AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #81 Del Skrevet 1. juni 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke det er alle som har skjønt at vi ikke har mer ferie, vi har lengre arbeidsuke. Mine venner jobber 37,5 timer i uken og lar arbeidet bli igjen på jobb når de går hjem. Det er ingen lærere som gjør dette. Anonymkode: 74d70...f8b Nei, det er det definitivt ikke alle som har forstått! Til info: jeg er ikke lærer, men som nevnt jobber kommunalt, med lavere utdanning og høyere startlønn. Og selv om jeg jobber med systemer innen utdanning, så slipper jeg å forholde meg til menneskelig kontakt på den måten lærere gjør. Helt ærlig mener jeg at min jobb er vesentlig enklere enn en lærers, og det er absurd at en med to år lengre utdanning enn meg, skal tjene vesentlig mindre i startlønn - igjen, i samme sektor. Jeg jobber med blant annet levere systemene lærere bruker, der jeg sitter på min kontorplass, fredet for forstyrrelser og foreldre som maser og klager. Anonymkode: 8e16d...6a8 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #82 Del Skrevet 1. juni 2022 Husk at dette er de som oppdrar barna våre, i stor grad. Ofte større grad en foreldrene. Ønsker dere virkelig at de skal være såpass lavtlønnet at de flinke flykter til andre yrker/jobber, mens dritten sitter igjen? Jeg mener nei. Anonymkode: 8e16d...6a8 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #83 Del Skrevet 1. juni 2022 Selvfølgelig klager de, en minstelønn på 500K kan du få av å gå to år på videregående og ta fagbrev, hvem gidder å ta master og få den lønna??? Anonymkode: 03fc8...e0c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #84 Del Skrevet 1. juni 2022 Just now, AnonymBruker said: Selvfølgelig klager de, en minstelønn på 500K kan du få av å gå to år på videregående og ta fagbrev, hvem gidder å ta master og få den lønna??? Anonymkode: 03fc8...e0c Lærere. Og enig, det skulle bare mangle at de klager. De tar på seg et ufattelig viktig samfunnsoppdrag, og de får jaggu ikke betalt mer enn om de heller gikk ut fra VGS med fagbrev. Fem år høyere utdanning, folkens. Mastergrad. Tenk litt 'a! Anonymkode: 8e16d...6a8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #85 Del Skrevet 1. juni 2022 Maleficenta skrev (På 31.5.2022 den 13.57): men de trenger ikke mer. Lønn handler ikke om hva lønnsmottaker TRENGER. Det handler om hva arbeidet og utdannelsen er VERDT. Min bestemor fikk mindre lønn enn hun skulle ha fordi sjefen hennes mente hun ikke trengte mer siden mannen hennes også jobbet🙄 Anonymkode: 40beb...4b8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #86 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Denne evinnelige sammenligningen med sykepleiere er så lite produktiv og helt ubeskrivelig uintelligent. Jeg har mastergrad + videreutdanning, og lærerjobben blir bare tyngre og tyngre og mindre fristende for hvert skoleår. Nå i mai er jeg helt på felgen, og den eneste grunnen til at jeg ikke har blitt sykemeldt er på grunn av avgangselevene mine som trenger stabilitet nå i den siste innspurten. Nevner kort noen hovedproblemer som jeg har sett øke de siste årene: Storforlangende foresatte som ikke evner å fatte at barnet deres bare er en av 25-30 i en klasse (og 1 av flere hundre totalt sett); som tror det er lærerens jobb å leke mekler når gullungen ikke blir bedt på kino på fredagen fordi de synes det er så "vanskelig" å ta den telefonen selv; alskens dårlige unnskyldninger/bortforklaringer om hvorfor prinsen/prinsessen trenger superduperspesialtilpasning i huet og rævva selv om det ikke er antydning til noen vansker i bildet; og generelt stadig større arbeidsbyrde med dokumenter i x antall datasystemer, ansvarsgrupper og møtevirksomhet for hummer og kanari som man ikke får nedsatt et ekstra minutt til å faktisk sette seg ordentlig inn i + følge opp; og nå også elever som er så hjelpesløse og lite selvgående etter to års korona-skole at de ikke har helt grunnleggende "skole-ferdigheter". Jeg har ALDRI hatt så umodne og lite selvstendige elever som jeg har hatt dette skoleåret, og for meg som er vant til å jobbe med ungdommer og forholdsvis "tøffe" klasser og egentlig trives med det har dette vært som en høyst ufrivillig tur nedom barneskolen. Ikke minst er det energikrevende (og en kilde til irritasjon) å kontinuerlig måtte minne både elever og foresatte på at jeg IKKE er tilgjengelig utenfor arbeidstid - enkelte ser ut til å tro at vi som jobber i skoleverket er på jobb 24/7, og det er vi ikke. Da skulle jeg hatt noen hundre tusen mer i lønn.. Misforstå meg rett, alle disse ungene er flotte individer med tonnevis av gode sider, og vi finner på mye praktisk og gøy sammen + både de og jeg gir av oss selv og jeg vil tørre å påstå at jeg er ganske god i jobben min og i relasjonsbyggingen (selv om dette innlegget sier noe om de andre sidene ved jobben som ikke er like hyggelig 😆), men de klarer omtrent ikke å lagre et dokument i Word uten at man holder dem i hånda og peker på skjermen for å vise hvor de skal klikke; jeg kan ha lagt ut en helt enkel beskjed på ukeplan, Teams + flekket opp hele beskjeden på storskjerm i rommet + lest den opp og likevel få "hva skal vi nå?" opptil flere ganger.. Hver eneste uke. Hele skoleåret. Det er fryktelig slitsomt å drive helt grunnleggende oppdragelse og å få til (og holde på) noe som kan ligne på arbeidsro - stakkars de elevene som trenger ro for å lære, de har det sikkert kjempegøy i klasserommene rundt om i år.. Og ikke minst er det til tider nesten umulig å beholde roen og å være noenlunde hyggelig selv om jeg kan ha mest lyst til å snu i døra enkelte ganger og ikke komme tilbake.. Eller hive noen (eller selv hoppe) ut av vinduet 🤪 Toppen av kransekaka for min del er denne gnålinga hver bidige vår om at lærerne har sååååå lang sommerferie og vi har så mange ferier????? Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor det er så vanskelig å forstå at et komprimert arbeidsår med vesentlig flere arbeidstimer i uka enn det de fleste andre har nødvendigvis utløser AVSPASERING. Dette er ikke rakettforskning på doktorgradsnivå! Hadde jeg hatt mulighet til å ta ut den avspaseringen når det passet meg hadde jeg selvfølgelig tatt den ut til helt andre tider - men den luksusen har ikke min yrkesgruppe. Ikke har vi fleksitid heller, og ikke kan vi tilpasse ukene våre når vi er slitne slik en del andre i kontoryrker kan. Når jeg hører venner fortelle om hjemmekontor-løsninger med trening i lunchen, at de får dekket møbler og lamper og alt mulig til nevnte hjemmekontor, jobben betaler internett og mobil +++ - dere aner ikke hvor godt dere har det! Det må være deilig å ha en arbeidssituasjon som er så platonisk. Bytter gjerne mot et par uker med daglig bekymring, manglende nattesøvn og katastrofetanker rundt hvordan enkelte av ungene har det. Dere kan jo prøve å spille av et utall samtaler i hodene deres hver kveld (du får jo ikke sove uansett) på leting etter små hint som du kanskje ikke har tatt og som kan være superviktig at du fanger opp, prøve å kverne etter hvordan du skal rekke å snakke med x i morgen når du egentlig har full dag (lunch kan du se langt etter, krysser fingrene for en tissepause en gang), og du skulle egentlig ha ringt hjem til y, purret på PPT og hørt om det snart kommer noen for å observere z, a og b som du og foresatte sendte ped.rapport og alskens dokumentasjon på i begynnelsen av skoleåret, og moren til c gråt på telefonen i går og trenger litt backing og støtte nå, faren til d er lei seg fordi barnet ikke vil på samvær, e, f og g har krangla igjen og du må egentlig koble på helsesykepleieren, men hen er jo ikke på jobb hver dag og du fikk en melding fra h om at noe hadde skjedd på ungdomsklubben... Lista er LANG, og jeg tror ikke dere som har jobbet så tett på mennesker som du blir så knytta til og bryr deg genuint om og ønsker det beste for har noen reell mulighet til å kjenne på det ansvaret, den fortvilelsen og den frustrasjonen som hører med i dette yrket. Vi skjærer inn til beinet i ressurser, ungdommene blir sykere, trenger flere tilpasninger og vi har færre folk til å bistå i det hele, og du kan stå helt mutters alene med 30 elever hvor det er så mye du egentlig burde/kunne/skulle ha tatt hensyn til og all den dårlige samvittigheten gnager deg så mye at det er nok til å få deg til å utvikle din egen psykiske lidelse.. Tipper mange helst holder seg på det comfy hjemmekontoret sitt med fleksitid - det er min plan i snarlig fremtid, for dette yrket er dessverre ikke helsemessig forsvarlig lenger. Det er synd for meg som egentlig liker å undervise + liker å jobbe med barn og ungdom, og for elevene som da i verste fall får stadig flere ufaglærte lærere eller lærere som stikker etter 1-2 år. Hvem skal følge opp barna deres da - en lite motivert 19-åring som nettopp er ferdig med VGS? Det blir litt av en skole.. Anonymkode: 21bec...525 Leser innlegget ditt med noe forundring. Jeg mener man må gjøre alt man kan for å holde på gode og kvalifiserte lærere, være seg lønnsøkning så ok. Heia lærerne. Men, du vaser inn sykepleiere og noen merkelige tanker om hjemmekontor, trening i lunsjen og betalte lamper av arbeidsgiver. Her begynner sympatien min å synke. Så fortsetter du med en indirekte klaging av hvor fælt det er å være TVUNGET til å ta denne berømte avspaseringen på sommeren, i høstferien, i juleferien, vinterferie og påskeferie. De fineste tidene på hele året. Hvis du har barn slipper du konstant dårlig samvittighet for å ha barna på barnepass eller hjemme alene mens begge foreldrene jobber. Du har mulighet til deilige late dager med familien i jula. Du kan nyte hytteliv, solvegg og lammelår i påska. Du kan alltid være der for familien på 17. mai. Nyte helligdager og innklemtdager i mai. Runde av utover juni mot to gode blanke frimåneder på sommeren. Tror jeg skulle stått ut med mye jeg og, hadde jeg hatt den gulroten i sikte. Så der forsvant det enda mer sympati. Det du beskriver av arbeidshverdagen din er ikke noe verre enn min, for å si det sånn. Jeg er sykepleier i kommunehelsetjenesten. Jeg har hatt null juleferie, selvfølgelig ikke noe vinterferie, to dager fri i påska, jobba 17. mai og himmelspretten. Jeg skal ha tre uker ferie i sommer. Så skal jeg tilbake til det helvetet det er på sommeren, med en bråte usikre ferievikarer og ansvaret for liv og helse. Jeg får mailer og telefoner på fritida, jeg må også sette meg inn i ting på fritida jeg ikke rekker på jobb. Så kanskje greit å ikke bære seg så voldsomt over å ta denne friperioden på de tidene der. Hvorfor er det så himla om å gjøre å ta ut en uke ferie i mars eller november da? Og jeg må nå virkelig si det; lærerne på barneskolen har nå kun undervisning frem til kl 13. Hvis de kommer på jobb kl 08 skal de egentlig ikke kunne gå hjem før kl 16. Det vil si tre timer daglig, 15 timer i uka som er uten undervisning og elever, og som er innenfor en normal arbeidsuke. Det må da gå an å få gjort litt på de 15 timene eller? Tror du som skrev dette vet lite om andres arbeidshverdag, for å si det sånn. Anonymkode: a44cf...256 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #87 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er utdannet utøvende musiker, samt professor i mitt felt. Under koronatiden ble jobben min stengt, og jeg jobbet som vikar ved flere forskjellige skoler i Oslo. Jeg ble mildt sagt sjokkert over hvor lite de fast ansatte la i arbeidet sitt. Ja, de er bundet på mange måter med tanke på holdninger og manglende respekt som har spredd seg blant foreldre og elever. Men jeg har aldri opplevd maken til lav arbeidsmoral! Folk var "syk" hele tiden, men ble observert på bl.a. treningssenter samme dag, og de sykemeldte seg over hver minste ting. Jeg har en musikerkollega som gikk på jobb med brudd i nakken, mens en lærer ble sykemeldt i tre uker fordi en betennelse i en finger gjorde henne for mentalt svekket til å undervise (hennes ord...). Mye av undervisningen føltes som om den ble tatt på sparket, og flere jeg vikarierte for hadde ikke laget en årsplan. Ungdommene var frustrerte, fordi de ble slengt fra vikar til vikar, og mange elever lå langt bak læreplanen. På den ene skolen var vi til slutt 12 vikarer og 4 fast ansatte. I enkelte fag hvor jeg vikarierte over lengre tid, ga jeg opp å følge eller i det hele tatt få tilsendt opplegg fra læreren, og startet heller å fylle de gapende hullene i ungdommenes kunnskaper. Å skrive "se film" tre dager på rad, er ikke et tilstrekkelig godt vikaropplegg. Men det er vanskelig å lage noe annet, når hverken lærer eller elever er helt sikre på hvor i pensum de er. GJennom tidene har jeg ofte vært innom skoler som vikar, og denne likegyldigheten er ikke til å unngå. Jeg tipper at arbeidsforholdene har mye å si for de ansattes holdninger, men dårlige arbeidsforhold finner man i mange bransjer uten at det får noe å si for kvaliteten på arbeidet. De samme lærerne som i min mening ikke bærer sin vekt, står nå fremst i køen som roper om høyere lønn, og jeg kan ikke se at de fortjener den. Det trengs en real oppvask, samt omstrukturering i skolen før jeg føler at lærerne kan kreve høyere lønn. Anonymkode: 6edc1...7a8 Jeg har jobbet i mange år og på flere skoler, og har en helt annen erfaring. Min oppfatning er at lærere har høy arbeidsmoral, at de står på og jobber langt flere timer enn arbeidsavtalen krever, at de bruker mye tid på planlegging og etterarbeid, samt vurderinger (fordi det gir bedre læring), at de ikke klarer å legge bort jobben når de har fri, at de tenker på elevene hele tiden og ofte ligger søvnløse av bekymring for noen av dem, at det skal mye til for at de ikke skal gå på jobb. Vi er mange som har laget vikaropplegg med feber, migrene og oppkast, for hvis vi ikke gjør det blir det gjort lite fornuftig den dagen. Og alt kaoset som følger må vi ordne opp i når vi kommer tilbake. Det er faktisk meningen at vikaren skal klare å lage et opplegg, i hvert fall når de vet om oppdraget dagen før. Tid til for- og etterarbeid er inkludert i vikarlønna. Men vi vet jo at det ikke skjer, de færreste vikarer evner dette og trenger detaljerte dagsplaner. Anonymkode: cf900...c74 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #88 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): I enkelte fag hvor jeg vikarierte over lengre tid, ga jeg opp å følge eller i det hele tatt få tilsendt opplegg fra læreren Anonymkode: 6edc1...7a8 Dette sier alt om læreryrket. Hvor mange langtidssykemeldte i andre yrker er det som må lage vikaropplegg for hver time man er borte...? Anonymkode: 4e920...02b 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #89 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Nei, det er ikke «rakettforskning» at overtid medfører avspasering, men hvilke andre yrkesgrupper kan avspasere 7 uker i året uten å dokumentere når de har jobbet og hva de har gjort? Ingen. Og når dere mangler dokumentasjon på denne jobbingen så kan dere heller ikke forvente sympati for all tiden dere legger inn. Anonymkode: 13772...ccb Hva i all verden mener du med at det mangler dokumentasjon? Jobben som lærer består av helt konkrete oppgaver, når disse er gjort, er det godt dokumenter, både for arbeidsgiver, for elever/foreldre og for læreren selv at de er gjort. Det er ikke sånn at læreryrket består av en haug med vage oppgaver som ikke kan måles. Det er synlig om læreren har vurdert elevtekster, har holdt læringsplattformen oppdatert, sender ut ukeplaner, gjennomfører elevsamtaler, er tilstede i undervisningen sin, er tilstede i møter med andre yrkesgrupper når det trengs, planlegger undervisningen sin, fyller ut IOP-skjemaer, fører fravær, er tilstede når de har inspeksjon, deltar på fellestid/møter internt og så videre. På hvilken annen måte mener du dette skal dokumenteres? Det som er med læreryrket er at det er bestemt at man har et visst antall timer tilgjengelig til å gjøre jobben man er satt til å gjøre. Bruker man lenger tid, får du ikke mer betalt eller mer avspassering, bruker du kortere tid, blir du ikke trukket i lønn eller får mindre avspassering. De fleste lærere bruker mer tid i perioder og mindre tid i andre perioder. Det er både lærere og arbeidsgiver inforstått med, det er en nødvendig del av yrket. Anonymkode: 67556...34d 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #90 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Leser innlegget ditt med noe forundring. Jeg mener man må gjøre alt man kan for å holde på gode og kvalifiserte lærere, være seg lønnsøkning så ok. Heia lærerne. Men, du vaser inn sykepleiere og noen merkelige tanker om hjemmekontor, trening i lunsjen og betalte lamper av arbeidsgiver. Her begynner sympatien min å synke. Så fortsetter du med en indirekte klaging av hvor fælt det er å være TVUNGET til å ta denne berømte avspaseringen på sommeren, i høstferien, i juleferien, vinterferie og påskeferie. De fineste tidene på hele året. Hvis du har barn slipper du konstant dårlig samvittighet for å ha barna på barnepass eller hjemme alene mens begge foreldrene jobber. Du har mulighet til deilige late dager med familien i jula. Du kan nyte hytteliv, solvegg og lammelår i påska. Du kan alltid være der for familien på 17. mai. Nyte helligdager og innklemtdager i mai. Runde av utover juni mot to gode blanke frimåneder på sommeren. Tror jeg skulle stått ut med mye jeg og, hadde jeg hatt den gulroten i sikte. Så der forsvant det enda mer sympati. Det du beskriver av arbeidshverdagen din er ikke noe verre enn min, for å si det sånn. Jeg er sykepleier i kommunehelsetjenesten. Jeg har hatt null juleferie, selvfølgelig ikke noe vinterferie, to dager fri i påska, jobba 17. mai og himmelspretten. Jeg skal ha tre uker ferie i sommer. Så skal jeg tilbake til det helvetet det er på sommeren, med en bråte usikre ferievikarer og ansvaret for liv og helse. Jeg får mailer og telefoner på fritida, jeg må også sette meg inn i ting på fritida jeg ikke rekker på jobb. Så kanskje greit å ikke bære seg så voldsomt over å ta denne friperioden på de tidene der. Hvorfor er det så himla om å gjøre å ta ut en uke ferie i mars eller november da? Og jeg må nå virkelig si det; lærerne på barneskolen har nå kun undervisning frem til kl 13. Hvis de kommer på jobb kl 08 skal de egentlig ikke kunne gå hjem før kl 16. Det vil si tre timer daglig, 15 timer i uka som er uten undervisning og elever, og som er innenfor en normal arbeidsuke. Det må da gå an å få gjort litt på de 15 timene eller? Tror du som skrev dette vet lite om andres arbeidshverdag, for å si det sånn. Anonymkode: a44cf...256 Om det går an å få gjort litt på de 15 timene? Selvsagt. Men det holder ikke. Hvis jeg er på jobb fra 7.30-16.00 (som jeg pleier) så er det fortsatt mye som gjenstår. Jeg gjør en del arbeid hjemme også, på kveldstid, så jobber godt over de 43,5 timene som arbeidstidsavtalen sier. 25 elever skal følges opp faglig og sosialt. Det krever litt tid til planlegging, forberedelser, etterarbeid og vurderinger. Foreldres mailer og telefoner skal besvares. Det er masse møtevirksomhet, internt på skolen med hele personalet, med teamet og med ledere, og med eksterne instanser som PPT, BUP, BVT. Tror du vet lite om læreres arbeidshverdag. Anonymkode: cf900...c74 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #91 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): 532' i året, med mastergrad? Og du mener det er bra? Jeg må spørre - tuller du? Jeg har en fersk bachelorgrad, og startlønn på 640,000. Kommunal stilling. Den lønnen, for en femårig utdanning, er drittlønn, for å være ærlig (sammenlignet med andre yrker i samme sektor). Anonymkode: 8e16d...6a8 640 000 er da på ingen måte gjennomsnittlig startlønn med bachelor i kommunen, og det vet du veldig godt. Anonymkode: 55a61...6e1 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 1. juni 2022 #92 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lønn handler ikke om hva lønnsmottaker TRENGER. Det handler om hva arbeidet og utdannelsen er VERDT. Min bestemor fikk mindre lønn enn hun skulle ha fordi sjefen hennes mente hun ikke trengte mer siden mannen hennes også jobbet🙄 Anonymkode: 40beb...4b8 den er ikke verdt mer enn en sykepleier ned master som heller ikke tjener no særlig bedre 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #93 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er virkelig ikke på rakettforskning-nivå å forstå konseptet «komprimert arbeidsår» heller. Det sies ofte at lærere avspaserer, fordi dette lettere forstås da mange har erfaringer med at plusstimer utløser avspasering. Men det er altså ikke det vi gjør. Vi har en detaljert arbeidstidsavtale, der årets arbeidstimer er komprimert i færre uker. Det folk kaller lærerferie er egentlig arbeidsfrie perioder. Dette er nøye utregnet. Vi trenger derfor ikke dokumentere at vi jobber timene våre. Det er da virkelig ikke vanlig at arbeidstakere må dokumentere at de har jobbet de timene de skal i hht sin arbeidsavtale. (Ja, jeg vet at noen bruker stemplingsur eller skriver timelister, men veldig mange gjør ikke dette uten at de blir mistenkt for å skulke.) Anonymkode: cf900...c74 Nå forklarer du det opplagte, da ingen (?) i denne tråden har stilt spørsmål ved hva et komprimert arbeidsår er. Samtidig misset du poenget helt, for arbeidstid kan ikke være «nøye utregnet» med mindre tiden faktisk er dokumenterbar. Vi er vel alle kjent med at noen bruker lenger tid på en oppgave, mens andre bruker kortere, om det så er pga. dårlig strukturering av arbeidet, lav motivasjon/konsentrasjon eller mangel på opplæring eller erfaring. Når tidsbruken ikke dokumenteres fratar man også leder muligheten til å følge opp sine ansatte i forhold til opplæringsbehov og avklaring av hvor skoen trykker når oppgavene tar lenger tid enn forventer. Og ja, det er faktisk HELT vanlig at ansatte «må dokumentere at de har jobbet de timene de skal i henhold til sin arbeidsavtale», som du skriver, med mindre de har fastsatt arbeidstid. Der hvor det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver har arbeidstaker krav på fleksibel arbeidstid, og jeg har faktisk ikke en gang hørt om noen som har fleksitid uten å måtte «stemple» seg inn og ut i systemet hver gang de går fra skrivebordet. Det er slik de dokumenterer at den «treningslunsjen» som blir beskrevet i denne tråden her kan forsvares i tilfelle de skulle treffe på sjefen mens de er ute med bikkja. AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva i all verden mener du med at det mangler dokumentasjon? Jobben som lærer består av helt konkrete oppgaver, når disse er gjort, er det godt dokumenter, både for arbeidsgiver, for elever/foreldre og for læreren selv at de er gjort. Det er ikke sånn at læreryrket består av en haug med vage oppgaver som ikke kan måles. Det er synlig om læreren har vurdert elevtekster, har holdt læringsplattformen oppdatert, sender ut ukeplaner, gjennomfører elevsamtaler, er tilstede i undervisningen sin, er tilstede i møter med andre yrkesgrupper når det trengs, planlegger undervisningen sin, fyller ut IOP-skjemaer, fører fravær, er tilstede når de har inspeksjon, deltar på fellestid/møter internt og så videre. På hvilken annen måte mener du dette skal dokumenteres? Det som er med læreryrket er at det er bestemt at man har et visst antall timer tilgjengelig til å gjøre jobben man er satt til å gjøre. Bruker man lenger tid, får du ikke mer betalt eller mer avspassering, bruker du kortere tid, blir du ikke trukket i lønn eller får mindre avspassering. De fleste lærere bruker mer tid i perioder og mindre tid i andre perioder. Det er både lærere og arbeidsgiver inforstått med, det er en nødvendig del av yrket. Anonymkode: 67556...34d Igjen misser du det vesentlige poenget: Lærerne klager over at de jobber mer enn de skal i henhold til sin arbeidsavtale. Hvordan kan dette dokumenteres? Jo, via TID. Arbeidsgiver kjøper TIDEN din, og enhver erfaren arbeidsgiver vet at ansatte utfører oppgaver i ulikt tempo. At lærer «Per» har utført de samme oppgavene som «Anne» er ikke målbart ift. tidsbruk, som er noe av det lærerne klager over. Noen fag krever også mer ift. retting, forarbeid osv. Jeg forstår at jeg har truffet en nerve her, og aksepterer at mitt argument med at lærerne ville hatt langt større gjennomslag for sin sak dersom de dokumenterte sine påstander vedrørende tidsbruk faller for døve ører. 🙈 Jeg hadde selv lett støttet lærernes sak dersom fagforbundene hadde gjennomført kollektiv timeregistrering for alle medlemmer gjennom et helt skoleår, og kommet med dokumentasjon ala: «Lærere jobber i snitt 150 timer ubetalt i året». Da hadde noe måtte gjøres, og dere hadde fått mannen i gata med på laget. Men dette er det kun dere selv, som yrkesgruppe, som kan oppnå. Anonymkode: 13772...ccb 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #94 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det går an å få gjort litt på de 15 timene? Selvsagt. Men det holder ikke. Hvis jeg er på jobb fra 7.30-16.00 (som jeg pleier) så er det fortsatt mye som gjenstår. Jeg gjør en del arbeid hjemme også, på kveldstid, så jobber godt over de 43,5 timene som arbeidstidsavtalen sier. 25 elever skal følges opp faglig og sosialt. Det krever litt tid til planlegging, forberedelser, etterarbeid og vurderinger. Foreldres mailer og telefoner skal besvares. Det er masse møtevirksomhet, internt på skolen med hele personalet, med teamet og med ledere, og med eksterne instanser som PPT, BUP, BVT. Tror du vet lite om læreres arbeidshverdag. Anonymkode: cf900...c74 Selvfølgelig vet jeg lite om en lærers arbeidshverdag, jeg er som jeg sier sykepleier. Jeg er interessert i at flinke lærere blir i yrket, og støtter det som må til for det. Men, det er noe provoserende med det å bære seg over at man MÅ ta ut denne avspaseringen gitte tider i året. Vil man ha sympati kan det lønne seg å roe ned den klagesangen der. Så den aktuelle læreren som ranta ivei vet liiiite om hvordan det er i andre yrker og... Greit kanskje å holde seg til temaet vi diskuterer. Her hvor jeg bor er det ihvertfall veldig uvanlig å drive og ringe og gnåle på læreren om alt mulig slags pjatt til alle døgnets tider. Vil vi læreren noe sender vi melding på Vigilo, og selvfølgelig forventer jeg ikke svar på kvelden. Foreldresamtaler gjennomføres alltid innen tidsrommet 08-16. Da jeg var liten var dette vanlig på kvelden, men ikke lengre nå. Foreldremøter er nødvendigvis på kvelden, men dette er max en gang i halvåret. Anonymkode: a44cf...256 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 1. juni 2022 #95 Del Skrevet 1. juni 2022 En ting som til stadighet forundrer meg, som lærer i barneskolen, er dette med at folk oppriktig lurer på hva jeg gjør før og etter undervisning. Undervisningen er tross alt ferdig kl 13. Da må jeg jo ha masse med fritid. Altså, når du arrangerer en barnebursdag for 15 unger, og du gjerne vil ha de ungene til å følge et spesielt program, og du gjerne vil ha med deg alle, tror du oppriktig det kommer av seg selv av at du stiller opp når bursdagen starter og sier hei? Mest sannsynlig nei... Men en skoledag er ikke en barnebursdag. Dagene er lengre, ungene er flere, og det er ikke sånn at du har hjelp i verken medforeldre eller annet. Hvis du er heldig har du en bok du kan støtte noe på, men mest sannsynlig jobber du i en av kommunene som sparer penger slik at læremidler ikke er en selvfølge. Så, for å oppklare. Hva gjør egentlig lærere de timene i uka som ikke er undervisning, og på mange ting her har jeg for enkelthetens skyld summert ca antall årstimer og dividert på arbeidsuker. En vanlig barneskolelærer med rundt 20 elever, noen ioper, noen utfordrende elever, noen bvt-barn: 5 t/u fellesmøter hele/halve personalet. Gjerne fylt av ideer og høytsvevende ord fra politikere/kommune etc. Skoleutvikling. Her er det ofte lite å hente direkte til det som skjer i klasserommet, det foregår på et høyere nivå. 3 t/u samarbeidsmøte på trinn/team Ca 3 t/U til utviklingssamtaler, forberedelser av utviklingssamtaler foreldremøter og forberede av foreldremøter Ca 3-4 t/U kontakt med foreldrene (og merkelig nok har man i kontaktlæreravtalen kun 45 min til dette i uka... Ca 2 min per elev). Telefonsamtaler, svare på mailer, etterlyse ditt og datt, mekling. Ca 1-2t Til rapporter som skal produseres utover normalelevene (iop, årsrapport, pedagogiske rapporter, bvt-rapporter, uttalelser til andre instanser, loggføring, 9s planer etc) etc. Ca 1 time i uka med møter utover de daglige, feks samarbeidsmøter PPT og bvt, vitne i rettsaker, tilbakemeldingsmøter, 9a møter Et par timer i uka til annet forefallende kontorarbeid/vaktmestertjenester: fraværsføring, inn og utlogging av diverse system som ikke funker som de skal. Resultatføring, kopiering, laminering, rydding og vasking, bære pulter, montere hyller. Et par timer i uka til elevvurdering, rette lekser, rette kartlegginger, skrive inn i 20 penskriftbøker osv. Og så er det undervisningsplanlegging på topp av dette. De grove trekkene er ofte allerede lagt i samarbeidet med trinn/team, med det å spisse det til deg og dine elever så du har litt mer enn bare et sidetall eller et tema når du står der med de 20 totalt ulike elevene du skal prøve å fange en full skoledag, det er det mange lærere føler de har minst tid til. Også er det sikkert noe jeg har glemt. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #96 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Noen fag krever også mer ift. retting, forarbeid osv. Anonymkode: 13772...ccb Dette er det tatt hensyn til i arbeidstidsavtalene. Det er det som heter leseplikt, om du har hørt det begrepet før. Norsk har høyere leseplikt enn f.eks. kroppsøving. Jeg er forøvrig enig med deg i at lærere taper sympati ved å klage over at de er tvunget til å ta ut avspasseringen sin på gitte tidspunkter, for det stemmer virkelig at det finnes masse yrkesgrupper som rett og slett sjelden eller aldri får tatt ut sin. Det gjelder f.eks. skoleldere, så lærerne hadde ikke trengt å gå utenfor sin egen arbeidsplass engang for å se det. Personlig tror jeg lærere taper sympati fordi fagforbundene deres, særlig det største (Utdanningsforbundet) fronter kampene på en helt idiotisk måte. Det var veldig lett å se under korona, da UDF krevde at skolene stengte tidligere før juleferien så lærere og elever ikke skulle bli syke i juleferien. Det er veldig lite smart å fremstille gruppen man representerer som så lite viktige som de gjorde da. Og det vanvittige maset om at lærere var utsatt for større risiko enn andre, når statistikk over smitte og sykdom viste at de ikke var det. Men jeg tror også det er et stort problem at skolen er blitt så politisert, det er ingen andre yrkesgrupper som opplever at flere partier går til valg på at de er for dårlige. Og slik har det vært konsekvent de siste årene, etter at PISA kom, selv om PISA faktisk viser at norske elever er ganske gode. De er særlig gode på demokratiforståelse, noe som er superviktig. Men det blir aldri fremhevet. I stedet er skolen og lærere blitt offere i en politisk drakamp, noe som også medfører at de har tapt status i samfunnet. Anonymkode: 67556...34d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #97 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): 532' i året, med mastergrad? Og du mener det er bra? Jeg må spørre - tuller du? Jeg har en fersk bachelorgrad, og startlønn på 640,000. Kommunal stilling. Den lønnen, for en femårig utdanning, er drittlønn, for å være ærlig (sammenlignet med andre yrker i samme sektor). Anonymkode: 8e16d...6a8 Jeg har 534k i året, med master, og er en av de som jobber med å utdanne fremtidige lærere. Så nei, vedkommende tuller ikke. Den lønnen er faktisk bra. Jeg har fått den lønna etter tyve år i bransjen, og jeg tjener godt sammenlignet med mange andre. Anonymkode: 2332d...a67 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #98 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har 534k i året, med master, og er en av de som jobber med å utdanne fremtidige lærere. Så nei, vedkommende tuller ikke. Den lønnen er faktisk bra. Jeg har fått den lønna etter tyve år i bransjen, og jeg tjener godt sammenlignet med mange andre. Anonymkode: 2332d...a67 Var det du som jobbet i administrasjonen? Da er du ikke med på å utdanne lærere noe mer enn de som vasker høyskolen er. Anonymkode: 67556...34d 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2022 #99 Del Skrevet 1. juni 2022 Marimba skrev (3 minutter siden): En ting som til stadighet forundrer meg, som lærer i barneskolen, er dette med at folk oppriktig lurer på hva jeg gjør før og etter undervisning. Undervisningen er tross alt ferdig kl 13. Da må jeg jo ha masse med fritid. Altså, når du arrangerer en barnebursdag for 15 unger, og du gjerne vil ha de ungene til å følge et spesielt program, og du gjerne vil ha med deg alle, tror du oppriktig det kommer av seg selv av at du stiller opp når bursdagen starter og sier hei? Mest sannsynlig nei... Men en skoledag er ikke en barnebursdag. Dagene er lengre, ungene er flere, og det er ikke sånn at du har hjelp i verken medforeldre eller annet. Hvis du er heldig har du en bok du kan støtte noe på, men mest sannsynlig jobber du i en av kommunene som sparer penger slik at læremidler ikke er en selvfølge. Så, for å oppklare. Hva gjør egentlig lærere de timene i uka som ikke er undervisning, og på mange ting her har jeg for enkelthetens skyld summert ca antall årstimer og dividert på arbeidsuker. En vanlig barneskolelærer med rundt 20 elever, noen ioper, noen utfordrende elever, noen bvt-barn: 5 t/u fellesmøter hele/halve personalet. Gjerne fylt av ideer og høytsvevende ord fra politikere/kommune etc. Skoleutvikling. Her er det ofte lite å hente direkte til det som skjer i klasserommet, det foregår på et høyere nivå. 3 t/u samarbeidsmøte på trinn/team Ca 3 t/U til utviklingssamtaler, forberedelser av utviklingssamtaler foreldremøter og forberede av foreldremøter Ca 3-4 t/U kontakt med foreldrene (og merkelig nok har man i kontaktlæreravtalen kun 45 min til dette i uka... Ca 2 min per elev). Telefonsamtaler, svare på mailer, etterlyse ditt og datt, mekling. Ca 1-2t Til rapporter som skal produseres utover normalelevene (iop, årsrapport, pedagogiske rapporter, bvt-rapporter, uttalelser til andre instanser, loggføring, 9s planer etc) etc. Ca 1 time i uka med møter utover de daglige, feks samarbeidsmøter PPT og bvt, vitne i rettsaker, tilbakemeldingsmøter, 9a møter Et par timer i uka til annet forefallende kontorarbeid/vaktmestertjenester: fraværsføring, inn og utlogging av diverse system som ikke funker som de skal. Resultatføring, kopiering, laminering, rydding og vasking, bære pulter, montere hyller. Et par timer i uka til elevvurdering, rette lekser, rette kartlegginger, skrive inn i 20 penskriftbøker osv. Og så er det undervisningsplanlegging på topp av dette. De grove trekkene er ofte allerede lagt i samarbeidet med trinn/team, med det å spisse det til deg og dine elever så du har litt mer enn bare et sidetall eller et tema når du står der med de 20 totalt ulike elevene du skal prøve å fange en full skoledag, det er det mange lærere føler de har minst tid til. Også er det sikkert noe jeg har glemt. Unnskyld meg, men bruker du virkelig 3 timer i uka i snitt på «utviklingssamtaler, forberedelser av utviklingssamtaler foreldremøter og forberede av foreldremøter»? Hvor ofte er det dere har foreldremøter og utviklingssamtaler på skolen din ? Du nevner at det er 20 elever det er snakk om, og hver utviklingssamtale settes det i utgangspunktet av 30 minutter til to ganger i året. Det utgjør 20 timer med utviklingssamtaler på et skoleår. Foreldremøter pleier vel å være to ganger i året, og vare i et par timer, altså 4 timer på et skoleår. Da har vi til sammen 24 timer med foreldremøter og utviklingssamtaler. Dersom et arbeidsår for lærere består av 38 arbeidsuker så bruker du altså 114 timer på dette i løpet av skoleåret, altså bruker du 90 (!) timer på å forberede disse utviklingssamtalene og foreldremøtene?! For 20 elever ?? Anonymkode: 13772...ccb 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 1. juni 2022 #100 Del Skrevet 1. juni 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Unnskyld meg, men bruker du virkelig 3 timer i uka i snitt på «utviklingssamtaler, forberedelser av utviklingssamtaler foreldremøter og forberede av foreldremøter»? Hvor ofte er det dere har foreldremøter og utviklingssamtaler på skolen din ? Du nevner at det er 20 elever det er snakk om, og hver utviklingssamtale settes det i utgangspunktet av 30 minutter til to ganger i året. Det utgjør 20 timer med utviklingssamtaler på et skoleår. Foreldremøter pleier vel å være to ganger i året, og vare i et par timer, altså 4 timer på et skoleår. Da har vi til sammen 24 timer med foreldremøter og utviklingssamtaler. Dersom et arbeidsår for lærere består av 38 arbeidsuker så bruker du altså 114 timer på dette i løpet av skoleåret, altså bruker du 90 (!) timer på å forberede disse utviklingssamtalene og foreldremøtene?! For 20 elever ?? Anonymkode: 13772...ccb Spørs om du ikke undervurderer hvor detaljerte halvårsvurderinger som skal skrives enkelte steder..at man må regne med mellom 1-2 timer per elev * 2 ganger i året, skal man ikke se bort i fra. Jeg har regnet ganske mye elevvurdering inn her, utover de konkrete lekserettingsoppgavene som var et eget punkt på listen. Og jeg har også regnet med foreldremøter 2 (tenker 6-8 t/å til planlegging og gjennomføring) avslutninger (ca 8 timer til planlegging og gjennomføring), samt all den tiden som forsvinner fordi foreldrene ikke dukker opp når de er satt opp, tidsrommet ikke passer allikevel så man må finne ny tid, foreldrene kan ikke være i samme rom og krever to samtaler... Osv. Tipper sånt fort "kaster bort" 5-10 timer i året. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå