AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #1 Skrevet 31. mai 2022 Jeg er så fortvila og lei meg. Har ei jente på 16 mnd som det er et mareritt å få skiftet bleie på. Hun spenner seg, sparker og stritter imot med hele kroppen. Spesielt når vi må vaske endel som ved bæsjebleie-skift. Hun skriker så tårene renner. Men hun må jo vaskes, så det blir tvang-vasking, og jeg blir helt knust av det. Det har vart noen måneder, og blitt verre og verre. Tror årsaken er bruk av stikkpiller og rektalt termometer en periode Vi har fra nyfødt tatt oss god til på stellebordet. Det er alltid masse kos, sang, lek og moro og frem til for noen mnd siden har hun bare kost seg. Men nå er det altså helt krise. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre og blir helt knust av å tvinge henne og fysisk holde henne fast for å få vasket 🥺 Er det noen som har råd eller erfaringer og dele? Anonymkode: 9aa09...ebc
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #2 Skrevet 31. mai 2022 Det er vel en fin tid å begynne å sette henne på do/potte? Begynn med hver morgen når hun våkner. Så kanskje dere slipper noen bæsjebleier og det blir mindre vasking. Anonymkode: 1f31b...e02 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #3 Skrevet 31. mai 2022 Barn kan ha slike faser. Hvordan er hun når hun ligger i senga? Tenkte da på om hun synes det er ubehagelig å ligge på stellebordet pga økt trykk mot ørene feks... Anonymkode: 9d37f...cca
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #4 Skrevet 31. mai 2022 Hva bruker dere til å vaske henne med, hva slags såper, midler og hva slags bleier og hvor våt bleia er når den skiftes? Alle de tingene kan gi plager. Fungerer det bedre eller dårligere om hun dusjes ren i stedet for tørkes for eksempel, eller sitter litt med rompa i balje? Anonymkode: d2912...e67
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #5 Skrevet 31. mai 2022 Ikke for å gi deg dårlig samvittighet, men hvis dere har over en periode puttet termometer og paracet i baken hennes, er det ikke rart hun ikke vil. Enten bruk tid på å trygge henne igjen, eller så er det en fin tid til å kaste bleien. Kan up and go være et alternativ hvor dere skifter et annet sted enn badet? Også la henne heller vaske seg i dusjen.. Typ dropp stellebord. Anonymkode: d0e86...e04 2
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #6 Skrevet 31. mai 2022 Motsetter hun seg selve skiftet eller stellebordet? Min ble helt vill på stellebordet før han var ett år, så da begynte vi å skifte stående. Det var tungvint i begynnelsen, men så ble det en vanesak og nå syns jeg faktisk det er mer praktisk. Da kan man skifte hvor som helst uten noe ekstra utstyr. Anonymkode: 2029a...1dd 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #7 Skrevet 31. mai 2022 Trusebleier var eneste løsning for oss når vår var på den aldern. Hun nektet også. Så bæsjebleiene var litt kronglete, men fikk en teknikk Anonymkode: 001e4...75f
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #8 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ikke for å gi deg dårlig samvittighet, men hvis dere har over en periode puttet termometer og paracet i baken hennes, er det ikke rart hun ikke vil. Enten bruk tid på å trygge henne igjen, eller så er det en fin tid til å kaste bleien. Kan up and go være et alternativ hvor dere skifter et annet sted enn badet? Også la henne heller vaske seg i dusjen.. Typ dropp stellebord. Anonymkode: d0e86...e04 Jeg vet det, etter den perioden sluttet vi helt med både rektalt termometer og stikkpiller siden hun mislikte det så sterkt, men skaden er tydeligvis allerede skjedd. Vi har brukt så mye tid på å trygge henne igjen, men føler det nesten bare blir verre 😞 det er så leit, gruer meg til hvert bleieskift fordi jeg vet hvor hysterisk hun blir 😢 Er det ikke veldig tidlig å prøve bleieslutt allerede ved 1år og 4mnd alder? Tenker å prøve en periode og skylle rumpa i vann istedetfor å vaske med kluter fremover. Håper det hjelper 🤞🏼 ts Anonymkode: 9aa09...ebc
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #9 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Motsetter hun seg selve skiftet eller stellebordet? Min ble helt vill på stellebordet før han var ett år, så da begynte vi å skifte stående. Det var tungvint i begynnelsen, men så ble det en vanesak og nå syns jeg faktisk det er mer praktisk. Da kan man skifte hvor som helst uten noe ekstra utstyr. Anonymkode: 2029a...1dd Det er skiftet hun motsetter seg. Hun kan ligge på stellebordet og kose seg, men så fort bleien er av og vi begynner å vaske, så er det full protest. Så fort vaskingen er over, så kan hun også ligge uten bleie og kose seg på stellebordet. Er jo så mye kriker og kroker på de små jentene også, og hun er ganske løs i magen. Så tissen er ofte full av bæsj også. Er jo ekstremt viktig å få det helt rent 😔 Hvordan får du vasket helt rent når barnet står? Vil gjerne ha tips ❤️ ts Anonymkode: 9aa09...ebc
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #10 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er skiftet hun motsetter seg. Hun kan ligge på stellebordet og kose seg, men så fort bleien er av og vi begynner å vaske, så er det full protest. Så fort vaskingen er over, så kan hun også ligge uten bleie og kose seg på stellebordet. Er jo så mye kriker og kroker på de små jentene også, og hun er ganske løs i magen. Så tissen er ofte full av bæsj også. Er jo ekstremt viktig å få det helt rent 😔 Hvordan får du vasket helt rent når barnet står? Vil gjerne ha tips ❤️ ts Anonymkode: 9aa09...ebc Går hun i barnehage? Kan hun ha opplevd noe ubehagelig der? Anonymkode: f81b6...a52
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #11 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg vet det, etter den perioden sluttet vi helt med både rektalt termometer og stikkpiller siden hun mislikte det så sterkt, men skaden er tydeligvis allerede skjedd. Vi har brukt så mye tid på å trygge henne igjen, men føler det nesten bare blir verre 😞 det er så leit, gruer meg til hvert bleieskift fordi jeg vet hvor hysterisk hun blir 😢 Er det ikke veldig tidlig å prøve bleieslutt allerede ved 1år og 4mnd alder? Tenker å prøve en periode og skylle rumpa i vann istedetfor å vaske med kluter fremover. Håper det hjelper 🤞🏼 ts Anonymkode: 9aa09...ebc Uff så trist 😢 føler med dere! Håper det ordner seg etterhvert❤️ noen ganger tar det bare tid.. Det er ikke veldig tidlig, det kan gå kjempefint. Barn tilpasser seg 😊 Dusjing kan funke altså ❤️ gjør det her, yngste har ikke tålermodighet til å ligge på noe stellematte, så blir dusjen her.. Anonymkode: d0e86...e04 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #12 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går hun i barnehage? Kan hun ha opplevd noe ubehagelig der? Anonymkode: f81b6...a52 Nei, hun er bare hjemme med meg, så vet med 100% sikkerhet at det heldigvis ikke har skjedd noe sånt. Har aldri har barnepass til henne heller. Forstår at man kan tenke i de baner, ville gjort det samme selv dersom jeg ikke var sikker ☺️ Jeg føler meg ganske sikker på at det er pga stikkpiller og termometer 😢 ts Anonymkode: 9aa09...ebc 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #13 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uff så trist 😢 føler med dere! Håper det ordner seg etterhvert❤️ noen ganger tar det bare tid.. Det er ikke veldig tidlig, det kan gå kjempefint. Barn tilpasser seg 😊 Dusjing kan funke altså ❤️ gjør det her, yngste har ikke tålermodighet til å ligge på noe stellematte, så blir dusjen her.. Anonymkode: d0e86...e04 Ja, det er så fælt å vaske henne med ren makt og holde henne fast. Blir så fortvila 🥺 Takk for gode ord ❤️ forsøker dusjen, og dersom det ikke hjelper får vi prøve potte. Hadde jo vært ålreit om hun gjorde seg ferdig med bleier forsåvidt! ts Anonymkode: 9aa09...ebc
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #14 Skrevet 31. mai 2022 Min er 15 mnd, har ikke villet ligge på stellebordet siden i høst, bare spreller og prøver å komme seg vekk. Ble mye bedre med potte. Betyr ikke at vi slutter med bleier, men blir stort sett bare tiss i dem så slipper den typen vasking. Anonymkode: 1f31b...e02 1
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #15 Skrevet 31. mai 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er skiftet hun motsetter seg. Hun kan ligge på stellebordet og kose seg, men så fort bleien er av og vi begynner å vaske, så er det full protest. Så fort vaskingen er over, så kan hun også ligge uten bleie og kose seg på stellebordet. Er jo så mye kriker og kroker på de små jentene også, og hun er ganske løs i magen. Så tissen er ofte full av bæsj også. Er jo ekstremt viktig å få det helt rent 😔 Hvordan får du vasket helt rent når barnet står? Vil gjerne ha tips ❤️ ts Anonymkode: 9aa09...ebc I starten lot jeg han få god tid til å leke etc og bare godtok at det kom til å ta tid. Jeg satt/lå ofte på gulvet for å få kikket godt "oppi" der. Jeg har også hatt han på fanget halvveis liggende, i en slik vinkel at ryggen hans treffer meg og rumpa er litt opp i været. Jeg holder da rundt hans ben med én hånd. Da får jeg veldig godt innsyn til alt. Anonymkode: 2029a...1dd
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #16 Skrevet 31. mai 2022 Kan en ide å skifte bæsjebleia foran tven? Jeg sliter med at den ene fingeren min detter ut av ledd, så hver gang hun har bæsjebleie så ordner jeg til barnesanger på youtube på tven. Så ligger hun i ro og ser på mens jeg vasker og skifter. Anonymkode: 0df6e...13d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå