Gå til innhold

Lei av lærere som klager over dårlig lønn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg orker ikke lese gjennom tråden, men her er det mange som ikke kjenner noen lærere. De har alltid hatt mye å gjøre, men høyrereformen økte arbeidsmengden helt sinnsykt. Boligprisene har også skapt store utfordringer for lærerne ved at de med utfordringer samles opp. Det må naturligvis kompenseres for mer arbeid. Det er elementær logikk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Maleficenta skrev (38 minutter siden):

men er det ikke litt greit da å få jobbet inn disse timene for så å få masse samlet fri??

Jeg har ikke noe problem med hvordan arbeidsåret er lagt opp. Det er helt greit for meg med de arbeidsfrie periodene. Det er heller ikke grunnen til streiken. 

Men arbeidsmengden som skal utføres går gjerne utover tiden man har til rådighet, noe som blir svært samvittighetstyngende. Vi jobber jo tross alt med barn. Dessverre er det ingen systemer for å fange opp dette, ettersom læreren er verdensmestere i å bare få ting til å funke uansett. Vi skyter oss egentlig litt i foten ganske ofte.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 19.40):

Nei, det er det definitivt ikke alle som har forstått!

Til info: jeg er ikke lærer, men som nevnt jobber kommunalt, med lavere utdanning og høyere startlønn. Og selv om jeg jobber med systemer innen utdanning, så slipper jeg å forholde meg til menneskelig kontakt på den måten lærere gjør.

Helt ærlig mener jeg at min jobb er vesentlig enklere enn en lærers, og det er absurd at en med to år lengre utdanning enn meg, skal tjene vesentlig mindre i startlønn - igjen, i samme sektor.

Jeg jobber med blant annet levere systemene lærere bruker, der jeg sitter på min kontorplass, fredet for forstyrrelser og foreldre som maser og klager.

Anonymkode: 8e16d...6a8

vel, du er ikke representativ! Din startslønn er mye høyere enn snittet! 

Du vet at en Norsk gjennomsnittslønn er på ca 550 000! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lærere skulle hatt topplønn!

Det hadde gjort underverker i samfunnet!

Anonymkode: ca9c3...046

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kunne ofte heller ha tenkt meg overtid, enn avspasering. Det er ikke et valg man har som lærer.

Anonymkode: 94029...399

Det samme gjelder svært mange andre ansatte i offentlig sektor også. Overtid må godkjennes på forhånd av nærmeste leder, og er kun aktuelt i spesielle tilfeller. Jeg har selv ingen reelle muligheter for overtid, jeg må avspasere. Hvis jeg har tid, noe jeg ofte ikke har. 

Anonymkode: 55a61...6e1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (1 time siden):

Jeg har ikke noe problem med hvordan arbeidsåret er lagt opp. Det er helt greit for meg med de arbeidsfrie periodene. Det er heller ikke grunnen til streiken. 

Men arbeidsmengden som skal utføres går gjerne utover tiden man har til rådighet, noe som blir svært samvittighetstyngende. Vi jobber jo tross alt med barn. Dessverre er det ingen systemer for å fange opp dette, ettersom læreren er verdensmestere i å bare få ting til å funke uansett. Vi skyter oss egentlig litt i foten ganske ofte.

men dere er klar over at når dere streiker då ødelegger dere for utdannelsen til barna?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (4 minutter siden):

men dere er klar over at når dere streiker då ødelegger dere for utdannelsen til barna?

Det kan føles sånn for barna (eller foreldrene) der og da, men intensjonen er bedre forhold i skolene. Om en måned med streik for en klasse fører til at den samme klassen senere får en kvalifisert lærer enn en ukvalifisert  19åring til vikar, så er det snarere oppbyggende heller enn ødeleggende for de aktuelle barna. 

Endret av Marimba
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (2 minutter siden):

Det kan føles sånn for barna (eller foreldrene) der og da, men intensjonen er bedre forhold i skolene. Om en måned med streik for en klasse fører til at den samme klassen senere får en kvalifisert lærer enn en ukvalifisert  19åring til vikar, så er det snarere oppbyggende heller enn ødeleggende for de aktuelle barna. 

men sksl dere ha vmbedre lønn går det mindre penher til skolemateriell til barna

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (Akkurat nå):

men sksl dere ha vmbedre lønn går det mindre penher til skolemateriell til barna

Forskning viser at det som har størst innvirkning på læringen til barna er læreren, ikke skolemateriellet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (Akkurat nå):

Forskning viser at det som har størst innvirkning på læringen til barna er læreren, ikke skolemateriellet. 

men f.eks en dårlig lærer blir jo ikke bedre med bedre lønn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (2 minutter siden):

Men det er en diskusjon på individnivå som man ikke akkurat kan ta utgangspunkt i når det er snakk om et generelt lønnsoppgjør. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er adjunkt. 6 år på høgskole/universitet, men ikke master. Allsidig utdannelse, har fordypet meg i psykososiale vansker, for å kunne hjelpe flest mulig barn der de er mest/lavterskel. Var fornøyd med lønna når jeg startet for 12 år siden. Syntes selv jeg hadde en flott jobb, en viktig jobb som var helt ok lønnet. Arbeidstid fungerte godt. Kjempefornøyd med den hyllen jeg hadde valgt meg i arbeidslivet.  

Men, noe har skjedd. Det forventes stadig mer av min profesjonalitet og kompetanse, men det er stadig mindre vilje til å betale for det. Lønnsutviklingen har stagnert, og tallene er svært tydelige. Jeg er fremdeles i skolen, ett år til, men liker heldigvis å studere, så nå har jeg sett meg ut en annen hylle i arbeidslivet. Jeg tror ikke det er mye lettere, men jeg håper jeg har valgt en hylle som jeg kan føle litt mer stolthet av igjen, for det savner jeg. Den nasjonale nedsnakkingen av politikere ("vi trenger ikke flere lærere, vi trenger BEDRE lærere") og også feks her på kg sliter på mitt profesjonelle selvbilde. 

Det som skremmer meg videre er hvis alle mine dyktige kollegaer skal tenke som meg. Min skole har ikke klart å fylle de utlyste årsverkene med faglærte i år. De få lærerutdannede vi hadde inne på intervju fikk stillinger kastet etter seg. Jeg ser daglig ufaglærte vikarer i aksjon; de gjør en jobb, men de er ikke pedagoger. Skolen blir oppbevaring, skummelt. Allerede er 20% av de som underviser i norsk skole ufaglærte. Hvem skal ivareta barna ordentlig hvis vi ikke klarer å beholde de som KAN barns utvikling og behov for undervisning? 

Jeg tror ikke vi kommer spesielt langt med årets streik, men jeg støtter den helhjertet. Det er viktig at vi sier ifra. Mange vil nok velge å ikke lytte, det kan jeg ikke styre. Men jeg er dypt bekymret, for hvor dette vil ende for norsk skole og dermed det norske samfunn. 

Anonymkode: fc00f...24b

Dette er akkurat som på min arbeidsplass. Og jeg jobber på en av landets største barneskoler 1-7. Vi får ikke inn kvalifiserte personale i stillingene vi søker. Jeg er som deg, dypt bekymret. Og er dette den kommende "normalen" pga lønn stagnerer, da er jeg dypt bekymret for den fremtidige generasjonen og derav barna til mange av de i denne tråden som mener at lærerene syter og klager over dårlig lønnsøking og mye fri. Jeg er jammen glad for at mine barn er ferdig med barneskolen. 

Anonymkode: f3474...f63

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

Og hvordan få læreryrket mer attraktivt for å fange inn flere kompetente lærere, og få flere av toppstudentene til å velge den karriereveien? Kan det tenkes at økt lønn kan være et godt virkemiddel?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har ingen tro på dette subjektive narrativet ditt. Du er litt «vel informert» om årsak til fravær som vikar. Innlegget ditt er derfor ikke troverdig. Det er ingen vikarer som er innom som får den type innsikt i andres arbeidsmetoder som du hevder.

Til informasjon; det er du som er vikar som er ansvarlig for å planlegge undervisningen. 

Anonymkode: fc3dc...85e

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva du tror. Jeg har jobbet på de samme skolene av og på i tre år, jeg kjenner godt til grunnene for fravær. Noen av de sykemeldte sa rett ut hvorfor de var borte. Ei skrøt til og med over at hun hadde klart å få seg en sykemelding, for nå var hun "sååå lei av korona! Jeg trenger litt fri". De lærerne som faktisk stod på gjennom den verste tiden disse årene, var like frustrerte som vikarene og ledelse, så grunnene for sykemelding ble ivrig diskutert.

Og nei, når jeg hopper inn i en time, så er det faglærer sitt ansvar at det finnes et opplegg eller en årsplan. Ved langvarige vikariat planlegger man selv, men det er ekstremt vanskelig å planlegge noe som helst når læreren ikke har laget en årsplan, og elevene knapt har lært noe. Det hjelper ikke hva som står i læreplanen, når elevene ikke har nådd kompetansemålene for de to siste årene. Som da jeg tok over et vikariat i tysk i 12 uker i en 10. klasse, og jeg måtte tilbake til pensum i 8. klasse før jeg fant noe de klarte å jobbe med. 

Og dette kommer man unna med, og tør å be om mer lønn? Tror det trengs en skikkelig opprenskning før den lønnsforhøyelsen kan komme. 

Anonymkode: 6edc1...7a8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 time siden):

Alle har streikerett.. Hallo i luken! 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg kunne ikke brydd meg mindre om hva du tror. Jeg har jobbet på de samme skolene av og på i tre år, jeg kjenner godt til grunnene for fravær. Noen av de sykemeldte sa rett ut hvorfor de var borte. Ei skrøt til og med over at hun hadde klart å få seg en sykemelding, for nå var hun "sååå lei av korona! Jeg trenger litt fri". De lærerne som faktisk stod på gjennom den verste tiden disse årene, var like frustrerte som vikarene og ledelse, så grunnene for sykemelding ble ivrig diskutert.

Og nei, når jeg hopper inn i en time, så er det faglærer sitt ansvar at det finnes et opplegg eller en årsplan. Ved langvarige vikariat planlegger man selv, men det er ekstremt vanskelig å planlegge noe som helst når læreren ikke har laget en årsplan, og elevene knapt har lært noe. Det hjelper ikke hva som står i læreplanen, når elevene ikke har nådd kompetansemålene for de to siste årene. Som da jeg tok over et vikariat i tysk i 12 uker i en 10. klasse, og jeg måtte tilbake til pensum i 8. klasse før jeg fant noe de klarte å jobbe med. 

Og dette kommer man unna med, og tør å be om mer lønn? Tror det trengs en skikkelig opprenskning før den lønnsforhøyelsen kan komme. 

Igjen, du fremstår ikke som troverdig. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Uten administrasjonen blir det ikke rom til forelesninger, kompendium, praksis, referansegrupper, eksamen m.m. Men om dette ikke er viktig for fremtidige lærere så er det greit nok for meg.

Anonymkode: 2332d...a67

Du ville ikke hatt en utdanning om det ikke hadde vært for lærere som har utdannet deg. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Din opplevelse stemmer nok sikkert, men dette er svogerforskning. 

Hvorfor tenker du at dine subjektive opplevelser skal legges til grunn som et argument for at en hel profesjon ikke skal øke like mye i lønn som resten av arbeidslivet?

Som et svar på din svogerforskning, her kommer min: jeg har jobbet fire ganger så lenge som deg i skolevesenet, og aldri vært borti en lærer mer så lav arbeidsmoral som du har opplevd. Så da står "forskningen" vår likt. 

Anonymkode: fc00f...24b

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 time siden):

Den må du nesten utdype.. lønn og skolemateriell - tror du det går ut av samme budsjett? 

Om du er interessert i at barna dine skal få en god skolegang, må du lytte til de som  jobber i skolen når de sier at arbeidsmengde og lønn ikke henger på greip. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Alle har streikerett.. Hallo i luken! 

Ikke alle.

Anonymkode: ba0c2...f06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...