hvor spicy pølsa var, men tviler på at den vil bli syk av det. 

Anonymkode: 1e42d...515

AnonymBruker
Skrevet

Chill, snakk om å overdramatisere. :ler:

Anonymkode: 1013b...d93

AnonymBruker
Skrevet

en såkalt veskehund hadde kanskje reagert litt mer enn fx en Golden. Vet ikke hva slags hund du har... Men en "stang" høres ikke ut som en stor pølse:). Enig med de fleste her. Dette går bra!

Anonymkode: 641f4...8d6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...