Kristin70 Skrevet 1. juni 2022 #61 Skrevet 1. juni 2022 19 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har over 100 timer avspasering på jobb, men får ikke ta det ut fordi det alltid mangler folk. Anonymkode: cc762...f0d Du mener at fordi du har en arbeidsgiver som ikke sørger for tilstrekkelig bemanning så fortjener ikke lærerne ferien sin? Jeg er ikke lærer men jeg forstår frustrasjonen etter at lærerne de siste 15 årene har vært taper i lønnsforhandlingene samt at kravene til dokumentasjon øker betraktelig. Ingen lærere forventer å være lønnsledende, men de forventer samme lønnsøkning som andre yrkesgrupper. 24 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg tror det er lurt at du forsøker en annen jobb. Det å oppfordre lærere til å søke andre jobber er helt håpløst, vi trenger alle kvalifiserte lærerne vi kan få i skolen. 8 1
Gullik Skrevet 1. juni 2022 #62 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): De klager ikke på den dårlige lønna, men på reallønnsnedgang. Om prisene i samfunnet forventes å stige med 3.5% og lektorene tilbys 2.3%, så mister de kjøpekraft og går i realiteten ned i lønn. Anonymkode: 70dab...718 En liten avsporing fra meg (ikke direkte relatert til lærernes situasjon), men det er dette som er problemet med inflasjon. Alle krever økt lønn for å kompensere for den høye inflasjonen, noen som igjen øker inflasjonen enda mer. I næringslivet må bedriftene øke prisene for å kompensere for høyere lønn til de ansatte. Dette skaper enda mer inflasjon, og man må i neste omgang ha enda høyere lønn. Osv. En vanskelig spiral å komme ut av. 6 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #63 Skrevet 1. juni 2022 Kristin70 skrev (32 minutter siden): Du mener at fordi du har en arbeidsgiver som ikke sørger for tilstrekkelig bemanning så fortjener ikke lærerne ferien sin? Jeg er ikke lærer men jeg forstår frustrasjonen etter at lærerne de siste 15 årene har vært taper i lønnsforhandlingene samt at kravene til dokumentasjon øker betraktelig. Ingen lærere forventer å være lønnsledende, men de forventer samme lønnsøkning som andre yrkesgrupper. Det å oppfordre lærere til å søke andre jobber er helt håpløst, vi trenger alle kvalifiserte lærerne vi kan få i skolen. Det er ikke det jeg sier. Den jeg siterer mener hun i et annet yrke kunne tatt ut avspasering når hun har behov for det på hjemmebane, jeg informerer om at sånn fungerer det faktisk ikke. Lærerne er påtvunget avspasering om sommeren, vi andre får ikke velge avspasering vi heller, ofte sliter vi med å få tatt den ut. Anonymkode: cc762...f0d 9 2
Marimba Skrevet 1. juni 2022 #64 Skrevet 1. juni 2022 Selvfølgelig virker det sutrete og grinete når man ikke ser det store bildet. Sammenligner man enkelttilfeller med enkelttilfeller, kommer kanskje den læreren godt ut i forhold til hva det sammenlignes med. Men sånn foregår ikke et lønnsoppgjør. Man må se på det store bildet, og faktaene der som det slettes ikke bare er lærervennlige forbund som står bak viser at : Lærerne har en godt dokumentert lavere lønnsutvikling over mangel år enn sammenlignbare yrker. Aller dårligst ut kommer de med mest erfaring og kompetanse. Det er i ferd med å bli lærermangel, og mange lærere flykter fra yrket. Terskelen for hva som er normalt i et klasserom blir bredere og bredere, og ressursene blir færre og eller vanskeligere å få tak i. Lærerne får mindre og mindre tid til det som er det nest viktigste ned jobben, planlegging av undervisningen, pga svært mange andre oppgaver som legges til. Lærerne har ikke lengre rettssikkerhet med tanke på at en elevs subjektive oppfatning av hva som har skjedd i en situasjon er det som skal være gjeldende. Det blir stadig mer trusler og vold skolehverdagen. Jeg er lei av folk som lar sin subjektive oppfatning av en bekjent som er lærer ligge til grunn for hvordan hele lærerverket er. Lærere har et normalt årsverk når man teller timetallet, som er litt annerledes lagt opp enn hva man kanskje tenker på som normalen. Jeg sier ikke at lærerne fortjener statsrådlønn, men en normal lønnsutvikling hvor det skal lønne seg å ta relevant utdannelse samt stå lenge i jobb mener jeg er en selvfølge i et kompetansesamfunn. Det er jeg også villig til å streike for. 11 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #65 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skjønner at du er sliten, men du skal få deg en overraskelse den dagen du begynner i en "ikke-lærere"- jobb og innser at de færreste har treningslunsj, får masse stash av arbeidsplassen til hjemmekontor, flesksitid er ikke superutbredt og kan ikke brukes så fleksibelt som du tror, du ikke kan avspasere når det passer deg- bare når det passer arbeidsplassen, du må håndtere masse som ikke er en del av jobbeskrivelsen, du må forholde deg til rare samarbeidspartnere og du blir liggende våken om natten pga bekymringer med jobb. Du er selv ansvarlig for å si "dette er ikke min jobb" når foreldre krangler om hvem som går på kino eller styrer med samvær, på lik linje med at andre må sette begrensinger i sitt arbeid. Du har nok en veldig romantisert oppfatning av jobb utenfor skoleverket. Jeg vet godt at lærere har avspasering mange av ukene de har fri, men de avspaseringsukene får de den fineste tiden av året. Jeg har over 100 timer avspasering på jobb, men får ikke ta det ut fordi det alltid mangler folk. Etter maaaange diskusjoner får jeg kanskje en dag noen mnd frem i tid, men en uke eller flere uker i strekk når som helst ila året er helt urealistisk. Om sommeren er det glemmesak å få mer enn det som er kravet i loven, og nå er det jammen meg mulig det og blir inndratt pga mangel på folk med rett kompetanse. Men dakar deg som må ta langfri om sommeren når det er sol, varme, alle andre har fri og du kan utnytte lyse kvelder og alt livet utendørs har å by på. Jeg tror det er lurt at du forsøker en annen jobb. Da kan du se at den verden utenfor skolen ikke er så roserød som du tror, og sette mer pris på det du faktisk har som lærer. Anonymkode: cc762...f0d Ikke glem rosinen i pølsa; Dersom man ikke får avspasert plusstimer over et visst antall innen en viss dato (to ganger i året ved mange arbeidsplasser, eller ved årsskiftet) så SLETTES timene uten kompensasjon. 😂🤦♀️ På min arbeidsplass er det en grense på 40 plusstimer. Alt over dette slettes to ganger i året, så dersom man pga. arbeidsmengden ikke rekker å ta ut de overskytende timene så blir de automatisk slettet i tidregistreringssystemet og man har da jobbet kvelder og helger helt uten noen form for kompensasjon. 🙄🤦♀️ Kristin70 skrev (6 timer siden): Du mener at fordi du har en arbeidsgiver som ikke sørger for tilstrekkelig bemanning så fortjener ikke lærerne ferien sin? Jeg er ikke lærer men jeg forstår frustrasjonen etter at lærerne de siste 15 årene har vært taper i lønnsforhandlingene samt at kravene til dokumentasjon øker betraktelig. Ingen lærere forventer å være lønnsledende, men de forventer samme lønnsøkning som andre yrkesgrupper. Det å oppfordre lærere til å søke andre jobber er helt håpløst, vi trenger alle kvalifiserte lærerne vi kan få i skolen. Dokumentasjon på at lærere har vært «taper i lønnsforhandlingene de siste 15 årene» sammenlignet med andre yrkesgrupper innen det offentlige? 🤔 Marimba skrev (3 timer siden): Selvfølgelig virker det sutrete og grinete når man ikke ser det store bildet. Sammenligner man enkelttilfeller med enkelttilfeller, kommer kanskje den læreren godt ut i forhold til hva det sammenlignes med. Men sånn foregår ikke et lønnsoppgjør. Man må se på det store bildet, og faktaene der som det slettes ikke bare er lærervennlige forbund som står bak viser at : Lærerne har en godt dokumentert lavere lønnsutvikling over mangel år enn sammenlignbare yrker. Aller dårligst ut kommer de med mest erfaring og kompetanse. Det er i ferd med å bli lærermangel, og mange lærere flykter fra yrket. Terskelen for hva som er normalt i et klasserom blir bredere og bredere, og ressursene blir færre og eller vanskeligere å få tak i. Lærerne får mindre og mindre tid til det som er det nest viktigste ned jobben, planlegging av undervisningen, pga svært mange andre oppgaver som legges til. Lærerne har ikke lengre rettssikkerhet med tanke på at en elevs subjektive oppfatning av hva som har skjedd i en situasjon er det som skal være gjeldende. Det blir stadig mer trusler og vold skolehverdagen. Jeg er lei av folk som lar sin subjektive oppfatning av en bekjent som er lærer ligge til grunn for hvordan hele lærerverket er. Lærere har et normalt årsverk når man teller timetallet, som er litt annerledes lagt opp enn hva man kanskje tenker på som normalen. Jeg sier ikke at lærerne fortjener statsrådlønn, men en normal lønnsutvikling hvor det skal lønne seg å ta relevant utdannelse samt stå lenge i jobb mener jeg er en selvfølge i et kompetansesamfunn. Det er jeg også villig til å streike for. Savner link til dokumentasjon på at lærere har hatt en «godt dokumentert lavere årlig lønnsutvikling enn sammenlignbare yrker» innen det offentlige. Anonymkode: 13772...ccb 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #66 Skrevet 1. juni 2022 8 hours ago, AnonymBruker said: Alle jobber har krav, som kan medføre stress og ekstra mye arbeid i perioder. Det er en del av arbeidslivet. Å tro at noen yrkesgrupper slipper unna dette er naivt, og lærere er absolutt ikke i noen særstilling der. Dette. Og om du seriøst tror nettopp jobben din er så mye verre enn alle andre jobber så må du bytte. Men selvsagt er ikke lærerjobben så fæl. Det er godt betalt og ganske bedagelig. Igjen - er du uenig så er du velkommen til å prøve noe annet. Det være seg i jordbruk, militæret, IT eller hva som helst. Lykke til. Anonymkode: 3784b...c17 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #67 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Savner link til dokumentasjon på at lærere har hatt en «godt dokumentert lavere årlig lønnsutvikling enn sammenlignbare yrker» innen det offentlige. Anonymkode: 13772...ccb Her: https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/lonn-og-arbeidsvilkar/lonnsoppgjor/ks/partssammensatt-utvalg-lonnsutvikling-for-undervisningsansatte-sammenlignet-med-ovrige-ansatte-i-ks-omradet.pdf Anonymkode: 70dab...718 2
leetha Skrevet 1. juni 2022 #68 Skrevet 1. juni 2022 Jeg har gått 4 år på høgskole, bhg lærer pluss videreutdanning. Etter 20 år i yrket har jeg idag 560 000 kr. Er ped.leder på en større avdeling. Mye ansvar, mye å følge opp, krevende dager..synes det er helt innafor og helt på tide å et godt løft nå. 1
Marimba Skrevet 1. juni 2022 #69 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Her: https://www.utdanningsforbundet.no/globalassets/lonn-og-arbeidsvilkar/lonnsoppgjor/ks/partssammensatt-utvalg-lonnsutvikling-for-undervisningsansatte-sammenlignet-med-ovrige-ansatte-i-ks-omradet.pdf Anonymkode: 70dab...718 Den ja, takk samt en litt kortere utgave her: https://www.utdanningsforbundet.no/nyheter/2022/sa-lite-mener-ks-larerne-bor-fa-i-arets-oppgjor/?fbclid=IwAR39EFZDyL4B5bYHeIAIkplt-9cor2UXvnXKANrB-vpkVSnPew0kA-4qMA8 Ellers så har VG også omtalt saken tidligere i år: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y4pzLA/her-er-loennsfasiten-fra-i-fjor-laererne-den-store-taperen 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #70 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg skjønner at du er sliten, men du skal få deg en overraskelse den dagen du begynner i en "ikke-lærere"- jobb og innser at de færreste har treningslunsj, får masse stash av arbeidsplassen til hjemmekontor, flesksitid er ikke superutbredt og kan ikke brukes så fleksibelt som du tror, du ikke kan avspasere når det passer deg- bare når det passer arbeidsplassen, du må håndtere masse som ikke er en del av jobbeskrivelsen, du må forholde deg til rare samarbeidspartnere og du blir liggende våken om natten pga bekymringer med jobb. Du er selv ansvarlig for å si "dette er ikke min jobb" når foreldre krangler om hvem som går på kino eller styrer med samvær, på lik linje med at andre må sette begrensinger i sitt arbeid. Du har nok en veldig romantisert oppfatning av jobb utenfor skoleverket. Jeg vet godt at lærere har avspasering mange av ukene de har fri, men de avspaseringsukene får de den fineste tiden av året. Jeg har over 100 timer avspasering på jobb, men får ikke ta det ut fordi det alltid mangler folk. Etter maaaange diskusjoner får jeg kanskje en dag noen mnd frem i tid, men en uke eller flere uker i strekk når som helst ila året er helt urealistisk. Om sommeren er det glemmesak å få mer enn det som er kravet i loven, og nå er det jammen meg mulig det og blir inndratt pga mangel på folk med rett kompetanse. Men dakar deg som må ta langfri om sommeren når det er sol, varme, alle andre har fri og du kan utnytte lyse kvelder og alt livet utendørs har å by på. Jeg tror det er lurt at du forsøker en annen jobb. Da kan du se at den verden utenfor skolen ikke er så roserød som du tror, og sette mer pris på det du faktisk har som lærer. Anonymkode: cc762...f0d Enig i dette - jeg kjenner meg overhode ikke igjen i romantiseringen av hjemmekontoret… og avspasering kan man kun ta når det passer arbeidsgiver - HVIS man har tid. Ofte får man ikke til å avspasere, og da har man bare jobbet gratis. Mannen min har to avspaseringsuker i året, og de kan kun legges utenom skoleferiene pga vaktkabalen. Det innebærer at han får en friuke i november kanskje, og en i mars. Når været er dritt, jeg jobber og kan ikke ta fri, og ungene går på skolen og har heller ikke fri. Skulle mye heller hatt disse ukene fri om sommerferien, når ungene er alene i flere uker fordi vi begge må jobbe. Jeg sier ikke at det er «enkelt» å være lærer. Men romantisering av hjemmekontor og avspasering, uten å ha peiling på hvordan arbeidshverdagen til andre faktisk er, det vinner man ikke sympati på. Anonymkode: 55a61...6e1 8 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #71 Skrevet 1. juni 2022 Jeg er nokså nyutdannet lektor (2 år). Jeg jobber hele tiden, men jeg har aldri hatt høyere stilling enn 85%, det siste skoleåret har jeg hatt under 80%. Jeg sliter med å få faste stillinger, og slik som jeg forstår det kommer jeg mest sannsynligvis ikke til å få fast stilling med det første. Jeg jobber på jobb, jeg jobber hjemme, jeg jobber i helgen, og jeg jobber i feriene. Jeg gjør mye ekstra arbeid som jeg ikke får ekstra betalt for. Jeg er lektor med tillegg, noe som tilsvarer minst 6 års utdannelse, men jeg tjener under 500.000 fordi jeg ikke har “full” stilling, men føler at hele livet mitt er jobb. Hvis du ikke er lærer, eller du ikke kjenner noen som er lærer, så er du kanskje ikke i en posisjon der du kan forstå misnøyet. Skal jeg som har utdannet meg over mange år, og som føler jeg jobber døgnet rundt, ikke få klage fordi de som jobber på Spar aldri kommer til å tjene like mye? Det er ikke er ment som er fornærmelse for dem som jobber på butikk, men de har ikke samme utdannelse eller ansvar. Anonymkode: 74d70...f8b 6
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #72 Skrevet 1. juni 2022 AB over her: Beklager alle feilene. 😅 Jeg skrev det på mobilen i fergekø. Uansett, jeg føler at vi som er lærere har rett på bedre lønnsøkning. Anonymkode: 74d70...f8b
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #73 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg er nokså nyutdannet lektor (2 år). Jeg jobber hele tiden, men jeg har aldri hatt høyere stilling enn 85%, det siste skoleåret har jeg hatt under 80%. Jeg sliter med å få faste stillinger, og slik som jeg forstår det kommer jeg mest sannsynligvis ikke til å få fast stilling med det første. Jeg jobber på jobb, jeg jobber hjemme, jeg jobber i helgen, og jeg jobber i feriene. Jeg gjør mye ekstra arbeid som jeg ikke får ekstra betalt for. Jeg er lektor med tillegg, noe som tilsvarer minst 6 års utdannelse, men jeg tjener under 500.000 fordi jeg ikke har “full” stilling, men føler at hele livet mitt er jobb. Hvis du ikke er lærer, eller du ikke kjenner noen som er lærer, så er du kanskje ikke i en posisjon der du kan forstå misnøyet. Skal jeg som har utdannet meg over mange år, og som føler jeg jobber døgnet rundt, ikke få klage fordi de som jobber på Spar aldri kommer til å tjene like mye? Det er ikke er ment som er fornærmelse for dem som jobber på butikk, men de har ikke samme utdannelse eller ansvar. Anonymkode: 74d70...f8b Vel da skal jeg lære deg en ting, mr "tjener under 500 000". Når man sammenligner lønn så sammenligner man grunnlønn, som altså er årslønn i 100% stilling. Hvor mye du personlig tjener er irrelevant, om noen er lærer og bare tjener 300 000 fordi de jobber deltid så er det også irrelevant. Jeg er enig i at det burde være lettere å få fast stilling, men det er altså helt, helt vanlig i veldig mange yrker å gå noen år i deltidsstillinger og vikariater før man får full og fast stilling. Legene f.eks venter på å komme i gang med spesialiseringen sin, for så å gå i 3-6.mnd vikariater ved ulike sykehus til de er ferdig spesialisert. Det er også helt vanlig at man som nyutdannet bruker mer tid på å gjøre jobben enn de som er rutinert, nettopp fordi alt er nytt og man ikke har gjort det ørten gangen før. Det er alt for tidlig å joine hylekoret når du har jobbet i 2 år. Du og hun som tror alle trener i lunsjen er jo lite på bærtur begge to. Når du har jobbet i ti år og har alle rutiner inne så skal det se det flyter mye lettere for deg og. Anonymkode: cc762...f0d 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #74 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det er jo helt normalt med frafall i alle yrker. Det er feks få som jobber med IT-utvikling i mer enn noen få år. Og lærerne kan holde kjeft og bytte jobb hvis de mener andre yrker er så mye bedre Anonymkode: 3784b...c17 Det er jo det mange gjør. Og det er et problem, fordi det er altfor mange ufaglærte som er ansatt i lærerstillinger. Hadde jo vært fint å holde på lærerne, og kanskje til og med få noen av de som har forlatt yrket tilbake. Anonymkode: cf900...c74 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #75 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Når man tar med i beregningen at de har 12-13 uker ferie og 6 timers arbeidsdager har de mye høyere lønn time for time enn hva de gråter over, ikke engang sammenlignbart med sykepleiere. Anonymkode: 285e7...3b2 Prøver du å være morsom, eller prøver du å provosere? Eller mangler du evnen til å forstå hva en arbeidstidsavtale er? Så mange ganger som det har vært forklart 😅 Anonymkode: cf900...c74 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #76 Skrevet 1. juni 2022 Maleficenta skrev (22 timer siden): dere har jo 8 ukers sommerferie og høst, vinter, påskeferie og juleferie Nei. Sukk. Hørt om arbeidstidsavtale, komprimert arbeidsår, 43,5 timer arbeidstid pr uke i motsetning til de vanlige 37,5 timene. Alt dette er nøye utregnet. Tror du virkelig at en offentlig ansatt gruppe arbeidstakere har fått lov til å ha mer ferie enn andre? Det hadde blitt ramaskrik og misunnelse, rekordøkning til lærerutdannelsene og stor kamp om jobbene. Anonymkode: cf900...c74 4 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #77 Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dette. Jeg har også jobbet innen offentlig administrasjon og har høyere utdanning, men tjente mindre enn både sykepleiere og lærere med samme utdanningsnivå. 🙄 1. Nei, det er ikke «rakettforskning» at overtid medfører avspasering, men hvilke andre yrkesgrupper kan avspasere 7 uker i året uten å dokumentere når de har jobbet og hva de har gjort? Ingen. Og når dere mangler dokumentasjon på denne jobbingen så kan dere heller ikke forvente sympati for all tiden dere legger inn. De eneste som dokumentere dette er faktisk lærerne, og da må det gjøres over hele fjøla og ikke bare av 34 nyutdannede lærere som ikke kan gjenbruke opplegget de laget i fjor, og som bare gidder å føre timer det halvåret de faktisk jobbet mer enn arbeidsavtalen deres tilsier. Få på plass et kollektivt timeregistreringssystem og dokumenter, først da vil dere kunne få sympati for dette. 2. Lærere jobber i det offentlige. Hvor mange andre yrkesgrupper i det offentlige kjenner du som får «møbler og lamper og internett dekket til hjemmekontoret» og som har «treningslunsjer» på hjemmekontoret? Her (stor kommune) har alle blitt beordret tilbake på kontoret, og dersom noen har hatt «treningslunsj», vet du hvordan de fikk til det? De må DOKUMENTERE all tid de bruker på jobb, og registrere seg inn og ut, og den tiden de evt. brukte på å gå på tur med bikkja midt på dagen da de hadde hjemmekontor må de avspasere og jobbe inn igjen på kvelden, akkurat slik som lærere må (som du selv påpekte er ikke dette «rakettforskning») 3. Alle jobber har krav, som kan medføre stress og ekstra mye arbeid i perioder. Det er en del av arbeidslivet. Å tro at noen yrkesgrupper slipper unna dette er naivt, og lærere er absolutt ikke i noen særstilling der. Anonymkode: 13772...ccb Det er virkelig ikke på rakettforskning-nivå å forstå konseptet «komprimert arbeidsår» heller. Det sies ofte at lærere avspaserer, fordi dette lettere forstås da mange har erfaringer med at plusstimer utløser avspasering. Men det er altså ikke det vi gjør. Vi har en detaljert arbeidstidsavtale, der årets arbeidstimer er komprimert i færre uker. Det folk kaller lærerferie er egentlig arbeidsfrie perioder. Dette er nøye utregnet. Vi trenger derfor ikke dokumentere at vi jobber timene våre. Det er da virkelig ikke vanlig at arbeidstakere må dokumentere at de har jobbet de timene de skal i hht sin arbeidsavtale. (Ja, jeg vet at noen bruker stemplingsur eller skriver timelister, men veldig mange gjør ikke dette uten at de blir mistenkt for å skulke.) Anonymkode: cf900...c74 3 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #78 Skrevet 1. juni 2022 On 5/31/2022 at 1:35 PM, AnonymBruker said: Nå er jeg så innmari lei av lærere som klager over den "dårlige" lønnen de har! En nyutdannet lektor har en garantilønn på 532.000 kroner. Noe som er en bra lønn, synes jeg. Hvorfor klager de hele tiden? De blir jo aldri fornøyd! Forventer de millionlønn? 532.000 kroner som startlønn er mye høyere enn det veldig mange andre yrkesgrupper noen sinne kommer til å tjene - så slutt å klag. Er det andre som er enig? Anonymkode: b95f3...ed0 532' i året, med mastergrad? Og du mener det er bra? Jeg må spørre - tuller du? Jeg har en fersk bachelorgrad, og startlønn på 640,000. Kommunal stilling. Den lønnen, for en femårig utdanning, er drittlønn, for å være ærlig (sammenlignet med andre yrker i samme sektor). Anonymkode: 8e16d...6a8 3 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #79 Skrevet 1. juni 2022 Jeg er utdannet utøvende musiker, samt professor i mitt felt. Under koronatiden ble jobben min stengt, og jeg jobbet som vikar ved flere forskjellige skoler i Oslo. Jeg ble mildt sagt sjokkert over hvor lite de fast ansatte la i arbeidet sitt. Ja, de er bundet på mange måter med tanke på holdninger og manglende respekt som har spredd seg blant foreldre og elever. Men jeg har aldri opplevd maken til lav arbeidsmoral! Folk var "syk" hele tiden, men ble observert på bl.a. treningssenter samme dag, og de sykemeldte seg over hver minste ting. Jeg har en musikerkollega som gikk på jobb med brudd i nakken, mens en lærer ble sykemeldt i tre uker fordi en betennelse i en finger gjorde henne for mentalt svekket til å undervise (hennes ord...). Mye av undervisningen føltes som om den ble tatt på sparket, og flere jeg vikarierte for hadde ikke laget en årsplan. Ungdommene var frustrerte, fordi de ble slengt fra vikar til vikar, og mange elever lå langt bak læreplanen. På den ene skolen var vi til slutt 12 vikarer og 4 fast ansatte. I enkelte fag hvor jeg vikarierte over lengre tid, ga jeg opp å følge eller i det hele tatt få tilsendt opplegg fra læreren, og startet heller å fylle de gapende hullene i ungdommenes kunnskaper. Å skrive "se film" tre dager på rad, er ikke et tilstrekkelig godt vikaropplegg. Men det er vanskelig å lage noe annet, når hverken lærer eller elever er helt sikre på hvor i pensum de er. GJennom tidene har jeg ofte vært innom skoler som vikar, og denne likegyldigheten er ikke til å unngå. Jeg tipper at arbeidsforholdene har mye å si for de ansattes holdninger, men dårlige arbeidsforhold finner man i mange bransjer uten at det får noe å si for kvaliteten på arbeidet. De samme lærerne som i min mening ikke bærer sin vekt, står nå fremst i køen som roper om høyere lønn, og jeg kan ikke se at de fortjener den. Det trengs en real oppvask, samt omstrukturering i skolen før jeg føler at lærerne kan kreve høyere lønn. Anonymkode: 6edc1...7a8 5
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #80 Skrevet 1. juni 2022 Tror ikke det er alle som har skjønt at vi ikke har mer ferie, vi har lengre arbeidsuke. Mine venner jobber 37,5 timer i uken og lar arbeidet bli igjen på jobb når de går hjem. Det er ingen lærere som gjør dette. Anonymkode: 74d70...f8b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå