Gå til innhold

Betale med mastercard, aut reiseforsikret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg skal booke fly+hotell til England.

Men lowfare billetter ser ikke ut til å kunne refunderes. Vil jeg automatisk ha reiseforsikring om jeg betaler minimum 50% av reisen med kredittkort?

Anonymkode: aa6a7...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det pleier ofte å være sånn med Mastercard, men dette bør du egentlig sjekke vilkårene for akkurat ditt Mastercard om, for sikkerhets skyld. Det er mulig noen kort ikke har det.

Betal hele reisen med kortet, så det ikke skjer en liten glipp, og så kan du heller betale inn en ekstra innbetaling på kortkontoen før regningen kommer, om du vil senke skyldig beløp.

Jeg nevner det siste avsnittet fordi jeg leste en gang om en person som hadde betalt halve reisen med sitt Mastercard, og da mente han var reiseforsikret. Men så var det sånn at han brukte samme kortet å betale for noe ekstra transport som enten taxier, flytog eller t-baner og sånt, så da tipper vektskåla andre veien og han hadde ikke betalt 50/50 med kortet lenger - men akkurat litt for lite til at han var dekket med reiseforsikring! Det ble en dyr opplevelse, etter hva jeg husker. 

Så skal du betale reisen med kredittkort for å få reiseforsikring - betal like gjerne hele reisen, så ender du ikke opp i samme uføre som eksempelet jeg leste om for en del år siden. Detaljer kan være feil, men det var altså hovedsaken - han brukte kortet til noe mer i etterkant på samme reise som også ble regnet som en del av reisen, uten å tenke over det.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på vilkårene på kortet, men mastercard har ofte reiseforsikring når man bruker det til å betale ja. Du bør også sjekke vilkårene for reiseforsikringen og se om du syns de er gode nok. Ikke alltid de dekker like mye som vanlige reiseforsikringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sjekket, og mastercard har reiseforsikring(også avbestillingsforsikring) når jeg betaler med det. Det var avbestilling jeg egentlig tenkte mest på.

Har også tegnet en rimelig privat reiseforsikring hos IF, som er greit å ha uansett.

Det store spørsmålet nå er hvor raskt kan innreiserestriksjoner endre seg.

Jeg er uvaksinert, men ser på appen «reiseklar» at Storbritania har opphevet alle restriksjoner. Typisk min uflaks om det endres når jeg reiser😅

Anonymkode: aa6a7...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...