Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 3 små barn (ca 2, 4 og 7 år). Når vi besøker svigers får jeg et barn til, Mann (45). Nå er det snart nedtelling til årets besøk, og jeg har så lyst til å skrive en liste med regler for ham...

1) Det er DIN jobb å ta minst ett barn om morgenen. Hjelpe på do, kle på, børste hår, vaske, og få i barnet frokost. Dette gjøres når barnet vil stå opp, ikke når du vil stå opp. Jeg kan godt ta de to andre barna, og du kan få velge hvilket barn du vil ta, men du tar minst ett.

2) Vi skal ha en tidsplan for hver dag, som inkluderer minst 3 timer utetid/leketid for barna, og den planen skal følges uten plutselige endringer. Her skal det også stå når vi skal forlate huset for hver gang vi skal besøke slektninger, og da er det DU som er ansvarlig for at barna har vært på do, fått på seg rene klær og vasket seg i tide. Det er DU som skal sørge for at de har med det de trenger (bleier til yngste, vannflasker, strandleker, etc)

3) Hvis du skal på pub/besøk hos venner på kveldstid, så gjelder fremdeles regel nummer 1. 

4) Hvis vi begge er sammen med barna så er du ansvarlig for å holde øye med minst 1 barn, og det er DIN jobb å kommunisere høyt hvilket barn du tar ansvar for. Dette er VIKTIG, siden vi kommer til å tilbringe mye tid på strender (de kan ikke svømme) og offentlige parker (stranger danger og mye biltrafikk), samt hos eldre slektninger med uerstattelige klenodier i glass og porselen på enhver hylle. 

5) Dette er barnas FERIE. Det må være lagt inn i planene at vi stopper og tar oss en is eller stopper for å kikke på spennende trær/bygninger/dyr med jevne mellomrom. Barna skal ikke kjeftes på fordi vi kommer for sent fordi planen er for stram.

6) Mobilen kan gjerne være med i lomma, men skal ikke være i hånda med mindre du skal avtale et møte med noen. Å passe på barna dine er viktigere enn mobilen. 

7) Middagslurer skal være max 30 minutter. Du setter på alarm.

Andre som har menn som plutselig dropper alt ansvar når de er "hjemme hos ho mor"? Har dere flere regler som burde vært med på lista? 

Anonymkode: 7f58c...9b8

• Liker 13
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her lukter det skilsmisse... Lykke til er hva du trenger. Dette blir det bråk av. 

Anonymkode: 5429b...f24

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres litt spesielt ut. Glad jeg ikke er din mann. Når vi er hos svigers så lar jeg han gjerne treffe venner på kvelden og slippe å stå opp med barnet, så gjør han det samme for meg en annen gang.

Anonymkode: 89c11...f08

• Liker 14
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Alt dette burde være en selvfølge både hjemme og på ferie, så nei, det er IKKE strengt!!

Anonymkode: a5afe...300

• Liker 33
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Herregud. Den mannen kommer til å løpe fortere enn fort. 
Ferie? Med sånne regler. 3 timer ute uten fraviklse av noe slag? Høres helt forferdelig ut.

Bidra med barna, ja. Resten, nei.

Hadde blitt en utrivelig ferie synes jeg.

Hvorfor en baby til når du føler du må gå til sånne skritt??

Anonymkode: 3666c...72c

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høres litt spesielt ut. Glad jeg ikke er din mann. Når vi er hos svigers så lar jeg han gjerne treffe venner på kvelden og slippe å stå opp med barnet, så gjør han det samme for meg en annen gang.

Tipper at her er det enveiskjøring og at han aldri har gjør det samme for henne. Ts skriver bare hvordan det skal bli etter flere mislykkede besøk vil jeg anta.

Anonymkode: e27cd...078

• Liker 30
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Andre som har menn som plutselig dropper alt ansvar når de er "hjemme hos ho mor"?

Nei.

Har dere flere regler som burde vært med på lista? 

Nei, og jeg er svært overrasket over at du gidder å bli med når det er nødvendig med ei slik liste. Jeg hadde holdt meg hjemme og slappet av alene, eventuelt funnet på nye hyggelig med toåringen. Når man må behandle et voksent menneske som et barn så har man ikke et parforhold, jeg hadde ikke klart å gå tilbake til et parforhold heller etter at jeg hadde sett på han slik som du ser på din mann.

Beklager, TS, men dette synes jeg det er rart at du fortsetter med.

• Liker 10
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Enig... 

Anonymkode: 5429b...f24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hørtes slitsomt ut. 

Hvis dette MÅ til for å få mannen til å bidra, så....

Jeg hadde droppet turen, og likevel tatt en oppvask med mannen. 

Det var voldsomt mange barn, hvor du føler at han ikke er med? 

Anonymkode: 593bc...55d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Tidsplan for besøk hos slektninger?😂

Gud så hyggelig

Anonymkode: 3666c...72c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Guri, høres skikkelig koselig ut, altså... Regler?! Har man ikke gjerne et samarbeid om barna uavhengig om man er hjemme eller på ferie? 

Dere har jo flere regler på ferie enn det vi har på jobb. 😂

Anonymkode: c6c21...5e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror det er bedre at dere snakker om det og blir enige om noe enn at du skriver en liste som om du var klasseforstanderen hans? 

Anonymkode: f2e58...a69

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gjøre ting så komplisert? Kan dere ikke bare avtale at dere har ansvar for ett/halvparten av barna hver? 

Anonymkode: 76768...622

Skrevet

Gi lista til gubben din du, og spør om han liker ideen. I motsatt fall, be han om å komme opp med en plan, et innspill eller en kommentar. En alternativ plan kan f.eks. være at svigers tar mest av ansvaret for barnepass. Dersom besteforeldrene er friske nok så er jo det veldig vanlig å bruke mye tid med barnebarna, og noe de har gledet seg til. Jeg kan godt tenke meg at farmor og farfar kan ha det moro med barnebarna mens du og gubben står på kjøkkenet , lager  mat og vasker opp.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde droppet "årets besøk hos svigers" dersom jeg hadde en mann som ikke klarte å ta ansvar. Hadde heller blitt hjemme, så kunne han ha reist alene eller med de barna som ville være med. Han lærer ikke før du slipper alt og viser at du ikke gidder å være moren hans. Snakker av erfaring. 

Anonymkode: eafb9...c8c

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Dette funker jo ikke, ts. Hva med at du sender mann og barn på ferie til svigers og selv tar en uke i Paris med en venninne, eller noe? Eller en uke på hytta? Uansett - send mannen av gårde, la mannen ta ansvar. Ikke plukk opp når han feiler - la han feile.

Og, nei, å kreve at en forelder tar «minst 1» av 3 barn er ikke å sette krav. Hen tar selvsagt halvparten, eller mer. Har man kapasitet til å ta seg av 0 barn? Da får en null barn, selv om partner vil ha mer. Kapasitet til 1? da får en 1. etc.

Om mannen står opp uten ungene? Ok. Send ungene til mannen. Kan de ikke gå? Løft dem til mannen eller rop «minstemann har våkna og griner. Kom og ta han!» før du går ut og tar deg en joggetur.

Husk at dere er på besøk hos mannens familie. De ønsker å sosialisere primært med han. Du kan med hell booke masse aktiviteter alene bare du. Og, nei, du trenger ikke avklare det med mannen dersom han ikke avklarer sånt med deg. Da er jo det helt ok. :) 

Anonymkode: a6d95...820

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri giddet å dra til svigers med en sånn mann. Enten hadde han dratt alene sammen med et eller flere av barna, eller så hadde vi funnet på noe annet.

Anonymkode: 068c4...072

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også en mann som mener han er den siste til å måtte bidra med barna sine. 
Er det meg og han, så har jeg hovedansvar, men han bidrar fra siden. 

Kommer det noen på besøk som er i slekt, så har jeg hovedansvar, så de som er på besøk/vi er på besøk hos, og så han, om han må. Ber jeg han om å ta et barn om morgenen eller ha et barn inne hos seg, svarer han alltid: "kan ikke x gjøre det". 

Jeg skjønner at du har lyst til å ha en slik liste - men ærlig talt, kommer han til å følge den?

Min mann har ad/hd, samt angst og depresjon - derfor jeg holder ut med dette. 

Anonymkode: 065ed...007

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg antar du har prøvd å snakke med han om dette og at dette er siste utvei? I så fall er det greit nok, selv om jeg nok heller ville sagt at jeg blir hjemme på grunn av den ekstra arbeidsmengden ferie hos svigers innebærer.

Anonymkode: d4380...671

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Barnet. I entall. Lol. 

Anonymkode: b849f...a88

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...