AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #1 Skrevet 31. mai 2022 De fleste av oss lærer som barn at vi må fullføre oppgavene vi starter på. Halvferdige lekser, halvferdig ryddet rom og så videre - man fikk gjerne kjeft for slikt. Som om alle handlinger vi tillegger verdi må ha en 100% fullført-rate. Jeg er uenig! Å gjøre noe halvveis, eller å bare gjøre en tiendedel av det som trengs, er likevel bedre enn å ikke gjøre noe i det hele tatt. For oss som har prøvd å være flinke piker hele livet, strider dette imot alt vi synes om oss selv. Vi liker å identifisere oss som nitidige, dyktige - vi er folk som ikke gir oss på tørre møkka, før alt er gjort (og gjort perfekt). Det er klart vi brenner lyset i begge ender. Det er klart vi blir sittende og se på berg av oppvask, regninger, gjøre-lister eller pensumbøker og tenke at "jeg er udugelig om jeg ikke får til alt det her". Feil! Det er bedre å vaske én kopp og én asjett, enn å ikke ta noe oppvask i det hele tatt. Det er bedre å betale to regninger enn å ikke betale noen. Gjøre tre ting på lista, i stedet for alle - og å lese et par sider i en bok, heller enn å la den ligge. Trolig føles det også lettere når man først kommer i gang, og plutselig har man fått gjort langt mer enn man kunne forestille seg da man lot perfeksjonistmonsteret lime rumpa ens til stolen. Er vel et ordtak på engelsk som lyder så: "Everything worth doing, is worth doing half-assed" - og som reformert Flink Pike er dette en hill I'd half-assedly die on. Anonymkode: b844f...17e 3
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #3 Skrevet 31. mai 2022 Dette trengte jeg å lese. Takk! Anonymkode: 287a5...671
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #4 Skrevet 31. mai 2022 Jaaa! Jeg brukte sååå lang tid på masteroppgaven fordi den måtte jo bli så bra! Det løsnet ikke før jeg snudde på tankegangen og virkelig omfavnet det at det er lettere å revidere en dritdårlig tekst enn en blank side Bare skriv en halv side tull, det er bedre enn ingenting. Og under renskrivingen viste det seg ofte at det var ikke bare tull heller. Anonymkode: 2e284...078
AnonymBruker Skrevet 31. mai 2022 #5 Skrevet 31. mai 2022 Enig! Man trenger ikke rydde hele garderoben på én gang, kanskje bruke 5 minutter og ta sokkeskuffen, og så trusene på dag 2 🥰 Anonymkode: 954ef...aaf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå