Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har delt økonomi, men et felles ramme/flexi lån på boligen, som vi deler 50/50. Boligen eier vi 50/50. 

I dag deler vi daglige utgifter (utenom boliglånet) 60/40 i forhold til forskjell i inntekten, men det kan fort bikke motsatt vei ettersom den som tjener mest kan få redusert inntekten til under 1/2 parten i løpet av året, og derfor ikke kunne betale like mye på lån. 

Hva gjør dere om den ene parten ønsker å betale ned sin del av lånet raskere, eller om noe skjer og den ene parten ikke har mulighet til å betale like mye som den andre? Eierandelen i boligen ønsker vi å beholde.

Anonymkode: b99a4...d37

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres ut som advokat-mat. Dere bør sikre dette i en avtale som er rettslig bindende. 

Anonymkode: da514...ac9

AnonymBruker
Skrevet

Vi har helt separat økonomi, men felles boliglån. Jeg har valgt å spare i fond i stedet for å betale ekstra ned på lånet. Mye enklere og også langt mer lønnsomt for meg.

Anonymkode: 0a818...e18

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært skeptisk til felles rammelån. Hva gjør du hvis partneren din plutselig maxer ut lånet rett før et brudd? Da må du sloss for å få det tilbake. Det har jeg sett skje i virkeligheten og er ikke pent. 

Felles boliglån er en ting, men du gir i realiteten partneren din mulighet til å ta ut penger og holde deg ansvarlig ovenfor banken. 

Skriv samboeravtale tenker jeg.

Anonymkode: bbcdd...b42

AnonymBruker
Skrevet

Dere bør absolutt få dette skriftlig hvilken ordning dere har. Både hva som skal skje ved brudd og død. 

Jeg har samboeravtale hvor det står 50%/50% på hver av oss. Jeg eier halvparten av huset selv om jeg ikke betaler fysisk ned på lånet. Det gjør han. 

Anonymkode: 666cc...162

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...