Gå til innhold

Kreve husleie av (mannen) ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Trenger litt juridisk hjelp her.

Har søkt om separasjon og har flyttet ut siden (mannen min) ikke ville gjøre det. Har lest at den som flytter ut kan kreve husleie av mannen i slike tilfeller, men kan ikke se noen sted hvordan man  kan gjøre det. Kan vel ikke bare sende ham og spørre om det? 

Spørsmålet mitt er hvordan kan man gjøre det på en korrekt juridisk måte?

Anonymkode: f4ee9...ef3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Han betaler vel faste utgifter alene på eiendommen nå, de som dere sikkert delte på da dere bodde sammen? 

Anonymkode: 68a2f...740

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Har lest at den som flytter ut kan kreve husleie av mannen i slike tilfeller

Hvor har du lest dette, har du en kilde? Er ikke overbevist om at dette stemmer 

Anonymkode: f11cc...c6a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du eier boligen han bor i så er det jo naturlig at han betaler husleie til deg, skal han fortsette å bo der så må dere skrive leiekontrakt.

Du må komme med mer informasjon om eierforhold og sånt på boligen. 

Anonymkode: 58875...90d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Du kan kreve det, men det gjelder fra datoen du krever det. Jeg aner ikke hvor du får gjort dette, du finner nol info på google om du ikke har advokat?

Anonymkode: 2de57...f52

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke eier boligen du flyttet fra så kan du ikke kreve husleie !

Anonymkode: a8050...376

• Liker 1
Skrevet

HVis du er hel- eller deleier av huset kan du kreve husleie.  Det maa du kreve fra han, enten direkte eller via skilsmisseadvokaten din.  Det er ikke et eget kontor som organiserer slike ting.

Skrevet

Det er vel kun hvis det er din bolig at du kan kreve det. Hvis boligen er felles og han betaler sin del så kan ikke du kreve at han skal betale ekstra for at du velger å flytte ut for en periode. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Trenger litt juridisk hjelp her.

KG er det siste stedet du skal stole på juridisk hjelp fra, her er det en drøss av hobbyjurister som har mindre peiling enn en videregåendeelev med rettslære som valgfag.

Jeg tror du har alt å tjene på å kontakte advokat.

Hvis det ikke er aktuelt, her er det jeg finner ved et enkelt søk

https://jusinfo.no/skilsmisse/skjaeringstidspunktet-og-verdsetting/krav-om-husleie-etter-samlivsbrudd/

https://advokatenhjelperdeg.no/jus-artikler/samlivsbrudd-mange-flytter-uten-avtale-om-utgifter/

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Burde ha skrevet mer utfyllende informasjon. Vi eier en leilighet sammen, jeg eier halvparten og vi har ikke lenger lån på den leiligheten. Jeg tror jeg har rett til å kreve leie fra ham, men vet ikke hvordan man kan gjøre det. Sikker best via advokat, men finnes det andre alternativer enn advokat, en enklere måte?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville krevd leie skriftlig i rekommandert brev. Det holder at du varsler det, men gjør det raskt, for det har ikke tilbakevirkende kraft. Så hører du på NymeriaRhoynar og kontakter advokat. Det koster, men det kan fort bli dyrere å la være.

Anonymkode: 0ecf5...c85

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for svar. Burde ha skrevet mer utfyllende informasjon. Vi eier en leilighet sammen, jeg eier halvparten og vi har ikke lenger lån på den leiligheten. Jeg tror jeg har rett til å kreve leie fra ham, men vet ikke hvordan man kan gjøre det. Sikker best via advokat, men finnes det andre alternativer enn advokat, en enklere måte?

Dere bør jo gå til advokat uansett, for å kjapt bli enige om hvordan dele boet.

Skal dere selge, skal han kjøpe deg ut ect

Du kan ikke kreve noe når du valgte flytte ut. 

Anonymkode: d6ae8...e35

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hvor har du lest dette, har du en kilde? Er ikke overbevist om at dette stemmer 

Anonymkode: f11cc...c6a

Eier begge boligen så stemmer det. Min søster mottok bare varsel om at «nå kommer jeg til å kreve leie». Ifølge advokaten hennes var det nok for å etablere startpunkt for leien.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere bør jo gå til advokat uansett, for å kjapt bli enige om hvordan dele boet.

Skal dere selge, skal han kjøpe deg ut ect

Du kan ikke kreve noe når du valgte flytte ut. 

Det siste er feil. Hun kan kreve leie siden hun eier halvparten.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Men han betaler vel for de faste utgiftene på leiligheten alene nå? Du betalte vel halvparten tidligere? Hvor mye mer mener du at han skal betale utover det om han eier halve? Han betaler jo for din halvdel av regninga. 

Anonymkode: 68a2f...740

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det siste er feil. Hun kan kreve leie siden hun eier halvparten.

Ja, hun kan kreve leie for sin halvpart.

Men i dette skal det også være for en gitt tid.

Hun kan ikke BARE si hun vil ha leie fra neste mandag, de må også bli enige om utgiftsdeling og hvor lenge dette skal vare.

AnonymBruker
Skrevet

Finnes forøvrig ingen LETTERE måte enn advokat.

Dere må også kontakte banken, ekssamboer må sjekke om han kan kjøpe ut.

Megler må kontaktes.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Husk å skaff ny verdivurdering på leiligheten om han skal kjøpe deg ut, slik at du får dagens verdi 😌

Anonymkode: 70c6b...f20

AnonymBruker
Skrevet

Du må jo gå til anskaffelse av en advokat uansett, mannen nekter jo å flytte. Da må han enten kjøpe deg helt ut av leiligheten (markedsverdi) - eller dere må selge og fordele pengene likt. Det er eneste måte å gjøre det på, og da må du også ha en advokat. 

Send en skriftlig mail til mannen din, om at du krever husleie for leiligheten fra og med i dag 31.05.22 og at du kommer til å anskaffe advokat nå, så all deres kontakt kommer til å gå igjennom advokaten. 

Anonymkode: 8818f...06b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...