Gå til innhold

Lei av lærere som klager over dårlig lønn!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Var det du som jobbet i administrasjonen? Da er du ikke med på å utdanne lærere noe mer enn de som vasker høyskolen er. 

Anonymkode: 67556...34d

Uten administrasjonen blir det ikke rom til forelesninger, kompendium, praksis, referansegrupper, eksamen m.m. Men om dette ikke er viktig for fremtidige lærere så er det greit nok for meg.

Anonymkode: 2332d...a67

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er det tatt hensyn til i arbeidstidsavtalene. Det er det som heter leseplikt, om du har hørt det begrepet før. Norsk har høyere leseplikt enn f.eks. kroppsøving. 

Jeg er forøvrig enig med deg i at lærere taper sympati ved å klage over at de er tvunget til å ta ut avspasseringen sin på gitte tidspunkter, for det stemmer virkelig at det finnes masse yrkesgrupper som rett og slett sjelden eller aldri får tatt ut sin. Det gjelder f.eks. skoleldere, så lærerne hadde ikke trengt å gå utenfor sin egen arbeidsplass engang for å se det.

Personlig tror jeg lærere taper sympati fordi fagforbundene deres, særlig det største (Utdanningsforbundet) fronter kampene på en helt idiotisk måte. Det var veldig lett å se under korona, da UDF krevde at skolene stengte tidligere før juleferien så lærere og elever ikke skulle bli syke i juleferien. Det er veldig lite smart å fremstille gruppen man representerer som så lite viktige som de gjorde da. Og det vanvittige maset om at lærere var utsatt for større risiko enn andre, når statistikk over smitte og sykdom viste at de ikke var det. Men jeg tror også det er et stort problem at skolen er blitt så politisert, det er ingen andre yrkesgrupper som opplever at flere partier går til valg på at de er for dårlige. Og slik har det vært konsekvent de siste årene, etter at PISA kom, selv om PISA faktisk viser at norske elever er ganske gode. De er særlig gode på demokratiforståelse, noe som er superviktig. Men det blir aldri fremhevet. I stedet er skolen og lærere blitt offere i en politisk drakamp, noe som også medfører at de har tapt status i samfunnet.

Nåja, det har jo kommet frem i granskingen at det var feil å ikke prioritere ansatte i skolen og barnehagen tidligere, slik som andre land gjorde. Regjeringen presterte jo det kunststykket med å sette seg selv frem i køen, noe våre naboland ikke gjorde. 

https://www.utdanningsnytt.no/barnehage-korona-smittevern/koronakommisjonen-ansatte-i-skoler-og-barnehager-burde-vaert-prioritert-for-vaksine-tidligere/320465 

https://www.nettavisen.no/nyheter/alle-i-regjeringen-skal-fa-vaksine-for-tiden-men-flere-sier-i-fra-seg-plassen/s/12-95-3424130843

Anonymkode: 34bf5...ee9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marimba skrev (10 timer siden):

En ting som til stadighet forundrer meg, som lærer i barneskolen, er dette med at folk oppriktig lurer på hva jeg gjør før og etter undervisning. Undervisningen er tross alt ferdig kl 13. Da må jeg jo ha masse med fritid. 

Altså, når du arrangerer en barnebursdag for 15 unger, og du gjerne vil ha de ungene til å følge et spesielt program, og du gjerne vil ha med deg alle, tror du oppriktig det kommer av seg selv av at du stiller opp når bursdagen starter og sier hei? 

Mest sannsynlig nei... Men en skoledag er ikke en barnebursdag. Dagene er lengre, ungene er flere, og det er ikke sånn at du har hjelp i verken medforeldre eller annet. Hvis du er heldig har du en bok du kan støtte noe på, men mest sannsynlig jobber du i en av kommunene som sparer penger slik at læremidler ikke er en selvfølge. 

Så, for å oppklare. Hva gjør egentlig lærere de timene i uka som ikke er undervisning, og på mange ting her har jeg for enkelthetens skyld summert ca antall årstimer og dividert på arbeidsuker. 

En vanlig barneskolelærer med rundt 20 elever, noen ioper, noen utfordrende elever, noen bvt-barn:

5 t/u fellesmøter hele/halve personalet. Gjerne fylt av ideer og høytsvevende ord fra politikere/kommune etc. Skoleutvikling. Her er det ofte lite å hente direkte til det som skjer i klasserommet, det foregår på et høyere nivå. 

3 t/u samarbeidsmøte på trinn/team

Ca 3 t/U til utviklingssamtaler, forberedelser av utviklingssamtaler foreldremøter og forberede av foreldremøter

Ca 3-4 t/U kontakt med foreldrene (og merkelig nok har man i kontaktlæreravtalen kun 45 min til dette i uka... Ca 2 min per elev). Telefonsamtaler, svare på mailer, etterlyse ditt og datt, mekling. 

Ca 1-2t Til rapporter som skal produseres utover normalelevene (iop, årsrapport, pedagogiske rapporter, bvt-rapporter, uttalelser til andre instanser, loggføring, 9s planer etc) etc.

Ca 1 time i uka med møter utover de daglige, feks samarbeidsmøter PPT og bvt, vitne i rettsaker, tilbakemeldingsmøter, 9a møter

Et par timer i uka til annet forefallende kontorarbeid/vaktmestertjenester: fraværsføring, inn og utlogging av diverse system som ikke funker som de skal. Resultatføring, kopiering, laminering, rydding og vasking, bære pulter, montere hyller. 

Et par timer i uka til elevvurdering, rette lekser, rette kartlegginger, skrive inn i 20 penskriftbøker osv.

Og så er det undervisningsplanlegging på topp av dette. De grove trekkene er ofte allerede lagt i samarbeidet med trinn/team, med det å spisse det til deg og dine elever så du har litt mer enn bare et sidetall eller et tema når du står der med de 20 totalt ulike elevene du skal prøve å fange en full skoledag, det er det mange lærere føler de har minst tid til. 

Også er det sikkert noe jeg har glemt. 

kan dere ikke bare be lm å få overtidstillegg istedet for avspasering da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Uten administrasjonen blir det ikke rom til forelesninger, kompendium, praksis, referansegrupper, eksamen m.m. Men om dette ikke er viktig for fremtidige lærere så er det greit nok for meg.

Anonymkode: 2332d...a67

Det samme kan man si om de som vasker. Det betyr ikke at de er med på å utdanne lærere. 

Maleficenta skrev (11 minutter siden):

Det kan de be om til de blir grønne, men det skjer jo ikke likevel. Det skjønner du vel?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det samme kan man si om de som vasker. Det betyr ikke at de er med på å utdanne lærere. 

Det kan de be om til de blir grønne, men det skjer jo ikke likevel. Det skjønner du vel?

skjønner det nå men er det så hinsides jævlig med 4 ukers avspasering? Det er vel bsre kjekt å kunne ha ferie like lenge som barna dersom man selv har skolebarn?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
10 hours ago, AnonymBruker said:

Unnskyld meg, men bruker du virkelig 3 timer i uka i snitt på «utviklingssamtaler, forberedelser av utviklingssamtaler foreldremøter og forberede av foreldremøter»? :klo: Hvor ofte er det dere har foreldremøter og utviklingssamtaler på skolen din ? :klo:  Du nevner at det er 20 elever det er snakk om, og hver utviklingssamtale settes det i utgangspunktet av 30 minutter til to ganger i året. Det utgjør 20 timer med utviklingssamtaler på et skoleår. Foreldremøter pleier vel å være to ganger i året, og vare i et par timer, altså 4 timer på et skoleår. Da har vi til sammen 24 timer med foreldremøter og utviklingssamtaler. Dersom et arbeidsår for lærere består av 38 arbeidsuker så bruker du altså 114 timer på dette i løpet av skoleåret, altså bruker du 90 (!) timer på å forberede disse utviklingssamtalene og foreldremøtene?! For 20 elever ?? :klo: 

Anonymkode: 13772...ccb

Her dropper du alt av planlegging for foreldremøter og elevsamtaler, lage infoskriv, sende ut, sette opp rekkefølgen, notere ned punkter og info om hver elev (man stiller så klart forberedt), visuell presentasjon til foreldremøtet, alle spørsmål som må besvares i forbindelse++. Det blir også mer enn 30 min per elev, for det er alltid noen som er forsinket, noe som drar ut og så videre. Og hei, personen som skrev dette glemte vel å ta med sommer- og jule-avslutning. Kan garantere deg at det tar en del timer å sette sammen også (samt invitasjoner skal ut etc..). 

Poenget mitt er at det kan godt se greit ut på papiret, men det ligger mye arbeid bak som man ikke ser. 

Men hey, ikke noe problem for meg! Jeg slutta i jobben som lærer for mange år siden og trives godt i jobb som er bedre betalt og enormt mye roligere hverdag. Får betalt overtid, avspasering og mine faste 5 uker fri i året. For ikke å snakke om at ingen klager på godene jeg får i stillingen, hehe. Skal nevnes at det ikke var lønnen, men arbeidshverdagen som gjorde at jeg dro. De færreste kan forestille seg de stressende dagene og bråket (og volden) mange lærere står i. Kos dere med lærermangel og 30+ elever i hvert klasserom. På det meste hadde jeg 28. 

Anonymkode: 25df9...d40

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er adjunkt. 6 år på høgskole/universitet, men ikke master. Allsidig utdannelse, har fordypet meg i psykososiale vansker, for å kunne hjelpe flest mulig barn der de er mest/lavterskel. Var fornøyd med lønna når jeg startet for 12 år siden. Syntes selv jeg hadde en flott jobb, en viktig jobb som var helt ok lønnet. Arbeidstid fungerte godt. Kjempefornøyd med den hyllen jeg hadde valgt meg i arbeidslivet.  

Men, noe har skjedd. Det forventes stadig mer av min profesjonalitet og kompetanse, men det er stadig mindre vilje til å betale for det. Lønnsutviklingen har stagnert, og tallene er svært tydelige. Jeg er fremdeles i skolen, ett år til, men liker heldigvis å studere, så nå har jeg sett meg ut en annen hylle i arbeidslivet. Jeg tror ikke det er mye lettere, men jeg håper jeg har valgt en hylle som jeg kan føle litt mer stolthet av igjen, for det savner jeg. Den nasjonale nedsnakkingen av politikere ("vi trenger ikke flere lærere, vi trenger BEDRE lærere") og også feks her på kg sliter på mitt profesjonelle selvbilde. 

Det som skremmer meg videre er hvis alle mine dyktige kollegaer skal tenke som meg. Min skole har ikke klart å fylle de utlyste årsverkene med faglærte i år. De få lærerutdannede vi hadde inne på intervju fikk stillinger kastet etter seg. Jeg ser daglig ufaglærte vikarer i aksjon; de gjør en jobb, men de er ikke pedagoger. Skolen blir oppbevaring, skummelt. Allerede er 20% av de som underviser i norsk skole ufaglærte. Hvem skal ivareta barna ordentlig hvis vi ikke klarer å beholde de som KAN barns utvikling og behov for undervisning? 

Jeg tror ikke vi kommer spesielt langt med årets streik, men jeg støtter den helhjertet. Det er viktig at vi sier ifra. Mange vil nok velge å ikke lytte, det kan jeg ikke styre. Men jeg er dypt bekymret, for hvor dette vil ende for norsk skole og dermed det norske samfunn. 

Anonymkode: fc00f...24b

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men jeg er dypt bekymret, for hvor dette vil ende for norsk skole og dermed det norske samfunn. 

Enig. Og disse ufaglærte kan kalle seg «lærervikar». Det burde hett assistent. De har jo ingen utdannelse! Ikke rart at folk tror lærerjobben er lett, hvem som helst kan tydeligvis gjøre den rett fra gata (evt vgs). 

Anonymkode: 70dab...718

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nå forklarer du det opplagte, da ingen (?) i denne tråden har stilt spørsmål ved hva et komprimert arbeidsår er. :klo: Samtidig misset du poenget helt, for arbeidstid kan ikke være «nøye utregnet» med mindre tiden faktisk er dokumenterbar. Vi er vel alle kjent med at noen bruker lenger tid på en oppgave, mens andre bruker kortere, om det så er pga. dårlig strukturering av arbeidet, lav motivasjon/konsentrasjon eller mangel på opplæring eller erfaring. Når tidsbruken ikke dokumenteres fratar man også leder muligheten til å følge opp sine ansatte i forhold til opplæringsbehov og avklaring av hvor skoen trykker når oppgavene tar lenger tid enn forventer. Og ja, det er faktisk HELT vanlig at ansatte «må dokumentere at de har jobbet de timene de skal i henhold til sin arbeidsavtale», som du skriver, med mindre de har fastsatt arbeidstid. Der hvor det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver har arbeidstaker krav på fleksibel arbeidstid, og jeg har faktisk ikke en gang hørt om noen som har fleksitid uten å måtte «stemple» seg inn og ut i systemet hver gang de går fra skrivebordet. Det er slik de dokumenterer at den «treningslunsjen» som blir beskrevet i denne tråden her kan forsvares i tilfelle de skulle treffe på sjefen mens de er ute med bikkja. ;) 

Igjen misser du det vesentlige poenget: Lærerne klager over at de jobber mer enn de skal i henhold til sin arbeidsavtale. Hvordan kan dette dokumenteres? Jo, via TID. Arbeidsgiver kjøper TIDEN din, og enhver erfaren arbeidsgiver vet at ansatte utfører oppgaver i ulikt tempo. At lærer «Per» har utført de samme oppgavene som «Anne» er ikke målbart ift. tidsbruk, som er noe av det lærerne klager over. ;)  Noen fag krever også mer ift. retting, forarbeid osv.

Jeg forstår at jeg har truffet en nerve her, og aksepterer at mitt argument med at lærerne ville hatt langt større gjennomslag for sin sak dersom de dokumenterte sine påstander vedrørende tidsbruk faller for døve ører. 🙈 Jeg hadde selv lett støttet lærernes sak dersom fagforbundene hadde gjennomført kollektiv timeregistrering for alle medlemmer gjennom et helt skoleår, og kommet med dokumentasjon ala: «Lærere jobber i snitt 150 timer ubetalt i året». Da hadde noe måtte gjøres, og dere hadde fått mannen i gata med på laget. Men dette er det kun dere selv, som yrkesgruppe, som kan oppnå. 

Anonymkode: 13772...ccb

Siden du mente at lærere avspaserer så mye så trodde jeg kanskje at du ikke var klar over dette med komprimert arbeidsår. 

(Du spurte jo om hvilke andre yrkesgrupper som avspaserer 7 uker i året uten å dokumentere hva de har gjort og når. Trodde derfor ikke du var klar over at lærere ikke avspaserer, men jobber komprimert arbeidsår.)

Og med nøye utregning av arbeidstiden mente jeg jo at alt i vår arbeidstidsavtale er nøye utregnet. Antall årstimer delt på antall uker vi jobber i året. Og videre en fordeling av uketimer med antall timer undervisning, antall timer bundet til arbeidssted og antall timer ubundet tid (da jobben kan utføres hjemme hvis man ønsker og det passer). 

Det skulle ikke være nødvendig å dokumentere at vi jobber de timene vi skal i hht arbeidstidsavtalen. Jobben blir jo gjort. Jeg er i klasserommet de timene jeg skal, på kontoret når jeg skal og på alle møtene jeg skal delta på. Undervisningen blir planlagt, elevene får vurderingene sine, foreldrene får svar på sine henvendelser, andre instanser vi samarbeider med får svar på sine henvendelser. Ellers ville jo noen reagert.

Avspasering skal så klart dokumenteres, men forekommer sjelden. Jeg rekker ikke alt innenfor 43,5 timer pr uke. Og sånn er det for de fleste lærere jeg kjenner. Vi blir pålagt mange oppgaver, men ikke nok ressurser og tid til å utføre. Vi får dog ikke skrive avspasering for dette. Men vi gjør jobben likevel, fordi vi er opptatt av at elevene får god undervisning, at de får oppfølging og støtte sosialt, og at foreldrene får kommunisert med oss. 

Anonymkode: cf900...c74

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Siden du mente at lærere avspaserer så mye så trodde jeg kanskje at du ikke var klar over dette med komprimert arbeidsår. 

(Du spurte jo om hvilke andre yrkesgrupper som avspaserer 7 uker i året uten å dokumentere hva de har gjort og når. Trodde derfor ikke du var klar over at lærere ikke avspaserer, men jobber komprimert arbeidsår.)

Og med nøye utregning av arbeidstiden mente jeg jo at alt i vår arbeidstidsavtale er nøye utregnet. Antall årstimer delt på antall uker vi jobber i året. Og videre en fordeling av uketimer med antall timer undervisning, antall timer bundet til arbeidssted og antall timer ubundet tid (da jobben kan utføres hjemme hvis man ønsker og det passer). 

Det skulle ikke være nødvendig å dokumentere at vi jobber de timene vi skal i hht arbeidstidsavtalen. Jobben blir jo gjort. Jeg er i klasserommet de timene jeg skal, på kontoret når jeg skal og på alle møtene jeg skal delta på. Undervisningen blir planlagt, elevene får vurderingene sine, foreldrene får svar på sine henvendelser, andre instanser vi samarbeider med får svar på sine henvendelser. Ellers ville jo noen reagert.

Avspasering skal så klart dokumenteres, men forekommer sjelden. Jeg rekker ikke alt innenfor 43,5 timer pr uke. Og sånn er det for de fleste lærere jeg kjenner. Vi blir pålagt mange oppgaver, men ikke nok ressurser og tid til å utføre. Vi får dog ikke skrive avspasering for dette. Men vi gjør jobben likevel, fordi vi er opptatt av at elevene får god undervisning, at de får oppfølging og støtte sosialt, og at foreldrene får kommunisert med oss. 

nå er jeg forvirret. Hva er de resterende 4 ukene sv ferien da når bare fire av disse på sommeren er ferie, om de resterende ikke er avspasering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

nå er jeg forvirret. Hva er de resterende 4 ukene sv ferien da når bare fire av disse på sommeren er ferie, om de resterende ikke er avspasering? 

Det kalles gjerne avspasering, fordi det er et konsept folk er vant til og forstår. Men teknisk sett er det ikke avspasering.

Vi jobber såkalt komprimert arbeidsår. Det betyr at alle årets arbeidstimer er fordelt på færre uker. Når vi jobber 43,5 timer pr uke, i motsetning til 37,5 timer pr uke som er «vanlig» arbeidstid for folk flest, så har vi jobbet de timene vi skal på færre uker. Dvs at de ukene vi ikke jobber på skolen og som ikke er ferie, er «arbeidsfrie» uker. Det skiller seg fra avspasering ved at det er nedfelt i arbeidstidsavtalen vår at vi skal jobbe 43,5 timer pr uke de ukene vi jobber. Avspasering utløses jo gjerne ved at man jobber overtid, altså at du jobber flere timer enn din arbeidsavtale sier at du skal. Da må man skrive ned overtidstimer og avtale med arbeidsgiver når overtiden skal tas ut som avspasering. 

Det er ikke så lett å forklare, men håper det ble noe tydeligere nå 😊

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det kalles gjerne avspasering, fordi det er et konsept folk er vant til og forstår. Men teknisk sett er det ikke avspasering.

Vi jobber såkalt komprimert arbeidsår. Det betyr at alle årets arbeidstimer er fordelt på færre uker. Når vi jobber 43,5 timer pr uke, i motsetning til 37,5 timer pr uke som er «vanlig» arbeidstid for folk flest, så har vi jobbet de timene vi skal på færre uker. Dvs at de ukene vi ikke jobber på skolen og som ikke er ferie, er «arbeidsfrie» uker. Det skiller seg fra avspasering ved at det er nedfelt i arbeidstidsavtalen vår at vi skal jobbe 43,5 timer pr uke de ukene vi jobber. Avspasering utløses jo gjerne ved at man jobber overtid, altså at du jobber flere timer enn din arbeidsavtale sier at du skal. Da må man skrive ned overtidstimer og avtale med arbeidsgiver når overtiden skal tas ut som avspasering. 

Det er ikke så lett å forklare, men håper det ble noe tydeligere nå 😊

men er det ikke litt greit da å få jobbet inn disse timene for så å få masse samlet fri??

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen blir lærer fordi man drømmer om å bli rik. 

Det er ikke slik at man sveiper innom et klasserom og så er man ferdig på jobb den dagen. 

Det er også en yrkesgruppe som skal ha den samme lønnsveksten som andre. 

Hvorfor andre yrkesgrupper ikke sier i fra om det er noe galt kan ikke jeg svare på. Mulig det er noe feil med organisasjonen. 

Anonymkode: 94029...399

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

men er det ikke litt greit da å få jobbet inn disse timene for så å få masse samlet fri??

Jeg kunne ofte heller ha tenkt meg overtid, enn avspasering. Det er ikke et valg man har som lærer.

Anonymkode: 94029...399

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (18 minutter siden):

Lærere har ikke fire uker ferie, men fem. 

https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/sporsmal-og-svar/artikler-lov-og-rett/lov-og-rett-artikler/2021/feriebestemmelser/

Anonymkode: 70dab...718

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (7 minutter siden):

Jo, jeg synes jo det 😊 Lærerjobben krever mye arbeid de ukene elevene er på skolen. Sånn er det bare. Noen ganger (kanskje når jeg er ekstra sliten) tenker jeg at det hadde vært deilig med 37,5 timers uke, og fem uker ferie. Men det handler mer om at de 43,5 timene ikke er nok. Jeg kunne ønske at det var mer ressurser, i form av flere lærere og flere å dele oppgavene mellom, slik at man slapp den konstante følelsen av å ikke rekke alt man føler skal til for å gjøre en god jobb. 

Men bortsett fra det så liker jeg jo muligheten til et langt avbrekk på sommeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Maleficenta skrev (10 timer siden):

Du har ingen innsikt i læreryrket og arbeidsavtalen vi har.

Vi arbeider 43,3 t i uken, men overskrider disse timene så og si hver uke. Enkelte skoler løser dette med å gi avspasering, men ikke lønn.

Anonymkode: fc3dc...85e

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jo, jeg synes jo det 😊 Lærerjobben krever mye arbeid de ukene elevene er på skolen. Sånn er det bare. Noen ganger (kanskje når jeg er ekstra sliten) tenker jeg at det hadde vært deilig med 37,5 timers uke, og fem uker ferie. Men det handler mer om at de 43,5 timene ikke er nok. Jeg kunne ønske at det var mer ressurser, i form av flere lærere og flere å dele oppgavene mellom, slik at man slapp den konstante følelsen av å ikke rekke alt man føler skal til for å gjøre en god jobb. 

Men bortsett fra det så liker jeg jo muligheten til et langt avbrekk på sommeren. 

Jeg ønsker flere yrkesgrupper inn i skolen slik at jeg kan gjøre jobben som jeg er utdannet til å utføre. 
To voksne i alle klasser, en pedagog og en fagarbeider. En styrket skolehelsetjeneste med flere Helsesykepleiere eller vernepleiere, leger og psykologer. Om folk der ute hadde visst hvilke utfordringer den norske skolen står ovenfor, ville pipen fått en annen lyd. 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Selvfølgelig klager de, en minstelønn på 500K kan du få av å gå to år på videregående og ta fagbrev, hvem gidder å ta master og få den lønna???

Anonymkode: 03fc8...e0c

De som ønsker å utvikle sin kompetanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.6.2022 den 19.33):

Jeg er utdannet utøvende musiker, samt professor i mitt felt. Under koronatiden ble jobben min stengt, og jeg jobbet som vikar ved flere forskjellige skoler i Oslo. Jeg ble mildt sagt sjokkert over hvor lite de fast ansatte la i arbeidet sitt.

Ja, de er bundet på mange måter med tanke på holdninger og manglende respekt som har spredd seg blant foreldre og elever. Men jeg har aldri opplevd maken til lav arbeidsmoral!

Folk var "syk" hele tiden, men ble observert på bl.a. treningssenter samme dag, og de sykemeldte seg over hver minste ting. Jeg har en musikerkollega som gikk på jobb med brudd i nakken, mens en lærer ble sykemeldt i tre uker fordi en betennelse i en finger gjorde henne for mentalt svekket til å undervise (hennes ord...).

Mye av undervisningen føltes som om den ble tatt på sparket, og flere jeg vikarierte for hadde ikke laget en årsplan. Ungdommene var frustrerte, fordi de ble slengt fra vikar til vikar, og mange elever lå langt bak læreplanen. På den ene skolen var vi til slutt 12 vikarer og 4 fast ansatte.

I enkelte fag hvor jeg vikarierte over lengre tid, ga jeg opp å følge eller i det hele tatt få tilsendt opplegg fra læreren, og startet heller å fylle de gapende hullene i ungdommenes kunnskaper. Å skrive "se film" tre dager på rad, er ikke et tilstrekkelig godt vikaropplegg. Men det er vanskelig å lage noe annet, når hverken lærer eller elever er helt sikre på hvor i pensum de er.

GJennom tidene har jeg ofte vært innom skoler som vikar, og denne likegyldigheten er ikke til å unngå. Jeg tipper at arbeidsforholdene har mye å si for de ansattes holdninger, men dårlige arbeidsforhold finner man i mange bransjer uten at det får noe å si for kvaliteten på arbeidet.

De samme lærerne som i min mening ikke bærer sin vekt, står nå fremst i køen som roper om høyere lønn, og jeg kan ikke se at de fortjener den. Det trengs en real oppvask, samt omstrukturering i skolen før jeg føler at lærerne kan kreve høyere lønn. 

Anonymkode: 6edc1...7a8

Jeg har ingen tro på dette subjektive narrativet ditt. Du er litt «vel informert» om årsak til fravær som vikar. Innlegget ditt er derfor ikke troverdig. Det er ingen vikarer som er innom som får den type innsikt i andres arbeidsmetoder som du hevder.

Til informasjon; det er du som er vikar som er ansvarlig for å planlegge undervisningen. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...