Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg går nå siste året på VGS og er veldig nysgjerrig på lektorutdanningen. Er det noen lærere her som kan fortelle litt generelt om hverdagen? Er det en jobb dere anbefaler?

Jeg har mange spørsmål, så det kan kanskje bli litt overveldende. Men jeg setter pris på alle slags svar, både korte og lange. 😊

Jeg tenker å ta lektor 8-13 fordi jeg tenker at det er den aldersgruppen som passer meg best.  Tenker at fagene og temaene er litt gøyere på VGS, men at det er mer spennende å jobbe på ungdomsskolen med tanke på aldersgruppen. Har lyst til å undervise i norsk, samfunnsfag (samfunnskunnskap på VGS), kroppsøving, eventuelt rettslære på VGS og kanskje KRLE på ungdomsskolen. 

Gjerne fortell om hvordan hverdagen er. Selv om det ikke var akkurat det jeg spurte om, så er jeg veldig nysgjerrig på absolutt alt med jobben!

Takk på forhånd, og god sommer!

Mine spørsmål:

- Er du selv fornøyd med jobben din - ville du valgt et annet yrke om du hadde mulighet?

- Gleder du deg til jobb hver dag, eller er det dager hvor du egentlig ikke gidder fordi du er lei?

- Hvordan er det med feriepenger-ordning? Får du lønn eller feriepenger i juni/juli når du har avspasering?

- Hva er lønnen og hvor mange års ansenitet har du?

- Jobber du på VGS eller ungdomsskole?

- Hvilke fag underviser du i?

- Er det mye rettearbeid? Er det aldri uker uten rettearbeid?

Håper ikke det ble alt for mange spørsmål. 😊

Anonymkode: eafcb...4e3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber som lærer på barneskolen, så er vel kanskje ikke Jeg som først skal svare, men jeg gjør det allikevel. Jeg elsker jobben min. Først og fremst på grunn av elevene, Men også på grunn av kollegaene mine. Mitt inntrykk er at lærere som jobber på en skole de trives på har det veldig bra. Men det er viktig å huske at det er mange forskjellige skoler der ute, men er mange forskjellige holdninger og mange forskjellige ledelser... 

Jeg gleder meg stortsett hver dag til å gå på jobb. Nå er jeg sykemeldt fordi jeg har en liten skade på stemmebåndet, og det er skikkelig dritt. 

Lærere får full lønn i juli og august, og feriepenger i juni. Det er en spesialordning for nyutdannede lærere som ikke enda har opptjent seg ferie penger de får full lønn i juni, juli, og august.

Lønna er det letteste å finne konkret info om i lønnstabellene til Utdanningsforbundet. Jeg tjener rett under 600.000 i året og har jobbet i 10 år. Dette er inkludert kontaktlærertillegg og andre lokale tillegg som er forhandlet fram.

Selv om det er en fin jobb å ha, Så er det viktig å være obs på at det er en jobb som krever mye av deg. Ting tar tid. Det er mange oppgaver som blir pålagt. Du får veldig mye ansvar. Det er utfordrende å kombinere lærerlivet med småbarnslivet. Men det er ikke umulig, du må bare finne deg i å være litt ekstra sliten noen år.

Anonymkode: 61b24...daf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg jobber ikke som lærer selv, men var en lengre periode vikarlærer på vgs og vil gi et tips til hvilke fag man velger seg.

Hvis du er interessert i språkfag som spansk eller fransk så tror jeg du har svært gode jobbmuligheter (tysk er på vei ned har jeg inntrykk av). Mitt inntrykk er at disse språkfagene gir rom for mye kreativ læring gjennom film, utflukter og masse gode opplegg tilgjengelig på nett. Rett og slett et veldig gøy fag å undervise i!

Hadde jeg vært 19 år i dag hadde jeg dratt til Spania eller Frankrike 6-12 måneder og lært språket, og deretter begynt på lektorutdanning hjemme. :) 

Anonymkode: d069f...78c

Skrevet

Tenker du ungdomsskole, er fagkombinasjonen fin. Godt med et praktisk fag, og for å få jobb er norsk midt i blinken.

Jeg trives med aldersgruppen og undervisning generelt. Anbefaler jobben, da ingen dager er like. Lønn? Burde vært litt bedre, sett i forhold til arbeindsmengd, ansvar og intensitet i hverdagen. Men klarer meg.

Gjest Adobyen
Skrevet

Jeg leste at mange lærere føler seg maktesløse for vold fra elevene, og at det er vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet

Jobben er absolutt å anbefale, dersom du tåler å jobbe veldig mye (særlige de første 5 årene), dersom du liker barn og unge (innen du er ferdig utdannet vil elevene fort føles veldig unge ut, også på vgs) og er komfortabel med å måtte ta masse valg på sparket.

Jobben er aldri lik, men du må jobbe mye med å forberede undervisning (ting bør sjeldent gjenbrukes, fordi det alltid kan bli bedre, og fordi de samme oppleggene ikke fungerer i alle klasser), det kan bli mye rettearbeid, men det er gjerne i perioder, men det er alltid mye å gjøre selv hvis det ikke er retting.

Planlegging tar veldig mye tid som sagt - på VGS har du gjerne 2-7 skoletimer undervisning hver dag som både skal være underholdende/fengende og samtidig ha høy nok progresjon. Så skal du gjerne følge opp elevarbeid og fravær underveis, selv når det ikke er ting å rette. I tillegg er det møter, foreldresamtaler, konfliktløsning og samtaler med elever som har det vanskelig av div grunner, svare på meldinger fra elever og foreldre, hjelpe kollegaer med problemstillinger de har. 

I tillegg er det verdens verste følelse å ha klasser man ikke føler man mestrer. Veldig mange har det de første årene, og det er helt vanlig at nyansatte gråter på jobb, mange slutter også. Man skal være leder, veileder og dommer samtidig, og det er som du sikkert vet sårt for mange elever, så man må tåle mye negativt innimellom, selv når man er en jevnt over godt likt lærer.

Jeg ligger som slakt på sofaen etter jobb hver eneste dag (lektor i realfag på 4. året nå), og har grått mange dager selv de tidligere årene, men jeg elsker likevel jobben min. Når ting fungerer er det ingenting som er bedre, ingen dag er lik, og det er herlig å se så mange fine unge mennesker vokse opp!

Lønna er blitt ganske grei (utbetalt 34 000 i mnd ca, mer ved mye overtid, særlig nå under korona) men jeg ser jo at de med lik utdanning som meg tjener mange 100 000 mer i det private samtidig som de ikke nødvendigvis jobber mer (jeg jobber 3-8 timer hver eneste søndag i tillegg til å jobbe minst 8-16 de fleste dager, og lite av den tida er rolig kontorjobb).

Anonymkode: 23057...df3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...